Suuri maatalouskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ajatus oli yrittää edes osa heinästä paaliin, kunhan se ennustettu ke-ti hellejakso alkaa. No nyt on ennusteessa sunnuntaille sadetta, viimeisen vuorokauden aikana tuli liki 40ml edellisten vesien lisäksi. Vesi lilluu pelloilla ja millään kumivenettä painavammalla laitoksella on turha edes yrittää pellolle

En ole muistaakseni ikinä loimittanut hevosta heinäkuussa. Tänään oli niin kylmää ja märkää että loimitin.

Vitutus alkaa hipomaan sitä kokoluokkaa että ansaitsee kohta oman postinumeroalueen

Korostuuko vesikesänä pellon muotoilu, ojitus ja maan tiivistyminen? Muistan kotipelloilta, että ainakin meillä niin oli. Oli savea, hietamoreenia, jotain multasekaa ja lätäköt tököttivät päisteissä ja epäonnistuneen muotoilun kohteissa. Riippumatta maalajista.

Maan tiivistyminen on hankala juttu ja vaikeasti hallittava.

Korostuuko vesikesänä pellon muotoilu, ojitus ja maan tiivistyminen? Muistan kotipelloilta, että ainakin meillä niin oli. Oli savea, hietamoreenia, jotain multasekaa ja lätäköt tököttivät päisteissä ja epäonnistuneen muotoilun kohteissa. Riippumatta maalajista.

Maan tiivistyminen on hankala juttu ja vaikeasti hallittava.
Hyvinkin korostuu. Ja mitä märempänä menet oikeastaan mitä vaan työvaihetta pellolle tekemään niin tiivistymää tulee.
Nythän on myynnissä jo koneita millä voi yrittää korjata tuota ongelmaa, syväkultivaattori, jankkuri. Tiedä sitten auttaako tosissaan.

Terkkuja hämeen nälkämailta, aletaan hiljaksiin hukkumaan. Kohta ei enää pääse naapuripirttiin pitkospuita vaan suuren maailman malliin jokilaivalla. Vähän kuin oltais venetsiassa, ei yhtä tyylikästä, mutta vettä on yhtäpaljon

Sadekuurojen välissä yritelty vähän heinähommiin. Aivan paskalla tuloksella, mutta sentään yritetty. Hämeessä kun ollaan ja johonkin työntynkään yritetään, kaivetaan vehkeet museosta ja kuski kaupungista. Ne omakotitalon hintaiset modernit vehjekset pidetään parkissa ja puhtaina että köyhät voi niitä ihailla.

No tänään hikoilin jonkun tunnin ilmastoimattomalla museovehkeellä +31 lämmöissä. Hikoilin kuin setämies naistentansseissa. Eikö vittu sekin rupeama aivan yhtä tyhjän kanssa kun justiin pöyhityt heinät sai 46milliä vettä niskaansa. Ukkonen poltti yhden pirtin ja tiet katosi veden alle

On justiin sellanen fiilis että riipaisen seitinohuen lärvin ja alan miettimään josko sittenkin koittais seipäille. Huomenna pitäis niittää 5ha omia heiniä. Jos siis pellolle pääsee millään kumivenettä painavammalla

Että tervetuloa talkoisiin

Hyvinkin korostuu. Ja mitä märempänä menet oikeastaan mitä vaan työvaihetta pellolle tekemään niin tiivistymää tulee.
Nythän on myynnissä jo koneita millä voi yrittää korjata tuota ongelmaa, syväkultivaattori, jankkuri. Tiedä sitten auttaako tosissaan.
Auttaa. Mutta vaatii oikeat olosuhteet. Itse jankkuroin viimekesänä apilapainotteisen viherlannoitusnurmen. Isoimmat vesiongelmat vaikuttaa toistaiseksi poistuneen. Testattiin penetrometrillä ennen ja jälkeen ja ero on huomattava.

Kasvaa, mutta ei löydy ostajaa. Onneksi viljelijät (noin kymmenkunta) eivät ole laskeneet yhden kortin varaan. -Maksumuurin takana, muutamia poimintoja.-

Tyrnävän viljelijät lanasivat satonsa nurin etukuormaajalla, kun ostajalla ei ollutkaan rahaa – "Nyt toivotaan, että hamppu lahoaa maahan"​

Kuituhamppu olisi viljelijöiden kannalta erinomainen ja tuottoisa viljelykasvi, ja siksi sen viljely on kiinnostanut.​

….
Tyrnävällä viljelijät ovat kaataneet kuituhamppuviljelmiään nurin, kun hampun ostajaksi sovittu Hemka Fiber Oy ei ostanutkaan sitä.

Hemka on joutunut taloudellisiin vaikeuksiin ja Haukiputaan tehdas oli jo viime talvikaudella pysäytettynä.

Viljelijät lähtivät omalla riskillä viljelemään hamppua. Rekinen lähti aikanaan itse kokeilemaan hampun viljelyä, koska hänen mukaansa nykyinen viljanviljely on ajoittain tappiollista.

– Viljan hinta on niin huono ja viljelykustannukset kalliita. Hamppu olisi helppoa viljellä ja sen hinta olisi selvästi parempi kuin viljanviljelyssä.

Hamppu oli viime syksynä kasvanut lähes neljä metriä korkeaksi. Alun perin Hemka oli luvannut ostaa kasvuston ja kerätä sen pois.

– Se on sellainen kasvi, ettei sitä voi niittää, kun sen pinnassa on niin sitkeä kuitu. Jouduimme kaatamaan sen peltoon etukuormaajalla. Nyt toivotaan, että hamppu lahoaa maahan kesän ja talven aikana, kertoo Rekinen.

Hänellä oli hamppua viljelyksessä kuusi hehtaaria ja hänen veljellään Heikillä seitsemän hehtaaria. Tyrnävällä on kuituhamppua viljellyt ehkä vajaat kymmenen viljelijää.

– Tappiota tuli, kun hamppusadosta ei saatukaan korvauksia. Siemenet, lannoitus ja työ valuivat hukkaan. Tämän kesän sato menetettiin myös, kun peltoon ei voitu kylvää mitään

Rekinen toteaa, että etukäteen oli tiedossa, että pilottihankkeeseen sisältyy aina riskejä. Tappiota tuli tuhansia euroja. Maanviljelys ei ole hänellä pääelinkeinona.

– Ei se mitään kaada, mutta harmittaa se. Jos minuun jatkossa joku hamppualan yhtiö ottaa yhteyttä, jopa ennakkomaksua pitää saada sadosta jonkun verran.

Tyrnäväläinen maanviljelijä Timo Oravainen sanoo, että hamppuviljelyn epäonnen takia ei tarvitse pelihousuja repiä. Viljelysalaa hampulla oli toistakymmentä hehtaaria.

Hän on aiemmin myynyt Hemkalle kolme satoa, nyt neljännellä kerralla tuli tenkkapoo.

Oravaisenkaan mukaan käräjöinti asiassa ei ole mielessä, vaikka tilanne harmittaa.

– Kuitenkin pinta-alat täällä olivat maltillisia. Ehkä tässä on totuttu siihen, että kaikki ei mene kuin Strömsössä. Sään armoillahan sitä ollaan ja viljan hinnat heiluvat aina.
———
https://www.kaleva.fi/tyrnavan-viljelijat-lanasivat-satonsa-nurin-etukuo/11700044#kommentit

Kävi kuten ruokohelpin energiankäytön osalta täällä kävi. Parina vuonna korjattiin, polton suhteen tai paalin hienontamisen osalta polttoon sopivaksi oli kai ongelmia.

Parina vuotena kuivikepohjaa käyttävät nautatilat keräsi kuivikkeeksi, siihen se on hyvää.

Glyfosaatti niskaan ja siihen loppui helpin kanssa pelleily. Helpompi kuitenkin lopettaa helpin viljely kuin tuon hampun.

Kävi kuten ruokohelpin energiankäytön osalta täällä kävi. Parina vuonna korjattiin, polton suhteen tai paalin hienontamisen osalta polttoon sopivaksi oli kai ongelmia.

Parina vuotena kuivikepohjaa käyttävät nautatilat keräsi kuivikkeeksi, siihen se on hyvää.

Glyfosaatti niskaan ja siihen loppui helpin kanssa pelleily. Helpompi kuitenkin lopettaa helpin viljely kuin tuon hampun.

Irtosiko helpistä niitä jouleja koskaan niinkuin teoria kertoi?

Irtosiko helpistä niitä jouleja koskaan niinkuin teoria kertoi?
Yrittivät kai turpeen seassa saada sitä menemään. Karstasi uunin ja tuhkaa tuli paljon. Vapo teki soppareita ja sitä yritettiin isosti. Todettiin aika äkkiä että pettymys.

Eilen niitettiin 5ha ja kuivaheinää pikkipaaleihin olis tavoitetila. Kävi aivan vitunmoinen tuuri, naapurikylässä tuli maanantaina vettä niin että teitä katosi vedenalle ja rehupaaleja kellui pitkin ojia, liki 70ml parissa tunnissa. Kävin just ennen sadetta pöyhimässä kaverin heiniä siellä. Osa heinistä jäi tulvan alle.

Meillä tuli vaan parikymmentä milliä ja yllättävää kyllä, eilen sai niitettyä. Täytyy nyt vaan toivoa että menee kivasti maaliin asti tämä työmaa. Hyvin, tai siis olosuhteisiin nähden, aivan helvetin hyvin lähteneet kuivumaan. On tässä vielä muutama hikipisara tiedossa ennen kuin ens talven heinät on katon alla. Työryhmänä kun on taas perinteisesti minä ja mies paalinkannossa ja poika ajaa mönkijää

Tuossa pöyhimen kanssa hikoillessani kerkesin miettimään että kun on vähän kusista hommaa ilmastoimattomalla traktorilla, niin mitä se oliskaan haravalla kääntää tai hevosen perässä paarman syöttinä. On mulla työhevonen, se laiduntaa lehmien kanssa pukeutuneena seepraksi.

Mietin mä kyllä sitäkin että voihan saatanan perse että näinkin ikäväksi, raskaaksi ja hankalaksi ihmiseksi mulla on aivan helvetin hyviä kavereita kun yksi niittää työpäivän selkään mulle heinät (luultavasti ihan silkasta pelosta) ja toinen tuo mulle traktorin lainaan, pihaan ajettuna ja täyteen tankattuna ettei tartte tosiaan sillä haravalla pöyhiä

Hääpäivä numero 24. Mies jäi vapaaehtoisesti lapsia hoitamaan ja tarkkailemaan että ilmalämpöpumppu viilentää optimaallisesti. En alkanut hyvää lastenkaitsemisintoa pilaamaan turhilla faktoilla. Pieninkin on jo jonkun vuoden ollut kouluikäinen ja vanhin ei asu enää kotona. Kuoharia on onneksi viinikaapissa.

Hikeä pukkaa, mutta kuten sanottu, vehkeet museosta ja kuski kaupungista. On ainakin saatana yritetty

Liitteet

• 0514D7DE-2DEA-4569-81D5-43632FA4C1A5.webp
    0514D7DE-2DEA-4569-81D5-43632FA4C1A5.webp
    26.8 KB · Luettu: 73

Eikös "hampulla" vuolis rahaa? Hesoihin vihreisiin kun sitä sais menemään lähi tuotteena, nehän pössyttelis ihan simona.

Eilen niitettiin 5ha ja kuivaheinää pikkipaaleihin olis tavoitetila. Kävi aivan vitunmoinen tuuri, naapurikylässä tuli maanantaina vettä niin että teitä katosi vedenalle ja rehupaaleja kellui pitkin ojia, liki 70ml parissa tunnissa. Kävin just ennen sadetta pöyhimässä kaverin heiniä siellä. Osa heinistä jäi tulvan alle.

Meillä tuli vaan parikymmentä milliä ja yllättävää kyllä, eilen sai niitettyä. Täytyy nyt vaan toivoa että menee kivasti maaliin asti tämä työmaa. Hyvin, tai siis olosuhteisiin nähden, aivan helvetin hyvin lähteneet kuivumaan. On tässä vielä muutama hikipisara tiedossa ennen kuin ens talven heinät on katon alla. Työryhmänä kun on taas perinteisesti minä ja mies paalinkannossa ja poika ajaa mönkijää

Tuossa pöyhimen kanssa hikoillessani kerkesin miettimään että kun on vähän kusista hommaa ilmastoimattomalla traktorilla, niin mitä se oliskaan haravalla kääntää tai hevosen perässä paarman syöttinä. On mulla työhevonen, se laiduntaa lehmien kanssa pukeutuneena seepraksi.

Mietin mä kyllä sitäkin että voihan saatanan perse että näinkin ikäväksi, raskaaksi ja hankalaksi ihmiseksi mulla on aivan helvetin hyviä kavereita kun yksi niittää työpäivän selkään mulle heinät (luultavasti ihan silkasta pelosta) ja toinen tuo mulle traktorin lainaan, pihaan ajettuna ja täyteen tankattuna ettei tartte tosiaan sillä haravalla pöyhiä

Hääpäivä numero 24. Mies jäi vapaaehtoisesti lapsia hoitamaan ja tarkkailemaan että ilmalämpöpumppu viilentää optimaallisesti. En alkanut hyvää lastenkaitsemisintoa pilaamaan turhilla faktoilla. Pieninkin on jo jonkun vuoden ollut kouluikäinen ja vanhin ei asu enää kotona. Kuoharia on onneksi viinikaapissa.

Hikeä pukkaa, mutta kuten sanottu, vehkeet museosta ja kuski kaupungista. On ainakin saatana yritetty
Niin, kaikkea vaikeuksia nyt vaikka tuleekin niin...
Jotenkin vaan on mukava lukea näitä, siis osaat kertoa työvaiheistanne niin pikkaisen huumorilla höystettynä aina. ISO kiitos näistä!

Voimia. Onneksi itsellä loppui vastaava rehkiminen joku vuosi sitten.

On vähän pahkasikaa. EU meinaa leikata maataloustukia ja samalla haluaa käyttää rahaa, jotta voidaan kusettaa nuoria alalle.

Euroopan unioni antoi eilen budjettiesityksensä vuosille 2028–2034. Budjetti lihoisi peräti 2 000 miljardiin euroon nykyisestä 1 200:sta.

Vaikutuksia olisi myös maatalouteen, sillä rahoitus uhkaa leikkaantua parillakymmenellä prosentilla 386 miljardista 300 miljardiin.

Rahoituskehyksen kokonaistason lisäksi Suomen huoli kohdistuu suomalaisen ruuantuotannon turvaamiseen. Esityksessä maatalous- ja aluekehitystuet yhdistetään.

– Nyt maatalouden rahoituksen rakenne muuttuu niin paljon, että se täytyy huolella neuvotella. Siihen käymme kiinni, Orpo kertoo.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto (MTK) ilmoitti heti esityksen tultua julki, että se antaa esitykselle täystyrmäyksen. MTK on huolissaan siitä, että rahoitusmallin muuttumisen myötä maatalousrahoitusta saatetaan leikata.

Rahoituskehysesityksessä nostetaan esille myös maatalouspolitiikan tavoitteita, kuten nuorten kannustaminen alalle ja maatalousinvestointien tukeminen, joita sekä MTK että pääministeri pitää tervetulleina.

Maatalouden rahoitukseen liittyvien epävarmuuksien lisäksi itäisille alueille annettu vähäinen huomio aiheuttaa Suomessa huolta. Suomen kehittämä erillisrahoitusväline, jolla olisi muun muassa parannettu itäisten alueiden elinvoimaa, ei päässyt mukaan budjettiin.

– Tätä peliä ei ole menetetty, koska selkeästi ymmärretään sekä Venäjän uhka että raja-alueiden erityinen kohtalo. Siitä lähdetään neuvottelemaan.

Ne kanibiksut vaan odotuttaa itseään :rolleyes:
Tämä kanibiksuhankehan haukkasi lopulta paskaa ihan jo siksi että kaikki materiaali meni kaatikselle kun meidän torppa paloi silloin parivuotta takaperin. Lihakaneja ei ole ollut useampaan vuoteen, vaan oli enää niitä taljoja mitä silloin muokkasin ja keittelin pajunkuorista parkkia. Muistaakseni jossain tuotekehittelypohdinnassa tuli sitten se kanibiksuhomma.

Meillä on kissapojat Jeesus (syntyi jouluna) ja Juudas (syntyi pääsiäisenä) mitkä uhkasin viimeksi tänään laittaa taanaan. Ehkä niistä saisi 🤔 ja aivan takuulla saan kohta jonkun syytteen herjaamisesta tai uskonhäpäisystä.

Back