Tällä hetkellä soi .....

Tai sitten ei
Liittämäsi filmi on poikain Nürnbergin kesäpäiviltä, eli väärä kuvaelma. En sitä kokonaan lukenut, joten saattaa olla, että siellä oli jotain yleisluontoisempaakin.
Tsekkasin kuitenkin ennen postaustani, että oikeudet ovat NSDAP:llä, joten oikeutta käydään jossain kolmannen valtakunnan sfääreissä. Tämä on aina vaikea laji.
Leni sinällänsä oli kova muija, tiedä hänen todellisista tarkoitusperistään, mutta ei häntä oikeen ohittaakaan voi.
Ohessa eräs tulkinta: Kirjastojen verkkopalvelu/Heikki Poroila
Elokuvien tekijänoikeudellista tilannetta on yleensä vaikea selvittää julkisista lähteistä, mutta lähtökohtana voi pitää sitä, että ne lähes poikkeuksetta on kerätty elokuvaa levittävälle yritykselle. Leni Riefenstahl kuoli vasta 2003, joten ainakin hänen moraaliset oikeutensa elokuvan ohjaajana ovat voimassa vuoteen 2074 asti. Kansainvälisen elokuvatietokannan IMDB:n mukaan elokuvaa ovat olleet tuottamassa ainakin Olympia Film GmbH, International Olympic Committee ja Tobis Filmkunst. Todennäköisesti tiedon elokuvan tämänhetkisistä oikeudenhaltijoista saa Suomen elokuvatoimistojen liitosta (SEL), puhelin (09) 6877 2315 / (09) 6877 2313 tai [email protected]. SEL varmaan myös osaa neuvoa, miten mahdollinen lupa on hankittavissa.
Vaikka tämäkään elokuva ei siis liene tekijänoikeudellisesti vapaa, voidaan sen osia tekijänoikeuslain sitaattipykälän perusteella esittää. On kuitenkin vaikea arvioida, mikä tällaiseen dokumenttielokuvaan sisältyvän yksittäisen juoksutapahtuman sitaattikäyttö edellyttäisi. Jos Kouvolan kaupunginmuseolla olisi tarkoitus esitellä Arvo Askolan uraa, ainakin lyhyt näyte tästä elokuvasta todennäköisesti mahtuisi sitaattioikeuden piiriin, koska Askolan juoksusta ei välttämättä ole muita näytteitä edes olemassa. Sen sijaan pelkästään "ohjelmallisena osana" juoksun näyttäminen näyttelyssä ei todennäköisesti olisi lain tarkoittama sitaatti, joten sellaiseen käyttämiseen tarvitaan lupa.
 
Liittämäsi filmi on poikain Nürnbergin kesäpäiviltä, eli väärä kuvaelma. En sitä kokonaan lukenut, joten saattaa olla, että siellä oli jotain yleisluontoisempaakin.
Tsekkasin kuitenkin ennen postaustani, että oikeudet ovat NSDAP:llä, joten oikeutta käydään jossain kolmannen valtakunnan sfääreissä. Tämä on aina vaikea laji.
Leni sinällänsä oli kova muija, tiedä hänen todellisista tarkoitusperistään, mutta ei häntä oikeen ohittaakaan voi.
Ohessa eräs tulkinta: Kirjastojen verkkopalvelu/Heikki Poroila
Elokuvien tekijänoikeudellista tilannetta on yleensä vaikea selvittää julkisista lähteistä, mutta lähtökohtana voi pitää sitä, että ne lähes poikkeuksetta on kerätty elokuvaa levittävälle yritykselle. Leni Riefenstahl kuoli vasta 2003, joten ainakin hänen moraaliset oikeutensa elokuvan ohjaajana ovat voimassa vuoteen 2074 asti. Kansainvälisen elokuvatietokannan IMDB:n mukaan elokuvaa ovat olleet tuottamassa ainakin Olympia Film GmbH, International Olympic Committee ja Tobis Filmkunst. Todennäköisesti tiedon elokuvan tämänhetkisistä oikeudenhaltijoista saa Suomen elokuvatoimistojen liitosta (SEL), puhelin (09) 6877 2315 / (09) 6877 2313 tai [email protected]. SEL varmaan myös osaa neuvoa, miten mahdollinen lupa on hankittavissa.
Vaikka tämäkään elokuva ei siis liene tekijänoikeudellisesti vapaa, voidaan sen osia tekijänoikeuslain sitaattipykälän perusteella esittää. On kuitenkin vaikea arvioida, mikä tällaiseen dokumenttielokuvaan sisältyvän yksittäisen juoksutapahtuman sitaattikäyttö edellyttäisi. Jos Kouvolan kaupunginmuseolla olisi tarkoitus esitellä Arvo Askolan uraa, ainakin lyhyt näyte tästä elokuvasta todennäköisesti mahtuisi sitaattioikeuden piiriin, koska Askolan juoksusta ei välttämättä ole muita näytteitä edes olemassa. Sen sijaan pelkästään "ohjelmallisena osana" juoksun näyttäminen näyttelyssä ei todennäköisesti olisi lain tarkoittama sitaatti, joten sellaiseen käyttämiseen tarvitaan lupa.
Näköjään. En täppäriltä ryhtynyt katsomaan linkin sisältöä. Internet Archive väitti omistavansa oikeudet ja että kyseessä oli Triumph des Willens.
Itsekin värkkään tekijänoikeuksien kanssa, lähinnä tosin suomenkielisen elävän kuvan ja äänen ja monikansallisen kuvamateriaalin kanssa.
Jos NSDAP:lta pitäisi lähteä materiaalin oikeuksia peräämään, katsoisin niiden rauenneen 1945 ja käyttäisin huoletta. Riefenstahlin moraalisilla oikeuksilla pyyhkisin nenääni. Koska niin tekevät kaikki. Tosin en kyllä tienaakaan mitään teoksillani, joten mahdollisesti voisin moraalisten oikeuksien haltijalle jonkin pikku-provikan maksaakin.
 
Silloin kun Juice oli hyvä:
 
Aika normisettiä.
 
Vaikka uskon kyllä itse Luojaan, ja Isään kaikkivaltiaaseen,
Pembroke on kova, saunan ikkunat tärisee vankasti!
Täysillä!!!
 
Back
Top