Minä en tiedä oikeaa vastausta. Kysyin, että "miten ilman aukin tai rukin suorittamista...". Kaikkiin vastauksiin joihin kuittasin negatiivisesti, sisältyi kuitenkin aukin suorittaminen tavalla tai toisella ja silti vastaajat ehkä kokivat antaneensa vastauksen kysymykseen.
En ihan osta tuota "hyvät suhteet". Toki jos ylennys on annettu tietoisesti pv:n määräyksistä huolimatta, niin onhan silloin lähtökohtaisesti jonkun täytynyt tuntea ylennettävä hyvin. Ja ylennettävällä varmaan jotain ansioitakin alalla. Ehkä tosiaan vaan painettu enteriä. Nille jotka eivät tiedä, niin 2021 vuoteen asti alikersantti oli korkein reservin sotilasarvo "miehistökoulutetulle" eli aukkia tai upseerikoulutusta suorittamattomalle. 2021 annetussa määräyksessä maksimiksi nostettiin kersantti. Olen kuitenkin kuullut huhuja ylikersantiksi ja siitä ylemmäs ylennetyistä miehistökoulutetuista. Olisko tosiaan niin, että jos pääsee jollain tapaa kerran vanhasta rajoituksesta läpi, niin uusi lasikatto nousee jostain tietojärjestelmän ominaisuudesta johtuen sotilasmestariin. En minä kateellinen ole yli määräysten ylennetyille. Eiköhän nekin ylennykset ole ansaittuja. Ja minusta koko rajoitus on täysin tarpeeton. Jos ressu on tehnyt intin jälkeen vaikka 20 vuotta vaativia esihenkilön töitä ja ravannut kertausharjoituksissa, niin sillä ei ole enää osaamiseen mitään vaikutusta onko joskus 20 vuotta sitten käynyt aukin vaiko ei. Ja toisaalta ainakin maakuntajoukoissa on miehistökoulutettuja alikersantteja ollut joukkueenjohtajinakin.
No edelleen vastaus on tuo entterin painaminen:
Tiedän itse henkilökohtaisesti 2 ylikersantiksi noussutta kaveria joilla ei ole aukkia käytynä ja kummatkin ovat ylentyneet ennen tuota vuotta 2021.
se onko herroilla urotekoja suorittuina , niin tuskin. Onko herroilla ollut suhteita? Varmasti, ei muuten vahinkoja satu.
Se että annetaan määräys jostakin asiasta , ei tarkoita sitä tosiasiaa etteikö määräystä rikottaisi, koska kyllä rikotaan.
Niin kuin olen jossain kohtaa maininnut ,sai eräs tuttavani ylennykset vuoden välein vaikka tuo nimenomaan määräyksissä kielletään.
Eli suhteet ja "hups" entterin painaminen. Näin se homma toimii. Suhteet ovat suhteita. Toisilla on valtaa toisilla ei.
Se tekeekö aluetoimistolla joku tämmöisen "rikoksen" ja joutuu vastaamaan siitä? Tuskin ainakaan mitään rangaistusta tai edes moitetta tulee.
-> Lasikatto? Juu sehän on vain kirjoitettu papereihin mitä suurin osa lainkuuliaisesti noudattaa.
Ja kyllä poistaa se pitäisi.
Järjestelmä on todella epätasa arvoinen ja se on perseestä.
Järjestelmä ei seulo eikä se kykene seulomaan niitä osaajia omista riveistään tehokkaasti.
Siinä ne joilla on valtaa voivat nostaa osaajia pintaan tai voivat pahimmassa tapauksessa nostaa myös niitä kavereitaan ilman osaamista.
Itse tässä kaikki varusmiespalveluksen jälkeen tehdyt päivät (n.250) mitä olen tuossa olen kentällä tallustanut olen huomannut ,että sotilasarvolla on hyvin vähän tekemistä oikean osaamisen kanssa.
Joka portaalta löytyy hyvää ja huonoa sakkia.
-
Siksi tämä järjestelmä kaipaisi kunnon remonttia jonka täytyisi olla semmoinen missä hyväveliverkosto ei pääse kukistamaan vaan se oma yleneminen olisi seurausta oikeasta kehittymisestä eikä vaan kengänjälkien jättämisestä.
Toki tiedostan sen itse näin nelikymppisenä ,että kerkeän kasvamaan horsmaa ennen kuin moinen tapahtuu.
Tästä itsekkin aina välillä tulee laitettua sähköposteja ja ihan keskustelemalla niiden kanssa jotka voivat oikeasti vaikuttaa ,mutta vastaus on pilvilinnoissa yleensä pään nyökyttely ja pieni empaattinen hetki. Todellista halua ei ole kellään.