Taloustieteellinen keskustelu

Nordean pääkonttorin on siirrettiin sinne missä valtio jakaa Kkriisipankeille vastikkeetonta rahaa ja asiakkaalla ei ole raastuvassa mitään oikeuksia.

Omaisuuden uusjako on tulossa ja kukaan meistä ei ole saamapuolella.
 
Siirretäänpä katsetta etelämmäs. Saksaan verrattuna Suomihan on hyvin maltillinen velanotoissaan.

linkki

1634991738765.png

Kai sielläkin on kova itku ja poru siitä kuinka lapsenlapset joutuvat tämän maksamaan? Ai ei vai, jännä juttu...
 
Siirretäänpä katsetta etelämmäs. Saksaan verrattuna Suomihan on hyvin maltillinen velanotoissaan.

linkki

Katso liite: 53700

Kai sielläkin on kova itku ja poru siitä kuinka lapsenlapset joutuvat tämän maksamaan? Ai ei vai, jännä juttu...
No väestön koossakin on eroa. Saksassa asuu 80milj ihmistä ja suomessa 5.5milj. Ja suomen velanmäärä on puolet saksan velasta. Vaikka suomi on 16 kertaa pienempi maa.
 
No väestön koossakin on eroa. Saksassa asuu 80milj ihmistä ja suomessa 5.5milj. Ja suomen velanmäärä on puolet saksan velasta. Vaikka suomi on 16 kertaa pienempi maa.
Suhteessa BKT:een ollaan samoissa prosenteissa, perlärvi Saksalaisella on 50% enemmän maksettavaa (35k vs 23k), joten koko ei riitä selitykseksi..
 
Turun yliopiston professori Vireniltä tuhdisti asiaa! Tulonsiirtojärjestelmä paisuu kuin pullataikina ja uhkaa julkista taloutta. Varmasti eläkeläisten määrän kasvu näkyy tässä tilastossa myös.

Artikkelin graafista näkee, että 2/3 osaa kotitalouksista saa tulonsiirtoja elintasonsa kohottamiseen. Nettomaksajan roolissa eniten tienaava 1/3.

Maahanmuuttajien osuus alimmissa tuloluokissa/suurimpien tulonsiirtojen saajina paisuu niin ikään, tämä ei tietysti yllätä ketään.

Itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että asumistuen määrä/taulukot pitäisi kiinnittää esim seuraavaksi 10 vuodeksi. Asumistukijärjestelmä on tuplaantunut lyhyessä ajassa ja paisuva tuki edesauttaa vuokrien/asuniskustannusten nousua myös niille, jotka eivät tukea saa. Lisäksi nykyinen tukijärjestelmä houkuttelee hankkimaan tuen avulla kalliimpaa/tasokkaampaa asumista, vaikka siihen itsellä ei oikeasti olisi varaa.

Viren käyttää esityksensä pohjana Tilastokeskuksen virallista tulonjakotilastoa.

Virenin mukaan vuosien mittaan tulonsiirtojen osuus käytettävissä olevista tuloista on jatkuvasti kasvanut.

– Kun vielä 1987 tuotannontekijätulot olivat lähes 50 prosenttia suhteessa käytettävissä oleviin tuloihin, nyt luku on alle neljänneksen. Muissakin alemmissa tuloluokissa kehitys on noudattanut samaa kaavaa. Sen sijaan ylimmissä tuloluokissa tuotannontekijätulojen ja käytettävissä olevien rahatulojen suhteessa ei ole tapahtunut mainittavia muutoksia, Viren kirjoittaa.

Oman mausteensa keitokseen tuovat Virenin mukaan maahanmuuttajat, jotka sijoittuvat enenevässä määrin tulojakauman alapäähän.


– Vuonna 2017 maahanmuuttajien asuntokunnista alimpaan tulokymmenykseen kuului 24 prosenttia, kun vastaava luku kantaväestön osalta oli vajaa 10 prosenttia. Vuonna 2017 maahanmuuttajataustaisia asuntokuntia oli vain 6.7 prosenttia, mutta jos heidän lukumääränsä kasvaa viime vuosien tahtiin, ollaan kohta tilanteessa, jossa kolmannes alimman tuloluokan asuntokunnista on maahanmuuttajataustaisia.


 
Itse olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että asumistuen määrä/taulukot pitäisi kiinnittää esim seuraavaksi 10 vuodeksi. Asumistukijärjestelmä on tuplaantunut lyhyessä ajassa ja paisuva tuki edesauttaa vuokrien/asuniskustannusten nousua myös niille, jotka eivät tukea saa. Lisäksi nykyinen tukijärjestelmä houkuttelee hankkimaan tuen avulla kalliimpaa/tasokkaampaa asumista, vaikka siihen itsellä ei oikeasti olisi varaa.
Asumistuki pitäisi kyllä uusia. Nykyisessä muodossaan se ei edes kannusta etsimään halvempaa asuntoa, kun tuet laskevat sen myötä. Eli eletään niin kalliisti kuin vain suinkin tuet antavat myöden. Parempi olisi jonkinlainen kiinteä asumistuki jossa halvempaan asuntoon siirryttäessä jäisi enemmän rahaa käyttöön. Mikä se sellainen tuki ja mikä sen suuruus olisi jääköön muiden arvioitavaksi. Sekä paljonko pitää esim. toimeentulotukea muuttaa jotta tuo toteutuisi käytännössä...

Joskus aikoinaan +10v sitten kävin vähän kiivaamman väittelyn yhden henkilön kanssa joka ihmetteli mikseivät työttömät muuta halvempaan asuntoon. Hänelle ei meinannut millään mennä perille se, että siitä ei ole tuensaajalle mitään hyötyä, ainoastaan harmia kun joutuu muuttamaan ja hakemaan sitä varten erillistä tukea. Ankaran ratakiskon taivuttelun jälkeen hän sitten viimein ymmärsi erilaisten tukien vaikutuksen, tai lähinnä vaikutuksen puutteen asumiskustannuksiin ja käteen jäävän rahan määrään silloin kun puhutaan jo muutenkin tuilla elävistä...
 
Asumisesta sen verran, että esimerkiksi Kuopiossa on huutava pula pienistä (halvoista) kämpistä. 500 € uppoaa helposti surkeaan luukkuun. Kävin jokin vuosi sitten vilkaisemassa entisen opiskelukämpän talon nimilistaa: tasan 2/3 nimistä oli ei-eurooppalaisia.
 
Asumisesta sen verran, että esimerkiksi Kuopiossa on huutava pula pienistä (halvoista) kämpistä. 500 € uppoaa helposti surkeaan luukkuun. Kävin jokin vuosi sitten vilkaisemassa entisen opiskelukämpän talon nimilistaa: tasan 2/3 nimistä oli ei-eurooppalaisia.
Ei tarvitse ihmetellä miksi Suomessa on pulaa vuokra-asunnoista ja hintataso on kova:
"Tilastokeskuksen mukaan Suomessa asui vuoden 2019 lopussa 423 494 ulkomaalaistaustaista henkilöä. Heistä 209 108 eli puolet asui pääkaupunkiseudulla. Voimakkaimmin suurimmista ulkomaalaistaustaisista ryhmistä pääkaupunkiseudulle ovat keskittyneet somalialaistaustaiset, 79 prosenttia ja intialaistaustaiset, 70 prosenttia."

 
Gustav Hägglund ehdottaa kirjassaan Kenraalin iltahuuto, että pääkaupunkiseudun asuntopulaa voisi helpottaa asuttamalla eläkeläiset ja työttömät (työttömyyden aikana) maaseudulle (sis. pienemmät kaupungit), jolloin vapautui asuntoja niitä todella juuri pääkaupunkiseudulla tarvitseville.
 
Gustav Hägglund ehdottaa kirjassaan Kenraalin iltahuuto, että pääkaupunkiseudun asuntopulaa voisi helpottaa asuttamalla eläkeläiset ja työttömät (työttömyyden aikana) maaseudulle (sis. pienemmät kaupungit), jolloin vapautui asuntoja niitä todella juuri pääkaupunkiseudulla tarvitseville.
Ei muuta ongelmaa kuin että jos nämä sijoitettavat asuvat omissa taloissaan/asunnoissaan.
 
Luottoluokittaja Fitch varoittaa Suomea velkaantumisesta. Luottoluokitus vahvistettu, mutta hallitukselle muistutus siitä, että ”ilmaista” rahaa ei ole tarjolla loputtomiin.

Miten muuten se USA.n valtionvelka? Varsinkin verrattuna sikäläiseen sosiaaliturvaan.
 
Gustav Hägglund ehdottaa kirjassaan Kenraalin iltahuuto, että pääkaupunkiseudun asuntopulaa voisi helpottaa asuttamalla eläkeläiset ja työttömät (työttömyyden aikana) maaseudulle (sis. pienemmät kaupungit), jolloin vapautui asuntoja niitä todella juuri pääkaupunkiseudulla tarvitseville.
Kenraali pysykööt esikunnassaan... täällä on kuitenkin vapaa oikeus valita asuinpaikkansa...

Sieltä maaseudulta sitten löytyykin niitä töitä tai kulkuvälineitä kaupunkiin töihin pääsemiseksi...
 
  • Tykkää
Reactions: jak
Gustav Hägglund ehdottaa kirjassaan Kenraalin iltahuuto, että pääkaupunkiseudun asuntopulaa voisi helpottaa asuttamalla eläkeläiset ja työttömät (työttömyyden aikana) maaseudulle (sis. pienemmät kaupungit), jolloin vapautui asuntoja niitä todella juuri pääkaupunkiseudulla tarvitseville.
Hägglund on itsekin eläkkeellä ja asuu pääkaupunkiseudulla. Ei muuta kuin muuttokuorma kasaan ja Kainuuseen, esimerkillähän joukkoja Suomessa johdetaan.
 
Back
Top