Suomi NATON jäsenenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tätä ei ole Suomen uutisoinnissa hirveästi huomioitu. Iippostan vaatii Turkin erottamista NATOsta:
Myös on teoreettisesti mahdollista, että iippojen ja Turkin välille muodostuu konflikti joka saattaa laukaista artikla viiden. Tällöin Suomi olisi sodassa monien ihailemia iippoja vastaan.

No siinäpäs olisi oiva tapa mitätöidä NATO:n keskinäiset turvatakuut. Artikla 5 koeponnistetaan ja tuloksena on joko lastillinen villasukkia Turkkiin tai avunpyynnön virallisen vastaanottajan päästämä happama pieru ja mälliklunssin sylkäisy myötätuuleen.

I did not see THAT coming.

EDIT: Ehkä tässä kuitenkin Turkki olisi hyökkäämässä Israeliin, eikä päinvastoin. Artikla 5 tuskin vetoaa muitten liittolaisten velvollisuudentuntoon silloin, kun jäsenvaltio lähtee itse höökimään. Eihän Ranskakaan innostunut lähtemään Irakin toiseen ryntäykseen USA:n tueksi, mistä tosin seurasi se että French fries oli vähän aikaa Freedom fries. Siitäkin NATO selvisi.
 
Viimeksi muokattu:
No siinäpäs olisi oiva tapa mitätöidä NATO:n keskinäiset turvatakuut. Artikla 5 koeponnistetaan ja tuloksena on joko lastillinen villasukkia Turkkiin tai avunpyynnön virallisen vastaanottajan päästämä happama pieru ja mälliklunssin sylkäisy myötätuuleen.

I did not see THAT coming.

Noo, jos kalkkuna lähtee itse kuopimaan, niin siihen ei artikla vitosella ole vaikutusta. Se on vaan "mitäs läksit!"
 
Noo, jos kalkkuna lähtee itse kuopimaan, niin siihen ei artikla vitosella ole vaikutusta. Se on vaan "mitäs läksit!"
Se on just näin, Israel ei ole hyökkäämässä Turkkiin, mutta jos tunkion kääntäjillä haluttaa kokeilla yksin ydinasevaltiota vastaan niin senkus ryntäilee, vittuako se muille kuuluu, puolustusliitto on on puolustusliitto, sitä kenenkään hyökkäilyt kiinnosta.
 
Tätä ei ole Suomen uutisoinnissa hirveästi huomioitu. Iippostan vaatii Turkin erottamista NATOsta:

Vaatimus on melkoisen härski ottaen huomioon, että Iippostan ei ole NATOn jäsen. Aikaisemmin iipot olivat Turkin ja Azerbaidzanin parhaita kavereita. Iipot auttoivat ko valtioita hyökkäämään armenialaisten Nagorno-Karabakhiin ja suorittamaan siellä etnisen puhdistuksen.

Vaatimus saattaa jopa edetä, koska juutalaiset ovat soluttautuneet USAn hallintoon. Mm suuri osa Bidenin kabinetin jäsenistä on juutalaisia. Äkkiä laskettuna 11/27 kabinetin jäsenistä on juutalaisia.
Lähteet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cabinet_of_Joe_Biden
https://www.timesofisrael.com/all-the-jews-biden-has-tapped-for-top-roles-in-his-new-administration/
Lisäksi Bidenin lasten puolisot ja Kamalan puoliso ovat juutalaisia.

Jos Turkki erotettaisiin NATOsta, Turkki siirtyisi varmaankin Venäjän leiriin ja NATOn pääsy Mustallemerelle heikkenee.

Myös on teoreettisesti mahdollista, että iippojen ja Turkin välille muodostuu konflikti joka saattaa laukaista artikla viiden. Tällöin Suomi olisi sodassa monien ihailemia iippoja vastaan.
Jos Turkki olisi aggressori tai jos konflikti ei alkaisi Israelin aggressiosta Turkin valtioalueelle, ei artikla 5 soveltuisi.

Israelin vaatimuksethan perustuivat siihen, että Erdogan uhkasi itse Turkin hyökkäyksellä Israeliin. Ja sopivasti siinä uhkauksessa Erdogan nimenomaan itse mainitsi, että he olivat pääpiru Vuoristo-Karabahin operaation taustalla (kirjoitin tästä eilen):

Israelilla on sen sijaan ollut Turkkiin jo melko huonot välit noin viisi vuotta, sen takia että Turkki on tukenut Israelin vihollisia, erityisesti Hamasia.
 
Vaatimus saattaa jopa edetä, koska juutalaiset ovat soluttautuneet USAn hallintoon. Mm suuri osa Bidenin kabinetin jäsenistä on juutalaisia. Äkkiä laskettuna 11/27 kabinetin jäsenistä on juutalaisia.
Lähteet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cabinet_of_Joe_Biden
https://www.timesofisrael.com/all-the-jews-biden-has-tapped-for-top-roles-in-his-new-administration/
Lisäksi Bidenin lasten puolisot ja Kamalan puoliso ovat juutalaisia.

Times of Israel voi todeta tämän asian koska se on asianomistajan roolissa. Me voimme mainita asiasta, koska emme ole ns. merkittäviä ihmisiä.

Mutta kun Pertti Salolainen totesi itsestäänselvyyden, niin heimon edunvalvontajärjestöt heräsivät rapakon takana oikein kunnolla ja lausunnot siitä, ettei tällainen ihminen voi mitenkään olla minkäänlaisessa julkisessa tehtävässä, täyttivät eetterin.

https://yle.fi/a/3-6401780

Professori hämmästelee Salolaisen suoraa puhetta juutalaisista​

Professori Jaakko Hämeen-Anttilan mukaan Pertti Salolainen liioitteli sanoessaan, että valtaosa Yhdysvaltain mediasta olisi Israelin etuja ajavan ryhmän takana.
 
No siinäpäs olisi oiva tapa mitätöidä NATO:n keskinäiset turvatakuut. Artikla 5 koeponnistetaan ja tuloksena on joko lastillinen villasukkia Turkkiin tai avunpyynnön virallisen vastaanottajan päästämä happama pieru ja mälliklunssin sylkäisy myötätuuleen.

I did not see THAT coming.

EDIT: Ehkä tässä kuitenkin Turkki olisi hyökkäämässä Israeliin, eikä päinvastoin. Artikla 5 tuskin vetoaa muitten liittolaisten velvollisuudentuntoon silloin, kun jäsenvaltio lähtee itse höökimään. Eihän Ranskakaan innostunut lähtemään Irakin toiseen ryntäykseen USA:n tueksi, mistä tosin seurasi se että French fries oli vähän aikaa Freedom fries. Siitäkin NATO selvisi.
Nythän Iran on kertonut hyökkäävänsä Iippolaan kostona iippojen teettämästä murhasta Teheranissa. Turkki voisi auttaa Irania tässä operaatiossa monilla tavoilla. Iipot ovat perinteisesti olleet kovia kostamaan asioita joten heillä olisi varmasti kova himo tehdä jonkinlainen isku Turkkia vastaan.

Toki iipot eivät myöskään ole tyhmiä. Saattaisivat tehdä vain sellaisia iskuja jotka eivät laukaise artikla viittä, aseistaa / kouluttaa Turkkia vastustavia terroristeja sekä toimia Turkkia vastaan USAn hallinnossa olevien myyriensä kautta. Epäilemättä Erdoganin antama lausunto jo nyt trikkeröi USAn hallinnon juutalaiset Turkin vastaiseen toimintaan.
 
Toki iipot eivät myöskään ole tyhmiä. Saattaisivat tehdä vain sellaisia iskuja jotka eivät laukaise artikla viittä, aseistaa / kouluttaa Turkkia vastustavia terroristeja sekä toimia Turkkia vastaan USAn hallinnossa olevien myyriensä kautta. Epäilemättä Erdoganin antama lausunto jo nyt trikkeröi USAn hallinnon juutalaiset Turkin vastaiseen toimintaan.
Iipoillahan on tarvittaessa 25 miljoonaa proxya käytettävänään. Kurdit ovat piikkinä Turkin, Syyrian ja Iranin vallanpitäjien lihassa. Jotain satunnaista mainintaa Israel-kurdit yhteistoiminnasta on joskus vilahdellut, mutta kenenkään intressissä ei taida olla tällaisesta isommin keskusteleminen.
 
Iipoillahan on tarvittaessa 25 miljoonaa proxya käytettävänään. Jotain satunnaista mainintaa Israel-kurdit yhteistoiminnasta on joskus vilahdellut,
Hyvä esille nosto +++

Tosiaan Israel ja kurdit molemmat voivat kokea olevansa oman onnensa ojassa samasta syystä; lähiympäristö sortaa.
Kyllä tältä pohjalta yhteistyötä voi löytyä helpostikin kun "pahis" on yhteinen.
.
 
Katso liite: 100576

Normipäivä​


Yhdysvaltain USAF:n elektronisen tiedustelun Boeing RC-135W Rivet Joint -kone ”JAKE17” vietti sunnuntaita lentäen racetrack-kuviota Suomen kaakonkulmalla

Naton täysjäsenyyden myötä Suomen ilmatilassa on alkanut liikkua AWACS-tutkavalvontakoneita, Naton RC-135- tiedustelukoneita ja miehittämättömiä RQ-4 Global Hawk -koneita kertoo Jarmo Lindberg puolustusvoimien entisen komentaja




Paras otsikko pitkään aikaan :love:

River Joint mikä maksaa n. 250 meur kipale ollen yksi kalliimmista ja sensoritekniikaltaan kehittyneimmistä koneista maailmassa, 30 tiedusteluhenkilöä tarkkailee kaikkea n. 500 km säteellä koneesta.
Kuinka pitkälle Venäjän puolelle tuo kone mahtaa nähdä tuolta reitiltä, jota se Suomessa lensi? Ihan rajan pinnassa se ei ehkä turvallisuussyistä halunnut lentää?
 

Lennosto haluaa Rovaniemen lentoasemalle uuden kiitotien, perustelee valmiudella – ”pienentäisi riskiä”​

Lapin lennostossa ollaan tyytymättömiä ongelmiin, joita viime talven routavauriot aiheuttivat. Lennoston toiveena on, että kentälle rakennettaisiin tulevaisuudessa toinen kiitotie.

Kaksi hornettia Kemin lentokentällä.


Rovaniemellä Ilmavoimien hornetit käyttävät samaa kiitorataa kuin joulupukin luokse tulevat turistit. Kuva: Ida Rossi / Lapin lennosto
Eelis Rytkönen
7.8. 17:42


Lapin lennostossa toivotaan, että Rovaniemen lentoasemalle rakennettaisiin tulevaisuudessa toinen kiitotie.

Esikuntapäällikkö Petteri Puusan mielestä uuden kiitotien mahdollisuutta kannattaisi ainakin selvittää ja suunnitella.

– Toinen kiitotie merkittävästi joustavoittaisi lentoliikennettä ja pienentäisi riskiä sille, että lentoliikenne keskeytyy kiitotien vaurioiden takia, Puusa kertoo sähköpostitse.

Tällä hetkellä kentällä on vain yksi kiitotie, johon tuli viime talvena pahoja routavaurioita.

Vaurioiden vuoksi kiitotiestä saattoi talvella irrota kiviainesta, joka olisi voinut tehdä tuhoja erityisesti hävittäjien moottoreille. Siksi Hornet-hävittäjiä jouduttiin Nordic Response 24 -harjoituksen aikana operoimaan varakentältä Oulunsalosta.

Puusan mukaan uusi kiitotie olisi järkevä ratkaisu myös valmiuden kannalta.

– Jos vaurioita tulisikin joko olosuhteista johtuen tai kriisiaikana vihollisen vaikuttamisesta johtuen, niin kahden kiitotien mallissa voitaisiin hallitusti korjata toista kiitotietä ja operoida samalla toisella kiitotiellä, Puusa toteaa.

Finavia: Viime talvena erityiset olosuhteet​

Keväällä kiitotiestä ja lentoasemasta vastaava valtio-omisteinen Finavia korjasi roudan aiheuttamia halkeamat.

Lennosto arvioi kiitotien olevan tälle hetkelle tyydyttävässä kunnossa, mutta tulevat talvet huolestuttavat.

Routaongelma on koskenut teknisten seikkojen vuoksi nimenomaan hävittäjiä, eivätkä routahalkeamat ole ainakaan tähän mennessä vaikuttaneet siviilikoneiden tai sotilasliikenteen kuljetuskoneiden liikenteeseen.

Finavian Rovaniemen lentoaseman päällikkö Johan Juujärven mukaan kiitotie kestää hyvin kulutusta.

– Kiitotien pinta on uusittu viimeksi vuonna 2016, hän kertoo.

Juujärvi muistuttaa, että viime viime talven pakkaset olivat erityisen hankalat.

Lennostosta puolestaan ongelman nähdään olevan mahdollisesti kiitotien perustuksissa saakka.

– Uuden kiitotien perustukset olisi ainakin periaatteessa mahdollista tehdä paremmin kuin nykyisen vanhan kiitotien perustukset on kauan sitten tehty, Puusa kirjoittaa.

Puusa kuitenkin myöntää, että toisen kiitotien rakentaminen lentokenttäalueelle ei olisi yksinkertainen asia.

Kartta, jossa merkitty Rovaniemen sijainti sekä suurempi kuva, jossa Rovaniemen kiitotiestä ilmakuva.


Lapin lennosto toivoo toista kiitotietä Rovaniemen lentoasemalle. Asemaa ylläpitää valtio-omisteinen yhtiö Finavia. Kuva: Vesa-Pekka Hiltunen / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap

Lennosto: Toinen kiitotie vähentäisi ruuhkia​

Rovaniemen lentoaseman kiitotietä käyttävät sotilaskoneiden lisäksi matkustajakoneet, joita kentällä kulkee marras-maaliskuussa yhä enemmän Lapin matkailun kasvaessa. Viime jouluna siviililentoja laskeutui Rovaniemelle enimmillään 40 päivässä.

Samaan aikaan kansainvälisten sotaharjoitusten määrä on lisääntynyt, kun Suomi liittyi osaksi puolustusliitto Natoa.

Lapin lennoston mukaan yhdellä kiitotiellä selvitään toistaiseksi, mutta siviililiikenteen ja sotilasliikenteen yhteensovittaminen voi näkyä viiveinä lentoonlähdössä.

– Toinen kiitotie sujuvoittaisi merkittävästi lentoliikennettä, esikuntapäällikkö Petteri Puusa kertoo.

Finavialta puolestaan kerrotaan, että Rovaniemen ja Kittilän lentoasemilla otetaan ensi talvikaudeksi käyttöön aikatauluneuvonta, joka on yleisesti käytössä vilkkailla lentoasemilla.


Finavia tyrmää Lapin lennoston toiveen Rovaniemen uudesta kiitotiestä​

Lennoston mielestä uusi kiitotie lentoaseman yhteyteen lisäisi valmiutta ja helpottaisi ruuhkaa. Finavian mukaan tarvetta muutoksille ei ole.

Hävittäjä ilmassa.


Rovaniemellä Ilmavoimien hornetit sekä kansainvälisissä harjoituksissa käyvät koneet käyttävät samaa kiitorataa kuin joulupukin luokse tulevat turistit. Kuva: Juuso Stoor / Yle
Eelis Rytkönen

Lentoasemayhtiö Finavia ei näe tarvetta toisen kiitotien rakentamiselle Rovaniemen lentoaseman yhteyteen.

Lapin lennosto esitti idean uuden kiitotien rakentamisesta. Rovaniemen lentoasemalla on tällä hetkellä yksi kiitotie, jota käyttävät sekä siviili- että sotilaskoneet.

Lennoston esikunnan mielestä laajennus sujuvoittaisi lentoliikennettä ja lisäisi kriisiajan valmiutta.

Finavian tekniikasta, vastuullisuudesta ja turvallisuudesta vastaavan johtajan Henri Hanssonin mukaan nykyinen kiitotie riittää nykyistä suuremmallekin lentomäärälle, vaikka Rovaniemen lentoaseman matkustajamäärät ovat kasvaneet huimasti viime vuosina.

– Tästä näkökulmasta uuden kiitotien rakentaminen ei ole ajankohtaista, Hansson kertoo viestissään.

Routavaurioista aiheutui lennostolle ongelmia​

Lapin lennostossa ollaan tyytymättömiä viime talven routavaurio-ongelmiin, jotka ovat vaikeuttaneet erityisesti hävittäjillä operoimista harjoituksen aikana.

Talven jälkeen kiitotie saatiin korjattua, mutta uuden paremman kiitotien rakentaminen nähdään lennostossa mahdollisena ratkaisuna mahdollisiin tuleviin routavaurio-ongelmiin.

Finavian Henri Hansson toteaa, että viime talvi oli poikkeuksellisen vaikea kylmien säiden takia ja routavauriokorjauksia tehtiin tavanomaista enemmän.

– Routavaurioiden korjaaminen on osa normaalia elinkaarihallintaa, ja sitä tehdään kaikilla Finavian lentoasemilla joka vuosi, Hansson kertoo.

Uuden kiitotien hinta olisi arvoitus​

Finaviasta kerrotaan, että uuden kiitotien rakentamisen hintalappuun vaikuttaisi kiitotien sijainti ja maasto, jonne kiitotie rakennettaisiin.

Rovaniemen lentoasemalle ei tällä hetkellä ole suunnitteilla uusia suuria investointeja, uudesta kiitotiestä puhumattakaan.

Osviittaa kustannuksista antaa se, että jo pelkästään vanhan kiitotien uudelleen päällystäminen on yleensä usean miljoonan euron investointi.

Uuden kiitotien rakentaminen kestää luvitus- ja suunnitteluvaiheineen useita vuosia.

Valtio-omisteisella Finavialla on 22 kiitotietä 20 lentoasemalla. Tänä vuonna yhtiö on investoinut 13 miljoonaa euroa Kuopion lentoliikennealueiden peruskorjauksiin, johon sisältyi muun muassa kiitotien pinnan uusiminen.

Yhteensä Kuopion remonttiin investoitiin vuosina 2022–2024 noin 20 miljoonaa euroa.

Lisäksi Helsinki-Vantaan 3. kiitotien ja muiden liikennealueiden kunnostamiseen on käytetty tänä kesänä 3 miljoonaa euroa.

Finavian johtajan Henri Hansson unohtaa lahjakkaasti F-35 -kaluston käyttöönoton, NATO-jäsenyyden ja DCA-sopimuksen. Ei ole varmaan kukaan tuollaisista pikkujutuista muistanut erikseen kertoa.
 
Viimeksi muokattu:
Finavian johtajan Henri Hansson unohtaa lahjakkaasti F-35 -kaluston käyttöönoton, NATO-jäsenyyden ja DCA-sopimuksen. Ei ole varmaan kukaan tuollaisista pikkujutuista muistanut erikseen kertoa.
Puolustusvoimat voi itse rakentaa tai maksaa kiitotien. Ei se varmaankaan Finavia Oyj:n tehtävä ole. Ei ainakaan ellei omistaja niin tahdo. Se on osakeyhtiömaailmassa äkkiä entinen johtaja, joka alkaa tuollaisia lupailemaan ilman omistajan tahtoa.

Finavia Oyj:n tehtävä on tuottaa voittoa ja toimia omistajan tahdon mukaisesti. Omistaja on toki 100 % Suomen valtio, mutta yhtiö on kuitenkin itsenäinen. Ei sitä NATO-jäsenyys miksikään muuta.
 
Puolustusvoimat voi itse rakentaa tai maksaa kiitotien. Ei se varmaankaan Finavia Oyj:n tehtävä ole. Ei ainakaan ellei omistaja niin tahdo. Se on osakeyhtiömaailmassa äkkiä entinen johtaja, joka alkaa tuollaisia lupailemaan ilman omistajan tahtoa.

Finavia Oyj:n tehtävä on tuottaa voittoa ja toimia omistajan tahdon mukaisesti. Omistaja on toki 100 % Suomen valtio, mutta yhtiö on kuitenkin itsenäinen. Ei sitä NATO-jäsenyys miksikään muuta.
Puolustusvoimat maksavat Finavialle kunnossa olevasta infrasta ja sopimusten mukaan kiitotien kunnossapito on heidän tehtävä.
Puolustusvoimilla on kattava sopimus ml. turvallisuusasiat Finavian kanssa missä otetaan huomioon myös kv-joukot ja heidän vierailunsa samaan tyyliin, kuin sopimus puolustuskiinteistöjen kanssa.
 
Finavia on entinen valtion liikelaitos ja tekee joka vuosi tappiota kymmeniä miljoonia ylläpitämällä pienempiä lentokenttiä. Ihan turha puhua sen firman kanssa mistään taloudellisesta logiikasta kun valtio käyttää isännän ääntä omistajaohjauksellaan.
Niinhän se on. Jopa Kuopio on ollut vain ajoittain plussalla. Sitä pienemmät ei kai ikinä. Varsinkin kun muualla yleensä ei ole PV jakamassa kuluja. Rovaniemi on kai kannattava. Jyväskylä ei voine olla, Tampere tuskin sekään. Oulu on varmasti, Turku ehkäpä. Kuopion etäisyys Helsinki-Vantaasta alkaa vasta olla riittävä kannattavuuteen.
 
Niinhän se on. Jopa Kuopio on ollut vain ajoittain plussalla. Sitä pienemmät ei kai ikinä. Varsinkin kun muualla yleensä ei ole PV jakamassa kuluja. Rovaniemi on kai kannattava. Jyväskylä ei voine olla, Tampere tuskin sekään. Oulu on varmasti, Turku ehkäpä. Kuopion etäisyys Helsinki-Vantaasta alkaa vasta olla riittävä kannattavuuteen.

Tässä hieman Finavian sivuilta vertailutietoa lentokenttien matkustajamääristä:
1723384579479.webp

Siitä voi jokainen verrata kenttien kokoa ja miettiä kuinka kannattavaa tuohua kenttien ylläpito on....
 
Aiemmasta jutusta lisätieto tavanomaisesta kiitoteiden päällystysiästä:
Niskasen mukaan remontille on nyt korkea aika, koska edellisestä kiitotien päällystyksestä on 17 vuotta.
Vrt. toisessa jutussa siinäkin lennoston komentaja odottaa ihan erilaisia aikoja:
– Remontti liittyy kuitenkin enemmän normaaliin kiertoon. Kentän päällyste tulisi uusia 5–10 vuoden välein, jotta minimoidaan riskejä lentotoiminnassa, Anttila lisää.
17 vs. 5-10... tuo on jo häiritsevä ero.
 
Back
Top