Pullosorsa kirjoitti:Iso-Mursu kirjoitti:Pullosorsa kirjoitti:Iso-Mursu kirjoitti:baikal kirjoitti:Kaikki tuon ajan tiet eivät näkyneet kartoissa, mitä Naapurin puolella oli.
Suomen metsätieverkko rakennettiin kyllä ihan metsätalousnäkökulmasta.
Itse olin kyllä ihan keskittynyt ajattelemaan millainen tiestö meillä itsellämme oli. Minähän vuonna Rajavartiolaitos aloitti korkeiden rajavalvontatornien rakentamisen?
Luulisi että niiden avulla saatiin näkähavointolja joiden perusteella olisi ollut ainakin joku käsitys millainen tiestö naapurilla oli .
Taisipa ne tiet näkyä lentokoneisiinkin.
edit: Lisäksi bussit ajoivat säännöllisiä vuoroja useiden rajanýlityspaikkojen kautta.
En tiedä kuinka monta konetta on voinut pitää 24/7 vartiota Kainuu/Koillismaa alueen pinnassa kattelemassa naapurin teitä 60-luvulla.
Ymmärtääkseni matkailu Neuvostoliittoon yleistyi vasta 70-luvun puolenvälin jälkeen. Korjatkoon joku jos tietää paremmin
Eihän siellä tarvi 24/7 olla! Riittää kun vaikkapa kerran viikossa lentää ohi ja tähystää. Kainuu-Koillismaan kohdalla on vielä nykyisinkin niin vähän ja huonoja teitä, ettei sieltä mitään yllätyshyökkäystä panssaridivisioonilla suoriteta.
Olet oikeassa matkailun suhteen, mutta heti sotien jälkeen perustettiin muutamia kannattamattomia bussiyhtiöitä/vuoroja ajamaan Neukkulaan ihan vain ja ainoastaan tiedustelumielessä. Autoja ajoi ja yhtiöitä omistivat entiset kaukopartioniehet mm A Mörö.
Joo eihän siellä ilmassa tietenkään koko ajan tarvii olla. Nuo vartiotornit vaan antoivat/antavat hyvän ja halvan keinon tähystellä. Vaikka tuskin sieltä mitään erikoista onkaan nähnyt.