Se on jännä homma miten yksioikoisesti vedämme linjat sille kuka on pahis ja kuka on hyvä.
Kurdien porukka on aseellinen ryhmittymä - tai "joukkio" - miten nyt asia halutaankaan sanoa. Se ei ole armeija siinä mielessä kuin me länsimaiset armeijan ymmärrämme. Sitä ei sido normit ja lait siten kuin sitoo esim. Suomen tai vaikkapa USA:n armeijaa ja niiden sotilaita. Sotilas kun keulii sotatoimialueella, hän päätyy siitä useimmiten vastuuseen. Aseellisen ryhmittymän jäsenten kohdalla asia on toisin. Heillä ei ole samalla tavalla pidäkkeitä kuin armeijan sotilailla. Koston kierre on arkipäivää ja syvenee nopeasti. Sotarikoksiksi laskettavien tekojen riski, mahdollisuus ja todennäköisyys on erittäin suuri. Se kaikki syö ihmisen pääkoppaa useimmiten ihan helvetisti. Joku voisi sitä kutsua tietynlaiseksi radikalisoitumiseksi sitäkin.
Idealogia on myös näiden kurdien porukoisssa pyörivien vierastaistelijoiden vaikuttimena.
Henk.koht suhtaudun kaikkiin tämän kaltaisiin epäluuloisesti ryhmittymästä riippumatta. Viranomaisten on syytä tsekata tarkoin ja riittävän pitkällä aikajaksolla kaikki "paluumuuttajat".
Onko tämä sitten "kova muija"? Voi olla, tai sitten on vain ideologinen hörhö/,seikkailija. Uskallan väittää että olen törmännyt paljon "kovempiin muijiin" - he ovat kaikki olleet ammattisotilaita, ruotsalaisia, brittejä, myös suomalaisia. Ideologinen seikkailija harvoin on "kova muija" siinä merkityksessä kuin minä sen tässä yhteydessä ymmärrän.
I beg to differ.
Se, että lähtee tuohon kisaan täyttää ainakin omassa mielessä "kovan muijan" rastin. Bonuksena että esiintyy omalla naamallaan.
Suomalaisia on pyörinyt maailmalla monellakin tavalla (mukaanluettuna itse) ja koskaan ei koira ole perään haukkunut, paitsi SUPO kerran halusi kaverista tietoja, ei siis minusta