Topikki Juken ihmehärveleille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja crane
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Paino 40 kiloa, teho 400 hevosvoimaa – Nissanilta ultrakevyt moottori

Nissan on esitellyt polttomoottorin, joka tulee Zeod RC -hybridikilpuriin Le Mansin kilpailussa. Se on ehkä auton sähkömoottoriakin ihmeellisempi, kertoo Racecar Engineering.

Noista moottoreista: Olen tullut miettineeksi, miksi lentokoneissa ei käytetä kevyitä nopeakierroksisia moottoreita tyyliin F1 tai moottoripyörät?
Joku F1 nelipyttyinen turboahdettu, jo takavuosina -80 luvulla n. 1000 hp, korkealle kiertävä kevyt moottori. Selvää on, että alennusvaihde tulisi eteen, mutta ei nyt yksinkertainen muutamalla/parilla hammasrattaalla toteutettu alennusvaihde paljon paina.
Nämä tyyppihyväksyttyjen moottorit ovat yleensä ns. suoria ilman alennusvaihdetta, moottori kiertää n. 3000 rpm. Ultrissa Rotax 912 kiertää lentoonlähtötehoilla n. 5200 rpm ja niissä on alennusvaihde.

Nämä Cessna jne. moottorit ovat 50-luvun tekniikkaa. Lujaa, yksinkertaista tekniikkaa, mutta painavaa ja tehotonta. Poltoainetalous on huono.
Ultrissa kehitys on nopeampaa, kun ne eivät ole tyyppihyväksyttyjä. Rotaxista löytyy eri versioista ruisku ja turbokin. Rotax 912 painaa muistaakseni jotain 54 kg ja antaa 100 hp. Kulutus tunnissa n. 12-14 l, bensa tavallinen 98.
C-172 P:tä olen kerran päässyt kokeilemaan. Hyppäys nykyaikaisesta ultrasta siihen on hyppäys -50 - luvulle.

Kevyt 150 kg moottori, alennusvaihde ja 1000hp... ja kyllä lähtee! Tehopainosuhteet sattuu kohdalleen. Juken häätäjään oiva voimakone.

Näitä " ihmemooottoreita " aina ilmestyy tavan takaa. Aikoinaan keraamiset männät oli in ! Kuinkas sitten kävikään ?

Kova sanahan tuo olisi jos toimii luotettavasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä maailman nopein potkurileko on erikoinen.

  • Crew: 1
  • Length: 51 ft 5 in (15.67 m)
  • Height: 15 ft 4 in (4.67 m)
  • Wing area: 30.75 m ()
  • Loaded weight: 27,046 lb (12,293 kg)
Täältä; http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_XF-84H

5850 hv / 12293 kg antaa vain 0,476 hv/kg tehopainosuhteeksi !


Messerschmittin viimeinen 109 oli K-4 joka tuotti 1850 PS ja painoi 3200 kg ( max ).

http://en.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Bf_109_variants


Eli 1850 hv / 3200 kg tehopainosuhteeksi tulee 0,57 hv/kg ! Ja 710 km/t huiput.

Eli Mersu oli 10% paremmalla tehopainosuhteella 350 km/t hitaampi !

---

MINIKITE viritettynä voisi olla juurikin ( 1540 hv / 2500 kg ) about 6.15 hv/kg jolloin 1150 km/t pitäisi olla selvää kauraa.
 
Viimeksi muokattu:
Muuten ketä kiinnostaa. Teimme konetekniikan erikoismiehen kanssa juuri jännän ruuvipuristimen ja saimme prässiin laminaatin joka on edelleen sisällä, mutta tällä hetkellä sen kokoonpuristumisen ansiosta on koepalan tiheys 1550 kg/m3 eli huikeat 4 x enemmän kuin kappaleen kuivapaino ! Männyn tiheys ( kaksikomponenttiliimakastikkeessa ) ohittaa Kevlarin tiheyden 10 %lla.
 
Kuva ihmehärvelistä numero 3745638920112903893746-CX2

2015-02-05-1108_1.webp

1550 kg/m3 puhdasta mäntyä laminoituna puristuksissa ! Hieman Kevlaria ja Panzer Holzia kovempaa komposiittia.
 
Kuva ihmehärvelistä numero 3745638920112903893746-CX2

Katso liite: 3163

1550 kg/m3 puhdasta mäntyä laminoituna puristuksissa ! Hieman Kevlaria ja Panzer Holzia kovempaa komposiittia.

No niin, now we are in business!
Kuinka paksu kappale "Jukemoldia" tuossa kuvassa on plootujen välissä? Saadaanko lisää kuvia kunhan komposiitti otetaan irti? Puristitteko tuon kasaan hydraulitunkeilla?
 
Sellainen kutina on tästä nyt että jos puristaa yhtään kovempaa se alkaa valua sivuille ja menettää integriteettinsä...ts siitä ( puristamisesta ) ei ole enää vastaavaa hyötyä. Huomenna avaan "paistoksen" ja tutkin palautuuko se entiseen muotoonsa kuinka paljon.

Käytetty teräsplootu on sen verran vahvaa, ettei se ainakaan onneksi antanut periksi ja alkanut taipumaan. Kiinalaisten käsiruuvipuristimien limitti oli se 940 kg/m3 komposiitti...tiukemmalle se ei olisi rikkumatta kierähtänyt.
 
Mitenkähän muut puulajit toimisivat Jukemoldattuna? Puulajeilla on toisistaan hieman poikkeavia ominaisuuksia joita olisi verstastieteilyn merkeissä mukava tutkia ja verrata. Viilujen saatavuus on tietysti kriittinen tekijä jos suunnittelee kokeiluja.

Kuvasta vielä: puristitteko tuon ensin ruuvipuristimilla siten että pultit pitivät plootuja paikallaan ja ohjareina toimineet pultit sitten lopuksi momenttiavaimella?
 
Momenttiavvaimillapa hyvinnii !

Koivun käyttö olisi luonnollinen valinta, mutta kaikki koivu menee jo lekovaneriin ja sitten ulkomaille.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tuli ulos ja lopullisten mittojen pohjalta tasan 1400 kg/m3.

( kuva poistettu patenttioikeuksien takia )

Värikin tummeni. Olen positiivisesti yllättynyt, ettei se turvonnut takaisin enempää.

Tässä vielä "karkkipaperissaan " !
 
Viimeksi muokattu:
Jukemoldista voisi tehdä mm. suksia, potkureita, tuulimyllyjä, luotiliivejä jne. Autojen ja lentokoneiden ja avaruusrakettien ohella.

Prop.gif


Ymmärtääkö kukaan mitään potkureista; http://www.biplaneracing.com/files/Issue77_8-13.pdf

Historiaa; http://naca.central.cranfield.ac.uk/reports/1938/naca-report-640.pdf

Virginius Evans Clark keksi Duramoldin; http://earlyaviators.com/eclark.htm

http://www.aerofiles.com/_cl.html

Clark

1936: Duromold Aircraft Div, Fairchild Aircraft & Engine Corp, Hagerstown MD. 1938: (Virginius E) Clark Aurcraft Corp. Sep 1938: Fairchild renamed its Duromold division Fairchild Airplane Investment Corp, and Clark created a subsidiary called Duramold (spelling change) Aircraft Corp, renamed late 1938 Molded Aircraft Corp. 1939: Reacquired by Fairchild Corp as Molded Aircraft Corp and Duramold Aircraft Mfg Corp. WW2: Both Duramold companies disappeared during one of Fairchild's wartime reorganizations.
Clark 46 [NC19131] (Frank Rezich coll) Clark 46 [NC19131] (Ed Popejoy)
cleardot.gif
46 Duramold aka Fairchild 46-A 1937 (ATC 2-545) = 5pClwM; 450hp supercharged Ranger SGV-770; span: 38'0" length: 33'5' load: 1627# v: 225/220/65 range: 750. Col Virginius Clark (also designer of Clark-Y airfoil); ff: 12/5/37. Fuselage constructed with Haskelite bonded-plywood process, patented as Duromold, later spelled Duramold for incorporation. POP: 1 [NX/NC19131]. Restored in 1949 and refitted with 450hp P&W Wasp.
 
Viimeksi muokattu:
Entäs tämä duramold...missään ei puhuta sen tiheydestä.

duramold_haskelite.webp

Olikohan siinä vain jujuna että saatiin se puu taipumaan haluttuun muotoon ?

duramold_process.webp

Jälkimmäinen EAMES on sama nimi joka teki vanerista tuoleja kun 1938 Alvar oli käynyt ensin asiaa opettamassa puun taivutusta Eero Saarisen pyynnöstä.

Oregonisssa asia pantu paperille 1955; http://ir.library.oregonstate.edu/xmlui/bitstream/handle/1957/1742/FPL_1624ocr.pdf?sequence=1

Duramold pommari; http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_AT-21_Gunner

Burlington_NC_AT-21.webp

Rakennettiin 175 kpl !

Fairchild_AT-21.webp



Duramold traineri; http://www.shu-aero.com/AeroPhotos_Shu_Aero/Aircraft_M/Morrow/index.html

1_L_NX33661_02-PLYWOOD.webp

Suunnittelija Edgar Schmued ( P-51D ) !

1_L_NX33661_01_largePLY.webp


Täällä Hughesin duramold himmeli D-2; http://afhistoricalfoundation.org/members/APH_archive_files/2008_spring.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Hämentävä juttu muuten....tämä M I N I K I T E on paltiarallaa tämän kokoinen ja muutenkin jotakin yhtäläistä.

http://en.wikipedia.org/wiki/PZL-230_Skorpion

Juhlistetaan tällä;

Laskin aiemmin jo että MK voisi painaa jopa 11 tonnia ( kuten Scorpion ).


PARANPZL-230FSKORPION02.jpg



Pienestä se Minikitekin vaan lähti liikkeelle.

KIKKA-SPORT-4_70.webp
 
Viimeksi muokattu:
Landari hieman askarrutti ja nyt joutuu yhden sisäisen AMRAAMin poistamaan.


1_MINIKITE_GEAR3.webp
 

Liitteet

  • 1_MINIKITE_GEAR.webp
    1_MINIKITE_GEAR.webp
    28.4 KB · Luettu: 4
  • 1_MINIKITE_GEAR2.webp
    1_MINIKITE_GEAR2.webp
    26.2 KB · Luettu: 6
Viimeksi muokattu:
Kato kato...se on VTOL eikä STOL.

1214-3 "X" wing fighter !

15 m pitkä, 9.8 m kv ja 32 m2 siipiala ja...yliäänikone.


USMCKESTREL03_zps031c0b90.webp
 
Viimeksi muokattu:
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top