Talvivaatetusta

Tämmöinen replika WH:n tokan maailmansodan parkatakista kiinnostaisi. Onko mistään kotoisin ?

No, jos et meinaa larpata WW2 saksalaista niin mä ostaisin ennemmin sissitakin. Tuosta tuotteesta tulee samankaltaiset vaikutelmat, paitsi että tuo on lyhyempi. Varsinaista kokemusta ei ole.

Tämmöinen replika WH:n tokan maailmansodan parkatakista kiinnostaisi. Onko mistään kotoisin ?

Puuvillaiset pintakankaat (tietenkin) ja täyte valmistajasta riippuen vaihtelevasti joko jotain kierrätyslumppua tai sitten tavallista vanua. Kaulusta tuossa ei ole, vaan sakemannit käyttivät putkikauluria, huppu on toppaamaton (käytössä oli erillisiä toppahuppuja) - eli kaula ja pää tarvitsee aina asusteita kaveriksi. Hihojen kiristys on mallia nappi ja nauha. Taskut helmassa on ihan perushyvät.

Periaatteessa ihan "ok" talvitakki, mutta kuten sanottu niin ehkä tähän päivään aikansa elänyt ominaisuuksiltaan, toki jos tyylin vuoksi haluaa juuri sotien aikaista niin kyllähän tuolla talvessa pärjäilee. Sissitakki lyhennettynä lienee hyvä vertaus, paksusti topattu ja painava rotsi. En muista palelleeni pakkasilla kun alla vielä sarkapuku - itsellä oli takavuosina samanmoinen housujen kera Waffen-SS:n kuviolla, kun historianelävöitystä on tullut harrastettua ja öitä vietettyä perinneasustein maastossa.

No, jos et meinaa larpata WW2 saksalaista niin mä ostaisin ennemmin sissitakin. Tuosta tuotteesta tulee samankaltaiset vaikutelmat, paitsi että tuo on lyhyempi. Varsinaista kokemusta ei ole.
Juu jos ei ihan köyhä ole, niin ostaa sen uuden sissitakin. Onhan se noin 300€, mutta jos sellaista tarvitsee, niin kätevähän se on uudemmilla kankailla ja paremmilla eristeillä.

Itse vähän vierastan näitä pakkaspukuja ja partiohaalareita. Haalari kokonaisuutena on hankalampi pukea ja hoitaa tuuletus. Ja tarpeen vaatiessa sen kakkoshädän hoito. Ja kun kroppien mittasuhteet on eri, niin hankala saada hyvin istuvaa pakettia.

Melko usein arkipukeutumisessa on alakropassa vähemmän eristettä, niin pakkashousut tuntuvat turhilta. Se sissitakin pidempi helma hoitaisi suurimman osan käyttökerroista.

Kun itse kävin intin, niin sissitakki oli reilumman kokoinen ja pituuttakin riitti puolisääreen. Pitkälti sitä tulikin käytettyä makuupussin sijasta.

Juu jos ei ihan köyhä ole, niin ostaa sen uuden sissitakin. Onhan se noin 300€, mutta jos sellaista tarvitsee, niin kätevähän se on uudemmilla kankailla ja paremmilla eristeillä.

Itse vähän vierastan näitä pakkaspukuja ja partiohaalareita. Haalari kokonaisuutena on hankalampi pukea ja hoitaa tuuletus. Ja tarpeen vaatiessa sen kakkoshädän hoito. Ja kun kroppien mittasuhteet on eri, niin hankala saada hyvin istuvaa pakettia.

Melko usein arkipukeutumisessa on alakropassa vähemmän eristettä, niin pakkashousut tuntuvat turhilta. Se sissitakin pidempi helma hoitaisi suurimman osan käyttökerroista.

Kun itse kävin intin, niin sissitakki oli reilumman kokoinen ja pituuttakin riitti puolisääreen. Pitkälti sitä tulikin käytettyä makuupussin sijasta.
Ei kenttävaatteen pidäkään olla "hyvin istuva", koska se istuvuus tappaa kaiken muun. Itsellä meni rahat hukkaan, kun teetin ompelijalla maastotalvihousut (M05 ja vuorena Climashield Apex) ja hän sitten päätti ohjeitten ("tee väljät kenttähousut näitten mallihousujen mukaan") sijaan tehdä niistä "hyvin istuvat". Ja lopputuloksena housut, jotka ovat jo istuessa polvesta ylöspäin pinkeät. Kun sitten rupesin mittailemaan, niin yksikään sisämitta ei vastannut mallihousuja, koska hän oli päättänyt tehdä niistä s. suorat housut. 150 € haukan pyllyyn. Kyseinen ompelijatar on tehnyt mulle paljon vaatteita, niin en räjähtänyt.

Täältähän on monet tekstiiliammattilaiset vuosien varrelta bannissa :( Onko ketään jäljellä joka osaisi sanoa Origon mitoituksesta jotain? Sissitakkia himoitsisin kun taukovaatteena 8 v toimineen toppatakin vetskari petti viime talvena (onneksi koska vanu oli jo niin kasassa että lämpö karkasi hartioista). Parempaa untsikkaa en halua siihen tarkoitukseen laittaa, pitäähän joku vaate olla töissäkäyntiinkin... Ylikokoinen saakin olla, mutta pitääkö firman oma ilmoitus kutinsa? XL olisi normaali takin koko, joten onko se sama Origon takeissa?

Noilla on näköjään toimitilat Pitskussa mutta en kehtaa mennä takkia sovittamaan. Jos nimittäin sopii niin tilaan Kärkkäiseltä viisi kybää halvemmalla :ROFLMAO:

Täältähän on monet tekstiiliammattilaiset vuosien varrelta bannissa :( Onko ketään jäljellä joka osaisi sanoa Origon mitoituksesta jotain? Sissitakkia himoitsisin kun taukovaatteena 8 v toimineen toppatakin vetskari petti viime talvena (onneksi koska vanu oli jo niin kasassa että lämpö karkasi hartioista). Parempaa untsikkaa en halua siihen tarkoitukseen laittaa, pitäähän joku vaate olla töissäkäyntiinkin... Ylikokoinen saakin olla, mutta pitääkö firman oma ilmoitus kutinsa? XL olisi normaali takin koko, joten onko se sama Origon takeissa?

Noilla on näköjään toimitilat Pitskussa mutta en kehtaa mennä takkia sovittamaan. Jos nimittäin sopii niin tilaan Kärkkäiseltä viisi kybää halvemmalla :ROFLMAO:

Kärkkäisen sivuilla on mittataulukko ja Kysy tuotteesta-osiossa 185/100 kokoiselle suositellaan kokoa XL.

1727610006905.webp

1727610340312.webp

Kärkkäisen sivuilla on mittataulukko ja Kysy tuotteesta-osiossa 185/100 kokoiselle suositellaan kokoa XL.

Katso liite: 104661

Katso liite: 104662
Juu tavailin tuota, ja mietin kun rinta on sen 120 cm että varmaan tuo koko riittää, ja se sitten kuvan perusteella jatkuu aika tasapaksuna siitä alas. Vyötärön leveys ei käy ilmi. Eli ei mikään katumuodin huipentuma vaan melkoinen säkki. Mutta sehän sopii tarkoitukseen. Heitänpä tilauksen sisään, sittenhän sen näkee. Ehtii vaihtaakin ennen kuin lumi putoaa.

Tilasin outdoors.ee:stä itselleni kuvien toppavaatesetin, brittiarmeijan ylijäämää. Ilmeisesti käyttötarkoitus olisi laittaa nämä joko univormun päälle tai alle, riippuen toiminnan laadusta.

Taukovaatteina toimivat ainakin tosi passelisti, mahtuu kivasti ulkoiluvaatteiden päälle. Pitää kokeilla näitä seuraavan kerran patikoimaan lähtiessä. Näppärän pakattavuuden vuoksi nämä olisivat armeijassa olleet todella hyvät menossa mukana. Olisi tähylle mennessä mielellään vetässyt nämä päälle.
Viralliset nimet näille on PCS Thermal Jacket ja PCS Thermal Trousers.

Hintaero oli merkittävä, Varustelekan oman brändin vastaavat maksavat satasen ekstraa melkein per vaatekappale, nämä maksoivat yhteensä noin 95€. Liekö Varustelekan versiot sitten lämpimämpiä...

Edit: korjattu kirjoitusasua ja muutettu sanavalintoja

Liitteet

• IMG_20241007_165646_420.webp
    IMG_20241007_165646_420.webp
    186 KB · Luettu: 74
  • IMG_20241007_165645_705.webp
    IMG_20241007_165645_705.webp
    287.2 KB · Luettu: 75
Viimeksi muokattu:
Toi on äärimmäisen hyvä lämpöpuku, hankin itse samaisen PCS-sukupolven puvun viime talveksi kun ajoittain hyvällä hinnalla saatavilla. Vaikka menee pieneen tilaan niin tuo päällä tarkeni -20 asteen pakkasella pelkät bokserit ja t-paita alla puuhastella ulkona, täytteen on siis oltava erittäinkin pätevää. Ihan kuin olisi makuupussi päällä kokoajan. :D Jollei olla sellaisissa olosuhteissa että raskaammalle pakkaspuvulle on jatkuva tarve niin tuollainen ratkaisu on täysi kymppi repun sivutaskuun, varsin huomaamattoman kevyt pitää maastopuvun allakin. Housujen kiristysominaisuudet ei tosin oo kauheen häävit ja tuppaavat valumaan, jokin kevyt henkseliratkaisu tai kiristystarrat itsellä kehitteillä...

Housujen kiristysominaisuudet ei tosin oo kauheen häävit ja tuppaavat valumaan, jokin kevyt henkseliratkaisu tai kiristystarrat itsellä kehitteillä...
Juu itsekin lähdin hakemaan lähiprismasta henkseleitä housujen kaveriksi. Hassua sinänsä miten netissä monet käskivät ottaa kokoa isompaa mutta taulukon mukainen oma kokonikin on hyvin reilu. Oletko noita muita PCS-sukupolven vaatteita kokeillut? Kiinnostaisi kokeilla sitä PCS Thermal Lightweight Smockia myös.

Viimeksi muokattu:
Luulisin että tuo ohjeistus pohjautuu vanhan softien mitoitukseen, mitkä ovat olleet väljempiä telttoja ja jos siihen väljyyteen on käyttäjät tottuneet. Muttä tämäkin tosiaan taas on mysteeri - itse XL-kokoisena tilasin myös ensin 2XL-kokoisen takin mutta oli aivan liian iso, myöhemmin sitten omaa kokoa (XL) tilalle ja väljyyttä jäi riittämiin (mennee tetsarin päällekin?). Housut ovat selvästi solakampaa mitoitusta, XL on juurikin XL, mutta lienee perusteltua jos näitä pidetään maastohousujen alla. En ehkä housuissakaan valitsisi isompaa, ellei ole mittojen rajoilla. :)

Muita PCS-järjestelmän osia en ole kokeillut, punnitsin kyllä tuota anorakkimallia silloin kun tätä pukua olin ostelemassa, mutta en oo oikeen koskaan anorakkimallisista takeista innostunut loppujenlopuksi.

Mistä sais hommattua RES M05 pakkastakin ja -housut? Koko vielä haastava L Long.
Lekan tuotteet ovat vissiin ohuemmat ku PV:n malli. Heillä etuna laatu ja varma paikka käytetyille vehkeille. OrigoPro:sta ei ota selvää mutteivät mainosta olevan ”vastaava” ja jotain näkyvää modia ovat tehneet.

Vai oisko viisain ratkaisu ”ohut” malli ja reppuun joku väliasu.

Mistä sais hommattua RES M05 pakkastakin ja -housut? Koko vielä haastava L Long.
Lekan tuotteet ovat vissiin ohuemmat ku PV:n malli. Heillä etuna laatu ja varma paikka käytetyille vehkeille. OrigoPro:sta ei ota selvää mutteivät mainosta olevan ”vastaava” ja jotain näkyvää modia ovat tehneet.

PV:n virallisissa malleissakin on eroja. Vaihdoin pakkastakin uuteen, kun sain uuden käteen tuntu, että siellä ole täytettä ollenkaan.
Noh ajattelin, että on vain uutuuden kasassa. Ei ollu. Vähän viileämpi oli kuin vanha paksumpi, mutta ei merkittävästi.

Jos en väärin muista, niin joskus pakkastakki oli mallia Carinthia MIG. Varuste.net näyttää myyvän M05 kuviolla.

Itse käytän kylmällä maastotakin alla ohutta välitakkia.

Vähän ohi, mutta Pajusen M91 takkiin sai irrotettavan tikkivuoren ja firma teki myös vuorillisia housuja goretexillä. Minulla on vieläkin tällainen setti, riittää nostomiehelle.

Jos en väärin muista, niin joskus pakkastakki oli mallia Carinthia MIG. Varuste.net näyttää myyvän M05 kuviolla.
Tuo Carinthian MIG on vähän sellainen patsastelutakki, liikelaajuudet rajalliset varsinaista sotakäyttöä ajatellen. En ole itse käyttänyt tetsatessa, mutta olen kantahenkilökuntaan kuuluvilta ystäviltäni kuullut tästä palautetta, ettei ole hintansa väärti, kun itse harkitsin tuon hankkimista. Toki jos on käyttää 380 euroa tukikohta- ja taukotakkiin, niin mikä ettei.

Tuo Carinthian MIG on vähän sellainen patsastelutakki, liikelaajuudet rajalliset varsinaista sotakäyttöä ajatellen. En ole itse käyttänyt tetsatessa, mutta olen kantahenkilökuntaan kuuluvilta ystäviltäni kuullut tästä palautetta, ettei ole hintansa väärti, kun itse harkitsin tuon hankkimista. Toki jos on käyttää 380 euroa tukikohta- ja taukotakkiin, niin mikä ettei.
MIG on turhan lämmin tetsauskäyttöön tai ainakin saa olla kunnolla pakkasta. Itse en ole siitä muuta negatiivista keksinyt kuin että vetoketju voisi olla järeämpi. Leikkaus on omalle kropalle hyvä. Jos on vatsaa niin voi olla hankala löytää kokoa.

Carinthian ominaisuus tosiaan on leikkaus, jossa hihalinja suuntautuu alaspäin. Takki näyttää perhanan hyvältä päällä, mutta esimerkiksi ampumasennossa makuulla takin helma nousee selänpuolelta.

Vertautin omasta kaapista löytyvään, jääkiipeilyyn itseään mainostavan merkin takkiin ja totesin tässä olevan hihalinjan vähemmän laskevaksi ja seurauksena esimerkiksi helma ei nouse vaikka käsillä jumppaakin.

Back