Tekniset alusvaatteet

PV;n pakkasunivormukangas on vähän samaan tapaan kudottu. Suurin osa puuvillasta sisäpuoella ja ulkopuoli suurin osa polyesteri.
 
Miten näitä "teknisiä" vaatteita kuuluisi pestä, niin että niistä lähtisi paskan/hien haju pois? Varustelekan tappelupaitakin haisee pesun jälkeenkin kun se kaivaa harjoituksessa valmiusrepusta esiin. Vituttaa laittaa valmiiksi hien hajuinen vaate päälle.

Tuntuu muutenkin että treeneissä, tai vaikka kadulla "teknikot" haisevat ihan kuolemalle. Sen vuoksi itsellä käytössä esim. nyrkkeilytreeneissäkin päällä ihan perus t-paita jne.
 
Etikkavedessä ensin lioitus ennen pesua.

Etikka on erityisen hyvä aine neutralisoimaan hajuja. Jos esimerkiksi vaatteeseen on pinttynyt hienhaju, kokeile vaatteen liottamista etikkavedessä.

Käytä näin:Lisää sangolliseen vettä loraus etikkaa ja sekoita. Sopiva suhde on puoli desiä etikkaa viittä litraa vettä kohden. Liota vaatetta puolisen tuntia ja pese sen jälkeen vaate normaalisti.
 
Tuuleta, pakasta ruokasoodalla höystettynä.
 
Joskus auttaa peseminen 60 asteessa, joka tuhoaa bakteereita paremmin kuin alemmat lämpötilat. Olen pessyt ilman ongelmia urheiluvaatteita 60 asteessa, vaikka lapussa lukisi 40. Ehkä vaate kärsii, mutta mitään kertaluonteista täystuhoa tuskin on odotettavissa.
 
Jos ensin pakastaa, sen jälkeen liottaa etikkavedessä ja lopuksi pesee 60-asteessa. Johan pitäisi tulla puhdasta.
 
Itse käyttänyt Omon jotain urheilu/keinokuituvaatteile tarkotettua pesuainetta. Huuteluainetta ei saa noihin laittaa. Ja pesu 60-asteessa. Eikä haise, vaikka vanhimmat paidat ollu jo 10v käytössä.
 
Pikkuseikka muuten noista urheilupaidoista, teknisistäpaidoista ja tappelupaidoista.

Monet niistä on tehty perjaatteessa muovikuiduista.
Ne alkavat haisemaan nopeasti ja pitkään. Intin hellesukat ovat mm sellainen ihanuus että monet heittävät sukat hellemaassa helvettiin kun päivällä ne haisevat jo kuolemalle.

Toinen ehkä vittumaisin osuus lääkinnänpuolelta on että ne sulaa hyvin herkästi ihoon kiinne.
Siksi mm PV taistelupaita on palosuojattua, lekan ei.

Palosuojausta kannattaa oikeasti miettiä.
Ainakin jotain sellaista uloimmaiseksi mikä edes hiukan kestää tulta ja mielellään alle.
 
Toinen ehkä vittumaisin osuus lääkinnänpuolelta on että ne sulaa hyvin herkästi ihoon kiinne.
Siksi mm PV taistelupaita on palosuojattua, lekan ei.

Palosuojausta kannattaa oikeasti miettiä.
Ainakin jotain sellaista uloimmaiseksi mikä edes hiukan kestää tulta ja mielellään alle.
Kyllähän lekakin FR paitaa myy. Hinta toki tuplat normi paitaan.


FR - Fire Retardant eli palosuojattu versio L4 Taistelupaidasta. valmistettu Suomen Puolustusvoimain M11 Taistelupaidan spesifikaation mukaisista materiaaleista - tärkeimpänä Tencate Defender M maastokangas!
 
Kyllähän lekakin FR paitaa myy. Hinta toki tuplat normi paitaan.


FR - Fire Retardant eli palosuojattu versio L4 Taistelupaidasta. valmistettu Suomen Puolustusvoimain M11 Taistelupaidan spesifikaation mukaisista materiaaleista - tärkeimpänä Tencate Defender M maastokangas!
Myy, mutta yleensä kun puhutaan lekapaidasta niin nimenomaan tarkoitetaan tuota halvempaa tst paitaa
 
Itselläni on hyviä kokemuksia brittiarmeijan uusimmista lyhyistä alushousuista. Mukavat jalassa ja antimikrobi-käsittely pitää housut mukavan hajuttomina. Itse hyväksyn tänä päivänä alushousujeni materiaaliksi vain villan, silkin tai keinokuidun. Puuvilla on belsebuubin keksintö alusvaatteissa, jos on tarkoituksena yhtään hikoilla.

Onko jollakin vinkata hyvää teknistä ylijäämä t-paitaa? Kertauksiin, urheiluun ja fyysiseen työhön jokin puuvillapaitaa paremmin kuivuva vaatekappale olisi hyvä olla olemassa.
 
Pikkuseikka muuten noista urheilupaidoista, teknisistäpaidoista ja tappelupaidoista.

Monet niistä on tehty perjaatteessa muovikuiduista.
Ne alkavat haisemaan nopeasti ja pitkään. Intin hellesukat ovat mm sellainen ihanuus että monet heittävät sukat hellemaassa helvettiin kun päivällä ne haisevat jo kuolemalle.
Itse olen käyttänyt Cool Cop paitaa, toimii teknisenä paitana siinä kuin muutkin, mutta ei haise. Loppuerä alennuksessa.
 
Itselläni on hyviä kokemuksia brittiarmeijan uusimmista lyhyistä alushousuista. Mukavat jalassa ja antimikrobi-käsittely pitää housut mukavan hajuttomina. Itse hyväksyn tänä päivänä alushousujeni materiaaliksi vain villan, silkin tai keinokuidun. Puuvilla on belsebuubin keksintö alusvaatteissa, jos on tarkoituksena yhtään hikoilla.

Onko jollakin vinkata hyvää teknistä ylijäämä t-paitaa? Kertauksiin, urheiluun ja fyysiseen työhön jokin puuvillapaitaa paremmin kuivuva vaatekappale olisi hyvä olla olemassa.

Käyt hakemassa Varustelekasta sen heidän merinovillapaidan arvomerkkipohjalla. Et tarvitse kuin yhden.

Tämä ei ole maksettu mainos, vaan käyttäjäpalautetta.
 
Itse en tykkää yhtään tosta merinovilla t-paidasta. Eka 6-8 tuntia menee liivit päällä, sen jälkeen ei mitään puhettakaan. On kuin pukeutuisi lasivillaan. Harmi kun monet valmistajat (melkein kaikki) ovat lopettaneet oliivinvihreiden teknisten t-paitojen teon.
 
Itse en tykkää yhtään tosta merinovilla t-paidasta. Eka 6-8 tuntia menee liivit päällä, sen jälkeen ei mitään puhettakaan. On kuin pukeutuisi lasivillaan. Harmi kun monet valmistajat (melkein kaikki) ovat lopettaneet oliivinvihreiden teknisten t-paitojen teon.

Screenshot_20200630-114258_Holvi.jpg
 

Liitteet

  • 20200421_200410.jpg
    20200421_200410.jpg
    1.6 MB · Luettu: 3
Back
Top