Hussein al-Taee myöntää kaikki törkeät Facebook-kirjoituksensa: ”Minulla ei ole sanoja häpeälle, jota tunnen”
Tänään klo 13:00
SDP:n kansanedustaja Hussein al-Taee on julkaissut anteeksipyynnöksi otsikoidun tekstin kotisivuillaan.
Hussein al-Taee pyytää anteeksi sopimattomia kirjoituksiaan. Kuva SDP:n vaalivalvojaisista. TOMMI MÄNTYSALO/AOP
Monista eri kansanryhmiä kritisoivista Facebook-kirjoituksista arvosteltu SDP:n tuore kansanedustaja
Hussein al-Taeepyytää tekstejään anteeksi kotisivuillaan.
Iltalehti uutisoi taannoin al-Taeehen
kohdistuneista epäilyistä.Kansalaisaktivisti, entinen SDP:n jäsen Anter Yasa esitti al-Taeesta Facebook-kirjoituksia, jotka muun muassa vihjasivat Yhdysvaltojen osuuteen Al-Qaidan rahoituksessa sekä solvasivat juutalaisia. Al-Taee myös nimitti Saudi-Arabiaa alatyylisellä termillä ”child fuckers” ja ehdotti Saudi-Arabian sekä Egyptin johtajien teloitusta.
Kirjoitukset olivat peräisin joidenkin vuosien takaa, varhaisimmat vuodelta 2011. Al-Taee on sittemmin tehnyt merkillepantavaa poliittista uraa rauhanvälitysjärjestö CMI:ssä.
– Olen käynyt näitä uudelleen ja uudelleen läpi, ja voin sanoa niiden olevan valitettavasti aitoja, al-Taee kirjoittaa.
Kun Iltalehti kysyi kirjoituksista, al-Taee vetosi useaan otteeseen muistamattomuuteensa ja sanoi, että ne eivät kuvasta hänen ajatusmaailmaansa.Kansanedustaja ei kiistänyt kirjoittaneensa tekstejä, mutta spekuloi, olisivatko ne voineet olla väärennettyjä hänen maineensa mustaamiseksi.
– Minulla ei ole sanoja häpeälle, jota tunnen nyt niistä ennakkoluuloista, ajatuksista ja kielestä, jota olen käyttänyt homoseksuaaleista, juutalaisesta, sunneista, somaleista tai muista ihmisryhmistä, al-Taee kirjoittaa.
”Homoseksuaalisuus oli tabu”
Al-Taee ei sanojensa mukaan kyennyt selittämään kirjoitusten alkuperää julkisuudessa heti oikein, koska oli niin häpeissään.Kansanedustaja sanoo toimineensa typerästi ja halunneensa painaa menneisyytensä taakseen.
Al-Taee kirjoittaa korostaen, että ihmisarvo on hänelle jakamaton ja että hän ei hyväksy yhdenkään ihmisryhmän syrjintää tai mihinkään ryhmään kohdistuvaa vihaa. Hän kertoo tulevansa konservatiivisesta kulttuurista tai taustasta.
– Kasvuympäristössäni homoseksuaalisuus oli tabu, jonka käsittelemiseen ei ollut minkäänlaisia sanoja. Myös kaveripiirissäni yksi tapa käsitellä tätä pelkoa oli halveksuva puhe.Kun opiskelijana Britanniassa tutustuin homoseksuaaliseen opettajaan, olin hämmentynyt tavalla, joka nyt tuntuu hullulta.
Kansanedustaja sanoo sittemmin oppineensa ymmärtämään homoseksuaalien kokemuksia syrjinnästä.
Al-Taee selittää kirjoituksessaan myös suhtautumistaan juutalaisiin.Uskontoryhmää solvaavien väitettyjen tekstien lisäksi Iltalehti löysi todennetun Facebook-julkaisun, jossa al-Taee nimitti Israelin pääministeriä Benjamin Netanjahua sotarikolliseksi.
– Etenkin palestiinalaisten ahdinko Lähi-idässä sai minut todella turhautuneeksi ja surulliseksi.Sekoitin ajattelussani juutalaiset ja Israelin. Lapsesta saakka opin ainakin joillain Lähi-idän alueilla vallitsevan ajattelutavan, jossa Israelia syytettiin kaikesta, mitä maailmalla tapahtui, al-Taee kertoo.
Al-Taee sanoo tutustuneensa viime vuosien aikana juutalaisten historiaan sekä useisiin juutalaisiin ystäviin.
Uutinen päivittyy.
SDP:n kansanedustaja Hussein al-Taee on julkaissut anteeksipyynnöksi otsikoidun tekstin kotisivuillaan.
www.iltalehti.fi