Tietäjäkato

Huhta

Greatest Leader
Onhan tämä video ollut täällä jo aikoja sitten, nyttemmin poistuneen "mikä lie tykkiteknikon" postaama. En muista nimimerkkiä.
Onneksi päästiin siitäkin eroon. Kivempi heittää näistä hetulaa kun kaikki tietävät yhtä vähän.
Valitettavan moni asioita tunteva on ottanut foorumilta ritolat. Joukossa toki myös sellaisia asiaa tuntevina esiintyneitä jotka joutivatkin mennä.

Hakusessanne on siis oletettavasti nimimerkki @veeteetee , joka ei näköjään ole kirjoitellut viimeiseen puoleen vuoteen. Muistanko oikein, että taustalla oli jotain kiistaa ylläpidon kanssa liian isojen kuvien postaamisesta ja foorumin kaistankäytöstä?

Tämä on aihe, jota voisi käsitellä laajemminkin. Ei ole montaa päivää, kun pohdin, mihin @kertakenttään on kadonnut. @CV9030FIN ja @RistoJ ovat olleet kausittain pois pitkiä aikoja ja ovat tälläkin hetkellä. @Sardaukar on ollut bännättynä kohta vuoden. Sardaukar oli ehkä täynnä itseään - hänestä riitti trioon tai jopa kvartettiin - mutta hän oli enemmän humoristi ja tarinaniskijä kuin virtuaalinen baaritappelija.

Onneksi liike käy joskus toiseenkin suuntaan. @Analysti viihtyi vuoden verran hyvinkin aktiivisesti, joskin siirtyi muutama kuukausi sitten yläpuolisten kadonneiden joukkoon. @Commander ja @Fabian Wrede ovat jääneet mieleen tuoreemmasta päästä kirjoittajakuntaa - on ollut ilo lukea postauksianne ja toivottavasti ette liity kadonneiden kasvavaan listaan.

Pitäisikö tälle tilanteelle tehdä jotakin? Onko aivovuodon estäminen foorumilta ylipäätään mahdollista? Mitä ne työkalut olisivat?
 
Pitäisikö tälle tilanteelle tehdä jotakin?

Ei varsinaisesti, mutta Suomi vaan on niin pieni maa, että jonkin harrastuksen tai tässä tapauksessa aihealuekeskeisen nettisivuston olemassaolo on oikeasti kiinni yksittäisistä henkilöistä ja siksi olisi toki hienoa että Maanpuolustus.net voisi nousta takaisin sille tasolle jolla se on joskus ollut. Toista kun ei välttämättä ole tulossa, toivottavasti olen väärässä.

Nykyisellään täällä ei varmastikaan ole mitään minkä takia todelliset sisältöä tuottavat kirjoittajat, joilla on käytännön tietoa tai osaamista maanpuolustuksesta palaisivat foorumille.

Foorumi kaipaa kirjoittajia joilla on vahva keskustelukyky ja/tai tietämys/osaaminen. Harvalla on molempia, liian monella ei kumpaakaan.
 
Itselläni tulee mieleen ylimielisyys, toksinen itsevarmuus. Sitä esiintyy foorumilla liian yleisesti ja karkeasti arvioiden se näyttää noudattelevan Dunning-Krugeria. Tämä on ongelma kahteen suuntaan. Tietämättömän ylimielisyys voi karkottaa tietäjän ja toisaalta tietäjän ylimielisyys voi laukaista negatiivisia vastakaikuja myös keskitien kulkijoilta, jolloin ollaan taas lähtöruudussa.

Jotenkin olen myös taipuvainen pohtimaan, että ehkä kokemuserot ovat yksinkertaisesti liian suuret. Kukaan ei jaksa opettaa astrologiaa sioille loputtomiin. Vaikka toisaalta... monet tietäjät ovat mitä ilmeisimmin tehneet sitä työkseen.

Eli jos asiaa lähestyy optimismin kautta, niin tähän ylimielisyyteen puuttuminen voisi parantaa tilannetta. Mielestäni moderoinnin nykylinja on liian löysä tässä suhteessa. Harvoin olen täältä lukenut suvakkia, runkkaria, hompanssia ja vittupäätä, mutta usein jokin noista sanoista on piilotettu rivien väliin. Myönnän kyllä, että en ole Report-nappulaa juuri käyttänyt, mutta ihmettelen silti, että jotkut ovat yhä täällä.

Tästä viimeisestä ajatuksestani tulee myös mieleen, pitäisikö bännivasaran heiluttelussa alkaa harjoittaa kaksoisstandardeja. Olen saanut oman osani toksisuudesta Dunning-Krugerin kummankin laidan edustajilta, mutta ymmärrän huomattavasti enemmän sitä laitaa, joka on vuosien mittaan kaatanut rutkasti tietoa minunkin päähäni. Enemmän tunteita se rivien välien "vittu miten tyhmä sie oot" herättää tulleessaan kirjoittajalta, joka kauppaa neljättätoista kertaa useasti aiemmin torpattua turkkilaisten hyvää ja halpaa päivityspakettia housut märkinä pari Youtube-pätkää katsottuaan.
 
Kyllä nimim. Veeteete:ssäkin oli omaa vikaa jos hän lähti sen takia että kuvat on liian suuria eikä älynnyt tai viitsinyt käyttää jotain niistä lukemattomista kuvan kokomuokkausohjelmista. Itse käytän koko ajan semmoisen.
 
Osa Tietäjistä ehkä kokee forumin kaksijakoisena: on vahva poliittinen ArvoLataus ja toisaalta hieman näivetystautinen sotilassiipi. :) Sekin kannattaa huomata, että ammatti-ihmiset alalla kuin alalla on siirtynyt vahvasti twitteriin ym. alustoille. Jollain tapaa tällainen lähes perinteinen alusta ei ole enää SE. ???

Jokainen voi pohtia omalta alaltaan. Jos olet esim. putki-inssi, niin haluatko osallistua keskusteluihin heidän kanssaan, jotka ovat nähneet eläessään viemäriputken ja liittimen? Kuinka pitkään kärsivällisyys ja tahtotila riittävät oikaisemaan sitkeitä intoksia, joissa ei ole välillä päätä ei häntää?

Minkä verran alustojen pitäisi reagoida siihen, että osa jää pois? Ei siitäkään kyllä mitään tule, että alustaa sorvataan jokaisen mieleen sopivaksi. Se tarkoittaisi ehdoitta ajan mittaan täydellisen kuoleman keskustelulle. Toinen asia on sitten keskustelu ja keskustelu ja vielä qesqustelu. Mikä on keskustelua ja mikä ei.....no, se ei ole kyllä minun määriteltävissä lainkaan, ei hartiat riitä määrittämään näitä seikkoja. Kun siihen ei pysty edes valtakunnan viisaatkaan.
 
Osa turhanpuhujista ja tyhjännaurajista on ainakin siirtynyt Twitteriin ja hyvä niin. Tosin ihmettelen vielä enemmän, miten sellaista tuubaa kukaan kehtaa julkaista ei-anonyymisti omalla naamallaan.
Mutta montaa asiakirjoittajaa minäkin tänne kaipaisin takaisin.

Minusta ainakin politikoinnin, salaliittoteoriat ja turhan vittuilun saisi jättää vähemmälle tällä foorumilla. Niistä voi mennä jauhamaan vaikka ylilaudalle.
Opsec on myös pidettävä mielessä vaikka kuuluisikin tietäjiin.
 
Osa turhanpuhujista ja tyhjännaurajista on ainakin siirtynyt Twitteriin ja hyvä niin. Tosin ihmettelen vielä enemmän, miten sellaista tuubaa kukaan kehtaa julkaista ei-anonyymisti omalla naamallaan.
Mutta montaa asiakirjoittajaa minäkin tänne kaipaisin takaisin.

Minusta ainakin politikoinnin, salaliittoteoriat ja turhan vittuilun saisi jättää vähemmälle tällä foorumilla. Niistä voi mennä jauhamaan vaikka ylilaudalle.
Opsec on myös pidettävä mielessä vaikka kuuluisikin tietäjiin.
Olisko puolet vaan omalla nimellään.
 
Osa Tietäjistä ehkä kokee forumin kaksijakoisena: on vahva poliittinen ArvoLataus ja toisaalta hieman näivetystautinen sotilassiipi. :) Sekin kannattaa huomata, että ammatti-ihmiset alalla kuin alalla on siirtynyt vahvasti twitteriin ym. alustoille. Jollain tapaa tällainen lähes perinteinen alusta ei ole enää SE. ???

Jokainen voi pohtia omalta alaltaan. Jos olet esim. putki-inssi, niin haluatko osallistua keskusteluihin heidän kanssaan, jotka ovat nähneet eläessään viemäriputken ja liittimen? Kuinka pitkään kärsivällisyys ja tahtotila riittävät oikaisemaan sitkeitä intoksia, joissa ei ole välillä päätä ei häntää?

Minkä verran alustojen pitäisi reagoida siihen, että osa jää pois? Ei siitäkään kyllä mitään tule, että alustaa sorvataan jokaisen mieleen sopivaksi. Se tarkoittaisi ehdoitta ajan mittaan täydellisen kuoleman keskustelulle. Toinen asia on sitten keskustelu ja keskustelu ja vielä qesqustelu. Mikä on keskustelua ja mikä ei.....no, se ei ole kyllä minun määriteltävissä lainkaan, ei hartiat riitä määrittämään näitä seikkoja. Kun siihen ei pysty edes valtakunnan viisaatkaan.
Nyt reserviläisveljet hiukan terästä selkärankaan! Satuin liittymään foorumille 2014 kun Ukrainassa alkoi rumpu soimaan, ja olen täysin vakuuttunut siitä että kun seuraavassa "kriisissä" aletaan taas patarautaa lämmittämään soivaksi, täällä on tuhat vierasta vähintään, joista osa liittyy ja kirjoittelee myös.

Olen vakuuttunut asiasta.

Seuraavaan maailmanpaloon asti pidetään silti pientä nuotiota yllä ja jutustellaan, koska se on mukavaa, ja tärkeää.
Vastaavaa foorumia ei ole olemassa suomalaisille reserviläisille, missään.
 
Nyt reserviläisveljet hiukan terästä selkärankaan! Satuin liittymään foorumille 2014 kun Ukrainassa alkoi rumpu soimaan, ja olen täysin vakuuttunut siitä että kun seuraavassa "kriisissä" aletaan taas patarautaa lämmittämään soivaksi, täällä on tuhat vierasta vähintään, joista osa liittyy ja kirjoittelee myös.

Olen vakuuttunut asiasta.

Seuraavaan maailmanpaloon asti pidetään silti pientä nuotiota yllä ja jutustellaan, koska se on mukavaa, ja tärkeää.
Vastaavaa foorumia ei ole olemassa suomalaisille reserviläisille, missään.
Kannatetaan, täällä on paljon hyviä kirjoittajia, joita tulee seurattua vaikka ei kommentoisikaan. Itsesensuuri taas ei ole ollenkaan hyväksi millekään foorumille, joskin sanamuotoja voi ehkä vähän viilata ;) . Ketjuissa jotka sivuaa politiikkaa on ollut monenlaista polemiikkia, täytyy vain muistaa, että politiikka on verovaroin maksettua viihdettä, missä kansalaisten valitsemat pellet esiintyy ja suoltaa juttujaan:cool:
 
Palstan aiheet pyörii yhteiskunnalle vaarallisten tai jopa poliittisesti arkaluontoisten asioiden parissa. Hankala juttu varmasti monelle tietäjälle.

En nyt tietäjäksi itseäni sano, mutta noin esimerkkinä pakko ottaa:

Jossain ketjussa, jostain aiheesta oli eräs tyyppi uutisissa. Kuuklasin sitten sen sattumuksia ja linkkasin tänne. Tykkäyksiä tuli ym...

Mutta sitten selasin vähän lisää. Tyypistä alkoi tulla eteen Ylen tai vastaavan juttua, että ukko on Supon ja CIA:n terrorilistalla. Oli pakko deletoida viesti, koska en oikein halua tulla yhdistetyksi millään tavalla ko. mieheen.
 
Ei tässä mitään hätää ole, Raveni ja Merten Seriffi ovat, onneksi, sentään pysyneet remmissä!
 
Varsinkin virkamiesten taholta, nykyään on oltava kusi sukassa. Pikkusenkin väärä mielipide ja jos jää IRL kiinni siitä, niin onnea..

Joskus olen epäillyt virkamiesten kirjoittelevan foorumille käskettynä. Luultavasti omaa hourailua. :)
 
Palstan aiheet pyörii yhteiskunnalle vaarallisten tai jopa poliittisesti arkaluontoisten asioiden parissa. Hankala juttu varmasti monelle tietäjälle.

En nyt tietäjäksi itseäni sano, mutta noin esimerkkinä pakko ottaa:

Jossain ketjussa, jostain aiheesta oli eräs tyyppi uutisissa. Kuuklasin sitten sen sattumuksia ja linkkasin tänne. Tykkäyksiä tuli ym...

Mutta sitten selasin vähän lisää. Tyypistä alkoi tulla eteen Ylen tai vastaavan juttua, että ukko on Supon ja CIA:n terrorilistalla. Oli pakko deletoida viesti, koska en oikein halua tulla yhdistetyksi millään tavalla ko. mieheen.
Noh, teikäläinen on yksi järkevimpiä kirjoittajia täällä, ja valitset kyllä ottelusi, jos voin sen noin muotoilla.
 
Seuraavaan maailmanpaloon asti pidetään silti pientä nuotiota yllä ja jutustellaan, koska se on mukavaa, ja tärkeää.
Kylläpä hyvinkin. Voihan se olla että joillakin on välillä vaan takki tyhjänä. Ei vaan jaksa suoltaa tekstiä koko ajan kun helpommalla pääsee lukaisemalla muiden tekstejä.
Välillä voi olla niinkin että sanottava on sanottu ja silloin on hyvä taukoilla.
.
 
Nyt reserviläisveljet hiukan terästä selkärankaan! Satuin liittymään foorumille 2014 kun Ukrainassa alkoi rumpu soimaan, ja olen täysin vakuuttunut siitä että kun seuraavassa "kriisissä" aletaan taas patarautaa lämmittämään soivaksi, täällä on tuhat vierasta vähintään, joista osa liittyy ja kirjoittelee myös.

Olen vakuuttunut asiasta.

Seuraavaan maailmanpaloon asti pidetään silti pientä nuotiota yllä ja jutustellaan, koska se on mukavaa, ja tärkeää.
Vastaavaa foorumia ei ole olemassa suomalaisille reserviläisille, missään.

Näin kävi mullekin. Kontribuutioni olen kevyehköksi havainnut, enimmäkseen huonoja onelinereita.

Kirjoittajia on vähän, mutta yleisöä täällä kuitenkin on jatkuvasti. Tietyt asiat eri katsantokantoineen kuitenkin kertyvät tänne ja jäävät tutkittaviksi myöhemminkin, parhaassa tapauksessa aina lähdelinkkeineen. Ei paha, sanos balettitanssija.

EDIT: Edelleen, tiukka moderointi pitää huolen siitä, että signaali/kohina -suhde on siedettävällä tasolla. Täst' mie tykkään, ei tarvi hukata aikaa kovin ison tunkion tonkimiseen, että löytää jotain asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Näin kävi mullekin. Kontribuutioni olen kevyehköksi havainnut, enimmäkseen huonoja onelinereita.

Kirjoittajia on vähän, mutta yleisöä täällä kuitenkin on jatkuvasti. Tietyt asiat eri katsantokantoineen kuitenkin kertyvät tänne ja jäävät tutkittaviksi myöhemminkin, parhaassa tapauksessa aina lähdelinkkeineen. Ei paha, sanos balettitanssija.

EDIT: Edelleen, tiukka moderointi pitää huolen siitä, että signaali/kohina -suhde on siedettävällä tasolla. Täst' mie tykkään, ei tarvi hukata aikaa kovin ison tunkion tonkimiseen, että löytää jotain asiaa...
 
Back
Top