Puolustusvoimat ja -ministeriö ovat siinä mielessä erikoinen taho, että se saa olla aika rauhassa mediassa. Puolustushallinto on parlamentaarisessa valvonnassa, mutta lehdistö ei tietääkseni pääse vahtimaan sitä kuten muita hallinnon aloja, juuri toiminnan luonteen vuoksi.
Pidän hyvänä, että lehdistö sparraa puolustushallintoa niin, että homma menee lakien, asetusten ja hyvän hallintotavan mukaan. Se on sitten makuasia millä otteella tutkivaa journalismia harjoitetaan.

Ja eihän PV:lla tässä ole mitään pelättävää, jos ja kun kaikki on tehty by the book. Ja jos PV katsoo, että nämä tietopyynnöt rassaavat tai vaarantavat operaatioturvallisuuden tms., niin ei muuta kuin ST III -leima joka paperiin, niin ei ole toimittajilla mitään asiaa. Itse pidän tätä huonona vaihtoehtona. Parempana pitäisin, että PV sopeuttaa toimintansa voimassa olevaan lainsäädäntöön, tai sitten pitää lainsäädäntö sopeuttaa PV:n tarpeita vastaavaksi.

Viinalaskuihin tarvittaisiin erityisesti leima. Sitä tasoahan nämä jutut ovat olleet.
 
*osa poistettu*

Ja eihän PV:lla tässä ole mitään pelättävää, jos ja kun kaikki on tehty by the book. Ja jos PV katsoo, että nämä tietopyynnöt rassaavat tai vaarantavat operaatioturvallisuuden tms., niin ei muuta kuin ST III -leima joka paperiin, niin ei ole toimittajilla mitään asiaa. Itse pidän tätä huonona vaihtoehtona. Parempana pitäisin, että PV sopeuttaa toimintansa voimassa olevaan lainsäädäntöön, tai sitten pitää lainsäädäntö sopeuttaa PV:n tarpeita vastaavaksi.

PV:llä on nimenomaan turvallisuus- ja tiedusteluteknisistä syistä asiassa eniten pelättävää.
 
Toimittajapiireissä näköjään hyvinkin arvostettu.

"Aamulehden toimittaja Taneli Koponen on palkittu arvostetulla Sananvapauden kunniastipendillä. Suomen Journalistiliitto myönsi Koposelle palkinnon liittovaltuuston järjestäytymiskokouksen juhlaillallisella Helsingissä torstai-iltana.
Palkinto myönnetään neljän vuoden välein merkittävistä journalistisista ansioista. Stipendi on suuruudeltaan 5000 euroa, ja siihen liittyy Sananvapauden miekka."

http://www.pjy.fi/kunniastipendi.html

Muutamat tutut toimittajat eivät oikein ymmärtäneet kyseisen herran avautumista Valtionvarainministeriön tapauksessa. Siitä päättelin
 
Tietysti näin äkkiseltään mikä tulee mieleen, niin,,

Jos kirjanpito on sähköisenä. Niin taloushallinnon ohjelmisto, jossa pääsee eri tarvallisuustasoilla katsomaan eri kustannuspaikkojen laskut.

Jäisi paljastumatta erikoisjääkärien nimet palkkakuiteista jne.
 
Koko hässäkkä vaikuttaa pahalta kun toimittaja kirjoittaa, ettei saanut nähdä kuitteja.
Tällöin tietysti herää epäilys julkisenrahan väärinkäytöksestä ja sen salailusta. Kyllä toimittaja tietää miten asiat pitää esittää.

PV:n pitäisi kuitenkin osata käydä tätä mediasotaa oikein. PV:n pitäisi kertoa yksitysikohtaisesti mitä se ei suostu näyttämään ja tietysti miksi. Silloin saattaisi selvitä, ettei asia ole aivan niin raflaava kuin toimittaja antaa ymmärtää.
Asiassa on kuitenkin toinen vaihtoehto, juurikin se julkistenvarojen väärinkäyttö ja sen salailu. Vaikka en tätä heti usko, ei se ole poissuljettu vaihtoehto.

Valitettavasti virkamiehet(yleisesti) eivät ole ihan niin puhtoisia kun haluavat antaa ymmärtää ja verorahoja käytetään väärin. Tätä väärinkäyttöä sitten suojellaan juuri samalla tavalla jolla PV nyt toimii. Vaikka ymmärrän PV:n perusteet, sen kannattaisi olla asiassa aktiivisempi kuin nyt. Hyökkäys on paras puolustus.
 
Otetaan esimerkkinä taas, että kuiteissa on turvallisuushenkilökunnan nimiä.

Salaliittotteoreetikot saavat taas tulta.

Tauno O. Mehtälän Vainovalkeahan väittää että Porvoossa olisi pidetty esimerkiksi salainen Nato-kokous. Jossa olisi käsitelty jonkun Suomen ja Naton harjoituksen sisältöä.

Onko tuollaisen kokouksen edustuskuitit julkisia vai salattuja?

En itse paljoa käytännön ohjelmoinnista tiedä, mutta luulisin että olisi mahdollista tehdä taloushallinnon ohjelma jossa olisi turvaluokitukset.

Jolloin tietyt kustannuspaikat (eli mistä raha on tullut tai mihin raha on mennyt) voitaisiin salata. Ja kansanedustajien viinoihin menneet rahat olisivat sitten julkisia.
 
Tauno O. Mehtälän Vainovalkeahan väittää että Porvoossa olisi pidetty esimerkiksi salainen Nato-kokous. Jossa olisi käsitelty jonkun Suomen ja Naton harjoituksen sisältöä.

Onko tuollaisen kokouksen edustuskuitit julkisia vai salattuja?

En itse paljoa käytännön ohjelmoinnista tiedä, mutta luulisin että olisi mahdollista tehdä taloushallinnon ohjelma jossa olisi turvaluokitukset.

Jolloin tietyt kustannuspaikat (eli mistä raha on tullut tai mihin raha on mennyt) voitaisiin salata. Ja kansanedustajien viinoihin menneet rahat olisivat sitten julkisia.

Näihin voi liittyä aina se ns. kolmannen osapuolen probleema. Eli vaikka esim. PVsta tuntuisi siltä, että antaa mennä avoimesti vaan, niin tuo kolmas osapuoli voi oikeasti haluta olleensa osallistuja-nolla.

Toimittaja Koponen voisi tehdä jonkun asiallisen, taustatyöllä ryyditetyn journalistisen uroteon välillä. Ymmärrän hyvin, ettei PV lähde mukaan mihinkään sirkusteluun. Noudattivatko tässä casessa lakia? Kehottivat ainakin pyytäjiä hieman tarkempaan yksilöintiin kuitteja pyytäessään. Minusta se oli tämän jutun SE. Eli varaavat itselleen aikaa etsiä kuitit tms. ja tussaavat kohdat, jotka on tarvis. Jos joku kuitti on ehdottomasti salattava, niin eikun leimaa päälle. Hyvää jumppaa molemmille osapuolille sitä paitsi. Pysyvät molemmat virkeämpinäkin.
 
Näihin voi liittyä aina se ns. kolmannen osapuolen probleema. Eli vaikka esim. PVsta tuntuisi siltä, että antaa mennä avoimesti vaan, niin tuo kolmas osapuoli voi oikeasti haluta olleensa osallistuja-nolla.

Toimittaja Koponen voisi tehdä jonkun asiallisen, taustatyöllä ryyditetyn journalistisen uroteon välillä. Ymmärrän hyvin, ettei PV lähde mukaan mihinkään sirkusteluun. Noudattivatko tässä casessa lakia? Kehottivat ainakin pyytäjiä hieman tarkempaan yksilöintiin kuitteja pyytäessään. Minusta se oli tämän jutun SE. Eli varaavat itselleen aikaa etsiä kuitit tms. ja tussaavat kohdat, jotka on tarvis. Jos joku kuitti on ehdottomasti salattava, niin eikun leimaa päälle. Hyvää jumppaa molemmille osapuolille sitä paitsi. Pysyvät molemmat virkeämpinäkin.

Tätä kolmannen puolen salausta vähän hätyyttelin tällä Nato-kokous maininnalla.

Toki julkista talouttakin pitää vahtia. Mutta mieluiten siten että mokia ei synny.
 
Lukekaa mikä sen toimittajan ongelma on. Hän ei päässyt ITSE PE:hen katsomaan niitä kuitteja. Ei se etteikö niitä olisi saatavilla.
 
Lukekaa mikä sen toimittajan ongelma on. Hän ei päässyt ITSE PE:hen katsomaan niitä kuitteja. Ei se etteikö niitä olisi saatavilla.

Aivan. Hänen olisi pitänyt hoitaa oma työnsä kunnolla ja valmistella vierailu etukäteen kertomalla, mitä haluaa nähdä ja niin edelleen. Ihan olisi riittänyt peruszournalistin ote hommaan. On raflaavaa hakea edustuskuluista pointteja otsikoita varten. Jos kansakunta kykenisi kasvattamaan journalisteja, he puuttuisivat todennäköisesti monimutkaisempiin ja haastavampiin prosesseihin. Jokaisella valtion hallinnonalalla löytyy varmasti pengottavaa, siksi suuri rahamäärä nimittäin seilaa verokirstusta eteenpäin.
 
Lukekaa mikä sen toimittajan ongelma on. Hän ei päässyt ITSE PE:hen katsomaan niitä kuitteja. Ei se etteikö niitä olisi saatavilla.

Ja ei ollut henkilökuntaa vahtimassa etteikö hän voisi nähdä kiellettyä materiaalia.

Itse ainakin kokeilin miettiä ns. digitalisaation tuomia mahdollisuuksia penkoa sähköistä arkistoa ilman henkilökuntaa.
 
Anteeksi, mutta missä kohti ehdotin, että toimittaja "päästetään haahuilemaan" tai "omin nokkinensa penkomaan"? Toimittajalle tulisi antaa pääsy siihen materiaaliin, jota hän tahtoo ja joka on julkista. Jollain kulkulupa-asioilla kikkaileminen on vain kiusantekoa.

Lisätäänpä vielä, miten alun perin kirjoitin: "Tuo "ei voida päästää valvomatta" on melkoista venkoilua, yksi varusmies riittäisi hommaan aivan hyvin ja materiaali voitaisiin toimittaa vaikka talon ulkopuolelle, sikäli kun se on julkista."

Varusmiehillä ei ole pääsyä puolustusvoimien tietoverkkoihin, joten se ei tässä auta. Kuten tuon toimittajan vuodatuksesta kävi ilmi, hän on vuosikausia tutkinut puolustusvoimien varainkäyttöä. Ja millä tuloksella? Kuinka monta kapiaista on heitettylinnaan tai saanut edes huomatuksen hänen tutkimustensa ansiosta? Niinpä. Kyseinen hemmo tekee satoja tietopyyntöjä vuodessa. Jos PV olisi siviilitoimija, voisi haastaa oikeuteen kiusaamisesta mutta viranomaisena pitää vaan kestää. Olisi tässä hommia maanpuolustamiseksikin, ei aika vain aina riitä yhden asennevammaosen toimittajan hyysämiseen.
 
Puolustusvoimat ja -ministeriö ovat siinä mielessä erikoinen taho, että se saa olla aika rauhassa mediassa. Puolustushallinto on parlamentaarisessa valvonnassa, mutta lehdistö ei tietääkseni pääse vahtimaan sitä kuten muita hallinnon aloja, juuri toiminnan luonteen vuoksi.
Pidän hyvänä, että lehdistö sparraa puolustushallintoa niin, että homma menee lakien, asetusten ja hyvän hallintotavan mukaan. Se on sitten makuasia millä otteella tutkivaa journalismia harjoitetaan.

Ja eihän PV:lla tässä ole mitään pelättävää, jos ja kun kaikki on tehty by the book. Ja jos PV katsoo, että nämä tietopyynnöt rassaavat tai vaarantavat operaatioturvallisuuden tms., niin ei muuta kuin ST III -leima joka paperiin, niin ei ole toimittajilla mitään asiaa. Itse pidän tätä huonona vaihtoehtona. Parempana pitäisin, että PV sopeuttaa toimintansa voimassa olevaan lainsäädäntöön, tai sitten pitää lainsäädäntö sopeuttaa PV:n tarpeita vastaavaksi.

Enpä nyt ole huomannut mitään erikoisempaa silkkihansikkain kohtelua PV:lle annetun. Samat lait koskevat PV:tä kuin muutakin hallintoa, toki PV:llä on enemmän salassapidettäviä asioita. Kaikista pikkujutuistakin toimittajanalut, jotka ovat katsoneet liikaa elokuvia, yrittävät päästä sankaritoimittajaksi Watergaten tapaan. Viimeisen vuoden aikana on toki ollut hieman hiljaisempaa kun ovat huomanneet että on ihan positiivista että maassa on myös toimiva puolustusjärjestelmä. Perusteltuun ja ykslöityyn tietopyyntöön saa aina asiallisen vastauksen. Esim haluaisin nähdä kenraal XX:n edustuskuitin viikolta YY (NATO-kokous). Tuollaisen paperin kaivamiseen, tarkistamiseen ja printtaamiseen riittää väkeä. Mutta jos pyydetään vaikka kaikki edustuskulukuitit tai hankintakuitin vuodelta 2014, voit uskoa ettei kenelläkään riitä aikaa niitä kaikki käydä läpi. Kaikkien leimaaminen salaiseksi vain toimittajien pysäyttämiseksi ei ole hyvää hallintoa ja siksi sitä ei tehdä.
 
Ja ei ollut henkilökuntaa vahtimassa etteikö hän voisi nähdä kiellettyä materiaalia.

Itse ainakin kokeilin miettiä ns. digitalisaation tuomia mahdollisuuksia penkoa sähköistä arkistoa ilman henkilökuntaa.

PV:llä ei ole täysin julkista arkistoa. Siinä "julkisessakin" liikkuu tietoturvaluokiteltua materiaalia, lähinnä sitä vanhaa "viranomaiskäyttöön" tarkoitettua. Uuden tietojärjestän luominen muutaman toimittajan uteliaisuuden täyttämiseksi maksaisi kymmeniä miljoonia. Tuskin järkevää verorahojen käyttöä. Valtio tilintarkastajat tarkistavat tilinpitoa muuten vuosittain, ei ole juuri tullut huomautuksia.
 
Selvitellään, selvitellään.

"Puolustusvoimien johdon toimintaa selvitetään – kyse yritysten tarjoamista matkoista
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/puo...itetaan-kyse-yritysten-tarjoamista-matkoista/
Kotimaa18.5. 13.10 Päivitetty 13.20

Armeijan ylimmän johdon virkamatkat ovat parhaillaan eduskunnan oikeusasiamiehen selvitettävinä. Asia koskee Aamulehden tietojen mukaan Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindbergin lisäksi useita muitakin kenraalikunnan jäseniä. Asiasta kertoi ensimmäisenä Seura
Aamulehden tietojen mukaan selvitettävän aineiston laajuus on noin sata sivua. Se sisältää muun muassa kuittitietoja sekä sekä eri tapahtumien ohjelmia. Kyse on vuoden 2015 matkoista.

Tarkastelun alla on muun muassa metsästys- ja kalastusmatkoja. Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV päätyi siirtämään aineiston Eduskunnan oikeusasiamiehen harkintaan tekemänsä laillisuustarkastuksen jälkeen. VTV tarkasti armeijan johdon menettelytapoja viime syksynä.

Puolustusvoimat kertoo verkkosivuillaan, että ”asian käsittely on kesken”. Armeijan mukaan tapahtumiin osallistumisessa on otettu huomioon lainsäädäntö ja ohjeistus. Oikeusasiamies antaa asiassa ratkaisun lähiviikkoina."
 
Selvitellään, selvitellään.

"Puolustusvoimien johdon toimintaa selvitetään – kyse yritysten tarjoamista matkoista
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/puo...itetaan-kyse-yritysten-tarjoamista-matkoista/
Kotimaa18.5. 13.10 Päivitetty 13.20

Armeijan ylimmän johdon virkamatkat ovat parhaillaan eduskunnan oikeusasiamiehen selvitettävinä. Asia koskee Aamulehden tietojen mukaan Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindbergin lisäksi useita muitakin kenraalikunnan jäseniä. Asiasta kertoi ensimmäisenä Seura
Aamulehden tietojen mukaan selvitettävän aineiston laajuus on noin sata sivua. Se sisältää muun muassa kuittitietoja sekä sekä eri tapahtumien ohjelmia. Kyse on vuoden 2015 matkoista.

Tarkastelun alla on muun muassa metsästys- ja kalastusmatkoja. Valtiontalouden tarkastusvirasto VTV päätyi siirtämään aineiston Eduskunnan oikeusasiamiehen harkintaan tekemänsä laillisuustarkastuksen jälkeen. VTV tarkasti armeijan johdon menettelytapoja viime syksynä.

Puolustusvoimat kertoo verkkosivuillaan, että ”asian käsittely on kesken”. Armeijan mukaan tapahtumiin osallistumisessa on otettu huomioon lainsäädäntö ja ohjeistus. Oikeusasiamies antaa asiassa ratkaisun lähiviikkoina."

Tyypillistä "laatulehdistön" otsikointia. "Puolustusvoimien johto jäi kiinni"... Kun lukee artikkelin, selviää että ei ole juuri jutun juurta esim Rätyn osalta. Eduskunnan oikeusasiamies antoi jo vuosia sitten lausunnon ylimmän virkamiesjohdon metsästyksistä. Lausunnossa todettiin, että esim puolustusvoimien komentajan asemassa oleva henkilö voi pitää yllä yhteiskuntasuhteita myös vapaa-ajan vieton luonteisissa tilaisuuksissa, kuten metsästyksissä.

Työajan käyttöön viettäminen on puolustusvoimien komentajan osalta lähinnä lapsellista. Hän saa vuosittain noin 800 kutsua, joista suureen osaan vastataan myöntävästi. Joukossa on pari tusinaa metsästyskutsua, joista pieneen osaan vastataan myöntävästi. Vapaita iltoja ja viikonloppuja on kyseisellä henkilöllä aika harvassa. Johtavalla virkamiehellä ei ole työaikaa, koska hän on periaatteessa töissä 24/7. Siksi hän ei saa mitään korvauksia ilta-, viikonloppu- tai ylitöistä. Miten ihmeessä tällaistä henkilöä voi syyttää työajan käyttämisestä edustamiseen?

Odotan mielenkiinnolla oikeusasiamiehen ratkaisua.
 
Nähtävästi PV:n ja PM:n kuitteja on jatkossakin syytä pyytää nähtäviksi.

"Puolustusvoimien asiakirja paljastaa edustuskulujen ylilyönnit: Illanviettoon kului 13 364 euroa
15.9.2016 klo 15:46
http://yle.fi/uutiset/puolustusvoim...onnit_illanviettoon_kului_13364_euroa/9169103

Moitteita tuli myös mm. suunnitellulle kahden päivän koulutustilaisuudelle, jonka ohjelmassa oli 50 minuuttia koulutusta ja vierailu Joulupukin pajakylässä.

Kolme puolustusvoimien alaista laitosta saa moitteita edustus- ja henkilöstötilaisuuksistaan: rahaa on käytetty liian hövelisti, vääriin asioihin ja liikaa oman väen kesken. Puolustusvoimien sisäinen tarkastus tutki viime vuonna kolmen Pääesikunnan alaisen laitoksen rahankäyttöä. Tutkinnan kohteena olivat Puolustusvoimien logistiikkalaitos, johtamisjärjestelmäkeskus ja tiedustelulaitos.

Yle Uutiset pyysi puolustusvoimien sisäisen tarkastuksen tekemän raportin, joka paljastaa, että normeja rikotaan. Tarkastettujen laitosten rahankäyttö saa arvosanan "välttävä" asteikolla erinomainen–hyvä–tyydyttävä–välttävä–huono. Tämä tarkoittaa sitä, että rahaa käytetään joissain tapauksissa edustamiseen kohtuuttomasti. Tämä on riski myös puolustusvoimien maineelle.

Sisäisen tarkastuksen mukaan "määrärahojen käyttö edustustilaisuuksiin Pääesikunnan alaisissa laitoksissa ei nykyisellään toteudu normien mukaisella tavalla". Puolustusvoimat käyttää edustamiseen verorahoja, ja siksi edustaminen on tarkoin määritelty.

Yleinen periaate on tämä:

– Edustustilaisuuksien pitää kestää julkinen tarkastelu. Jokaisen kansalaisen pitäisi olla sitä mieltä, että tilaisuuteen kohdistunut tarjoilu oli oikein mitoitettu, kommentoi puolustusvoimien tarkastuspäällikkö Hans Forsman.

Puolustusvoimien sisäinen tarkastus löysi huomautettavaa seuraavista viidestä tilaisuudesta.

1. Tiedustelulaitoksen tilaisuus
Tiedustelulaitoksen tarkastuksessa löytyi yksi tilaisuus, jossa vieraanvaraisuus meni liiallisuuksiin. Tämän tilaisuuden kaikki tiedot on salattu.


2. Johtamisjärjestelmäkeskuksen ja pääesikunnan edustustilaisuus
Yhteen illanviettoon kului viime syyskuussa rahaa 13 364 euroa. Sisäisen tarkastuksen mukaan ”tilaisuus edustaa kustannustasoltaan epätavanomaista vieraanvaraisuuden osoitusta”. Illanvietto järjestettiin Tattoo Show Helsingin yhteydessä Hartwall Areenalla 10.9.2015. Osallistujia oli 148, joista 43 puolustusvoimista. Illanvietto maksoi 90,3 euroa per henkilö.

– Tarkoitukseen nähden se oli meidän mielestä vähän liikaa, kommentoi tarkastuspäällikkö Hans Forsman.

Alkoholiin rahoista kului 25,7 prosenttia. Tätä ei erikseen moitittu, koska alkoholiin saa puolustusvoimissa käyttää 30 prosenttia yksittäisen edustustilaisuuden rahoista.

– Epätavanomainen vieraanvaraisuus varmaan muodostuu hinnan kautta, mikä taas juontaa juurensa siitä, missä tämä on järjestetty eli Hartwall Areenalla. Tarjoilu on tilattu paikalliselta organisaatiolta, koska mitään muuta vaihtoehtoa ei ole ollut, kommentoi puolustusvoimien johtamisjärjestelmäkeskuksen johtaja Mikko Soikkeli tilaisuutta, jota hänen johtamansa laitos oli mukana järjestämässä.


3. Johtamisjärjestelmäkeskuksen koulutus ja juhla
Johtamisjärjestelmäkeskus sai moitteet myös henkilökunnan koulutustilaisuudesta ja johtajan vaihtotilaisuudesta, joka piti järjestää Rovaniemellä viime joulun alla. Kahden päivän ohjelmassa oli vain 50 minuuttia koulutusta ja muu ohjelma oli täynnä juhlallisuuksia ja muodollisuuksia. Ohjelmassa oli myös käynti Joulupukin pajakylässä. Sisäisen tarkastuksen mukaan koko keskuksen henkilökunnan eli 406 työntekijän piti matkustaa Rovaniemelle ympäri maan. Se arvioi, että tilaisuus olisi tullut maksamaan 144 000 euroa.

Lopulta tilaisuus peruttiin, kun sisäinen tarkastus sai tietää siitä. Johtamisjärjestelmäkeskuksen johtaja Mikko Soikkeli kiistää, että koko henkilökunnan oli tarkoitus matkustaa paikalle. Hänen mukaansa vain noin 120 ihmisen oli tarkoitus kokoontua Rovaniemelle. Hän myöntää, että kustannusarviota matkasta ei tehty.

– Olemme sotilasorganisaatio ja sotilasorganisaatiossa on perinteisesti komentajan tai meidän tapauksessa johtajan vaihtoa vietetty yhteisellä tilaisuudella, Soikkeli kertoo tilaisuuden taustoista.

Hän sanoo, että koska keskus toimii ympäri maan, välillä haluttiin kokoontua Rovaniemellä, jossa on noin 20 työntekijää.

– Alun perin ohjelmassa oli tarkoitus perehtyä myös yhteistyökumppanien toimintaan Rovaniemellä, Soikkeli kertoo.

Tämä selittää hänen mukaansa sen, miksi ohjelmassa oli varsinaista koulutusta vain 50 minuuttia.

Miksi ohjelmaan kuului myös tutustuminen Joulupukin pajakylään?

– Siinä on varmaan ollut tarkoitus järjestää henkilöstölle tällainen jonkinlainen joulun lähellä oleva mahdollisuus käydä siellä kyseisessä pajakylässä. En osaa lähteä sitä sen kummemmin erittelemään tai perustelemaan.


4. Johtamisjärjestelmäkeskuksen kick off
Johtamisjärjestelmäkeskus sai moitteet myös kahden päivän tilaisuudesta, joka järjestettiin Tampereella Scandic Rosendahl -hotellissa. Kyseessä oli projektin aloitus eli niin sanottu kick off. Osallistujia oli 43, joista 28 oli puolustusvoimista. Hinta ilman matkakuluja ja päivärahoja oli 4 088 euroa eli 47,5 euroa per henkilö.

Osallistujat yöpyivät, tekivät töitä ja ainakin osittain myös ruokailivat hotellissa puolustusvoimien laskuun. Sisäinen tarkastus moittii sitä, että osallistujia oli enemmän talon sisältä kuin ulkopuolelta. Sen mukaan on selvää, että jos järjestetään työkokoontuminen, jossa on myös ulkopuolisia osallistujia, edustamiseen liittyviä normeja sovelletaan.

Sääntö on se, että edustustilaisuudessa osallistujia pitää olla enemmän talon ulkopuolelta kuin talon sisältä.

– Tämä oli työkokous ja meidän näkökulmasta tätä ei katsottu alun perin edustamiseksi. Itselle syntyi uutta ymmärrystä, että tämänkaltainenkin tilaisuus katsotaan edustamiseksi, johtamisjärjestelmäkeskuksen Mikko Soikkeli pohtii.

Häen mukaansa tilaisuus ei ollut oman henkilökunnan ”palkitsemistilaisuus”. Sisäinen tarkastus moitti myös sitä, että kun päivärahat ja matkakulut lasketaan mukaan hintaan, sitä ei voida enää pitää kohtuullisena. Mikko Soikkeli sanoo, että huomautuksista on otettu opiksi ja nyt edustuskulut ovat kohtuullisia.

– Me on pyritty näidenkin havaintojen perusteella kehittämään omaa toimintaa ja nimenomaan sisäistä valvontaa.

5. Logistiikkakeskuksen vuosipäivä
Sisäinen tarkastus moittii myös viime vuoden kesäkuussa järjestettyä logistiikkakeskuksen vuosipäivää, johon osallistui 270 ihmistä. Ongelmallisena pidettiin sitä, että tilaisuudessa käytettiin alkoholiin 30,1 prosenttia kuluista eli hieman enemmän kuin normeissa sallittu 30 prosenttia.

– Ei kukaan ei halua julkisia varoja siihen (alkoholiin) käytettävän. Sitä on sen takia erikseen ohjeistettu, tarkastuspäällikkö Hans Forsman kommentoi.


Valvontaa pitää parantaa
Tarkastajien mukaan puutteet olisi voitu välttää tehokkaammalla sisäisellä valvonnalla. Tarkastuspäällikkö Hans Forsman arvioi, että rahankäyttö puolustusvoimien edustustilaisuuksiin on yleisesti otettuna tyydyttävällä tasolla.

– Kehittämismahdollisuuksia meillä on, ihan niin kuin muillakin.

Valtiontalouden tarkastusvirasto selvitti viime vuonna erikseen puolustusvoimien johdon menettelytapoja, muun muassa matkustamista ja edustamista. Huomautettavaa löytyi niin paljon, että asia vietiin eduskunnan oikeusasiamiehelle. Oikeusasiamiehen ratkaisua asiassa odotetaan syyskuun lopussa. "
 
Back
Top