Suomi, Ruotsi ja USA allekirjoittavat kolmenvälisen aiejulistuksen puolustusyhteistyöstä

Mun mielestä tässä on olennaisinta se, että Suomi ja Ruotsi esiintyy yhdessä ja allekirjoittaa sopimuksen yhdessä. Rivien välistä voi tyhmempikin tavata, että meillä on länsinaapurin kanssa selkeä intressi pitää yhdessä puoliamme. Ja tietysti kun kirjoitetaan tämä soppari jenkkien kanssa, niin on se yhden sortin signaali itänaapurille.
Tietysti nyt kannattaa nauttia kun Suomen edustajille suodaan tällainen huomio, jos seuraava hallitus on mallia SDP-Vihr-Vas, niin silloin ei juuri Pentagoniin tms päästä kättelemään :rolleyes:
Mutta tietysti sillä vaihtoehdolla voidaan taas kääntää pv:n hankinnat itään, laitetaan vaikka puolustusministeriksi Markus Mustajärvi :oops:
Se uusi Korg 12,7mm olisi itse asiassa TRA:ssa aika napakka peli, lapaisya riittaa ja jotenkuten yhden miehen vietava vehje (ilman ammunitsuunia siis)... mutta taytyy sanoa etta viime paivina taas HYVIA uutisia puolustusasioissa, J. Niinisto on kylla saanut paljon aikaan ja viela nayttaa tarmoa riittavan. Hyva mies, toivottavasti loikkaa kokoomukseen just ennen vaaleja, varmaan mahtuisi listoille, ja lupaan henk. koht. kantaa aanenestyslappuseni vaikka jalan Suomen suurlahetystoon jos on tarvis!
 
Se uusi Korg 12,7mm olisi itse asiassa TRA:ssa aika napakka peli, lapaisya riittaa ja jotenkuten yhden miehen vietava vehje (ilman ammunitsuunia siis)... mutta taytyy sanoa etta viime paivina taas HYVIA uutisia puolustusasioissa, J. Niinisto on kylla saanut paljon aikaan ja viela nayttaa tarmoa riittavan. Hyva mies, toivottavasti loikkaa kokoomukseen just ennen vaaleja, varmaan mahtuisi listoille, ja lupaan henk. koht. kantaa aanenestyslappuseni vaikka jalan Suomen suurlahetystoon jos on tarvis!

Samaa mieltä. Jussi on ollut hyvä puolustusministeri. On pitänyt PV:n puolia ja ennen kaikkea kantanut vastuuta mm. valmiuden tehostamisessa ja kalustohankinnoissa. Ja on ottanut nämä kansainväliset yhteistyökuviot vakavasti.
 
Olen kuten ennenkin Natoon liittymisen kannalla, eikä tuo poliittinen aiesopimus tuo mitään kovaa pöytään. Kuten siinä todetaan, ei se sido osapuolia mihinkään.

Se että Örkki ja hänen hengenheimolaisensa kiukuttelevat, ei ole uutta eika muuta tätä poliittista signalointia miksikään raskaaksi eleeksi.
 
eika muuta tätä poliittista signalointia miksikään raskaaksi eleeksi.

Kannattaa tosiaan muistaa iltapäivälehtien uutisointimalli tässäkin. Voisi ajatella näin, että venäläisiä superaseita ja superhyperjoukkoja silmällä pitäen Suomessa on superharjoitukset. Eli ip-lehtien uutisointisävy on SE sama.

Kyllä on sanottava, että ulkopoliittinen johto ja sotilasjohto valitsivat silloin vuosia sitten oikean linjan, kun alkoivat ajaa inttiä määrätietoisesti Nato-kuosiin ja luotiin edellytykset vastaanottaa kumppaneita.
 
Samaa mieltä. Jussi on ollut hyvä puolustusministeri. On pitänyt PV:n puolia ja ennen kaikkea kantanut vastuuta mm. valmiuden tehostamisessa ja kalustohankinnoissa. Ja on ottanut nämä kansainväliset yhteistyökuviot vakavasti.
Samaa mieltä, on kasvanut isoihin saappaisiin. Alussa vaikutti olevan liikaa "poikamaista intoa" kaikenlaisiin lillukanvarsiin, mutta nyttemmin ajanut isoa kuvaa mallikkaasti eteenpäin.
 
Olen kuten ennenkin Natoon liittymisen kannalla, eikä tuo poliittinen aiesopimus tuo mitään kovaa pöytään. Kuten siinä todetaan, ei se sido osapuolia mihinkään.

Se että Örkki ja hänen hengenheimolaisensa kiukuttelevat, ei ole uutta eika muuta tätä poliittista signalointia miksikään raskaaksi eleeksi.
Tästä voi olla edelleen ihmeissään miten YYA-Suomen suomettuneet poliitikot ovat edelleen, vuosikymmeniä Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, onnistuneet pitämään yllä kuvaa että NATO on paha sotaliitto, vaikka se on oikeasti läntisen Euroopan puolustusliitto eikä mitään muuta.
 
Tästä voi olla edelleen ihmeissään miten YYA-Suomen suomettuneet poliitikot ovat edelleen, vuosikymmeniä Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, onnistuneet pitämään yllä kuvaa että NATO on paha sotaliitto, vaikka se on oikeasti läntisen Euroopan puolustusliitto eikä mitään muuta.
Iso vastuu tästä on näillä vasemmistovihreillä tai muuten vain klikkausorientoituneilla kunnianhimottomilla toimittajilla jotka toistavat näiden neuvostoreliikkien höpinöitä ilman kritiikkiä.
Tampereen yliopiston journalistiikan ja viestinnän opiskelijoista kolme neljästä kannattaa vihreitä tai vasemmistoliittoa – perussuomalaisia tai kristillisdemokraatteja ei yksikään. Vapaa tiedetoimittaja Marko Hamilo jatkaa niin sanottua Punavihreää kuplaa käsittelevää artikkelisarjaa.
https://www.suomenuutiset.fi/nyt-se-on-tutkittu-journalistiyliopistot-lapikotaisin-punavihreita/
 
Tai sitten matka yhteenottoon on käynnissä? Toivottavasti mikään strateginen nappula ei sitten muutu ja nykyinen asetelma säilyy....piru tästä enää tietää.

No jos oikein iso maailmanpalo tulee niin sille ei sitten mahda mitään. Paikallisen kärhämän todennäköisyys on pieni.
 
Pidätte näköjään Niinistöä hyvänä puolustusministerinä. Minä tunnen muutaman firman miehen ja jokaisen heidän mielestä Jussi on täysi pelle.
'Firman miehet' varmaan perustelivat kantansa? Voidaan myös kysyä, että oliko edellinen Uudenmaan prikaatin suojelijana kunnostautunut puolustusministeri parempi.

Sanoisin, että Niinistön aikana on asiat nytkähtänyt puolustusliittoon liittymisen suhteen enemmän eteenpäin kuin kaikilla tätä edeltäneillä YYA-sopimuksen jälkeisillä puolustusministereillä yhteensä.
Ei puutu kuin siunaus kansalta.
 
Kyllä. Carl Haglundia on kehuttu. Eikös tuo suojelija ollut ennen Kallea?
Totta joo, päätös lakkautettavista varuskunnista tehtiinkin jo Wallinin aikana. Vaikea tosin nähdä, että Haglund olisi asiaan vaikuttanut toisin. Tai kukaan RKP:n edustaja.

Enkä minä esitä mitään erityistä kritiikkiä kumpaakaan ruotsalaista puolustusministeriä kohtaan, mutta jos kielipolitiikka vaikuttaa piiruakaan puolustuskykyyn, niin ei sekään hyvä asia ole.
 
Minun silmissä Niinistö on pelkkä Soinin saunakaveri ja sotahullu massa-armeijan diggaaja. Näin kärjistettynä:)
 
Pidätte näköjään Niinistöä hyvänä puolustusministerinä. Minä tunnen muutaman firman miehen ja jokaisen heidän mielestä Jussi on täysi pelle.
Taisin aiemmin kirjoittaa, että on kasvanut saappaissa, jos ei sitten aivan saappaisiin. Haglundia fanitin tosissaan, hoiti tyylikkäästi ja vähäeleisesti hommat kotiin. Stubbi ulkoministerinä ja Haglund puolustusministerinä olivat sellainen raikas länsituuli ettei toista olla sittemmin nähty.

No, Stubbi ylennettiin pätemättömyyden tasolleen, ja Haglund lähti isomman palkan perään. Soini / Niinistö kombo ei näille pärjää, mutta vielä tulee heitäkin ikävä, jos punavihreitä pukkaa.
 
Olen kuten ennenkin Natoon liittymisen kannalla, eikä tuo poliittinen aiesopimus tuo mitään kovaa pöytään. Kuten siinä todetaan, ei se sido osapuolia mihinkään.

Se että Örkki ja hänen hengenheimolaisensa kiukuttelevat, ei ole uutta eika muuta tätä poliittista signalointia miksikään raskaaksi eleeksi.
Jos tuo jaettu tilannekuva tulee niin se on ns 'Game changer'. Tutkakoneita joita ei voi pudottaa ja maalinosoitusta tekeviä laivoja joita ei voi upottaa.

Minun silmissä Niinistö on pelkkä Soinin saunakaveri ja sotahullu massa-armeijan diggaaja. Näin kärjistettynä:)
Tässä maailmanpoliittisessa tilanteessa puolustusministeri saa ollakin vähän sotahullu pelotteen säilyttämiseksi.
 
Back
Top