Talvivaatetusta

Housujen leikkauksesta: Itsellä on vakiopäällyshousuina huomiokeltaiset englantilaisen Leon työhousut (ei saa muissa väreissä kuin keltainen/oranssi) softshellinä. On aivan hemmetin hyvä leikkaus isompikinvatsaiselle (nämä voi kiristää sopivasti keskelle mahaa ja kumartua voi vaikka kuinka syvään, kiitos leikkauksen) . On haarakiilalla (kuten Lekan jotkin housut) ja housuissa on integroitu vyö pikalukolla. Ainoa miinus on vähäiset taskut eli reisitaskut puuttuvat. Tällä leikkauksella maastokankaasta + reisitaskut olisi ideaali.
 
Tämmöinen replika WH:n tokan maailmansodan parkatakista kiinnostaisi. Onko mistään kotoisin ?

No, jos et meinaa larpata WW2 saksalaista niin mä ostaisin ennemmin sissitakin. Tuosta tuotteesta tulee samankaltaiset vaikutelmat, paitsi että tuo on lyhyempi. Varsinaista kokemusta ei ole.
 
Tämmöinen replika WH:n tokan maailmansodan parkatakista kiinnostaisi. Onko mistään kotoisin ?

Puuvillaiset pintakankaat (tietenkin) ja täyte valmistajasta riippuen vaihtelevasti joko jotain kierrätyslumppua tai sitten tavallista vanua. Kaulusta tuossa ei ole, vaan sakemannit käyttivät putkikauluria, huppu on toppaamaton (käytössä oli erillisiä toppahuppuja) - eli kaula ja pää tarvitsee aina asusteita kaveriksi. Hihojen kiristys on mallia nappi ja nauha. Taskut helmassa on ihan perushyvät.

Periaatteessa ihan "ok" talvitakki, mutta kuten sanottu niin ehkä tähän päivään aikansa elänyt ominaisuuksiltaan, toki jos tyylin vuoksi haluaa juuri sotien aikaista niin kyllähän tuolla talvessa pärjäilee. Sissitakki lyhennettynä lienee hyvä vertaus, paksusti topattu ja painava rotsi. En muista palelleeni pakkasilla kun alla vielä sarkapuku - itsellä oli takavuosina samanmoinen housujen kera Waffen-SS:n kuviolla, kun historianelävöitystä on tullut harrastettua ja öitä vietettyä perinneasustein maastossa.
 
No, jos et meinaa larpata WW2 saksalaista niin mä ostaisin ennemmin sissitakin. Tuosta tuotteesta tulee samankaltaiset vaikutelmat, paitsi että tuo on lyhyempi. Varsinaista kokemusta ei ole.
Juu jos ei ihan köyhä ole, niin ostaa sen uuden sissitakin. Onhan se noin 300€, mutta jos sellaista tarvitsee, niin kätevähän se on uudemmilla kankailla ja paremmilla eristeillä.

Itse vähän vierastan näitä pakkaspukuja ja partiohaalareita. Haalari kokonaisuutena on hankalampi pukea ja hoitaa tuuletus. Ja tarpeen vaatiessa sen kakkoshädän hoito. Ja kun kroppien mittasuhteet on eri, niin hankala saada hyvin istuvaa pakettia.

Melko usein arkipukeutumisessa on alakropassa vähemmän eristettä, niin pakkashousut tuntuvat turhilta. Se sissitakin pidempi helma hoitaisi suurimman osan käyttökerroista.

Kun itse kävin intin, niin sissitakki oli reilumman kokoinen ja pituuttakin riitti puolisääreen. Pitkälti sitä tulikin käytettyä makuupussin sijasta.
 
Juu jos ei ihan köyhä ole, niin ostaa sen uuden sissitakin. Onhan se noin 300€, mutta jos sellaista tarvitsee, niin kätevähän se on uudemmilla kankailla ja paremmilla eristeillä.

Itse vähän vierastan näitä pakkaspukuja ja partiohaalareita. Haalari kokonaisuutena on hankalampi pukea ja hoitaa tuuletus. Ja tarpeen vaatiessa sen kakkoshädän hoito. Ja kun kroppien mittasuhteet on eri, niin hankala saada hyvin istuvaa pakettia.

Melko usein arkipukeutumisessa on alakropassa vähemmän eristettä, niin pakkashousut tuntuvat turhilta. Se sissitakin pidempi helma hoitaisi suurimman osan käyttökerroista.

Kun itse kävin intin, niin sissitakki oli reilumman kokoinen ja pituuttakin riitti puolisääreen. Pitkälti sitä tulikin käytettyä makuupussin sijasta.
Ei kenttävaatteen pidäkään olla "hyvin istuva", koska se istuvuus tappaa kaiken muun. Itsellä meni rahat hukkaan, kun teetin ompelijalla maastotalvihousut (M05 ja vuorena Climashield Apex) ja hän sitten päätti ohjeitten ("tee väljät kenttähousut näitten mallihousujen mukaan") sijaan tehdä niistä "hyvin istuvat". Ja lopputuloksena housut, jotka ovat jo istuessa polvesta ylöspäin pinkeät. Kun sitten rupesin mittailemaan, niin yksikään sisämitta ei vastannut mallihousuja, koska hän oli päättänyt tehdä niistä s. suorat housut. 150 € haukan pyllyyn. Kyseinen ompelijatar on tehnyt mulle paljon vaatteita, niin en räjähtänyt.
 
Back
Top