Talvella juoksu.

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 1262
  • Aloitus PVM
D

Deleted member 1262

Guest
Noniin, tässä on ollut nyt jo kolme viikkoa putkeen tällästä paskakeliä. Ulkona on niin liukasta, että juoksulenkillä meinaa joka askeleella lentää perseelleen. Ladutkin ovat jo melkein lähes kokonaan sulaneet. Lihaskuntoa tulee kyllä harjoitettua, mutta kyllä siinä aerobisessa on ihan oma mausteensa. Mitäs te teette tälläsillä kevättalven paskakeleillä? Syö miestä tällänen...:mad:
 
Käyn juoksemassa. Lyhyttä lenkkiä voi mennä varrellisilla suunnistusnastareilla, mutta itselläni on Salomonin maastojuoksukenkien nastallinen ja lumivarrellinen malli. Niissä on joustoa sen verran, ettei joustamattomia suunnistusnastareita viitsi käyttää.

https://varuste.net/Salomon++Snowcross+CS?_tu=54192


Kuntosaleilla on kuntopyöriä ja soutulaitteita joilla voi vinguttaa vaikka tunnin putkeen.

Ja jos on polkupyörässä piikkirenkaat niin voi ajellakin. Itse ajan maastopyörällä välillä kelkan uria. Siinä ei palellu kun on raskasta jo pikkuvauhdilla.

Keleistä riippuen voi luistella tai potkukelkkailla.

Ja metsässä kävely on myös hyvää liikuntaa talvella. Viimeksi eilen illalla kävin koiran kanssa umpihankilenkin. Lunta oli intin saappaan verran.

Lihashuolto on mulla talvella usein vähän retuperällä. Rankan lenkin jälkeen ei tarkene ulkona venytellä ja jäähdytellä.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, tässä on ollut nyt jo kolme viikkoa putkeen tällästä paskakeliä. Ulkona on niin liukasta, että juoksulenkillä meinaa joka askeleella lentää perseelleen. Ladutkin ovat jo melkein lähes kokonaan sulaneet. Lihaskuntoa tulee kyllä harjoitettua, mutta kyllä siinä aerobisessa on ihan oma mausteensa. Mitäs te teette tälläsillä kevättalven paskakeleillä? Syö miestä tällänen...:mad:

Kävele reippaasti ja etsi mäkiä, ota sauvat käteen ja rynnö pitkää askelta. Nastalenkkarit käpälään. Välillä voi tehdä jopa hyvää jättää juoksu väliin ja vaihtaa askellajia. Mäkirehkiminen on wanhan kokemukseni mukaan jees. Nuorena miehenä käytin sulan maan aikana erästä laskettelukeskusta tähän, juoksuongelmia oli, jalat vaativat muuta. 6-8 toistoa 125 metriseen nousuun takaa tietyn harjoitusvastuksen. Kokeile.
 
Jos aikoo juosta ympäri vuoden se vaatii viitseliäisyyttä. Ehdottomasti pitää useampi juoksureitti ja erilaissa maastoissa. Hyvin harvoin on kaikenlaiset juoksumaastot kelvottomia.

Lisäksi harjoittelu "ei optimaalissa olosuhteissa" on vain hyväksi reserviläisille - sotilas joutuu juoksemaan myös hankalassa maastossa ja liukkaalla kelillä.
 
Kiitos vastauksista! Noi nastalenkkarit kyllä rupes kiinnostaan...:D
 
Suomalainen teräsvaari lenkkeilee paidatta 25 asteen pakkasessa
VIIHDE JULKAISTU 11.02.2011 09:37 (PÄIVITETTY 11.02.2011 11:58)
0

Teräsvaari O.J juoksee ilman paitaa talvella.

O.J. on harvinainen näky Helsingin Kuusisaaren maisemissa.

Teräsvaari O.J. on iältään 87-vuotias, mutta mies käy säännöllisesti aamulenkillä talvella. Eihän lenkkeilyssä mitään outoa ole, mutta tämä mies juoksee paidatta jopa 25 asteen pakkasessa.

– Näin pysyn hyvässä kunnossa, ja kyllä meikäläisestä potkua lähtee, O.J. kehuu MTV3.fin Viihdeuutisille.

Mainos (uutinen jatkuu alla)

Perjantaina aamulla Kuusisaaressa juossut mies herätti huomiota niin paljon, että aamuruuhkassa ratissa istuneet autoilijat hiljensivät vauhtia ja jäivät kummastelemaan näkyä.




Teräsvaari juoksee paidatta pakkasessa



– Joka aamu juoksen puolen tunnin lenkin tässä asussa.

O.J:ltä juttu luistaa perjantaisessa seitsemän asteen aamupakkasessa. Tässä yksi esimerkki hänen letkautuksistaan.

– Sulla taitaa olla etuvetoinen auto. Tiedätkö muuten mihin muodostui vähiten kitkaa, kun käännyit autollasi? No vararenkaaseen tietenkin.

(MTV3–JARI KUPIAINEN)
 
Kieltämättä, tämän talven takia olen vakavasti harkinnut, että jos hankkisi nyt alennukseen tulleet nastalenkkarit.
 
Olen juoksennellut ihan tavan lenkkareilla ja laittanut niihin sellaiset liukuesteet. Sellainen kengän pohjaan venytettävä kumilärpsäke, jossa on kuusi kovametallinastaa. Pitoa on vähintään riittävästi, hintaa taitaa olla vajaan kympin. Kovilla pakkasilla saattaa käyttöikä lyhetä, vaan eipä noita ole hinnalla pilattu.

En nyt kylläkään ole mikään himojuoksija, vaan käyn uimisen ja kuntopyörän ohella silloin tällöin ravaamassa.
 
Suosittelen kuntopyörää näin hankalilla keleillä. Sen käyttö pitää yllä peruskuntoa: 1 ½ - 2 tuntia kun pyöräilee ( samalla maanpuolustus.nettiä tabletilta lukien ) ;) niin siinäpä on viikon pitkälenki suoritettu. Mikäli kyllästyttää niin sitten sauvat käteen ja sauvakävelyä jäätyneen, liukkaan tiealueen ulkopuolella.

Nimimerkki Taktinen taistelumajava otti ylempänä esiin nuo "ei optimaalliset olosuhteet"
 
Sijoitin nastallisiin lenkkareihin maksohan ne mutta tosi hyvät juosta. Tosin jos on irtolunta jäätiköllä nastat ei ota pitoa.
 
Tässä illalla spurttasin 12km putkeen liukkaalla, varsin tuulisella kelillä yhtä kyytiä. Yritän käydä 3-4 kertaa viikossa lenkillä myös talvella. Olen huomannut että huono keli, pakkanen, tai sade ovat vain tekosyitä jättää päivittäinen treeni väliin. Joka kerta treenistä jää hyvä fiilis, vaikka olis kuinka paska keli.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä illalla spurttasin 12km putkeen liukkaalla, varsin tuulisella kelillä yhtä kyytiä. Yritän käydä 3-4 kertaa viikossa lenkillä myös talvella. Olen huomannut että huono keli, pakkanen, tai sade ovat vain tekosyitä jättää päivittäinen treeni väliin. Joka kerta treenistä jää hyvä fiilis, vaikka olis kuinka paska keli.

Totta. "Huonolla" kelillä juokseminen on oikeastaan vain asenteesta ja vaatetuksesta kiinni. Toki pitää kyllä myöntää kovaan vastatuleen juoksemisen olevan aika perseestä, mutta siitäkin ollaan selvitty ja hyvä maku jäänyt suuhun reeneistä.
 
Vastatuulesta puheenollen, kävin vain pari tuntia takaperin ostamassa upouudet kompressio-talvitrikoot, jotka on suunniteltu juuri tuuleen ja pakkaseen. Eikä maksaneet kuin 150e. Tällaiset: :rolleyes:
2xu_elite_compression_tights.jpg



Olen käyttänyt juoksutrikoita jo vuosia, nämä taitavat olla sarjassa jo viidennet. Nooh, onhan ne toisten mielestä vähän härskit ja kaikki eivät kehtaa niitä käyttää, mutta itse olen niihin tottunut ja minusta ne ovat siistit ja varsin monipuoliset.:) Joskus nuorempana käytin ainoastaan tuulipukua, mutta trikoot hengittävät paljon paremmin ja materiaali on joustavampi. Tuulivaatteilla, verkkareilla ja kollareilla tulee nopeammin kuuma. Itse käyn nykyään aika paljon lenkillä ja olen hoksannut että laadukkaisiin välineisiin kannattaa panostaa ja se myös osaltaan lisää motivaatiota lähteä lenkille, koristeeksi en niitä kehtaa ostaa.
 
Kieltämättä, tämän talven takia olen vakavasti harkinnut, että jos hankkisi nyt alennukseen tulleet nastalenkkarit.

Lainataan omaa viestiä vuoden takaa.

Tuli sitten tosiaan hankittua nastalenkkarit. Sarva Xero 2 (nyt on jo 3 ulkona) https://www.suunnistajankauppa.fi/product_details.php?p=1840

Viime vuonna ei enää ollut sitten keväällä kunnon "kelejä", pari lenkkiä kävin heittämässä.

Nyt tänä sesonkina on tullut sitten käytettyä kunnolla. Täytyy sanoa, että on se kiva, kun pitoa riittää, about pinnasta huolimatta. Nuo Sarvat ovat muutenkin kivat. Askeettiset ja kevyet, "juoksijan kengät".

Ainoa huono puoli on, että paljaalla asfaltilla tai betonilla tai kiveyksellä pitävät karseeta meteliä.
 
Vastatuulesta puheenollen, kävin vain pari tuntia takaperin ostamassa upouudet kompressio-talvitrikoot, jotka on suunniteltu juuri tuuleen ja pakkaseen. Eikä maksaneet kuin 150e. Tällaiset: :rolleyes:
2xu_elite_compression_tights.jpg



Olen käyttänyt juoksutrikoita jo vuosia, nämä taitavat olla sarjassa jo viidennet. Nooh, onhan ne toisten mielestä vähän härskit ja kaikki eivät kehtaa niitä käyttää, mutta itse olen niihin tottunut ja minusta ne ovat siistit ja varsin monipuoliset.:) Joskus nuorempana käytin ainoastaan tuulipukua, mutta trikoot hengittävät paljon paremmin ja materiaali on joustavampi. Tuulivaatteilla, verkkareilla ja kollareilla tulee nopeammin kuuma. Itse käyn nykyään aika paljon lenkillä ja olen hoksannut että laadukkaisiin välineisiin kannattaa panostaa ja se myös osaltaan lisää motivaatiota lähteä lenkille.

Itse käytän myös juoksutrikoita talvella. Ohuet sortsit päälle suojaamaan nivusia ja reisiä ja erilliset nilkansuojat, ja pärjää kohtalaisillakin pakkasilla noilla, eikä tarvitse myöskään alle pitkää kalsaria.
 
Lainataan omaa viestiä vuoden takaa.

Tuli sitten tosiaan hankittua nastalenkkarit. Sarva Xero 2 (nyt on jo 3 ulkona) https://www.suunnistajankauppa.fi/product_details.php?p=1840

Viime vuonna ei enää ollut sitten keväällä kunnon "kelejä", pari lenkkiä kävin heittämässä.

Nyt tänä sesonkina on tullut sitten käytettyä kunnolla. Täytyy sanoa, että on se kiva, kun pitoa riittää, about pinnasta huolimatta. Nuo Sarvat ovat muutenkin kivat. Askeettiset ja kevyet, "juoksijan kengät".

Ainoa huono puoli on, että paljaalla asfaltilla tai betonilla tai kiveyksellä pitävät karseeta meteliä.
Minäkin ostin myös uudet pronaatiotuetut juoksulenkkarit alennusmyynnistä, nythän niitä saa halvalla. Tälläkertaa hieman edullisemmat Asicsen M Gel Convectorit. Sinällään ihan mainiot popot ja oikein hyvin tuetut. Huomasin heti ensimmäisellä kerralla että jaksoin juosta vakaammin, eivätkä jalat kipeytyneet samaan tapaan kuten aiemmin kun käytin Adidaksen kalliimman hintaluokan tossuja.

212209_102_ASICS_M%20GEL%20CONVECTOR_D2.png
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen ylämäkijuoksua @Kalastaja :lle, jos menee 3600 Cooperin testissä niin ei mitään hätää. Jos olet vasta menossa inttiin niin rajajääkäkäri komppania tai LJK voisi olla hyvä vaihtoehto. Siitä Rukkiin jos huvittaa, kysele meikäläiseltä ja @JR49 :ltä jos kiinnostaa, tai @Sardaukar :ilta jos sotilasura kokonaisuudessaan on tähtäimessä. Lepo.
 
Nastoista vielä sen verran, että niitä saa ostettua myös irrallisina tai voi käydä suutarissa asennuttamassa. Asennus paksuun kohtaan kenkää pikaliimalla ja ruuvaten. Nastat saa tyliin 10-15€:lla, suutarin asentamana max. muutaman kympin jos ei halua uusiin nastalenkkareihin upottaa kauheasti ja kaapista löytyy tarpeettomat, mutta käyttökelpoiset juoksukengät... tai vaikka päivittää keväämmällä nykyiset juoksukengät sitten prameempiin.
 
Sain eilen ambulanssikyydin, kun olin menossa pubiin velipojan kanssa. Tuntuu olevan tuo kävelykin joskus aika huono ajatus talvella...tietty kännissä...mutta polvesta venähti jotakin sisäpuolelta. Liike loppui siihen... Pari viikkoa kuulemma menee paranemiseen pahimmillaan..eli "no biggie". Nätin hoitsunkin tapasin.
 
Noi on ns. yhistetyn harjoitteet aika hasardeja joskus... noh kunhan ei puukon alle joudu niin ei suurempaa hätää.
 
Back
Top