Taisto luokka ja Vasama.

Römppäinen

Kapteeni
Kenelläkään parempaa tietoa Vasaman brittiläisestä koneesta?
Jossain kanssa kuulema Lekon tähtimoottorit?
Saa heittää teknistä tietoa,Matskua ja videotakin !
Siis moottoreista ;)
 
Muistaakseni noissa Vasama 1&2 oli Napier Deltic vastamäntämoottorit. Ja, jos muistan oikein, niin noissa Tuima-lk:n venäläisissä ohjusveneissä olisi ollut venäläinen 8-rivinen tähtimoottori ( 56 sylinteriä ). Vaihdettiin myöhemmin pois, kun paatit modifioitiin miinaveneiksi. Eli hyvin erkoiset moottoriraatkaisut molemmissa alustyypeisää.
 
Muistaakseni noissa Vasama 1&2 oli Napier Deltic vastamäntämoottorit. Ja, jos muistan oikein, niin noissa Tuima-lk:n venäläisissä ohjusveneissä olisi ollut venäläinen 8-rivinen tähtimoottori ( 56 sylinteriä ). Vaihdettiin myöhemmin pois, kun paatit modifioitiin miinaveneiksi. Eli hyvin erkoiset moottoriraatkaisut molemmissa alustyypeisää.

18.jpg

Olikohan tuo moottori Tuima-lk:sa? Melkoinen mosa:) Ääntä ja tehoakin kolmesta lähti, löpöä meni 1000 l tunnissa.
Zvezda M520 – 56-cylinder four-stroke radial engine diesel engine.
http://www.shipyard.lv/en/services/engineering/
 
Muistaakseni noissa Vasama 1&2 oli Napier Deltic vastamäntämoottorit. Ja, jos muistan oikein, niin noissa Tuima-lk:n venäläisissä ohjusveneissä olisi ollut venäläinen 8-rivinen tähtimoottori ( 56 sylinteriä ). Vaihdettiin myöhemmin pois, kun paatit modifioitiin miinaveneiksi. Eli hyvin erkoiset moottoriraatkaisut molemmissa alustyypeisää.
Kiitos!
Nyt lähti avautuman :)
 
Viimeksi muokattu:
Melkoisella varmuudella juurikin tuo moottori. Teho/painosuhde kylläkin hyvä...mutta muuten ei niin hyvä ratkaisu.

Ei taida olla tuo tyypin moottori, ohjusveneisiin mainitaan käytetyn alkujaan M-503G ja M-504 B sarjan moottoreita.

(Ovat kyllä samaa perhettä/sukua ( 56CHNSP16 / 17 ) Zvezda M520 on viimeisin versio moottorista 3960kw )




JSC_Zvezda_M503_l.jpg


http://www.propulsionplant.ru/dviga...oe-obedinenie-zvezda/dizeli-tipa-chn1617.html

M-504
DSC_0514.JPG
marine-diesel-engines-m-503-m-504.jpg

Ps. Kun veneet saatiin suomeen, niin moottorien kestävyyden kanssa oli ongelmia.

Tiedossa ei ollut että moottorit eivät tykänneet matalista kierroksista.

Se oli helppo korjata kaasun oikealla asennolla. :solthum:

Mutta pikkumaiset saariston mökkiläiset alkoivat sitten valittamaan meluta ja peräaallosta.:facepalm::facepalm::facepalm:
 
No joo, tyyppimerkintä oli ehkä eri ( vanhempi malli ), mutta peruskonstruktio on sama. 56-sylinterinen tähtimoottori yhdellä turbolla ( mahtoi olla mielenkiintoinen ahtamisjärjestelmä ). En ole moista itse koskaan livenä nähnyt, entiset duunikaverini ovat. Kuvia tosin nähnyt jo aiemminkin.
 
Back
Top