Tsekkien uusi tutka tekee stealthtistä tarpeettoman ?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juke
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
elso kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Tiedä disinformaatiosta tai pää tarkoituksesta mutta on ajan kysymys kun 5gen koneiden stealth menettää "merkityksensä" sen voi tehdä tsekkien passiivi sensori tai joku muu. Stealth on uusi hype juttu jossa jokainen maa joka hävittäjiä kehittää ja valmistaa, pyrkii olemaan mukana.

Uusi hype? Stealth-koneitahan on ollut olemassa 20 vuotta ainakin.

Stealth pitäisi saada pois hypetyksestä huokeaksi "arkituotteeksi" jotta jokaisella maalla ( tai ainakin useammalla kuin 3:lla ) olisi varaa puolustaa itseään myös ilmasta tulevaa vihollista vastaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Have_Blue

Melkoinen origami tämä Have Blue;

800px-Have_Blue_bottom_view.jpg


Lensi ekan kerran 36 vuotta sitten ( 1977 ).
 

Liitteet

  • 1%20318.webp
    1%20318.webp
    63 KB · Luettu: 16
elso kirjoitti:
Juke osui taas naulan tyveen, eli offtopikkiin. Omaan ketjuusi siitä, hus!

Ei se ihan näin mee..mua kiellettiin tuomasta omia suunnitelmia muihin threadeihin..täytyyhän meidän ymmärtää mitä stealth tarkoittaa jos tutkista puhutaan.
 
Näissä keskusteluissa monesti ongelmana on se että porukka ei ole tietoinen mitä kykyjä/järjestelmiä PV omaa. Unelmoidaan jostain VERA-Estä ja samaan aikaan eräs PV käyttää aivan vastaavanlaisia passiivitutkia (mahdollisesti jopa parempia). Julkisista lähteistä löytyy paljon tietoa joka voi olla hyvinkin spesifiä ja siihen lisättynä puolustusvoimien omat epämääräiset lausunnot erinäisissä dokumenteissa liittyen passiivisiin sensoreihin.
 
Näissä keskusteluissa monesti ongelmana on se että porukka ei ole tietoinen mitä kykyjä/järjestelmiä PV omaa. Unelmoidaan jostain VERA-Estä ja samaan aikaan eräs PV käyttää aivan vastaavanlaisia passiivitutkia (mahdollisesti jopa parempia). Julkisista lähteistä löytyy paljon tietoa joka voi olla hyvinkin spesifiä ja siihen lisättynä puolustusvoimien omat epämääräiset lausunnot erinäisissä dokumenteissa liittyen passiivisiin sensoreihin.

Jos vedetään muutama mutka suoraksi, niin Vera-e tekee about saman automaattisesti mitä nämä kaverit tekee "manuaalisesti": http://www.oh7ab.fi/foorumi/viewtopic.php?f=21&t=295

"Vesiputouksesta" on nähtävissä selkeästi TV-asemien heijastukset lentokoneista + doppler (=nopeus).

Kyseessä siis eräänlainen manuaalinen passiivitutka. "Vähän" koodia joukkoon ja avot, meillä on vera-e :D
 
Peelon mainitsemat vihjailut ja muutamat huomiot antavat aiheen spekulaatioille, onko meillä jo rakenteilla oma järjestelmä?
 
Ihan nopealla haualla Wikipedia kertoo että Virolla olisi toi VERA-NG käytössä. Taajuusalue 1-18 GHz mihin mahtuu iso osa viesti-, tutka-ja navigointitaajuuksista. Ja kyseessä on siis passiivitutka, joka havaitsee kohteen lähettämiä signaaleja (ei heijastamia tosin sekin varmaan mahdollista). Näissä ESM järjestelmissä on useimmin useita vastaanottimia, jolloin maalin sijainti saadaan selvitettyä.

Kyseinen järjestelmä on siis jatkoa Ramona, Tamara ja Borap malleille eli Tsekeillä on melkoinen historia passiivisen havainnoinnin alalla
 
Stealth pitäisi saada pois hypetyksestä huokeaksi "arkituotteeksi" jotta jokaisella maalla ( tai ainakin useammalla kuin 3:lla ) olisi varaa puolustaa itseään myös ilmasta tulevaa vihollista vastaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Have_Blue

Melkoinen origami tämä Have Blue;

Lensi ekan kerran 36 vuotta sitten ( 1977 ).

Stealthin idea on että se on sellainen "taistelu-etu" ilmasodassa. Jenkkien tarkoitus ei ole levitellä sotilassalaisuuksiaan vihollismaille ja muille epäluotettaville tahoille (jenkeillä on tarpeeksi ongelmia omassa tietoturvassaan esim lockheed martin kiinan kyberhyökkäykset).

Stealth vs stealth, "taistelu-etu" mitätöityy suuressa määrin. Silloin joudutaan lähestymään VWR taisteluun lyhellä kantamalla tuhotakseen vihollisen lyhyen kantaman IR-ohjuksilla tai tykillä (koiratappelu, kurvatappelu...)

Tämän takia tarkoin varjellaan F-22 sotilassalaisuuksia - niitä ei saa laittaa vientiin ulkovalloille (stealth pinnoitteet ja maalit, sekä sensoriteknologia lentokoneen ulkopinnoissa)

Samasta syystä tärkeät osat kuten F-35 stealth-pinnoitteet kootaan valmiiksi USA:ssa tehtaissa, ja stealth-varaosia saa vain tilaamalla USA:sta. Tietty sellaisia paneeleja voi jälkikäteen sitten hieman kuoria auki, notta mitä sieltä sisältä löytyy, niin teknologia leviää väistämättä ulkomaille, mutta kuitenkin hitaammalla tahdilla. (koska ei tiedetä tarkkoja valmistusmenetelmiä USA:n tehtailla)

Kuten itse Stalin sanoi "kuka hullu myy salaisuutensa meille?" (stalin viittasi tilanteeseen 1949, kun neukkujen insinöörit voittivat ystävällismielisessä biljardipelissä englantilaisilta, edistyneen suihkumoottorin piirustukset itselleen). Englannissa oli ollut Labor-puolue vallassa tuohon aikaan.

Tämä virhe maksoi monen YK:n rauhanturvaajan hengen Korean sodassa, kun Mig-15 suihkuhävittäjä nousi taivaille, brittisuihkumoottorin voimin.
 
Niin ihan pienenä virheenä ei voitane pitää F-35 salaisuuksien katoamista Kiinaan !
 
Stealth - antistealth kilpajuoksu jatkuu kuten panssari- panssarintorjunta, ei siinä mitään ihmeellistä. Passiivisten sensorien johdosta myös häivetekniikka on kehittynyt ja F-22 käyttää gen. 3 häivetekniikkaa joten sitä ei ole ehkä ihan niin helppoa havaita passiivisesti kuten F-117 tai B-2 pommittajaa. F-22 käyttää mm.- infrapunalinkkiä tiedon välitykseen ja tämä oli ongelmana miksi F-22 ei osallistunut Libya-operaatioon kun se ei voinut viestiä muiden maiden koneiden kanssa radiohiljaisuudessa.

Kun havaintovälineet kehittyvät, kehittyy myös olemassa olevat lavetit. B-2A Spirit pommittaja käy jo block 30 - versiopävitystä jossa mm. sen häivepinnoite on uusittu paremmaksi ja kesävämmäksi. Aikaisemmin mm. kone jouduttiin puhdistamaan ja maalaaman joka tehtävän jälkeen jotta absortio-ominaisuudet olisivat säilyneet. Samalla suojattuun datasiirtoon ja muuhun tekniikkaan on varmasti tehty parannuksia jotka tehostavat koneen ominaisuuksia ja vaikeuttavat havaitsemista - kilpajuoksua siis.
 
F-22 käyttää mm.- infrapunalinkkiä tiedon välitykseen ja tämä oli ongelmana miksi F-22 ei osallistunut Libya-operaatioon kun se ei voinut viestiä muiden maiden koneiden kanssa radiohiljaisuudessa.

Toinen syy on se että se ei kestä small arms firea ollenkaan...eikä myöskään niin muinoin voinut operoida koska stealth teknologia olisi mennyt väärin suihin.

Kone on suuri...hirveän suuri 1/3 isompi kuin MIG-25...siis tehoiltaan ja ääneltään...eikä mitään rynnäköintiin sopivaa asetta !
 
Toinen syy on se että se ei kestä small arms firea ollenkaan...eikä myöskään niin muinoin voinut operoida koska stealth teknologia olisi mennyt väärin suihin.

Kone on suuri...hirveän suuri 1/3 isompi kuin MIG-25...siis tehoiltaan ja ääneltään...eikä mitään rynnäköintiin sopivaa asetta !

Toisinsanoen tehty ihan erilaiseen tehtävään,kuin rättipäiden pommittamiseen. Miksi siis edes yrittää viedä konetta siihen tehtävään.
 
Toinen syy on se että se ei kestä small arms firea ollenkaan...eikä myöskään niin muinoin voinut operoida koska stealth teknologia olisi mennyt väärin suihin.

Kone on suuri...hirveän suuri 1/3 isompi kuin MIG-25...siis tehoiltaan ja ääneltään...eikä mitään rynnäköintiin sopivaa asetta !
Joo, tokihan lähitulitukeen on olemassa ihan eri koneet eikä mikään nykyaikainen suihkuhävittäjä ole tehty kestämään juurikaan ammuksia/sirpaleita. Pitää muistaa että Libyassa lentokieltoalueella ja koko operaatiossa liittouman koneiden minimilentokorkeus oli säädetty 3,5 km yläpuolelle Igla-s ohjusten pelon vuoksi. Noin ylös ei nykyisillä it-tykeillä ole juuri vaikutusta joten luulenpa että F-22 poisjääntiin oli muut syyt. Ehkä konflikti ei ollut sille sovelias kun kyseessä oli suht mitätön Afrikan valtio jossa toiminta painottui lähes täysin ilmasta-maahan taktiikkaan. Sensijaan USAF F-15E koneet toimivat siellä leipätyössään, niitä oli konfliktissa 10kpl joista 1 putosi maahan teknisen vian vuoksi. Koneet tulivat Saksasta, Spangahldemin tukikohdasta.

Kuten sanottu, lähitulituki-koneet on eri asia (SU-25, A-10C) ja nykyään taktiset hävittäjärynnäköt pyritään tekemään pää-asiassa ammuskantaman ulkopuolelta täsmäpommeilla ja ohjuksilla. Toki Afganistanissakin on ollut tilanteita joissa liittouman hävittäjäkoneet kuten F-16 ovat joutuneet käyttämään tykki-aseistustaan kun pommit on loppuneet tai omat on olleet pommien vaikutusalueen sisällä eli lähikontaktissa ja ahtaalla.
F-22:ssa on kyllä tykki ja se on sama 20mm M61A2 -Vulcan tykki joka on kaikissa muissakin jenkkikoneissa ollut jo 1970-luvulta (F-18, F-16, F-15 jne.). Ei se ihan mitätön ase ole kun siitä lähtee 100 kranaattia sekunnissa maaliinsa eli 6000r./min ! Kyllä savimajat ja tiilirakennuksetkin saa kyytiä...

F-22:en ei alunperin pitänyt tulla ilmasta-maahan ominaisuutta ollenkaan mutta kykyä lisättiin(JDAM) kuitenkin kaiken varalta vaikka koneen tehtävä onkin ilmasota ja ilmaherruuden saavuttaminen.
 
Miten muuten Mathias Rustin kone pääsi aina Punaiselle torille asti ?

Lentämällä! Se kone havaittiin ja tunnistettiin kyllä, kukaan vaan ei avannut tulta. Käsittääkseni siellä kävi hävittäjät tunnistamassa koneen, mutta koska konetta ei katsottu vaaralliseksi, niin kukaan ei ampunut.
 
Miten muuten Mathias Rustin kone pääsi aina Punaiselle torille asti ?

Luin tuosta kerran artikkelin, mutta en nyt löydä siihen linkkiä. Homma kuitenkin kuvattiin niin, että alkaen Viron rannikolta Neuvostoliiton ilmapuolustuksella oli Rust enimmäkseen seurannassa, mutta erinäisistä syistä joka ilmapuolustusalueella hänet joko oletettiin ystävälliseksi tai kukaan ei vaan halunnut ottaa vastuuta siviilin tappamisesta. Tieto ei myöskään kulkenut alueiden välillä, joten kokonaiskuvaa hänen aikeistaan ei syntynyt ennen touchdownia.
 
Back
Top