Nakkiputka
Alokas
Onko tosiaan jossain käsitelty aseteollisuuden ja logistiikan vaiheita toisen maailmansodan aikaisessa Euroopassa. Muutama asia kiinnostaisi erityisesti:
1) Neuvostoliiton toteuttamat sotateollisuuslaitosten siirrot lännestä itään, parhaimmillaan Uralin taa. Mitä siirrettiin, koska, miten, kuka johti, oliko etukäteissuunnitelmia?
2) Saksan sotateollisuus, miten oli järjestetty? Eli missä kaikkialla tuotettiin tykkejä, missä panssarivaunuja, missä lentokoneita? Missä oli muita sodankäynnin kannalta kriittiä tehtaita, esim. kuulalaakeritehtaita? Miten näille kaikille kävi sodan kestäessä, pommitettiinko osa hajalle jo esim. vuonna 1941?
3) Saksan ja Neuvostoliiton raaka-ainevarat? Saksa sai öljyä Romaniasta Ploestin öljykentiltä, rautaa Ruotsista Kiirunasta ja nikkeliä Suomesta Petsamosta. Mitä kaikkea tarvittiin mihinkin ja mistä näitä saatiin? Entä Neuvostoliiton tilanne? Öljyä saatiin Kaukasukselta, ainakin Bakun ja Groznyin seuduilta, entä muita raaka-aineita?
4) Miksei rautamalmi kuljetettu Ruosissa ensin junalla Malmöhön tai Ystadiin ja vasta sieltä laivattu Saksaan? Miksi otettiin riski merikuljetuksista Atlanttilla (l. Narvikista Saksaan)?
5) Oliko Saksassa Lotta Svärdiä vastaavaa organisaatiota? Miksi Saksa siirtyi totaaliseen sotaan niin myöhään? Miksei Saksassa koulutettu "vanhoja ämmiäkin" sodan palvelukseen?
6) Saksan itärintaman logiistiikka kokonaan ja perinpohjaisesti. Multa löytyy pari kirjaa, jotka edes etäisesti käsittelevät aihetta: A) Christian Wolmar - Engines of War ja Matti Härö - Menolippu Uuteen Eurooppaan, joista jälkimmäinen on niin omituinen sillisalaatti, että sen luotettavuus epäilyttää.
Voi olla, että näistä on ollutkin tällä foorumilla jo puhetta, mutten ainakaan pikaisella hakemisella löytänyt mitään.
1) Neuvostoliiton toteuttamat sotateollisuuslaitosten siirrot lännestä itään, parhaimmillaan Uralin taa. Mitä siirrettiin, koska, miten, kuka johti, oliko etukäteissuunnitelmia?
2) Saksan sotateollisuus, miten oli järjestetty? Eli missä kaikkialla tuotettiin tykkejä, missä panssarivaunuja, missä lentokoneita? Missä oli muita sodankäynnin kannalta kriittiä tehtaita, esim. kuulalaakeritehtaita? Miten näille kaikille kävi sodan kestäessä, pommitettiinko osa hajalle jo esim. vuonna 1941?
3) Saksan ja Neuvostoliiton raaka-ainevarat? Saksa sai öljyä Romaniasta Ploestin öljykentiltä, rautaa Ruotsista Kiirunasta ja nikkeliä Suomesta Petsamosta. Mitä kaikkea tarvittiin mihinkin ja mistä näitä saatiin? Entä Neuvostoliiton tilanne? Öljyä saatiin Kaukasukselta, ainakin Bakun ja Groznyin seuduilta, entä muita raaka-aineita?
4) Miksei rautamalmi kuljetettu Ruosissa ensin junalla Malmöhön tai Ystadiin ja vasta sieltä laivattu Saksaan? Miksi otettiin riski merikuljetuksista Atlanttilla (l. Narvikista Saksaan)?
5) Oliko Saksassa Lotta Svärdiä vastaavaa organisaatiota? Miksi Saksa siirtyi totaaliseen sotaan niin myöhään? Miksei Saksassa koulutettu "vanhoja ämmiäkin" sodan palvelukseen?
6) Saksan itärintaman logiistiikka kokonaan ja perinpohjaisesti. Multa löytyy pari kirjaa, jotka edes etäisesti käsittelevät aihetta: A) Christian Wolmar - Engines of War ja Matti Härö - Menolippu Uuteen Eurooppaan, joista jälkimmäinen on niin omituinen sillisalaatti, että sen luotettavuus epäilyttää.
Voi olla, että näistä on ollutkin tällä foorumilla jo puhetta, mutten ainakaan pikaisella hakemisella löytänyt mitään.