Paino 40 kiloa, teho 400 hevosvoimaa – Nissanilta ultrakevyt moottori
Nissan on esitellyt polttomoottorin, joka tulee Zeod RC -hybridikilpuriin Le Mansin kilpailussa. Se on ehkä auton sähkömoottoriakin ihmeellisempi, kertoo Racecar Engineering.
Noista moottoreista: Olen tullut miettineeksi, miksi lentokoneissa ei käytetä kevyitä nopeakierroksisia moottoreita tyyliin F1 tai moottoripyörät?
Joku F1 nelipyttyinen turboahdettu, jo takavuosina -80 luvulla n. 1000 hp, korkealle kiertävä kevyt moottori. Selvää on, että alennusvaihde tulisi eteen, mutta ei nyt yksinkertainen muutamalla/parilla hammasrattaalla toteutettu alennusvaihde paljon paina.
Nämä tyyppihyväksyttyjen moottorit ovat yleensä ns. suoria ilman alennusvaihdetta, moottori kiertää n. 3000 rpm. Ultrissa Rotax 912 kiertää lentoonlähtötehoilla n. 5200 rpm ja niissä on alennusvaihde.
Nämä Cessna jne. moottorit ovat 50-luvun tekniikkaa. Lujaa, yksinkertaista tekniikkaa, mutta painavaa ja tehotonta. Poltoainetalous on huono.
Ultrissa kehitys on nopeampaa, kun ne eivät ole tyyppihyväksyttyjä. Rotaxista löytyy eri versioista ruisku ja turbokin. Rotax 912 painaa muistaakseni jotain 54 kg ja antaa 100 hp. Kulutus tunnissa n. 12-14 l, bensa tavallinen 98.
C-172 P:tä olen kerran päässyt kokeilemaan. Hyppäys nykyaikaisesta ultrasta siihen on hyppäys -50 - luvulle.
Kevyt 150 kg moottori, alennusvaihde ja 1000hp... ja kyllä lähtee! Tehopainosuhteet sattuu kohdalleen. Juken häätäjään oiva voimakone.
Näitä " ihmemooottoreita " aina ilmestyy tavan takaa. Aikoinaan keraamiset männät oli in ! Kuinkas sitten kävikään ?
Kova sanahan tuo olisi jos toimii luotettavasti.
Viimeksi muokattu: