Mä suosisin asteittaista siirtymistä. Seuraava askel olisi tosiaan viinit ruokakauppoihin.
Seuraavaksi myyntiaikojen pidentäminen esim nykyisestä klo 9-21 --> klo 6-24 tms; nykyiset aikarajat ovat ajalta jolloin nuo olivat myös kauppojen sallitut aukioloajat joten ne eivät perustu mihinkään muuhun kuin siihen että ei haluttu antaa huoltoasemien myymälöille ylimääräistä etua (siihen aikaan kioskit olivat nk luukkukioskeja joihin ei asiakkaat päässeet sisälle, eivätkä ne olleet nykyisen kaltaisia minimarketteja). Sitten voisi tutkia, onko tarpeen ylipäätään pitää mitään myyntirajoituksia kellonaikojen suhteen.
Ja väkevät maitokauppoihin.
Oluen myyntihän oli hetken aikaa sallittua ympäri vuorokauden haja-asutusalueilla. Loppui sitten (-95?) lakiuudistukseen. Oli viikonloppuöinä vähän ruuhkaa parilla kyläkaupalla ja isommalla 24/7 auki olleella huoltoasemalla... ja olinhan siellä kaljanhaussa minäkin...
Ei se kuulemma kovin kannattavaa ollut pitää kauppaa auki pelkän kaljan takia, ellei kauppias itse siellä kassakoneen takana istunut.
Keski-euroopassa kaupat ja kioskit saavat ihan itse päättää myyvätkö olutta ja/tai viinaa vai eivät, täällä pohjolassa se pitää erikseen sallia...