Terrori-isku yritys Suomessa? KRP tutkii, hyökkäys linja-autonkuljettajan kimppuun Uuraisilla Keski-Suomessa

Veikkaan samaa kuin näillä kahdella hörhöilyä oli yhteistä. Ei mitään.

Kannattaa siis lotota? Samanlaiset tekotavat, samantyyliset tekijät. Aikaikkuna alle vuorokausi. Maa Suomi, missä vastaavaa ei ole oikeastaan tapahtunut miesmuistiin. Sattumalta kaksi oleskelulupahylsyn saanutta turvapaikanhakijaa yrittää samaa, lähes samaan aikaan.

Itse luulisin, että jotain on kuiskittu vokeissa ja rukouspiireissä. Ja nettikeskusteluissa. Ja etsitty sopivia peeloja, sopivassa tilanteessa. Turunkin terolla oli jo kansalaisuudenkin saadutnut sparraaja, joka nosti kytkintä Suomesta ja jolla on poliisin haku yhä päällä.

Noita bussimatkustajia on voinut olla useampiakin, eri busseissa Suomessa, mutta sisu on mennyt kaulaan lopuilta?

Ei pidä olla naivi. Ja kannattaa perehtyä todennäköisyyslaskennan perusteisiin.
Ja olla luottamatta poliisin sanomisiin. Siis ihan viime vuosien kokemusten perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen on omiaan romuttamaan luottamusta poliisia kohtaan.

Onhan tuo melkoinen yhteensattuma että kaksi lähes samanlaista keissiä tulee yhtäkkiä. Toisaalta hämmästyttäviä yhteensattumiakin tapahtuu. Tuo Loimaan tapaus ainakin kuulostaa enemmän jonkun aineen väärinkäytöltä kuin metodisesti suunnitellulta terrori-iskulta.
 
Loimaan tapaus ainakin kuulostaa enemmän jonkun aineen väärinkäytöltä kuin metodisesti suunnitellulta terrori-iskulta.
Osaisiko huumepäissään oleva odottaa kaikessa rauhassa, kunnes on vastaantulevan linjan-auton kohdalla, ja silloin iskeä?

Ymmärtääkseni Loimaan hyökkääjä oli selväpäinen. Ainakaan ei näkyvästi päihtynyt mistään. Jos Poliisi niin on ilmoittanut, niin minua alkaa ihmetyttämään jonkinverran, että mihin uskoa. Minun tietolähteeni tosiaan oli vain itse paikalla. Mutta voihan veressä tietenkin jotain olla, edes sen verran että voi sanoa olevan.
 
Ymmärtääkseni Loimaan hyökkääjä oli selväpäinen. Ainakaan ei näkyvästi päihtynyt mistään. Jos Poliisi niin on ilmoittanut, niin minua alkaa ihmetyttämään jonkinverran, että mihin uskoa. Minun tietolähteeni tosiaan oli vain itse paikalla. Mutta voihan veressä tietenkin jotain olla, edes sen verran että voi sanoa olevan.
Uskoakseni siellä verissä ei vaikuttavissa määrin ollut muuta kuin epätoivoa evätystä turvapaikasta ja islamilaista ideologiaa.
Paha cocktail
 
Lehtitiedoissa oli, että tutkinnassa ei ole löytynyt tekijöiden väliltä yhteyttä. Ei sitä tietenkään pois suljeta, jos uutta ilmenee.

Jos he kiistävät tuntevansa toisensa, sellaisen oikeasti löytääkseen pitäisi olla syvällä niiden somessa ja seurassa, osata arabiaa ja vaikka mitä. On mahdollista, että miesten välillä ei ole keskinäistä suoraa yhteyttä, mutta molemmilla on radikaaliyhteyksiä ja he ovat molemmat olleet hyvin tietoisia erilaisista ns. halvoista keinoista aiheuttaa terrori-isku. Se selittää silloin samankaltaisuuden.

Yksinäinen susi ei näillä ole koskaan oikeasti yksinäinen, vaan saa ohjemateriaalia ja yllytystä jostain. Voihan koko homma olla vaikka pelkkiä nopeita kahvilakeskusteluja.

Näistä ei pääse kuin yhdellä tavalla: nokka kohti Irakia ja Afganistania.
 
Ei kai bussikuskin palkka mitenkään erityisen paska ole vaan hyvin normaali duunariliksa eli jossakin 2500-2700 euron tietämillä. Yö- ja pyhävuoroja tekemällä voi päästä jopa 40 tonnin vuosituloihin. Koulutuksen lyhyyteen nähden ihan ok ja hakkaa monen pitempääkin opiskelua vaativan naisvaltaisen alan liksat. Nettipalstojen massikeisarit eivät tietenkään noilla hinnoilla räpyläänsä nostaisi.

Bussikuski nyt kuitenkaan ole mikään varsinainen väkivallan ammattilainen, kuten portsarit tai stevarit, joten varmaan keskiverto kuski jättää painimisen sikseen. Hyvin yleisesti myös ohjeistettu olemaan painimatta ja viime kädessä kuskaamaan jäniksetkin. Näin ainakin pari hyvänpäivän tuttua bussikuskia kertoivat Suomen suurimman bussifirman intrassa lukevan.
Ja kuitenkin kuljettajalla on muistaakseni järkkärin oikeudet bussissa. Sitä en tiedä onko velvollisuudet samat. Järkkärillähän on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksi mm. mitä tulee poistamiseen.
 
Mikäs mittari nyt näyttää niin punaista? Muu kuin pulssimittari osalla keskustelijoista?

Kaksi samantyyppistä hölmöilyä kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneelta hörhöltä yhdeksän tunnin välillä. Juu ne kielteisen päätöksen saaneet vois odottaa poistoa jossain valvotusti mutta ei tuo nyt vielä mittareita punaiselle vie.
Pasi olikin jo bannattu mutta vastataan silti. Jos ajellaan noita bussi "iskuja" niin ne tuskin ovat terrorismia. Tämä on oma päätelmä puhtaasti siltä kannalta, että varsinaista voimakasta väkivaltaa ei kummassakaan tapauksessa käytetty. Itse en kuitenkaan usko sattumiin. Kaksi vastaavaa tapausta. Jokin yhteys niillä on. Saattaa olla, että ensimmäinen on toiminut hetken mielijohteesta ja toinen päättänyt uutisoinnin perusteella apinoida. Samahan se on näiden laajennettujen itsemurhien kanssa, että kun yksi uutisoidaan niin muutama taitaa aika usein tulla perään.

Toisaalta takana saattaa olla kolmas henkilö joka on opastanut epätoivoisia ihmisiä, epätoivoiseen tekoon. Viivoja voidaan jossain kohtaan ja johonkin vetää.

Varmaa lienee kuitenkin se, että tapauksista ei haluta löytää isompaa yhteyttä saati terrori-iskun yritystä. Tämä olisi poliittisesti monelle henkilölle ja puolueelle märkärätti naamaan muutamaa kuukautta ennen vaaleja. Sellaista ei haluta löytää eikä sellaista haluta nähdä. Täytyy muistaa, että poliisikin on enemmän ja vähemmän poliittisessa ohjauksessa kun tarpeeksi ylös hierarkiassa kivutaan. Se, että KRP tutkii tapausta ei sinäns kerro mitään mutta antaa viitteitä, että homma ajatuksen tasolla ainakaan alunperin ole ollut pelkkä liikennetuhotyö. Halutaan varmistaa, että taustalla ei ole mitään muuta.

Tämä nyt on omaa mietettä ja valitettavasti tänä päivänä myös joutuu poliisia hieman kyseenalaistamaan. PolPo on tehnyt tehtävänsä ja jättänyt jälkensä luottamukseen.
 
Ja kuitenkin kuljettajalla on muistaakseni järkkärin oikeudet bussissa. Sitä en tiedä onko velvollisuudet samat. Järkkärillähän on oikeuksien lisäksi myös velvollisuuksi mm. mitä tulee poistamiseen.

Mutta,kuinka moni +50 vuotias keskikehoa rakentava stereotyyppi bussikusni alkaa aikuisten oikeeesti poistamaan nuorempaa,agressiivisesti käyttäytyvää tyyppiä bussista väkisin? Ei kovin moni luulenma.
 
Mutta,kuinka moni +50 vuotias keskikehoa rakentava stereotyyppi bussikusni alkaa aikuisten oikeeesti poistamaan nuorempaa,agressiivisesti käyttäytyvää tyyppiä bussista väkisin? Ei kovin moni luulenma.
Juu ei. Bussikuskien koulutus tuollaiseen taitaa painottua koulunpenkillä tapahtuvaan powerpoin esitykseen ja lain pykälien kertomiseen. Jos käytännön harjoittelua on veikkaisin sen olevan pari vääntöä ja se on siinä. Mitään kertauksia tuskin asian tiimoilta järjestetään. Jos on siis epävarma lopputuloksesta niin parempihan homma on jättää ammattilaisille ellei sitten olla hätävarjelu tai pakkotilassa.
 
Käräjäoikeus vangitsi Uuraisten bussihyökkäyksestä epäillyn

Julkaistu: 8.12. 13:09

Tuusulan käräjäoikeus on vanginnut ulkomaalaismiehen, jonka epäillään käyneen linja-autonkuljettajan kimppuun keskiviikon vastaisena yönä Uuraisilla Keski-Suomessa, kertoo keskusrikospoliisi Twitterissä.

Miestä epäillään liikennetuhotyön yrityksestä.

Perjantaina vangittiin myös toinen mies, joka kävi linja-autonkuljettajan kimppuun Loimaalla tiistaina. Keskusrikospoliisin mukaan epäillyt eivät tiettävästi tunne toisiaan.

Epäiltyjen motiiveista ei ole vielä selvyyttä. Kummankaan teon taustalla ei epäillä olevan terroristista tarkoitusta.
STT

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005926115.html
 
Osaisiko huumepäissään oleva odottaa kaikessa rauhassa, kunnes on vastaantulevan linjan-auton kohdalla, ja silloin iskeä?

Ymmärtääkseni Loimaan hyökkääjä oli selväpäinen. Ainakaan ei näkyvästi päihtynyt mistään. Jos Poliisi niin on ilmoittanut, niin minua alkaa ihmetyttämään jonkinverran, että mihin uskoa. Minun tietolähteeni tosiaan oli vain itse paikalla. Mutta voihan veressä tietenkin jotain olla, edes sen verran että voi sanoa olevan.

Bussikuski sanoi että heppu ei haissut viinalta mutta oli 'sekava ja aggressiivisen oloinen" (siis ennen päällekarkausta). Ratin väännön yritys oli tapahtunut kaupunkiajossa, nopeutta n.30km/h tunnissa. Mahdollisessa törmäyksessä olisivat saattaneet kuolla lähinnä linkkareiden kuljettajat ja tekijä itse. Aika tehotonta terrorismia. Luulisi että oikea mustalippuinen olisi käynyt ostamassa Prismasta puukon ennen tekoa tjsp.
Voi toki olla että kaverit ovat jossain mesessä keskenään jutustelleet että "nyt v**** käyn kyllä ajaan bussin rekan keulaan""-joo määkin". Sen isompaa organisaatiota tuskin taustalta löytyy.
 
^ Lähes kelvottomia yrityksiä nuo olivat ja antaa kuvan tekijöiden kyvyttömyydestä yhtään mihinkään suurempaan. Toki veivät tekonsa täytäntöönpanoon asti eli eivät he nyt ihan tossukoita ole.

Varmasti on vaikea löytää nohevia terroristejä, kun ne nohevammalt kaverit pärjäävät muutoinkin paremmin. Kuka työssä ja kuka vaikka huumekauppiaana. Eivät he lähde mihinkään bussi-iskuihin vaikka kuinka olisi paratiisia tarjolla. Sen verran maallistuneita muslimitkin ovat, että ottavat mieluummin maallista mammonaa.
 
Olivat nuo sitten Islamin Leijonia tai eivät, niin ei se tilannetta hirveämmin paranna. Ei ole mikään positiivinen asia jos täällä pyörii tuhansia kielteisen päätöksen saaneita lentomatkan odottajia joille voi tulla tuollaisia päähänpistoja maahan jäämisen varmistamiseksi.
 
Bussikuski sanoi että heppu ei haissut viinalta mutta oli 'sekava ja aggressiivisen oloinen" (siis ennen päällekarkausta). Ratin väännön yritys oli tapahtunut kaupunkiajossa, nopeutta n.30km/h tunnissa. Mahdollisessa törmäyksessä olisivat saattaneet kuolla lähinnä linkkareiden kuljettajat ja tekijä itse. Aika tehotonta terrorismia. Luulisi että oikea mustalippuinen olisi käynyt ostamassa Prismasta puukon ennen tekoa tjsp.
Voi toki olla että kaverit ovat jossain mesessä keskenään jutustelleet että "nyt v**** käyn kyllä ajaan bussin rekan keulaan""-joo määkin". Sen isompaa organisaatiota tuskin taustalta löytyy.
Joo ei malttanut valtatielle ihan, 500m jäi vajaaksi ysitien liittymästä. Loimaan isku tapahtui siis Loimaan aluesairaalan kohdalla. Rajoitus siinä on 50km/h, ja voin kertoa että käytännön nopeus keskimäärin 60km/h, etenkin busseilla. Joten kohtaamisnopeus ei tietenkään ole 100+100, mutta silti huomattavasti enemmän kuin 30+30.
Editointi lisäys. Paitsi jos valot on punaiset, mutta nyt ei siis ollut tietenkään.

Sitten se raskauttava asianhaara. Mistä tiedän paikan ja mitä vauhtia siinä ajetaan? Toinen busseista oli Niinimäen bussi, jolla itse kuljin kolme vuotta Loimaan Puistokadun ylä-asteella. Kyseinen 600 oppilaan yhdistetty Lukio ja ylä-aste on 300 metrin päässä tapahtumapaikasta, suurin osa näistä nuorista kulkee sairaalan risteyksen kautta pitkänä letkana kouluun ja koulusta. Missä on koulun pysäkki, jossa oppilaat odottavat bussia?

Sairaalan vieressä. Siinä samassa missä tämä hyökkääjä yritti törmätä toiseen bussiin.
 
Back
Top