Tulenteko vehkeet.

Sytkäri ja tulitikut aina mukana, matkan luonteesta riippuen sitten onko tulitikut säilötty vähä tarkemmin vai kulkeeko vain taskunpohjalla sytykkeitä en kuljeta kun niitä löytyy täällä meillä aina luonnosta. Toki jos oikeen laiskottaa niin sitte mustangin sytytyspaloja mukaan.
Joskus kuljetin jotaki gerberin puikkoakin mukana ja mielenkiinnosta silläkin sytyttelin mutta johonki kaapin pohjalle sekin jäi kun ei sille koskaan ollu oikiasti tarvetta.
Mulla jäi sytkäri pois tupakan mukana. Ei se pakkasessa toiminu eniway ja aikonaan yks sytkäri räjähti komiasti kun kaveri unohti kaminan päälle telttaa kasatessa.

Niin mehän kasattiin pyssykylässä pj-teltta siten, että 3-4 kaveria pystytti telttaa ja 1 sytytti kaminan ulkona. Palavana sitte sisälle.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos noissa tuluksissa väliä ottaako light-my-fire:n vai otso/retki mallia?

Lähinnä kuvittelisin käyttäväni kun kaikki muu pettää..
 
Minulla on mukana yleensä Colt. Syttyy hyvin ja luotettavakin, aika hyvin talvellakin. Toisena on mukana, etenkin talvella on IMCO triplex super ja zippo bensa. IMCO syttyy kyllä aina kerta liipaisulla mutta pienoinen puutteena on se, että jotenkin se tuntuu kuivuvan aika nopeasti. On minulla Zippokin mutta kyllä tuo IMCO on enemmän makuuni. Tikkutulta ei kyllä tule käytettyä kuin kotosalla saunan tai takan sytytyksessä.
 
Tulitikkuja filmpurkissa. Sytykkeenä kuusen kuivat alaoksat tai tampoonia. Noilla menty 30 vuotta.
Olen monasti meinannut kokeilun ja perinteen vuoksi hankkia tulukset, mutta en sitten jaksanut.
 
Minun tulipussiin kuuluu tulitikkujen ja kuivien sytyketikkujen lisäksi palavaa geeliä. Auttaa kummasti sytytykseen kun laittaa muutaman senttilitran loraus.

81iNC65L-wL._SL1500_.jpg
 
Mulla jäi sytkäri pois tupakan mukana. Ei se pakkasessa toiminu eniway ja aikonaan yks sytkäri räjähti komiasti kun kaveri unohti kaminan päälle telttaa kasatessa.

Niin mehän kasattiin pyssykylässä pj-teltta siten, että 3-4 kaveria pystytti telttaa ja 1 sytytti kaminan ulkona. Palavana sitte sisälle.
Tässä muuten jännä homma kun jonkun verran tulee ulkona oltua ja polteltua niin yleensä se colttiki sytyttää valkian ku sitä vain säilyttää tarpeeksi lähellä munia :)

Ps. Jos hyvä maasto ja mies niin sen sissiteltankin pistää yksinkin pystyyn alta sen ajan mitä lasketaan ryhmälle.
 
Tässä muuten jännä homma kun jonkun verran tulee ulkona oltua ja polteltua niin yleensä se colttiki sytyttää valkian ku sitä vain säilyttää tarpeeksi lähellä munia :)

Ps. Jos hyvä maasto ja mies niin sen sissiteltankin pistää yksinkin pystyyn alta sen ajan mitä lasketaan ryhmälle.

Aytyttäähän se. Mutta kun "muna" taskuissa on muutakin tavaraa.

Minä pysäytin koemielessä korotetun ryhmäteltan yksin omalle pojalle vuosisitten. Aikaa meni 10min ilman kaminaa... ja tarkootus oli vaan tarkisraa että teltta on ehyt ym..
 
Tuli tuo Roihu ostettua ja ihan laadukkaan metallisen soiva peli. Tuohon kun vielä yhdistää aurinkokenno-latauksen niin aika vihreä survivesetti noin leikkisästi kasassa.
 
Tuo on muuten briteilla nyt PV:ien virallinen aine kenttakayttoon. Jenkeilla jo kolmas (samana aikana, myrkyllisista tableteista poissiirryttaessa) menossa. Heidan juttunsa hajoamistuotteet ovat taysin myrkyttomia, se kehitettiin kai ilmavoimien selviytymispakkauksiin ja hyvaksi havaittuna otettiin laajempaan kayttoon. Parempi energia/ paino -suhde;) kuin tuossa ao. ja on certifioitu:) ilmaliikenteessa mukana kuljetettavaksi - mita tietysti jossain turvatarkastuksessa on aivan turha alkaa selittamaan:(

Itella hatavarana on vahan tulitikkurasiaa isompi, vuoltavaksi tehty magnesium -kimpale. Kuoressa samanlainen pikkuketju, johonkin lenksuun kiinnittamiseen, kuin mita avainperissa oli aikoinaan.
Minun tulipussiin kuuluu tulitikkujen ja kuivien sytyketikkujen lisäksi palavaa geeliä. Auttaa kummasti sytytykseen kun laittaa muutaman senttilitran loraus.

81iNC65L-wL._SL1500_.jpg
 
Sellainen käytännön kautta hyväksi havaittu "survivalkikka" on laittaa tavallinen sytytyspala (vaikka sellainen huopamainen) vakuumiin normaalilla ruokien imupakkauskoneella. Vakuumimuovi syttyy kivutta sytkäriä näyttämällä ja pitää huolen siitä ettei pala kastu vaikka kävisit uimassa (en tiedä missä syvyydessä pettää saumat, epäilisin että 4-5m syvyys vielä ok). Sytkärinä minulla ollut vuosia perus Colt ja hätävarana muovipussissa/vakuumissa täysi tikkuaski repussa. Sytkäpaloja yleensä kannan mukana jos ei ole tarkoitus vaeltaa pitkiä matkoja tai muuten "mennä kovalla sykkeellä". Osaan tehdä tulet ihan luonnontuotteistakin, vanhemmiten tullut mukavuudenhalua metsässä oloon enempi.
 
Kuvaamasilaisia sytytyspaloja (valmiina) loytyy Bernerin tuotteista; kuoripussi, jonka sisalta ilmat on imaistu pois, edesautaa syttymista yhdella tikulla oleellisesti
Sytkärinä minulla ollut vuosia perus Colt ja hätävarana muovipussissa/vakuumissa täysi tikkuaski repussa

Hatavaroista puheen ollen, jos kaasukeitin on mukana, niin silloin kattomiesten tohon sytyttamiseen kayttama laite on pistamaton. Piezot kun rikkoontuu kovin helposti, mutta noised timanttikivien kipunointia ei edes kastuminen haittaa - eika se paljoa paina.
 
Kierrätetäämpä ketjua, kun sellainen on.

Eli onko kenelläkään kokemusta tästä nimenomaisesta tuotteesta?

Siis nimenomaan tuosta mallista. Ostin tuollaisen ja alkaa käydä epäilys, kun tuon "magneesium" palikan siivuttaminen mukana olevalla rautasahan pätkällä on huomattavasti hankalampaa kuin odotin. Eli onko tuo vain kiinalainen kopio "oikeanlaisesta"?
 
Suosittelen "light my fire" nimistä tulenteko vehjestä :)
 
Lopeta raapiminen. Suosittelen "sytkäri" nimistä tulenteko vehjettä.
 
Back
Top