Taistelu rakennetulla alueella (ent. Asutuskeskustaisteluketju)

Palosuojahuppu. Kaupunkijääkäreille pakollinen tst-varuste varusmiehillä, kesähelteilläkin. Näin uskoisin..
Juuri näin. Lisäksi tuossa tehtävässä on ihan OK peittää naama.
 
Ovatko kaikki kaartinjääkärit myös kaupunkijääkäreitä?

Ei varmastikaan ihan kaikki, mutta uskoisin, että valtaosa. Saatoin käyttää termiä liian laveasti. Oldboyn mainitsemat spol-joukot tähän sakkiin ajattelin mahtuvaksi.
 
Ei varmastikaan ihan kaikki, mutta uskoisin, että valtaosa. Saatoin käyttää termiä liian laveasti. Oldboyn mainitsemat spol-joukot tähän sakkiin ajattelin mahtuvaksi.
Ei. KAARTJR kouluttaa kaupunkijääkäreitå ja Kaupunkitaistelun osaavia muita joukkoja mm. sotilaspoliiseja.

Mitä tulee palosuojahuppuuun se on varustusta jota on muillakin kaupunkitaistelukykyisillä joukoilla kun vain kaupunkijääkäreillä toimintaympäristön luoman tarpeen takia.
 
Palosuojahuppu. Kaupunkijääkäreille pakollinen tst-varuste varusmiehillä, kesähelteilläkin. Näin uskoisin..
Kyllä vain, kuitenkin käytännössä sovellettiin vähän sään mukaan. Onneksi täällä on kuitenkin selvästi liian kuuma sen käyttöön vain kesällä. Marsseilla se kyllä lähti useimmilta pois aina ensimmäisen kilometrin aikana. Jotkut typerykset taas vetivät sen kaulalle venyttäen kasvoaukon kelvottomaksi (sitä sai venyttää korkeintaan niin, että suu tulee näkyviin, kasvoaukon yläreunan pysyessä normaalilla korkeudella).

Palosuojahuppu on kyllä yllättävän miellyttävän tuntuinen, olen käyttänyt myös mm. brittien vastaavaa, joka oli ihoa vasten paljon epämiellyttävämmän tuntuinen. Tämä PV:n huppumalli on sisäpuolelta vähän kuin froteeta, jolloin sen ihotuntuma on miellyttävämpi.
 
Huvittava juttu, ei nyt ole niin kylmää että pitäisi koko naama peittää. o_O
Jep, kuten on jo muidenkin toimesta todettu: palosuojahuppu, joka kuuluu tst-varustukseen. Lisäksi, kyllähän se ikävä tosiasia alkaa olemaan sekin että kasvot on monesti perusteltua/syytä peittää. Sen verran monenlaista kyylääjää tänä päivänä on liikenteessä..
Ja yleisellä tasolla voitaneen todeta sekin jo tunnettu tosiseikka että Maavoimienkin valmius on tänä päivänä aivan toista luokkaa kuin mitä se oli 3 vuotta sitten. Se tarkoittaa mm. sitä että palkattua väkeä treenaa ja osallistuu harjoituksiin aiemmasta/ aiemmin totutuista poikkeavissa tehtävissä.
Tämäkin poikii harjoituskuviin hieman totutuista varusmieskuvista poikkeavia varusteita ja ehkä hieman varusmiehiin nähden sen myötä erinäköisiä kavereita. Ja jo mainituista syistä harva heistäkään haluaa kasvojaan esim. PV:n some-kuvissa näyttää.
 
Tuo huppujuttu. Se ei ole brassailua. Itselläkin on ollut käytössä puuvillainen huppu jo pitemmän aikaa. Varsinkin harjoitellessa paukkupatruunoiden kanssa sisätiloissa, hupun käyttö on enemmän kuin suositeltavaa. Se ei ole kerta kun on tulikuuma hylsy kimmonnut seinästä ja tippunut kaula-aukosta sisään. Tekee muuten gutaa:eek: Jos et ole suojautunut , niin 3-asteen palovamma on varma.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, ei nuo huput ole mitään "ramboilua" vaan niillä on nuo 2 tehtävää.
 
Teidänhän pitää otta huomioon että minulla ei ole ollut mitään kosketusta puoustusvoimiin sitten 1986. Olen aika pihalla nykymenosta ja varustuksista.
 
Teidänhän pitää otta huomioon että minulla ei ole ollut mitään kosketusta puoustusvoimiin sitten 1986. Olen aika pihalla nykymenosta ja varustuksista.
...Ja silti vaikka Baretti ei edes ollut käytössä aikanasi pystyit vankalla rintaäänellä toteamaan sen täysin p*ajaksi sotilaskäytössä tuolla toisessa langassa... :eek:
 
Siihen ei vaadita mitään nykyajan sotilaskoulutusta tietääkseen että baretti on paskapäähine muuhun kuin patsasteluun ja barettimerkin kiinnitysalustaksi. Kenttäkäyttöön suojaksi säitä vastaan (sadetta ja auringonpaistetta) siitä ei ole.
No sen verran annan tunnustusta että päälakea se suojaa auringolta muttei korvia eikä silmiä.
 
Pistän tämän:

Kyllä se on kuitenkin kertomassa aika monta asiaa.

5eb13b8243ed5eb6c281f1cd2e2d4d0c--army-uniform-special-forces.jpg


bab781e5886dccf75e6e2aca3647852c--army-beret-military-salute.jpg
 
Sardaukarin kuvissa se on juuri sitä patsastelua ja barettimerkin eli joukko-osaston näyttämiseksi, ei suojaa sää-ilmiöiltä. Suojan takia minä käytän päähinettä, en sitten osaa muiden puolesta puhua.
 
Sardaukarin kuvissa se on juuri sitä patsastelua ja barettimerkin eli joukko-osaston näyttämiseksi, ei suojaa sää-ilmiöiltä. Suojan takia minä käytän päähinettä, en sitten osaa muiden puolesta puhua.

Höpön löpö.

Jos et tiedä mikä on patsatelua ja mikä on "showing your flag", niin kannattaisi miettiä kahdesti. Baretti on sitä varten, että tehdään psykologinen vaikutus.

Se on sanoma, että "me ollaan täällä".

 
Niin niin mutta se ei silti suojaa säältä mikä on päähineen pääasiallinen tehtävä. Ihan niinkuin kaikki muukin vaatetus.
 
Niin niin mutta se ei silti suojaa säältä mikä on päähineen pääasiallinen tehtävä. Ihan niinkuin kaikki muukin vaatetus.

Just joo.
Eli koko ajatus meni teikältä täysin ohi.

Baretin tehtävä on viestittää läsnäoloa, ei mitään sateelta suojautumista. Kyllä ne muut päähineet ja kypärät on kaikilla aina mukana.
 
Niin niin mutta se ei silti suojaa säältä mikä on päähineen pääasiallinen tehtävä. Ihan niinkuin kaikki muukin vaatetus.
On tuo kuitenkin huopaa eli sorsan ja pipon välillä.
 
Back
Top