Paikallisliikenteessä on kuljettajien turvallisuuden vuoksi käytössä turvaohjaamoja, mutta pitkän linjan busseissa sellaisia ei ole. Pitäisikö olla?
– Tässä siitä varmasti olisi ollut apua. Korostan kuitenkin, että tapaus oli pikavuoroliikenteessä todella harvinainen. Hyvin busseilla uskaltaa ajella, mitään yleistä vaaraa ei tällä hetkellä ole.
Linja-autoliiton Kyllösen mukaan kuski on aika suojaton, jos hänellä ei ole minkäänlaista turvakoppia ja pako-ovea. Hän ei kuitenkaan lämpene ajatukselle turvakopeista pitkän matkan liikenteessä.
– Ne eivät toimi asiakaspalvelussa maaseutuliikenteessä ja tilausajoissa, sillä kuskin pitää pystyä olemaan kontaktissa asiakkaiden kanssa. Kyllä muita keinoja pitäisi olla. Aika vähän niitä tällä hetkellä on: kuljettajan pitää vain säilyttää malttinsa, sillä kaikki pitää ottaa kyytiin.
Kyllönen huomauttaa, että kuljettajille annetaan kyllä koulutusta ja opastusta vaaratilanteiden varalle.
– Tilanteet tulevat vain niin äkkiä, että aina ei pysty sanomaan, miten pitäisi toimia.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4...ksessa+turvaohjaamosta+olisi+voinut+olla+apua