RDF kirjoitti:
Syväjohtamisen viitekehys käsittää johtajan valmiuden johtaa alaisiaan, itse johtamiskäyttäytymisen ja käytöksen aikaansaaman vaikutuksen. Nissisen mukaan syväjohtamiseen kuuluvan johtamiskäyttäytymisen peruskulmakivet ovat
luottamuksen rakentaminen,
inspiroiva tapa motivoida,
älyllinen stimulointi sekä
ihmisen yksilöllinen kohtaaminen
Näitä asioita tosiaan koulutuksessa hoettiin mutta eivät ne kyllä kenellekkään yhtään mitään tarkoittaneet. Fiksuinta olisi jos tällaiset mitään tarkoittamat termit heitettäisiin helvetiin ja puhuttaisiin asioista niiden oikealla nimellä.
Nuo termit on ihan kuin jostain politikon puheesta.
Kai minä olen vanha, tai poliitikko, mutta:
luottamuksen rakentaminen:
- rakennetaan luottamus joukon ja kouluttajan/esimiehen välille, joukon kesken, joukon kykyihin toimia oikein tilanteessa, ja yksilön kykyihin toimia joukossa.
inspiroiva tapa motivoida:
- tarkoittaa jotain muuta kun pässiäksiisiä, kun menee vituiksi. Poppoo (ja yksilöt) tarttis saada moitivoitua tekemään tehtävä niin, että he samalla inspiroituvat hoitamaan sen paremmin ja osaavat soveltaa. Lippaan kiinnityksessä ei oikein toimi niin hyvin kuin vaikka tuliasemien etsimisessä ja valmistelussa. Eli isommissa kokonaisuuksissa toimii mielestäni paremmin.
älyllinen stimulointi sekä
- jokaisen pitää pysyä ajattelemaan itse, ei pyritä pureskelemaan kaikkea valmiiksi, vaan haastetaan koulutettavan (tai alaisen) käsitys tilanteesta, ja kysytään miksi hän valitsee tietyn toimintatavan. Sitten vihjataan mikä siinä menee pieleen, jos menee.
ihmisen yksilöllinen kohtaaminen
- jokainen räkäposki on erilainen, joiullekin riittää pienenmpi ohjeistus ja toiminta on pitkälti itsenäistä. Jotkut vaatii sitä pässiäksiisiä muutamankin tunnin. Nämä erot pitäisi ottaa joustavasti huomioon. Toiset myös oppii eri metodein.
Nämä siis typistettyjä ja ei missään nimessä kattavia esimerkkejä siitä, miten minun aivoni nuo asiat mieltävät. Ne ovat isoja kokonaisuuksia, ja niiden hanskaaminen ja huomioiminen joka tilanteessa joka kerta lienee mahdotonta.
Kertokaa nyt joku viisas, olenko edes pikkusen raottanut oikeaa asiaa, vai iskinkö käteni kakkendaaliin.