Väyrynen selittää miten hän on koko ajan ollut vain ja ainoastaan ukrainalaisten puolella. Perinteistä Paavoa. Ensin uhriudutaan siitä miten häntä syytellään ryssän kätyriksi. Ja heti perään luento siitä, miten Ukraina käytännössä kuuluu ja miten sen tulisi kuulua ryssän etupiiriin.
Viime vuosina olen julkaissut runsaasti blogeja Ukrainan tilanteesta. Tapahtumien ja keskustelun ollessa kiivaimmillaan olen kirjoittanut niitä jopa päivittäin. Olen kirjoittanut asiantuntijana…
puheenvuoro.uusisuomi.fi
Yleinen on ollut se loanheittäjien valheellinen väite, että olisin ollut Ukrainan sodassa ”puolueellinen”, että olisin ollut ”Venäjän puolella”.
On myönnettävä, että olen ollut ”puolueellinen”.
Olen ollut rauhan puolella.
Yritin omalta pieneltä osaltani estää sodan syttymisen. Olen pyrkinyt vaikuttamaan siihen, että taisteluissa saataisiin aikaan tulitauko ja aselepo. Olen pyrkinyt edistämään kestävää rauhanratkaisua.
Olen ollut ”puolueellinen” myös siinä suhteessa, että olen aina ollut ukrainalaisten puolella, kaikkien ukrainalaisten puolella.
Ukraina voisi peruuttaa hakemuksensa liittyä Naton jäseneksi.
Hakemuksen peruuttaminen antaisi uusia mahdollisuuksia Ukrainan kriisin ratkaisemiseen. Sotatoimet voisivat päättyä. Neuvotteluissa olisi mahdollista sopia kaikkien osapuolten kesken ratkaisuista, joilla Ukraina voisi olla hyvässä yhteistyössä sekä EU-maiden, Yhdysvaltojen että Venäjän kanssa.