Talvivaatetusta

Havainnot joulukuun alun harjoituksesta. -18'c kelit ja pieni tuuli mereltä, keli siis jotain -25'c luokkaa.
  • Jenkkien PCU level 7 liian lämmin jos liikkuu
  • Kuomat+villasukka+merinosukka toimii, kuivatus pitää miettiä.
  • Hilleberg 4-season teltassa nukkui mukavasti tuplapusseilla ja savotta+ilmatäyte alustalla
  • DPM bivi pussissa yhdistettynä tropen+defence 4 ja tupla-alustoilla nukkui myös hyvin kuusen alla. Makuupussien välissä oli vaatteet mitä piti kuivattaa/pitää lämpöisenä jotka pukee päälle herättyään.
  • Eniten päällä oli lumipuvun alla ihan maastohousut ja intin väliasun housut. Yläkerta taas acliman verkko-aluspaita, väliasun paita ja maastopuvun takki, tai jos ajoin mönkijällä niin vielä arcteryx atom lt. Sitten lumipuvun takki torjumassa viimaa.
Katso liite: 55157
Katso liite: 55158
Hienot henkselit beltkitissä, mistä mahtaa saada?
 
Hienot henkselit beltkitissä, mistä mahtaa saada?
Toivottavasti Raivaaja ei loukkaannut että vastaan; Kokemuksesta sanoisin että itsetehdyt. Esim Varustelekasta sai (ellei ole loppuunmyyty) M05-kuvioista nauhaa ja muutkin muoviset soljet ja vyölenkit. Sanon "kokemuksesta" koska itse(kin) harrastan vöiden ja remmien "legoilua".
 
Elvytetään ketjua. Luettu koko läpi ja hyvää luettavaa.

Mulla on oma PCU Block 2 -inspiroitunut prokkiskäynnissä, johon olem yhdistänyt omia ja muiden hyviä kokemuksia hyvistä ratkaisuista.

L1 toimii Acliman Woolnet, joka on kerrassaan fantastinen alusvaate.

L2 on vielä kokeilussa, mutta todennäköisesto päädyn acliman hotwool poolon ja housuihin.

L3 jakautuu PCU järjestelmän mukaan 3 osaan. 3A on UfPron Winter Combat Shirt Gen 1. 3Bnä on Arcteryxin LEAF Atom Hoody LT ja toimii järjestelmässä partiorepussa olevana taukotakkina. Housuja en ole vielä ostanut, mutta Särmä TST Lämpöhousut näyttäisi hinta-laatusuhteeltaan järkevimmältä.

Level 4 on Särmä TST tuulianorakki. Kotoa löytyy myös tuulitakki, mutta se ei oikein sopinut omaan käyttöön.

Level 5 maastopuku. PCU tyylistä sopivaa softshelliä ei löytynyt tarkoituksen omaisena niin jää ostamatta.

Level 6 on myös hommaamatta. Särmän M05 hardshell-housut ovat ostoslistalla, mutta yläkerros vielä
hakusessa. Aluksi mietin että onko tarvetta housuille, mutta taisteluammunta märässä lumessa sai pään kääntymään. Päällisosana joko M05 poncho tai hardshell, mutta ainakin takki oli leikkaukseltaan allekirjoittaneelle toimimaton.

Level 7 kuuluu nyt Carinthian MIG 4.0 M05, joka oli syksyllä naurettavan halvalla 350€ hintalapulla Viranomaisessa. Pakkashousuja en koe tarvitsevani ainakaan toistaiseksi.
 
Minkäslaisia käyttökokemuksia ihmisillä on näistä M05 "kevyttoppavaatteista" mitä Leka ja Origopro kauppaa?

Itsellä on nyt muutaman kuukauden ollut käytössä Ilves-partiohaalari SRA- ja eräilykäytössä, mitä mainioin talvivaate ominaisuuksiltaan mutta en tiedä olenko ymmärtänyt tuon "kevytnailonin" käyttötarkoituksen väärin kun tuppaa riipaantumaan aika rumaksi varsin äkkiä, kankaasta lähtee kuitua matkaan liivien koukkuvelcroihin, risuihin ja millon mihinkin - ja sitä lankaa todellakin tulee koko kangaspalan mitalta. Ei toi nyt ihan hirveästi minua vakuuta - taitaa todellakin olla vain paikallaan pönöttelyyn siisteihin olosuhteisiin, käyttäjässäkö vika? Satojen eurojen vaatekappale tällä menolla käyttökelvoton muutamassa talvessa. :cry:IMG_20230304_153431.jpg
 
Vika ei ole vaatteessa vaan tarranauhassa, se on yks perkeleen keksintö. Villavaatteet eivät myöskään sovi 5 metriä lähemmäs tarranauhaa.
Vihani tarranauhaa kohtaan vain kasva ja kasvaa.
 
Se on toki ihan totta, että velcroon jää kaikki nukka ja männynkävyt. :unsure: Silloin pitäisi vaan jättää useimmat nykyaikaiset taisteluvarusteet ja lipastaskut päältä pois ja karhea velcro lienee pienin murhe ulkoilmaurheilussa. Britit ovat kuitenkin onnistuneet tekemään softie-toppavaatteensa seitinohuesta ripstopista mitä en saanut yrittämälläkään purkaantumaan varusteisiin tai muuhunkaan normaalikäytössä mahdolliseen terävään samalla tavalla kuin tämä.
Sinällään harmi, haalari on kiva kun saa pakkautumaan brittirepun sivutaskupussin kokoiseen tilaan, mutta ei tätä oikeen "paranneltuna" varusteena mihinkään oikeaan käyttöön viitsisi ottaa jakotavaran sijasta jos pitäisi kuukausitolkulla tuijotella itään. Kärsisin ehkä ennemmin perinteisen lumipukukankaan tuoman painonlisän. :censored: Normaalisti olen kuitenkin varsin tarkka varusteistani ja onnistunut siitä johtuen varsin vähän rikkomaan mitään.
 
 
Muutamia talvihaalareita pitäny ja käyttäny. Toivoisin ristiselkään ja perseeseen lenksuja, taskua yms, mihin saisi tunkea retkipatja yms lisäeristeen. Monet valitellu, että tekis mieli istua, mutta perse jäätyy. Tai sit kun on hiki, niin liivit yms pitää kyllä keskikropan lämpöisenä, mutta märkä alaselkä on aika raakasti alttiin kylmälle ja viimalle.
 
Muutamia talvihaalareita pitäny ja käyttäny. Toivoisin ristiselkään ja perseeseen lenksuja, taskua yms, mihin saisi tunkea retkipatja yms lisäeristeen. Monet valitellu, että tekis mieli istua, mutta perse jäätyy. Tai sit kun on hiki, niin liivit yms pitää kyllä keskikropan lämpöisenä, mutta märkä alaselkä on aika raakasti alttiin kylmälle ja viimalle.
Origon partiohaalarissa on perstasku lämpöeristettä varten, ne myy myös sen eristeen, semmoisen pefletin näköisen
 
Kyllä m/65 sarkahousut on vaan paremmat -30c kelillä polkiessa, kuin farkut. Toki ulkoisesta muodostani johtuen on todettava, ettei ennen ymmärretty sitä tärkeää seikkaa, ettei housujen kuulu tulla mahan päälle. Puristaa liikaa mahasta, kun kumartuu 😅
 
Kyllä m/65 sarkahousut on vaan paremmat -30c kelillä polkiessa, kuin farkut. Toki ulkoisesta muodostani johtuen on todettava, ettei ennen ymmärretty sitä tärkeää seikkaa, ettei housujen kuulu tulla mahan päälle. Puristaa liikaa mahasta, kun kumartuu 😅
Ratko se takasaumavara, tulee vyötäröön lisää tilaa, vähänkö olen kateellinen toisten ylikehittyneestä peniksenkohottajalihaksesta ;)
 
Ratko se takasaumavara, tulee vyötäröön lisää tilaa, vähänkö olen kateellinen toisten ylikehittyneestä peniksenkohottajalihaksesta ;)
No se on ratkottu ja housut muuten sopii päälle, mutta ne on tiellä kumartuessa. Maha jää puristuksiin. Niin hyvin on tilaa, että on pakko laittaa vyö, että pysyy housut varmemmin ylhäällä kävellessä. Raksilat tietty vois olla yksi vaihtoehto vyölle, mutta ilmankin vyötä on epämukavaa kumartuessa. Istuessa se ei haittaa. Kenkiä solmiessa pitää luikauttaa liirinkiä alemmas mahan alle, niin ei purista. Pitäis kyllä saada surkastettua tuota lihasta. Ah minä ja minun ihanat 118 kiloa. :D
Ja nappisepalusta en ole koskaan ymmärtänyt.
 
No se on ratkottu ja housut muuten sopii päälle, mutta ne on tiellä kumartuessa. Maha jää puristuksiin. Niin hyvin on tilaa, että on pakko laittaa vyö, että pysyy housut varmemmin ylhäällä kävellessä. Raksilat tietty vois olla yksi vaihtoehto vyölle, mutta ilmankin vyötä on epämukavaa kumartuessa. Istuessa se ei haittaa. Kenkiä solmiessa pitää luikauttaa liirinkiä alemmas mahan alle, niin ei purista. Pitäis kyllä saada surkastettua tuota lihasta. Ah minä ja minun ihanat 118 kiloa. :D
Ja nappisepalusta en ole koskaan ymmärtänyt.
Sepalusta ei ole pakko pitää kiinni, jossei itse näe vehkeitään, ei niitä muutkaan näe :p. Ps on meilläkin täällä sarkahousut, on hyvät
 
Sepalusta ei ole pakko pitää kiinni, jossei itse näe vehkeitään, ei niitä muutkaan näe :p. Ps on meilläkin täällä sarkahousut, on hyvät
Niin mutta kun kylmä ilma pääsee sisään, jos sepalus on auki :D Ja kyllä tuon pikkukaverin näkee täältä ylhäältä, jos se katsoo eteenpäin :giggle:
 
Back
Top