Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Traktorilla on tehty töitä tuntikausia, kirjoittaa YLE. Kolme moottoria vaihdettu. Mitähän vittua.

Juu, on kyllä ihmeellinen tapaus.
Tossa Maaseudun Tulevaisuuden juttu.

Vuonna 2018 valmistettu traktori ja nyt jo vaihdettu kolme moottoria. Siis mitä vittua?
Käyttötunnit (niin mitähän on) jos läpi vuorokauden olisi monen kuskin käytössä?
Takuuehdot sitten, millä kaavalla mennään? Kuitenkin noin monta moottoria vaihdettu takuuseen.
 
Juu, on kyllä ihmeellinen tapaus.
Tossa Maaseudun Tulevaisuuden juttu.

Vuonna 2018 valmistettu traktori ja nyt jo vaihdettu kolme moottoria. Siis mitä vittua?
Käyttötunnit (niin mitähän on) jos läpi vuorokauden olisi monen kuskin käytössä?
Takuuehdot sitten, millä kaavalla mennään? Kuitenkin noin monta moottoria vaihdettu takuuseen.
Käyttötunnit yhteensä 6000 joista nykyisellä omistajalla 4000
 
Traktorilla on tehty töitä tuntikausia, kirjoittaa YLE. Kolme moottoria vaihdettu. Mitähän vittua.


Mitään en asiasta tiedä, mutta kommenteista luettua:

Kuulemani mukaan tälle urakoitsijalle on sanottu että puolittaisi öljynvaihtovälin mutta hän on sitä mieltä että koska on luvattu 600h niin silloin hän vaihtaa öljyt 600 tunnin välein.
Moottorit on myyjä vaihtanut takuuseen koska urakoitsija ei tee mitään ohjekirjan vastaista vaihtaessaan 600 tunnin välein mutta fiksumpi mies olisi huomannut takuuajan loppuvan ja olisi viimeisen moottorinvaihdon jälkeen ruvennut vaihtamaan öjyt useammin.

Ilmeisen kovaa hommaa tuo haketus.
 
Ilmeisen kovaa hommaa tuo haketus.
Kyllä se on. Useamman haketusurakoitsijan hommaa on tullut vuosien mittaan nähtyä, ja kyllä ne kaverit ovat poikkeuksetta ottaneet moottorista ja voimansiirtolinjasta kaiken tehon irti mitä lähtee. Ja yleensä moottoria on vielä viritetty tehokkaamaksi, mitä ei kylläkään kannata tehdä siinä vaiheessa, kun takuu on vielä voimassa. Erään tapauksen kohdalla tuumasin, että moottorin työskentely kuulostaa ja näyttää jo enemmän tractor pulling-kisakoneelta kuin perustraktorilta.
 
Vaikka takuu korvaisikin niin kyllä se että kone seisoo korjaamolla maksaa menetettynä työaikana moninkertaisesti ylimääräisen öljynvaihdon hinnan. Ilmeisesti ei ole pikkurahan puutetta.
Ja kaikki nettikommentit ovat tietenkin totta... Osa porukasta keksii tuulta ja paskaa ja osa kommenteista voi hyvin olla liikkeen liikkeelle laskemia.

Sinänsä tosin huono huolto ja kova käyttö ei ole mikään mahdoton yhdistelmä. On noita itsekin nähnyt.

Samoin tuttavan pakasta vedetty uusi Verku, jonka vaihteistoöljyn seassa ilmeisesti oli vettä. Ainakin huolto oli sitä mieltä. Sen enempää myyjä kuin maahantuoja eivät ottaneet mitään vastuuta. Kuulemma yllättävän kallis on uuden Verkun uusi laatikko.
 
Tuollaisella valtralla taannoin nautiskelin. Pelkkää kermaa 8 tuntia yhtäkyytiä. Tosin pilipaliäes tuollasen perässä tunnu missään.

Sitä mietin että mitenkä kellään on varaa tuollaista hylätä pellon laitaan. Vai onko tuo niitä isontalon isäntiä mitkä perseraiskaa koneitaan ja aasialaista työvoimaa vailla huolta huomisesta, eikä olla köyhiä eikä kipeitä. Paitsi kun vouti ja syyttäjä raapii ovea.
 
Eikös noissa lehdissä lukenut että haketin vaatii 150kW tehon. Tuon verran luulis isosta traktorista löytyvän.
Aikaisemmin mahdollisesti saman hakkurin edessä on ollut Case Magnum 335, jossa väitetään olleen luokkaa 300 kW.
Tuoreen puun hakettaminen laittaa kaluston koville. Hautamäki onkin investoinut järeään kalustoon. Hakkuri on Eschlböck Biber 92 ZK. Sitä pyöritetään Case Magnum 335 -traktorin voimin.

"Casesta on otettu jossain vaiheessa 398 hevosvoimaa tapille. Nyt tehoa on lisätty, mutta pyritty pitämään viritysaste sellaisena, ettei tarvitse olla jatkuvasti tekemässä koneremonttia. Traktorin pitää myös olla riittävän järeä vetojuhdaksi, sillä hakkuri painaa 17 tonnia. Uutena tuommoista hakkuria istutetaan 700-heppaisen Volvon kuormurin rungolle."
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/c290fbdf-211c-5ea2-bb4d-812bb5c721a2

Vissiin tuossa hajonneessa traktorissa on Agco Power 84 moottori. Mikähän siitä moottorista on hajonnut? Jossakin kommentissa väitettiin, että sylinteriputket olisivat "lasittuneet". Sylinterien kiillottuminen voi aiheuttaa tietysti kiinnileikkaamisen.

Lieneekö sitä moottoria oikeasti vaihdettu vai on ko vain linerit ja männät vaihdettu?

Esim öljynjäähdyttimen huono toiminta voi aiheuttaa öljyn nopean huononemisen ja mahdollisesti tuon kaltaisia voiteluongelmia. Eräästä pienemmästä AP moottorista tuli mitattua melko rajuja öljyn lämpötiloja kuormalla. Lämmöt tulivat alas sen jälkeen, kun vaihdoimme öljy/vesi -lämmönvaihtimen.
 
Tuollaisella valtralla taannoin nautiskelin. Pelkkää kermaa 8 tuntia yhtäkyytiä. Tosin pilipaliäes tuollasen perässä tunnu missään.

Sitä mietin että mitenkä kellään on varaa tuollaista hylätä pellon laitaan. Vai onko tuo niitä isontalon isäntiä mitkä perseraiskaa koneitaan ja aasialaista työvoimaa vailla huolta huomisesta, eikä olla köyhiä eikä kipeitä. Paitsi kun vouti ja syyttäjä raapii ovea.
Tuohan ei ole henkilökohtaista omaisuutta vaan Kauhavan Hakepalvelu Oy:n. Liikevaihto näyttää olleen reilu 500 k€ viimeisimmissä tiedoissa.
 
Kuvassa voi olla ainakin yksi henkilö ja tekstissä sanotaan VILJELIJÕÖ ILIMAN SUATAT OLLA NALISSAS KYLYMISSÄS ALASTI JA VIELA SELEVINP ÄIN
 
Joissain nettipalstoilla olen törmännyt suolahtelaisten dumaamiseen enempikin. Ei siis niin että siellä on kaltaiseni kateelliset köyhät nälvimässä, vaan että viljelijät vertailevat kokemuksiaan. Ilmeisesti melko vikaantuvaisia ja takuu ei toimi noin että moottoria vaihdetaan liukuhihnalta, vaan päinvastoin. En kyllä tiedä, en traktoreista mitään ymmärrä ja niinkuin sanoin, tuolla ajelu saa tämmöisen vanhan käntyn kehräämään ja kusemaan sateenkaaria

Asiasta toiseen, johan luulin että ryssä on pukannut rajan yli. Taloa on käyty kattomassa ja kyselty niin ettei pirtissä pöly kerkiä laskeutumaan.

Se katsojalaji mikä saa multa suonet ratkeamaan päästä, on onneksi ilmeisesti jättäytynyt kotiin tissuttelemaan ja keskittyy latelemaan törkeyksiä fb-ryhmissä. Nimittäin se massikeisariMake joka luki iltalehdestä että talojen hinnat romahti ja kikkeli vähän värähti kun samalla muistui mieleen se kun mökkinaapurilta vouti järjesteli kaverilleen ilmaiseksi talot ja tavarat. Vedetään ostohousut jalkaan niin syvälle että haarasauma on eturauhasessa ja kerrataan lainit huutokauppakeisarilta.

Tai eläköitynyt kulttuurisihteeri Marjatta. Ikäpolvelleen ominaisella luetunymmärtämisellä hän lähtee ostamaan mökkiä maalta. Kaikkien kymmenien kuvien, mapsin tarjoamien mahdollisuuksien ja myynti-ilmoituksessa kerrottujen speksien jälkeen tulee puskista että kohde on perheasuntokokoinen omakotitalo, tonttia on enempi kuin rivarin pihassa, lähin alko ei ole naapuritontilla eikä hinta ollut 25t€.

Nyt on käynyt ihan potentiaalista ostajakuntaa, vaan lainansaanti on olematonta ja harvalla pikkulapsiperheikäisellä on kauppahinnan verran sukan varressa. Vissiin maataloudessakin on pankit laittaneet rahahanat kiinni ja mihinkään ei saa lainaa
 
Aikaisemmin mahdollisesti saman hakkurin edessä on ollut Case Magnum 335, jossa väitetään olleen luokkaa 300 kW.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/c290fbdf-211c-5ea2-bb4d-812bb5c721a2

Vissiin tuossa hajonneessa traktorissa on Agco Power 84 moottori. Mikähän siitä moottorista on hajonnut? Jossakin kommentissa väitettiin, että sylinteriputket olisivat "lasittuneet". Sylinterien kiillottuminen voi aiheuttaa tietysti kiinnileikkaamisen.

Lieneekö sitä moottoria oikeasti vaihdettu vai on ko vain linerit ja männät vaihdettu?

Esim öljynjäähdyttimen huono toiminta voi aiheuttaa öljyn nopean huononemisen ja mahdollisesti tuon kaltaisia voiteluongelmia. Eräästä pienemmästä AP moottorista tuli mitattua melko rajuja öljyn lämpötiloja kuormalla. Lämmöt tulivat alas sen jälkeen, kun vaihdoimme öljy/vesi -lämmönvaihtimen.
Haketuksessa on pölyä runsaasti ilmassa, joka tukkii huolettomalla käytöllä lauhduttimet ja syylärin nopeasti. Otetaan kovaa tehoa irti pitkiä aikoja lämmöt ylhäällä, ei ihme ettei vehkeet kestä.

Yli +25 lämpötilassa useimmat hakkurin pyörittäjät eivät urakoi, paloriski on jo liian suuri.
 
Haketuksessa on pölyä runsaasti ilmassa, joka tukkii huolettomalla käytöllä lauhduttimet ja syylärin nopeasti. Otetaan kovaa tehoa irti pitkiä aikoja lämmöt ylhäällä, ei ihme ettei vehkeet kestä.

Yli +25 lämpötilassa useimmat hakkurin pyörittäjät eivät urakoi, paloriski on jo liian suuri.
No juu, helteillä ei ole näkynyt yhtään ainutta hakettajaa. Sitä näin maalaisjärjellä ajateltuna, se haketettava materiaali olisi kuivimmillaan, ja juuri silloin kannattaisi hakettaa.
 
Back
Top