Tempest (häivehävittäjä)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lurker
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mitä jos sekoitetaan politiikka tähän? Se kuitenkin tapahtuu jossain vaiheessa. Silloin amerikkalaiset voisivat haluta "auttaa" Brittejä, jotka tuskin näkevät yksin päivänvaloa tuollaisessa projektissa. Silloin Boeing on vahvoilla. Näkisin että Britit voivat ehkä tarjota Boeingille jotain moottoripuolella Rollssilta, jossei paljoa muuta. Boeing kuitenkin voitti T-X hankkeen hyvin kyseenalaisella tuottopotentiaalilla, luulisi nyt kiinnostavan kaikki taloudellinen ja teknologinen apu, mitä voivat saada 6th gen kisoihin maailmalla.
 
Jaahas, Ruotsikin (eli Saab) on nyt siis luovuttanut Gripenin suhteen. Vieläkö kuitenkin kehtaavat niitä Suomelle tarjota?
 
Tämän jälkeen minkään muun kuin F-35n valitseminen olisi todella lyhytnäköisen oloista.

Paitsi ehkä jonkun koneen hankkiminen käytettynä. Siis käytännössä Eurofighter ja sillä ajatuksella, että nuo korvattaisiin aikanaan jollakin. Mutta luulen, että se korvaaja olisi silti F-35 ja siinä vaiheessa ostohinta ei välttämättä olisi niin edullinen kun tuotanto ei käy niin kovilla kuin nyt.
 
Paitsi ehkä jonkun koneen hankkiminen käytettynä. Siis käytännössä Eurofighter ja sillä ajatuksella, että nuo korvattaisiin aikanaan jollakin. Mutta luulen, että se korvaaja olisi silti F-35 ja siinä vaiheessa ostohinta ei välttämättä olisi niin edullinen kun tuotanto ei käy niin kovilla kuin nyt.

Käytettynä hankkiminen ei taida olla realismia. Ainakin nykyiseen prosessiin pitäisi tulla melkoisia säröjä, että sitä voisi edes harkita. Tranche 1 on ajatustasollakin mahdoton vaihtoehto Hornetin korvaajaksi, ja vaikka briteiltä tai saksalaisilta voisi irrota Tranche 2:sta, niin sitäkään ei ole käytössä liiaksi... tai noh, mistä sitä tietää, jos brittien F-35 ja tukialuskiima imevät puolustusbudjetin kuiviin. Siltikin ajatus menee (melkein) samaan luokkaan kuin käytettyjen Gripenien hommaaminen Hornetien tilalle.

Mitä käytetyn koneen korvaamiseen tulee, niin toisaalta F-35:n suorituskykykin olisi 20 vuoden kuluttua suurempi kuin nyt. Varhainen F-16 on hyvin erinäköinen kuin nykyiset tuotantoversiot. Odottaisin samaa F-35:n kanssa. Nykyversio voi olla vallankumouksellinen tässä hetkessa, mutta 20 vuoden kuluttua se näyttää vanhahtavalta ja kaipaa kipeästi päivitystä uudempaan Blockiin.
 
Ei Ranska ole rafalen kohdalla luovuttanut tai Saab Gripenin. Jos tempest joskus tulee niin ollaan varmasti jossain siellä 2050-2060 luvulla. Kyllä euro hävittäjillä lennetään siis vielä pitkään. Sen sijaan saattaa olla, että noihin nykyisiin tulee ihan mielenkiintoisia päivityksiä koska niissä todennäköisesti demotaan tempestiin tulevia järjestelmiä.
 
Mutta jos Tempestistä puhutaan seuraavan sukupolven häiveenä (muun ohella), niin miksi siinä on yhä sivuvakaimet?
 

Ruotsi ja Britannia ovat virallisesti ilmoittaneet aloittavansa yhteistyön uuden sukupolven hävittäjäkoneen kehittämiseksi.

– Yhteistyö voi merkitä nykyisten koneiden kehittämistä tai uutta konetyyppiä. Se merkitsee myös, että autamme toisiamme eri tavoin teknologisesti, sanoi Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist Ruotsin televisiolle.

Sotilasalan julkaisut, esimerkiksi DefenceNews, kertoivat jo parisen viikkoa sitten, että yhteistyön pohjana on Britanniassa kehitteillä oleva Tempest-hävittäjä, joka on määrä saada lentokuntoon vuoteen 2035 mennessä.

Yhteistyön yksityiskohdista on määrä päättää ensi vuoden lopulla. Yhteistyösopimus on tehty kymmeneksi vuodeksi.

Tempestin rakentaja on BAE Systems, jonka mukaan uuden sukupolven hävittäjä aiotaan suunnitella siten, että sillä voi olla sekä sotilaallisia että siviilitehtäviä. Kone voisi toimia myös miehittämättömänä, kertoo Airforce-Technology-sivusto.

Tempestin on määrä korvata Britannian kuninkaallisten ilmavoimien nykyisin käyttämä Eurofighter Typhoon 2040-luvulla.

Ruotsi puolestaan pohtii JAS Gripen-projektinsa jatkoa.
Maan puolustusministeriön mukaan Gripenit lentävät ainakin 2040-luvulle saakka.

Puolustusministeri Hultqvistin mukaan Britannian mahdollinen EU-ero ei vaikuta sotilasyhteistyöhön.
 

Ruotsi ja Britannia ovat virallisesti ilmoittaneet aloittavansa yhteistyön uuden sukupolven hävittäjäkoneen kehittämiseksi.

– Yhteistyö voi merkitä nykyisten koneiden kehittämistä tai uutta konetyyppiä. Se merkitsee myös, että autamme toisiamme eri tavoin teknologisesti, sanoi Ruotsin puolustusministeri Peter Hultqvist Ruotsin televisiolle.

Sotilasalan julkaisut, esimerkiksi DefenceNews, kertoivat jo parisen viikkoa sitten, että yhteistyön pohjana on Britanniassa kehitteillä oleva Tempest-hävittäjä, joka on määrä saada lentokuntoon vuoteen 2035 mennessä.

Yhteistyön yksityiskohdista on määrä päättää ensi vuoden lopulla. Yhteistyösopimus on tehty kymmeneksi vuodeksi.

Tempestin rakentaja on BAE Systems, jonka mukaan uuden sukupolven hävittäjä aiotaan suunnitella siten, että sillä voi olla sekä sotilaallisia että siviilitehtäviä. Kone voisi toimia myös miehittämättömänä, kertoo Airforce-Technology-sivusto.

Tempestin on määrä korvata Britannian kuninkaallisten ilmavoimien nykyisin käyttämä Eurofighter Typhoon 2040-luvulla.

Ruotsi puolestaan pohtii JAS Gripen-projektinsa jatkoa.
Maan puolustusministeriön mukaan Gripenit lentävät ainakin 2040-luvulle saakka.

Puolustusministeri Hultqvistin mukaan Britannian mahdollinen EU-ero ei vaikuta sotilasyhteistyöhön.
Ruotsi ja Britannia ovat virallisesti ilmoittaneet aloittavansa yhteistyön uuden sukupolven hävittäjäkoneen kehittämiseksi.
Yhteistyösopimus on tehty kymmeneksi vuodeksi.
Niin, onko sopimus siis tehty maiden hallitusten välillä, eli tahojen jotka eivät kehitä kyseisiä koneita vaiko sittenkin niiden kehittävien firmojen välillä, eli Saabin ja BAEsystemsin?
Sopimuksesta ilmoittajanhan ei tarvitse olla sopimuksen solmija. Valtiothan kaiketi ovat osittain tai kokonaan, suorasti tai epäsuorasti, projektien rahoittajina.
Kenelläkään tullut vastaan parempaa lähdettä jossa vastaus kysymykseeni olisi selvinnnyt?
 
Saksa, Ranska, Espanja yksi tiimi, Englanti, Ruotsi, Italia toinen.

Ei huono, jos Eurooppaan tulisi useampia seuraavan sukupolven hävittäjiä. Jenkeissä on samaan aikaan laitettu jarruja seuraavan sukupolven hävittäjien kehityksen osalta.

Kaikkonenkin päässyt kommentoimaan.

 
Back
Top