Elias Krohn kirjoittaa todella punnitusti monitahoisen jutun. Tässä on harvinaisen syvä näkökulma ja täysin poikkeuksellinen siinäkin mielessä, että Kulttuurivihkot on selkeän vasemmistolainen ja luulin vasemmiston menneen kokonaan tähän "eliitti ilmailee" -retkuun. Ei ole mennyt. Pari makupalaa viisaasta jutusta:
"Kuvaavaa on, että jotkut samat valtuutetut, jotka eivät näe lentoasemaa säilyttämisen väärttinä, haluavat kuitenkin pelastaa Talin golfkentän asuntorakentamiselta. Kaikilla mahdollisilla mittareilla Malmin lentoasema on tietysti arvokkaampi: kulttuurihistorialliselta arvoltaan, valtakunnalliselta ja kansainväliseltä merkitykseltään, luonto- ja virkistysarvoiltaan, tulevaisuuden mahdollisuuksiltaan yritystoiminnassa, työllistävyydessä ja palveluissa."
"Kun vasemmistopuolueet ja vihreät torppasivat – hyvin oikeutetusti – Kivinokan rakentamissuunnitelmat, asetelmat ja argumentit olivat osittain samankaltaisia kuin nyt lentoasemakiistassa. Erona oli tietysti se, että Kivinokka kesämajoineen ja Helsingin työväenliikkeen vanhana vapaa-ajanviettopaikkana oli näiden puolueiden kannattajakunnalle erityisen tärkeä paikka, kun taas ilmailuväki on yleensä poliittisesti melko porvarillista.
Tällainen kapea identiteetti- ja intressipohjainen kannanmuodostus (joka joskus on julkilausuttua, mutta sitäkin useammin aistittavissa tausta-asenteena) sivuuttaa Malmin lentokentän yleisemmän merkityksen. Tämä Suomen toiseksi vilkkain lentopaikka ei palvele ainoastaan tai edes ensisijaisesti lentoharrastajia – harrastustoiminnan osuus kentän toiminnasta on ollut vain 10–20 prosenttia. Kyse on lentokoulutuksesta, ammattimaisesta eri alojen lentotoiminnasta sekä ilmailualan osaamiskeskittymästä. Aiemmin korvaavat järjestelyt tai jopa korvaava uusi kenttä asetettiin ehdoksi lentoasemasta luopumiselle, mutta nyt kentästä ollaan luopumassa osittain hatarilla linjauksilla vaihtoehdoista. Patria Pilot Training saa toki uuden toimintapaikan Pirkkalasta ja Rajavartiolaitos Helsinki-Vantaalta, mutta joidenkin toimijoiden tilanne on hankalampi. Esimerkiksi BF-lento, joka järjestää muun muassa lentokoulutusta ja kuvauslentoja, on varautunut siirtämään kymmenkunta pienkonettaan Turkuun, jossa tuskin kuitenkaan riittää asiakkaita. Nykyisten käyttäjien lisäksi kyse on myös kentälle hamuavista uusista toimijoista. Jo tälläkin hetkellä
Go! Aviaton -lentoyhtiö haluaisi lentää kotimaan liikennelentoja Malmilta, mikäli sinne saataisiin sen edellyttämä mittarilähestymismenetelmä."
http://kulttuurivihkot.fi/lehti/blo...kentta-on-kulttuurihistoriaa-ja-tulevaisuutta