Tämmöinen meno ei voi jatkua

Tvälups

Ylipäällikkö
Pekka Haavisto Afrikan murheenkryynistä: "Tämmöinen meno ei voi jatkua"
Maanantai 30.12.2013 klo 11.45

Kehitysministeri Pekka Haavisto (vihr) joutui joulun alla eduskunnan budjettikeskustelussa erikoiseen asemaan: puolustamaan ministerinä määrärahojaan niihin leikkauksia vaativalta oppositiolta.


Afrikan murheenkryyni on Eritrea, sanoo kehitysministeri Pekka Haavisto. (JENNI GÄSTGIVAR)

FAKTAT
Suomen kehitysyhteistyö 2013

- Suomen julkinen kehitysyhteistyö vuonna 2013 on yhteensä 1 173 miljoonaa euroa

- Varsinaisen kehitysyhteistyön osuus 934,2 miljoonaa euroa

- Muu julkinen kehitysyhteistyö 238,9 miljoonaa euroa.

- Määrärahojen osuus 0,6 % bruttokansantulosta

- Julkisen kehitysyhteistyön osuus / asukas 215 euroa

- Varsinainen kehitysyhteistyö / asukas 171 euroa

- Suomen pitkäaikaiset yhteistyömaat ovat Etiopia, Kenia, Mosambik, Nepal, Sambia, Tansania ja Vietnam.

- Muihin Suomen yhteistyömaihin kuuluvat muun muassa Afganistan, Palestiinalaisalue ja Somalia.

Lähde: Ulkoministeriö

- Tämähän on kaikissa muissa asioissa yleensä toisinpäin, Haavisto myöntää STT:n haastattelussa.

Hänen mukaansa kehitysavun leikkaamista kärkkäästi vaativat perussuomalaisetkaan eivät ole asiassa aivan yhdestä puusta.

Ministerinä Haavisto aikoo paneutua muun muassa kehitysmaiden auttamiseen verotuksen kehittämisessä.

- Aina puhutaan innovatiivisista rahoituslähteistä ja sitten mietitään maailmanlottoa, globaalia lentopolttoaineveroa tai jotain pörssiveroa. Hyviä ideoita, mutta aika vaikeasti nopeasti toteutettavissa.

Haavisto näkee kehitysmaiden oman verojärjestelmän kehittämisen realistisempana tienä.

- Kun puhutaan verojalanjäljistä ja maksavatko yritykset täällä veronsa, sama kysymys on kehitysmaissa nousussa. Tätä verokeskustelua haluaisin myös tuoda osaksi tätä kehitysyhteistyökeskustelua.

Suomi ei ole rupusakissa

Haaviston mukaan Suomi pärjää noin miljardin euron vuosittaisella kehitysyhteistyöpanostuksellaan eurooppalaisessa vertailussa kohtuullisesti.

- Ollaan parhaassa kolmanneksessa, ei ihan kärjessä, mutta ei kuitenkaan ihan rupusakkia.

Merkittävänä apuna on ollut nykyhallituksen luova ratkaisu, jonka mukaan päästökauppatuloja voidaan käyttää sopiviin kehitysyhteistyöhankkeisiin.

- Päästökauppatulothan ovat merkinneet esimerkiksi kuluvana vuonna noin 55 miljoonan euron lisäpottia kehitysyhteistyöhön, se ei ole vähän, hän muistuttaa.

Haaviston mukaan päästökauppatulojen ansiosta Suomi on kehitysavun toteutuneessa maksatuksessa kuluvana vuonna melko lähellä 0,6 prosentin osuutta bkt:sta. Tavoiteltuun 0,7 prosenttiin yltäminen vuonna 2015 näyttää silti hyvin vaikealta.

Eritrea saatava ruotuun

Suomen kehitysyhteistyö on suuntautunut aina vahvasti Afrikkaan. Haavisto on itse rakentanut rauhaa Afrikan sarvessa, jossa Somaliaan on lopulta saatu jonkinlainen vakaus. Suuri murheenkryyni on Eritrea, josta syksyllä Lampedusassa hukkuneet siirtolaisetkin olivat peräisin.

Haaviston mielestä Eritreaan pitäisi kiinnittää kansainvälisessä yhteisössä nyt erityistä huomiota.

- Tämmöinen meno ei voi jatkua, että heidän koko nuori sukupolvensa, kaikki jotka kynnelle kykenevät, kävelee maasta ulos naapurimaihin.

Haaviston mukaan Eritrean opetus- ja koulutusjärjestelmä on surkeassa jamassa, ja asepalvelus voi kestää jopa kahdeksan vuotta.

- He ovat ajaneet oman yhteiskuntansa sodan olosuhteisiin ajatellen että Eritrean ja Etiopian sota uusiutuu tai on jollain tavalla vielä jatkumassa.

Muualla Afrikassa Kiina on täyttänyt aukkoa, joka kylmän sodan suurvaltablokeilta jäi, hieman epäluulojakin aiheuttaen. Haaviston mukaan Kiina voi Afrikan maita lähestyessään luoda optimismia omalla esimerkillään, koska maa oli itse yhtä epätoivoisessa jamassa 30-40 vuotta sitten.

Kiina on Haaviston mukaan onnistunut Afrikassa myös kuvioissa, jotka eivät muilta ole luonnistuneet.

- Kiina tekee terveydenhuoltoprojekteja, liikenneprojekteja, se tekee monia asioita, joista me luovuimme 70-luvun jälkeen, kun ajattelimme, että tämmöiset suuret infrastruktuurituet eivät toimi. Meillä oli Valmetin traktoritehdas Tansaniassa, mutta se homma ei pelittänyt.

STT
 
Koko kehitysapu pitäisi lakkauttaa. Ei se tee mitään muuta kuin tappaa paikallisen yrittäjyyden ja opettaa elämään avustuksilla. Mitään oikeata hyötyä siitä ei ole. Vapaakaupasta jne. olisi, mutta siihen eivät nuo ole halukkaita. Tuo 1+ miljardia euroa vuodessa lisää maanpuolustukseen tekisi HUOMATTAVAN vaikutuksen Suomen puolustuskykyyn.
 
Kehitysavun pitäisi antaa paikallisille valmiuksia kehittää omaa yhteiskuntaansa. Ei antaa ruokaa suuhun, vaan koulutusta. Valitettavasti ajatusmaailma on niin erilainen verrattuna meidän ja siksi kehitysmaista ei tule samanlaisia hyvinvointiyhteiskuntia kuin Suomi.
 
Koko kehitysapu pitäisi lakkauttaa. Ei se tee mitään muuta kuin tappaa paikallisen yrittäjyyden ja opettaa elämään avustuksilla. Mitään oikeata hyötyä siitä ei ole. Vapaakaupasta jne. olisi, mutta siihen eivät nuo ole halukkaita. Tuo 1+ miljardia euroa vuodessa lisää maanpuolustukseen tekisi HUOMATTAVAN vaikutuksen Suomen puolustuskykyyn.

Itse ehdottaisin, että tasapainotetaan ekana valtion budjetti, maksetaan ehkä velkoja ja alennetaan veroja. Sitten kun tuon johdosta alkaa kasvua syntyä, niin siitä sitten voidaan laittaa puolustukseen. Mutta en oikein näe, että siirretään yhdestä budjestista toiseen miljardi, kun valtio ottaa samalla velkaa.
 
Itse ehdottaisin, että tasapainotetaan ekana valtion budjetti, maksetaan ehkä velkoja ja alennetaan veroja. Sitten kun tuon johdosta alkaa kasvua syntyä, niin siitä sitten voidaan laittaa puolustukseen. Mutta en oikein näe, että siirretään yhdestä budjestista toiseen miljardi, kun valtio ottaa samalla velkaa.
Suomessa peruskoulutkin laitetaan maksullisiksi ennen kuin kehitysapuun sorkitaan. Käytännössä tätä järjettömyyttä taidetaan jopa korottaa entisestäänkin, vaikka rahat on valtiolla loppu. Ei auta itku mäessä, kun valtaosa kansalaisista kannattaa tätä järjettömyyttä.
 
Itse ehdottaisin, että tasapainotetaan ekana valtion budjetti, maksetaan ehkä velkoja ja alennetaan veroja. Sitten kun tuon johdosta alkaa kasvua syntyä, niin siitä sitten voidaan laittaa puolustukseen. Mutta en oikein näe, että siirretään yhdestä budjestista toiseen miljardi, kun valtio ottaa samalla velkaa.

Kyllä se tässä on viisaus, joka ei muutu. Joku hirmuisen viisas mies kun saisi vielä EU:n päättäjätkin uskomaan, että setelin painelulla homma ei loputtomiin vedä, muuta kuin seinään mennään että rytke käy. On se perhanaa, että poliitikot eivät uskalla tehdä päätöksiä, joita pitäisi. Maksetaan tästä vielä karvas hinta.
 
Suomessa peruskoulutkin laitetaan maksullisiksi ennen kuin kehitysapuun sorkitaan. Käytännössä tätä järjettömyyttä taidetaan jopa korottaa entisestäänkin, vaikka rahat on valtiolla loppu. Ei auta itku mäessä, kun valtaosa kansalaisista kannattaa tätä järjettömyyttä.

Joo, sitä korotettiin samalla, kun juustohöylä kävi kaikkiin muihin valtionaloihin.
 
V-tu tää on niin turhaa.

Me tiedetään ihan täsmälleen kuinka köyhiä autetaan, kouluttamalla väestöä, erityisesti naisia. Halpaa kuin makkara ja väestönkasvu pysähtyy kun BKT on palttiarallaa 7000 US$/Vuosi. Mutta ei, dumpataan sen sijaan ylijäämävilja kehitysmaihin ja tuetaan omia yrityksiä ostamalla tuotteita joita kehitysmaat eivät tarvitse ylihintaan ja sanotaan sitä "projektiksi". Sitten on nää kukkahattu besserwisserit jotka ajaa omaa poliittista agendaansa köyhien varjolla.

Kyllä Suomella on varaa nykyisen tasoiseen kehitysapuun, sillä sais jopa jotain aikaiseksi jos tavoitteet olis kehityksessä, mutta ne on ihan jossain muualla, Lumian hinta vois olla ihan joku muu jos sen raaka-aineet pitäisi maksaa jollain muulla kuin lasihelmillä.
 
Itse ehdottaisin, että tasapainotetaan ekana valtion budjetti, maksetaan ehkä velkoja ja alennetaan veroja. Sitten kun tuon johdosta alkaa kasvua syntyä, niin siitä sitten voidaan laittaa puolustukseen. Mutta en oikein näe, että siirretään yhdestä budjestista toiseen miljardi, kun valtio ottaa samalla velkaa.

Kuinka suurena oikein pidät kehitysapuun käytettävää rahamäärää?

Budjetin tasapainotus + velkojen maksun aloittaminen + verojen alentaminen nielee sellaisen määrän rahaa, ettei kehitysapua huomaa käytännössä mitenkään. Jos tuo kaikki listaamasi veisi alkuunsa vaikkapa 20 miljardia, niin kannattaisiko ensin kertoa, mistä se 19 miljardia saadaan? Sitten kun suunnitelma on selvä, niin eikun toteuttamaan ja otetaan se yksi miljardi sitten kehitysapurahoista.

Kehitysavun pohjattomasta kaivosta olen muiden kirjoittajien kanssa samoilla linjoilla, mutta ei sen kehitysavun määrää kannata kuitenkaan liioitella.
 
V-tu tää on niin turhaa.

Me tiedetään ihan täsmälleen kuinka köyhiä autetaan, kouluttamalla väestöä, erityisesti naisia. Halpaa kuin makkara ja väestönkasvu pysähtyy kun BKT on palttiarallaa 7000 US$/Vuosi. Mutta ei, dumpataan sen sijaan ylijäämävilja kehitysmaihin ja tuetaan omia yrityksiä ostamalla tuotteita joita kehitysmaat eivät tarvitse ylihintaan ja sanotaan sitä "projektiksi". Sitten on nää kukkahattu besserwisserit jotka ajaa omaa poliittista agendaansa köyhien varjolla.

Kyllä Suomella on varaa nykyisen tasoiseen kehitysapuun, sillä sais jopa jotain aikaiseksi jos tavoitteet olis kehityksessä, mutta ne on ihan jossain muualla, Lumian hinta vois olla ihan joku muu jos sen raaka-aineet pitäisi maksaa jollain muulla kuin lasihelmillä.

Kehitysavusta kuluu ties minkä verran rahaa ensin YK:n ja sen alaisten viritysten rakenteisiin, jotka ovat luvalla sanoen, pöhöttyneitä. Ja siinä osut mielestäni juuri naulan kantaan: kehitysavun rakenne on saajan kannalta ihan itsestään sarvipäästä. Nyt sitten topikin aloitusartikkelissa itketään, miten kiinalaiset ovat onnistuneet.....olisko käyttäneet järkeään ja satsanneet asioihin, jotka on oltava kunnossa, jotta päästään käsiksi viljelysmaan hyödyntämiseen, kaivannaisiin ja öljyyn. Kun viimeksi olin tilaisuudessa nähdä omin silmin, mitä tarkoitti esim. hanke, jossa "tuettiin pienyrittäjyyttä" Afrikassa....herrat hyvästi hallikkoon. Yritettiin viedä paikkoihin juttuja, jotka eivät toimi edes meillä, voi vita.

Korruptio. Länsimaa x maksaa hallitsevalle klaanille 100 miljoonaa vuodessa, jotta saa hyödyntämisoikeudet puoleen valtion maa-alueesta. Siinä sitä syntyy kehitystä ko. valtioon, klaani örvästää ja lypsää kuin lehmää, rahaa virtaa ja orjat raataa....hyöty valuu pääosin siihen, että me saadaan leikkiä halvoilla teknisillä leluilla. Hassua. Ja sitten sanotaan, että kolonialismi on kuollut. Pah, kolonialismi muutti vain hieman muotojaan.
 
On sitä louhittavien ja pumpattavien raaka-aineiden lisäksi halpaa teetä, kahvia, banaaneja, riisiä...

Mutta hädänalaisia on oikein auttaa - keinoissa vaan soisi olevan tolkkua. Ei kannettu vesi jne.
 
On sitä louhittavien ja pumpattavien raaka-aineiden lisäksi halpaa teetä, kahvia, banaaneja, riisiä...

Mutta hädänalaisia on oikein auttaa - keinoissa vaan soisi olevan tolkkua. Ei kannettu vesi jne.

Ilman muuta, ei muusta puhettakaan. Tähän kohtaan on kuriositeettina mainittava, että suuri perkele, tuo merten takainen piru, Usa, on tässä suuri tekijä. Ei ole nälänhätäpaikkaa, johon ei Usa-vehnä, - riisi tai - maissi löytäisi tietään. Venäläistä, iranilaista tai ruotsalaista säkkiä ette näe. Amerikkalaiset ansaitsevat tässä kohtaa hatunnoston. Samoin moni rokotusohjelma jne. on sikäläistä perua. Amerikkalaisia voidaan syyttää monesta, se on muotiakin vissiin, mutta auttaakin he kyllä osaavat ja viitsivät. Ylijäämäviljaa jne. voidaan vähätellä....on sitä ylijäämää muillakin, mutta ei.
 
Kuinka suurena oikein pidät kehitysapuun käytettävää rahamäärää?

Budjetin tasapainotus + velkojen maksun aloittaminen + verojen alentaminen nielee sellaisen määrän rahaa, ettei kehitysapua huomaa käytännössä mitenkään. Jos tuo kaikki listaamasi veisi alkuunsa vaikkapa 20 miljardia, niin kannattaisiko ensin kertoa, mistä se 19 miljardia saadaan? Sitten kun suunnitelma on selvä, niin eikun toteuttamaan ja otetaan se yksi miljardi sitten kehitysapurahoista.

Kehitysavun pohjattomasta kaivosta olen muiden kirjoittajien kanssa samoilla linjoilla, mutta ei sen kehitysavun määrää kannata kuitenkaan liioitella.

Nyt maksetaan kehitysapuun miljardi vuodessa. Siis nykyisellään joka vuosi. Ei kaikki yhdellä kertaa onnistu, mutta tuo olisi mielestäni hyvä tärkeysjärjestys ja ohjenuora. Eli jos saadaan budjetti tasapainoon, niin sitten ei tarvitse ottaa uutta lainaa, vaan mikäli tuon valtion budjetin toiminnan velkojen suhteen ymmärrän, niin samalla velan määrä ja siitä maksettavat korot alkavat pienentyä (kun niitä maksetaan pois). Tietenkin nyt kun ajattelee asiaa, niin ehkä voisi jättää tuosta pois tuon velkojen maksun, koska rahalle saattaisi saada paremmankin "tuoton", kun korot on kuitenkin aika matalat. Eli maksettaisiinkin velat normaaliin tahtiin ja koetettaisiin saada nousua aikaan alentamalla veroja.
 
En näe sitä ongelmana, jos tänne saadaan halpoja tuotteita. Itseasiassa kaupan esteitä, esim. tullimuureja purkamalla tänne voisi rantautua halvempia tuotteita kehitysmaista.. Se ei kuitenkaan olisi haitaksi heille. Ihmiset jotka jaksavat nähdä vaivaa "auttaakseen" kehitysmaita voisivat tutustua laajemmin esimerkiksi EU:n tulleihin ja alkaa vastustamaan niitä. Hyötyjiä olisi niin afrikkalaiset kuin eurooppalaiset.

http://www.vapaasana.net/artikkelit/2009/04/kehitysapu-tuhoaa-afrikan-mikrolainat-pelastaisivat
 
Yksi vaihtoehto on että vähennämme kehitysapua ja lisäämme vastaavasti katastrofiapua. Esimerkiksi kenttäsairaalat, medevac helikopterit ja raskaat kuljetuskoneet ovat tässä hyödyllisiä.
 
Yksi vaihtoehto on että vähennämme kehitysapua ja lisäämme vastaavasti katastrofiapua. Esimerkiksi kenttäsairaalat, medevac helikopterit ja raskaat kuljetuskoneet ovat tässä hyödyllisiä.

Olen kuule tasan samaa mieltä, täysillä. Samalla hankkisimme good willia kympillä, kun katastrofialueilla heiluisi ekana suomi-lippu ja suomalaiset kantaisivat selkä notkollaan maissipuuron aineksia ja piikittäisivät urakalla lapsia. Sotilaat turvaisivat humanitaarisia vyöhykkeitä, lääkärit heiluisivat moderneissa pikakenttäsairaaloissa jne.

Ja mitkä markkinat olisi kehitteillä? Pistäisi tuotekehitykseen aivoja ja rahaa: kenttälääkintää, ravintotiivisteitä, pikarakenteita, vedenpuhdistusjärjestelmiä, sähköä kennoista tai jotain, lämmityssysteemejä, pikarakenteita infraan, viestiliikenne mallia pika - sovellukset jne.

Mutta ei. Jonkin klaanipäällikön isoon perseeseen pitää vaan työntää rahaa, kukaan ei sitä noteeraa, mitään se ei hyödytä, kunhan taaperrellaan. Tuossa olisi ilman muuta markkinarako tehdä aidosti Suomea tunnetuksi maailmalla, eikä tarvitsisi Ollilan ja Stubbin huolehtia Suomikuvasta sen jälkeen. Kukaan ei uskaltaisi ikinä hyökätä Suomeen, joka olisi kaikkien tuntema ihana valtio, joka ryntää ensimmäisenä hätiin, kun jossain tulee räntää tuulettimeen. Hassuako, miettikääs hieman, sillä olisi turvallisuuspoliittinen ulottuvuuskin.

Mutta ei. Mennään vaan entisellään, lisää rahaa klaanipäälliköiden löysiin haalareihin vaan. Parhaat klaanipäälliköistä ovat ostaneet yksityissuihkareitakin kehitysyhteistyörahoilla, muistatteko? Hevon paskat, mitä hommaa.
 
Olisiko syy heissä jotka tekevät johtavat kehitysapua. Siis johtavissa virkamiehissä. Käsitykseni tuosta joukosta ei ole kauhean hyvä, kukkahattutätejä jotka eivät halua ulos toimistoistaan, eikä suurin surminkaan mihinkään levottomalle maanjäristysalueelle. Joskus aikaisemmin FRF (Finnish Rescue Force) kävi erilaisissa kolmannen maailman katastrofialueilla tarjoamassa apua. Se lopetettiin, ei tainnut olla tarpeeksi fiiniä puuha, vaan raskasta sekä henkisesti, että fyysisesti. Pelastuslaitosten väki olisi halunnut jatkaa toimintaa.

Alueelle voi avata koulun jossa koulutettaisiin paikallisia naisia terveydenhoitaja/kätilö yhdistelmäksi. Koulutus ei toki olisi samaa soopaa kuin suomessa, vaan jotain käytännönläheisempää ja järkevää.
Samoin opettajakoulutus olisi hyvästä. Senkään ei tarvitsisisi olla mitään yliopistokoulutusta. Koulutus tapahtuisi kohdemaassa, eikä Suomessa jossa homma menee heti kalliksi.
 
Olisiko syy heissä jotka tekevät johtavat kehitysapua. Siis johtavissa virkamiehissä. Käsitykseni tuosta joukosta ei ole kauhean hyvä, kukkahattutätejä jotka eivät halua ulos toimistoistaan, eikä suurin surminkaan mihinkään levottomalle maanjäristysalueelle. Joskus aikaisemmin FRF (Finnish Rescue Force) kävi erilaisissa kolmannen maailman katastrofialueilla tarjoamassa apua. Se lopetettiin, ei tainnut olla tarpeeksi fiiniä puuha, vaan raskasta sekä henkisesti, että fyysisesti. Pelastuslaitosten väki olisi halunnut jatkaa toimintaa.

Alueelle voi avata koulun jossa koulutettaisiin paikallisia naisia terveydenhoitaja/kätilö yhdistelmäksi. Koulutus ei toki olisi samaa soopaa kuin suomessa, vaan jotain käytännönläheisempää ja järkevää.
Samoin opettajakoulutus olisi hyvästä. Senkään ei tarvitsisisi olla mitään yliopistokoulutusta. Koulutus tapahtuisi kohdemaassa, eikä Suomessa jossa homma menee heti kalliksi.

Tällaista mallia olisi helppo kannattaa, mutta se ei ikimaailmassa tule toteutumaan. Tuo nimittäin edellyttäisi täyskäännöstä, jolle pitäisi olla perustelut. Mahdoton kuvitella poliitikkoa saati virkamiestä avautumassa julkisesti vanhan järjestelmän puutteista ja aiemmin tehdyistä virheistä. Ei, lisää rahaa pitää saada, jotta ne voidaan nakata samaan wanhaan kankkulan kaivoon...
 
Back
Top