Hallinkorva
Ylipäällikkö
Olisipa surkuhupaisaa, jos oikeasti norskit ovat onnitelleet itseään onnistuneesta suurharjoituksesta ottamalla "muutaman oluen paluuristeilyllä". Skipperi ja muut isot jehut painuneet nukkumaan humalaa pois ennen satamaa, ja komentosillalle nakitettu joku kokematon ja arka harjuri joka ei uskalla päättää itsekseen edes kummalla kädellä pyyhkii perseensä. Ja sitten kävi näin.
Ei varmaan, mutta kylläpä syntyisi turskasoppa ruodittavaksi
Vahtivuoro valvoo. Ei siellä muodollisesti pätemättömiä ole, mutta nyt tuli kyllä vähän hitaampi päättäjä koiravahdin lopuksi. Epäilen valvomisen tuomaa väsymystä. Oikein valvoneen pää on kuin humalaisen: hidas.
Norjan laivastosta tai laivastoista en tiedä mitään, mutta siviilipuolelta kolmen vuoden ajalta, vaikka vaatimaton puolikkaan kirjani vanhentui jo 2005, kun en ole Trafilla käynyt millään päivityskursseilla, jotka silloin tulivat.
Ennen vanhaan miehistö aluksilla jaettiin ns. oikeaan ja vasempaan vahtiin. Kumpikin vahti oli neljä tuntia palveluksessa ja neljä tuntia vapaalla. Nykyään miehistö jaetaan kolmeen ryhmään, joten vapaavahdin pituus on kahdeksan tuntia. Jotta vahtivuorot saadaan päivittäin vaihtumaan, on yksi neljän tunnin vahti jaettu kahteen puolivahtiin. Homma toimii suunnilleen seuraavasti:
Kello Vahtivuoro
04-08 Aamuvahti
08-12 Aamupäivävahti
12-16 Iltapäivävahti
16-18 Ensimmäinen puolivahti
18-20 Toinen puolivahti
20-24 Iltavahti
00-04 Yövahti eli koiravahti
Laivastossa voi olla omat jutut ja miehistöllä paljon lyhyemmätkin vahtivuorot yöllä. Radisti voi olla vaikka päivän hommissa ja sitten yön "kipinässä" vaikka 2-4 eli kakkosnelosen. Upseerien levosta en tiedä.