ukkopekka
Kersantti
noska kirjoitti:Jos minulle tuon osoitit, niin olen jo usempaan kertaan tällä foorumilla sanonut, että Suomella on sangen pieni joukko sissitoiminnan keinoin käytävään sotaan koulutettuja ja sitä ymmärtäviä joukkoja. Niitä ei ole syytä siitä juurikaan kasvattaa, muttta ei myöskään mahdottomasti vähentää. Sissisotaa Suomen ei ole sinällään tarkoituksenmukaista ottaa lähtökohdaksi puolustukselleen.Pullosorsa kirjoitti:Näyttää vähän siltä, ettei meidän säälittävän pienellä budjetilla kannata hankkia kuin sissisotaan soveltuvaa tavaraa. Kaikki muu on tuhlausta?
Säälittävää mielestäni on se, että ressut tappelee keskenään siitä, että onko tämä vai tuo oikea tapa puolustaa maata. Ja se että ressut itkee sitä että puolustusbudjetti on liian pieni ja sillä ei saa sitä eikä tätä eikä tota. Nettiä selailemalla päätellään että mikä on tämän hetken ehdoton teknohärpäke mikä pitäisi saada heti ja mieluiten joka ukolle oma. Ja huomenna uus hienompi sen tilalle. Kuitenkaan ressut eivt kalustohankintoihin pysty mitenkään suoraan vaikuttamaan. Vaan mitä tekevät ressut sille osa-alueelle mihin pystyvät vaikuttamaan eli oman SA-tehtävänsä osaamiselle? Eivät mitään. On helpompaa istua netin ääressä vaatimassa kalustohankintoja kuin mennä ulos kylmään, märkään ja pimeään harjoittelemaan. Entä fyysiselle kunnolleen? Eivät mitään. On helpompi pelata sotapeliä tietokoneella kuin käydä itse fyysisesti liikkumassa. Entä verojen maksu? No se tehdään kun on pakko, mutta kauhealla kitinällä. Entäpä äänestämällä sellaisia ehdokkaita jotka nostaisivat puolustusmäärärahoja? No ei varmasti, kun sehän on väärän puolueen miehiä ja kun oon aina tota samaa äänestänyt. Jos Suomella olisi fyysisesti kelvollinen ressuarmeija, joka osaisi käyttää edes nykyistä kalustoaan kunnolla ja osoittaisi äänestämällä arvostamalla maanpuolustusta enemmän kuin veronkevennyksiä ja puolueuskollisuutta, niin meillä saattaisi olla edes jonkinlainen mahdollisuus muodostaa armeija, joka oppisi käyttämään riittävän hyvin myös niitä uusia teknohärpäkkeitä, joilla voitaisiin pitää puoliaan taivaalta sataavaa terästä vastaan. Mutta kun on helpompi rötkähtää nojatuoliin ja katsoa BB tai idols ja tiukan paikan tullen parahtaa että "me kuollaan kaikki".
Hyvin kirjoitettu Noska.
" Jos Suomella olisi fyysisesti kelvollinen ressuarmeija, joka osaisi käyttää edes nykyistä kalustoaan kunnolla ja osoittaisi äänestämällä arvostamalla maanpuolustusta enemmän kuin veronkevennyksiä ja puolueuskollisuutta, niin meillä saattaisi olla edes jonkinlainen mahdollisuus muodostaa armeija, joka oppisi käyttämään riittävän hyvin myös niitä uusia teknohärpäkkeitä, joilla voitaisiin pitää puoliaan taivaalta sataavaa terästä vastaan."
Tämä kuin olisi todellisuutta niin NATO:sta ei tarvitsisi edes keskustella. Valitettavasti todellisuudessa näin ei tule käymään joten NATO-jäsenyys taitaa jäädä ainoaksi vaihtoehdoksi. Ryssä uskoo vain voimaan ja sitä NATO:ssa on. Tietenkään nykyinen yleinen asevelvollisuus ja NATO-jäsenyys on mahdottomuus ja täyttä utopiaa, joten yleisestä asevelvollisuus muodosta pitäisi siirtyä palkka-armeijaan..?