Lapin lennostossa ollaan tyytymättömiä ongelmiin, joita viime talven routavauriot aiheuttivat. Lennoston toiveena on, että kentälle rakennettaisiin tulevaisuudessa toinen kiitotie.
yle.fi
Lennosto haluaa Rovaniemen lentoasemalle uuden kiitotien, perustelee valmiudella – ”pienentäisi riskiä”
Lapin lennostossa ollaan tyytymättömiä ongelmiin, joita viime talven routavauriot aiheuttivat. Lennoston toiveena on, että kentälle rakennettaisiin tulevaisuudessa toinen kiitotie.
Rovaniemellä Ilmavoimien hornetit käyttävät samaa kiitorataa kuin joulupukin luokse tulevat turistit. Kuva: Ida Rossi / Lapin lennosto
Eelis Rytkönen
7.8. 17:42
Lapin lennostossa toivotaan, että Rovaniemen lentoasemalle rakennettaisiin tulevaisuudessa toinen kiitotie.
Esikuntapäällikkö
Petteri Puusan mielestä uuden kiitotien mahdollisuutta kannattaisi ainakin selvittää ja suunnitella.
– Toinen kiitotie merkittävästi joustavoittaisi lentoliikennettä ja pienentäisi riskiä sille, että lentoliikenne keskeytyy kiitotien vaurioiden takia, Puusa kertoo sähköpostitse.
Tällä hetkellä kentällä on vain yksi kiitotie, johon tuli viime talvena pahoja routavaurioita.
Vaurioiden vuoksi kiitotiestä saattoi talvella irrota kiviainesta, joka olisi voinut tehdä tuhoja erityisesti hävittäjien moottoreille. Siksi Hornet-hävittäjiä jouduttiin Nordic Response 24 -harjoituksen aikana operoimaan varakentältä Oulunsalosta.
Puusan mukaan uusi kiitotie olisi järkevä ratkaisu myös valmiuden kannalta.
– Jos vaurioita tulisikin joko olosuhteista johtuen tai kriisiaikana vihollisen vaikuttamisesta johtuen, niin kahden kiitotien mallissa voitaisiin hallitusti korjata toista kiitotietä ja operoida samalla toisella kiitotiellä, Puusa toteaa.
Finavia: Viime talvena erityiset olosuhteet
Keväällä kiitotiestä ja lentoasemasta vastaava valtio-omisteinen Finavia korjasi roudan aiheuttamia halkeamat.
Lennosto arvioi kiitotien olevan tälle hetkelle tyydyttävässä kunnossa, mutta tulevat talvet huolestuttavat.
Routaongelma on koskenut teknisten seikkojen vuoksi nimenomaan hävittäjiä, eivätkä routahalkeamat ole ainakaan tähän mennessä vaikuttaneet siviilikoneiden tai sotilasliikenteen kuljetuskoneiden liikenteeseen.
Finavian Rovaniemen lentoaseman päällikkö
Johan Juujärven mukaan kiitotie kestää hyvin kulutusta.
– Kiitotien pinta on uusittu viimeksi vuonna 2016, hän kertoo.
Juujärvi muistuttaa, että viime viime talven pakkaset olivat erityisen hankalat.
Lennostosta puolestaan ongelman nähdään olevan mahdollisesti kiitotien perustuksissa saakka.
– Uuden kiitotien perustukset olisi ainakin periaatteessa mahdollista tehdä paremmin kuin nykyisen vanhan kiitotien perustukset on kauan sitten tehty, Puusa kirjoittaa.
Puusa kuitenkin myöntää, että toisen kiitotien rakentaminen lentokenttäalueelle ei olisi yksinkertainen asia.
Lapin lennosto toivoo toista kiitotietä Rovaniemen lentoasemalle. Asemaa ylläpitää valtio-omisteinen yhtiö Finavia. Kuva: Vesa-Pekka Hiltunen / Yle, Mapcreator, OpenStreetMap
Lennosto: Toinen kiitotie vähentäisi ruuhkia
Rovaniemen lentoaseman kiitotietä käyttävät sotilaskoneiden lisäksi matkustajakoneet, joita kentällä kulkee marras-maaliskuussa yhä enemmän Lapin matkailun kasvaessa. Viime jouluna siviililentoja laskeutui Rovaniemelle enimmillään 40 päivässä.
Samaan aikaan kansainvälisten sotaharjoitusten määrä on lisääntynyt, kun Suomi liittyi osaksi puolustusliitto Natoa.
Lapin lennoston mukaan yhdellä kiitotiellä selvitään toistaiseksi, mutta siviililiikenteen ja sotilasliikenteen yhteensovittaminen voi näkyä viiveinä lentoonlähdössä.
– Toinen kiitotie sujuvoittaisi merkittävästi lentoliikennettä, esikuntapäällikkö Petteri Puusa kertoo.
Finavialta puolestaan kerrotaan, että Rovaniemen ja Kittilän lentoasemilla otetaan ensi talvikaudeksi käyttöön aikatauluneuvonta, joka on yleisesti käytössä vilkkailla lentoasemilla.