Trident Juncture 2018

Onko siellä ruvettu juhlimaan liian aikaisin hyvin mennyttä NATO-harjoitusta vai mitä tuolla on oikein tapahtunut...?

Tollainen ei nimittäin käy ihan vahingossa varsinkaan Norjan laivastolle jolla kyllä pitäisi olla hyvin kokemusta noista veisistä ja haastavistakin sääolosuhteista...
 
On uutisten mukaan karilla ja ei pääse enempää uppoamaan, mutta kaatuminen on vaarana.

nrk.no seuraa suorana.
 
Minkäänlaista tapahtumakuvausta en ole laivojen törmäämisestä löytänyt suomeksi. Pitää tutkia varmaan norjalaislehdet. Fregatti törmäsi siis hinauksessa olevaan tankkeriin, joten syy menee todennäköisesti laivaston piikkiin. Mikäli niin on, en ole varsinaisesti yllättynyt, mutta olisi kiva saada vähän tietoa siitä, mitä siellä tapahtui. Muistan kun Suomessa oli vielä kunnollista kauppamerenkulkua, kokeneimmat maailmaa kolunneet kipparit kirosivat sotalaivoja välillä enemmän kuin kyproslaisia.

Suomessa Merivoimat lienee aika tarkka maineestaan, mutta maailmalla sotalaivat saattavat kulkea aina kuin Euroopan tai Amerikan omistajat ymmärtämättä, että kyllä se haveri nekin upottaa. Rahtilaivassa on melkoinen uppouma ja päällä voi olla 10 000 konttia. Tämä nyt oli säiliölaiva. Luulisi nyt senkin näkevän, kun katsoo sieltä yytisikistä vähän niillä norjalaisilla mulkosilmillä, elleivät kaluunat ja "operaatiotilanne" häikäise. Hinauksessa oleva ei hirveästi voi vaikuttaa asioihin.
 
https://yle.fi/uutiset/3-10498891

Venäjän GPS-häirintä ulottui Lappiin Naton sotaharjoituksen aikana

Norjan viranomaisten mukaan vastaavaa häirintää on tullut Venäjältä. Suomen viranomaiset vaikenevat lähteestä.

Suomessa lennonvarmistus antoi alkuviikosta ensimmäistä kertaa ilmaliikenteelle varoituksen GPS-suunnistuksen laajasta häiriöstä Lapissa.
Varoitus kattoi Suomen osalta alueen Rovaniemen pohjoispuolelta pohjoiseen Norjan rajalle ja Kittilästä itään Venäjän rajalle.
Varoituksen julkaisi tiistaina Suomen lennonvarmistuksesta vastaava valtionyhtiö ANS Finland (Air Navigation Services Finland).
Kyse oli lentoliikenteelle annettavasta NOTAM (Notice To Airmen) varoituksesta, joka alkoi tiistaina ja kesti keskiviikkoon puolilleöin.
Varoitus oli luettavissa muun muassa Eurocontrolin nettisivuilla. https://www.ead.eurocontrol.int/cms-eadbasic/opencms/en/home/

Lennonvarmistus sai häiriöstä tietoa Puolustusvoimilta
ANS Finlandin operatiivisen johtajan Heikki Isomaan mukaan varoituksen antamiseen johtanutta tietoa saatiin muun muassa puolustusvoimilta.
– Me olemme saaneet myös puolustusvoimilta tietoa. Tieto on siis julkaistu heti kun olemme sen saaneet, Isomaa vastaa kysymykseen tuliko tieto häiriöstä puolustusvoimilta.
– Olemme saaneet eri lähteistä tietoa, että Pohjois- tai Koillis-Suomessa olisi GPS-signaali mahdollisesti epäluotettava.
Tieto on haluttu toimittaa lentoyhtiöiden ja ilmailijoiden tietoon turvallisuussyistä, Isomaa sanoo.
Isomaan mukaan varoitus annettiin varmuuden vuoksi laajalle alueelle.
– Me olemme varovaisuussyistä julkaisseet sen riittävän laajalle alueelle, että lentäjät pystyvät varautumaan etteivät luota yksinomaan GPS:ään, Isomaa sanoo.
Isomaa ei suostu arvioimaan mistä häirintä on peräisin.
Puolustusvoimien viestintäjohtaja, eversti Sami Nurmi vastasi Ylen sähköpostikysymyksiin, ettei Puolustusvoimat kommentoi asiaa. Nurmi neuvoi kysymään asiaa Viestintävirastolta.

Norjassa häiriöistä kerrottu pitkään
Pohjois-Norjan lentoliikenteen GPS-häiriöstä uutisoi viime perjantaina (siirryt toiseen palveluun) (2.11.) Norjan Kirkkoniemessä ilmestyvä Barents Observer.
Norjan varoitus GPS-häirinnästä annettiin jo lokakuun lopulla. Samana päivänä käynnistyi Naton suursotaharjoitus Trident Juncture. Harjoitus päättyi keskiviikkona. Myös Suomi osallistui harjoitukseen.
Norjan varoitus lentäjille on yhä voimassa ja päättyy arvion mukaan perjantaina (9.11.) iltapäivällä. Myös Suomen lennonvarmistus ANS on julkaissut Norjan voimassa olevan varoituksen bulletinissaan.
Norjan varoitus koskee lähellä Suomen ja Venäjän rajaa olevan Kirkkoniemen lentoaseman lennonvarmistusaluetta. Lennonvarmistusalue ulottuu Suomeen Inarinjärven koillispuolelle.
Norjassa samalla alueella GPS-häirintää on todettu jo ainakin vuosi sitten. Norjan viranomaiset ovat arvioineet häirinnän tulevan Venäjältä.

Viestintävirasto tiesi sittenkin
Viime syksynä Norjassa Suomen Viestintävirastoa vastaava viranomainen Nkom arvioi häirinnän tulevan Venäjän puolelta. Tuolloin Suomen viestintävirasto vastasi, ettei sille ole tullut tietoa häirinnästä.
Yle kysyi maanantaina sähköpostilla Viestintävirastolta onko sillä tietoa Norjassa uutisoidusta viime aikojen GPS-häiriöstä. Viestintävirasto vastasi tiistaina, ettei sillä ollut muuta tietoa kuin mitä aiemmin mainitussa Barents Observerin artikkelissa oli kerrottu.
Torstaina Viestintävirasto tarkensi vastaustaan kuultuaan ANS Finlandin julkaisemasta Suomea koskevasta varoituksesta.
Johtaja Jarmo Ilme Viestintävirastosta vastasi Ylen sähköpostikysymykseen ilmoittaen että virastolla on ollut tieto häirinnästä, mutta koska kukaan ei ole ilmoittanut kärsivänsä häiriöstä, niin virastolla ei ole syytä puuttua asiaan.
Norjassa ja Suomessa viranomaiset vakuuttavat, että GPS-signaalin häirintä ei vaaranna lentoliikennettä, koska lentokoneissa on muitakin suunnistusvälineitä kuin GPS.
Suomen lennonvarmistuksen operatiivisen johtajan Heikki Isomaan mukaan mitään ilmoituksia ongelmista ei ole tullut eikä varoitus ole vaikuttanut Lapin alueella kulkevien lentojen määrään.

1541742518403.png
 
Norjan turvallisuus- ja puolustusasioita käsittelevän Aldrimer.no-verkkosivuston(siirryt toiseen palveluun)mukaan molemmilla aluksilla oli näköyhteys toisiinsa.

Pohjoisen suuntaan matkanneesta säiliöaluksesta otettiin etelään matkanneeseen fregattiin yhteyttä ja tiedusteltiin, miten fregatti on suunnitellut ohittavansa säiliöaluksen turvallisesti. Aldrimer.no-sivuston mukaan fregatista vastattiin: ”Meillä on kaikki hallinnassa”.
 
Menikö norskien kippo ryssien gps-häirintään? En voi yksinkertaisesti käsittää, miten voi karauttaa tuommoiseen möhkäleeseen joka liikkuu "about kävelyvauhtia".
 
Menikö norskien kippo ryssien gps-häirintään? En voi yksinkertaisesti käsittää, miten voi karauttaa tuommoiseen möhkäleeseen joka liikkuu "about kävelyvauhtia".

Mua pikkasen huvittaa koko tää juttu. Kun nykyään kehitellään yliääninopeuksilla lentäviä meritorjuntaohjuksia joissa on steath- muodot ja hienoa elektroniikkaa ja joita vastaan merisota-alukset koettavat suojautua kaiken maailman omasuojalaitteilla ja tutkilla ja sitten paikalle lipuu kävelyvauhtia ihan saatanan iso laiva joka näkyy kilometrien päähän ja tööttää sotalaivan perseeseen reiän niin, että se ois uponnut varmaankin kokonaan jos ois kulkenut kauempana merellä.
 
Tunnin mittainen selostus, oli siellä sukellusvenekin mukana mutta sen sijaintia ei näytetty, mutta kerrottiin. Suomalaisetkin olivat päässeet dokumenttiin.

 
Menikö norskien kippo ryssien gps-häirintään? En voi yksinkertaisesti käsittää, miten voi karauttaa tuommoiseen möhkäleeseen joka liikkuu "about kävelyvauhtia".

Ootellaan ja katotaan. Norjahan on loppupeleissä öljyrikas kehitysmaa, joka sosiaalidemokratiana tajuaa tallettaa rikkaudet valtiolle ja kansalle pahanpäivän varalle. En yhtään hämmästyisi jos kyse olisi ihan vaan ”hups-oho” meiningistä, mutta en millään pysty poissulkemaan teknistä vikaa tai häirintääkään näillä tiedoilla.
 
Voi olla että ei olisi ollut mitään merkitystä mutta eikö tuolla olisi pitänyt olla Delta "Keep clear of me; I am maneuvering with difficulty." viestilippu ylhäällä?
 
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005895530.html

Lapissa annettiin alkuviikosta varoitus mahdollisesti Venäjän aiheuttaman gps-häirinnän vuoksi – Voiko häiriö satelliittipaikannuksessa estää lentoliikenteen kokonaan?


Jukka Harju HS

Julkaistu: 10.11. 20:03

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja tyynnyttelee huolta, joka saattoi aiheutua Lapissa ilmi tulleesta laajasta gps-häirinnästä Naton suursotaharjoituksen aikana alkuviikosta. Sen aiheuttaja oli mahdollisesti Venäjä.

Lennonvarmistus antoi alkuviikosta Suomessa ensimmäistä kertaa koskaan ilmaliikenteelle varoituksen satelliittipaikannuksen laajasta häiriöstä Lapissa.

Trafin ilmailujohtaja Pekka Hentun mukaan lentoturvallisuuden kannalta Suomessa ei ole syytä huoleen. Hän korostaa avointa tiedottamisen kulttuuria, mutta ei kommentoi asian sotilaallista puolta.

”Ei ole kysymys konkreettisesta vaarasta”, hän toteaa.

Puolustusvoimat puolestaan ei tapausta kommentoi, kertoo lauantaina pääesikunnan viestintäjohtaja, eversti Sami Nurmi.


***********

Ilmankos Lapin reissulla Tinder -hankin Sardaukarin kehotuksesta- heitteli välillä Dakar-Muurmanski
 
Ootellaan ja katotaan. Norjahan on loppupeleissä öljyrikas kehitysmaa, joka sosiaalidemokratiana tajuaa tallettaa rikkaudet valtiolle ja kansalle pahanpäivän varalle. En yhtään hämmästyisi jos kyse olisi ihan vaan ”hups-oho” meiningistä, mutta en millään pysty poissulkemaan teknistä vikaa tai häirintääkään näillä tiedoilla.

Oli sekä näkö- että radioyhteys. Ei laiva edes tarvitse välttämättä suunnistamiseen tai kulkuunsa GPS-yhteyttä. Tutkakuva on tietysti hyvä olla. Ei laiva vuonossa missään automaattiohjauksessa ole. Tai ainakaan pitäisi olla.
 
Oli sekä näkö- että radioyhteys. Ei laiva edes tarvitse välttämättä suunnistamiseen tai kulkuunsa GPS-yhteyttä. Tutkakuva on tietysti hyvä olla. Ei laiva vuonossa missään automaattiohjauksessa ole. Tai ainakaan pitäisi olla.

Hyviä pointteja, mutta eivät kumoa siltikään sitä, että tässä vaiheessa ei nojatuolista voi realistisesti antaa mitään tuomioita olemassaolevan aineiston perusteella, vaikka se pahalta näyttääkin. Jos MP.netistä poistaisi hataralle pohjalle rakennetut spekulaatiot ja leukailun, niin hiljasta olisi. Uutisten seuraaminen tosin helpottuisi...
 
Hyviä pointteja, mutta eivät kumoa siltikään sitä, että tässä vaiheessa ei nojatuolista voi realistisesti antaa mitään tuomioita olemassaolevan aineiston perusteella, vaikka se pahalta näyttääkin. Jos MP.netistä poistaisi hataralle pohjalle rakennetut spekulaatiot ja leukailun, niin hiljasta olisi. Uutisten seuraaminen tosin helpottuisi...

Suomessa on aika vähän uutisia tästä. Tuossa on Aatamin jakama norjalaissivu, josta voit videolta kuunnella radiokeskustelun meriliikennekeskuksen ja öljyaluksen välillä, kun tankkeri yrittää saada selville, kuka tulee törmäyskurssilla. Meriliikennekeskuksella ei ole aluksi hajuakaan, koska heille ei ole ilmoitettu Helgestä. Jostain se sitten kaivaa arvauksen 43 sekunnissa. Öljylaiva ottaa yhteyttä Helgeen ja pyytää styyraamaan tyyrpuuriin kaksi kertaa. Sopertelu brykalla kuuluu nauhalla ja viimeinen puoli minuuttia menetetään.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...gfront&utm_term=df-86-d22e58e7:df-86-d22e58e7

Edelleenkään en ole yllättynyt.

Jos MP.netistä poistaisi hataralle pohjalle rakennetut spekulaatiot ja leukailun, niin hiljasta olisi. Uutisten seuraaminen tosin helpottuisi...

Toki. GPS-häirinnän liittäminen tähän haveriin on juuri sitä nojatuolispekulaatiota parhaimmillaan. :cool: (vittuilu on välittämistä)
 
Olisipa surkuhupaisaa, jos oikeasti norskit ovat onnitelleet itseään onnistuneesta suurharjoituksesta ottamalla "muutaman oluen paluuristeilyllä". Skipperi ja muut isot jehut painuneet nukkumaan humalaa pois ennen satamaa, ja komentosillalle nakitettu joku kokematon ja arka harjuri joka ei uskalla päättää itsekseen edes kummalla kädellä pyyhkii perseensä. Ja sitten kävi näin.

Ei varmaan, mutta kylläpä syntyisi turskasoppa ruodittavaksi :)
 
Back
Top