Tulisiko Alkot olla auki myös sunnuntaisin?

Mä suosisin asteittaista siirtymistä. Seuraava askel olisi tosiaan viinit ruokakauppoihin.

Seuraavaksi myyntiaikojen pidentäminen esim nykyisestä klo 9-21 --> klo 6-24 tms; nykyiset aikarajat ovat ajalta jolloin nuo olivat myös kauppojen sallitut aukioloajat joten ne eivät perustu mihinkään muuhun kuin siihen että ei haluttu antaa huoltoasemien myymälöille ylimääräistä etua (siihen aikaan kioskit olivat nk luukkukioskeja joihin ei asiakkaat päässeet sisälle, eivätkä ne olleet nykyisen kaltaisia minimarketteja). Sitten voisi tutkia, onko tarpeen ylipäätään pitää mitään myyntirajoituksia kellonaikojen suhteen.

Ja väkevät maitokauppoihin.

Oluen myyntihän oli hetken aikaa sallittua ympäri vuorokauden haja-asutusalueilla. Loppui sitten (-95?) lakiuudistukseen. Oli viikonloppuöinä vähän ruuhkaa parilla kyläkaupalla ja isommalla 24/7 auki olleella huoltoasemalla... ja olinhan siellä kaljanhaussa minäkin...
Ei se kuulemma kovin kannattavaa ollut pitää kauppaa auki pelkän kaljan takia, ellei kauppias itse siellä kassakoneen takana istunut.

Keski-euroopassa kaupat ja kioskit saavat ihan itse päättää myyvätkö olutta ja/tai viinaa vai eivät, täällä pohjolassa se pitää erikseen sallia...
 
Tuota en muistanutkaan.

Joo, eihän kukaan tietenkään pakota pitämään kauppaa auki, mutta nykyään monet ovat auki ilman sitä kaljan myyntiäkin.
 
Tuntuisi kyllä, että jos on riski, että uudistuksen myötä Alkojen määrä vähenee kovin paljon, niin silloin kannattaisi vaan kertaheitolla siirtää kaikki ruokakauppoihin ihan väkeviä myöten.

Toissa vuonna 45% Alkon myynnistä tuli viineistä euroissa laskettuna. Ja tänä vuonna 62% Alkon myynnistä on tullut viineistä litroissa laskettuna. Koska viinien myynnin vapauttaminen epäilemättä supistaisi Alkon viininmyyntiluvut murto-osaan entisistä, niin kyllähän tuolla olisi pakostakin iso vaikutus myymäläverkon kokoon.
 
Toissa vuonna 45% Alkon myynnistä tuli viineistä euroissa laskettuna. Ja tänä vuonna 62% Alkon myynnistä on tullut viineistä litroissa laskettuna. Koska viinien myynnin vapauttaminen epäilemättä supistaisi Alkon viininmyyntiluvut murto-osaan entisistä, niin kyllähän tuolla olisi pakostakin iso vaikutus myymäläverkon kokoon.
Tuliskohan valikoiman kutistumisen myötä vanhat tiskit takaisin. Missä oli syytä olla selvillä mitä otat ja yhtään änkytit niin ulos ja sulle ei myyty :LOL:
 
Oluen myyntihän oli hetken aikaa sallittua ympäri vuorokauden haja-asutusalueilla. Loppui sitten (-95?) lakiuudistukseen. Oli viikonloppuöinä vähän ruuhkaa parilla kyläkaupalla ja isommalla 24/7 auki olleella huoltoasemalla... ja olinhan siellä kaljanhaussa minäkin...
Ei se kuulemma kovin kannattavaa ollut pitää kauppaa auki pelkän kaljan takia, ellei kauppias itse siellä kassakoneen takana istunut.

Keski-euroopassa kaupat ja kioskit saavat ihan itse päättää myyvätkö olutta ja/tai viinaa vai eivät, täällä pohjolassa se pitää erikseen sallia...
Lepaan Hatusella piti mennä koputtamaan kauppiaan kotiovea, aina oli toiminut.
 
Tuliskohan valikoiman kutistumisen myötä vanhat tiskit takaisin. Missä oli syytä olla selvillä mitä otat ja yhtään änkytit niin ulos ja sulle ei myyty :LOL:
Ja ne ruskeankirjavat paperipussit, joihin ostos aina pakattiin. Eihän sitä sopinut kantaa pulloa ulos yleisön nähtävillä, sehän olisi voinut herättää katselijoissa viinanhimoa.
 
Ja ne ruskeankirjavat paperipussit, joihin ostos aina pakattiin. Eihän sitä sopinut kantaa pulloa ulos yleisön nähtävillä, sehän olisi voinut herättää katselijoissa viinanhimoa.
Joo,o se on ollut paperinen burka viinapullon koskemattomuutta suojaamassa, osattiin sitä täälläkin :p
 
Kyllä kaiken viinin ja viinan voi siirtää ruokakauppoihin. Alkoholin myynti nykyiseen tapaan vain Alkossa, ei ilmeisesti saavuta sitä tavoitetta, että suomalaiset joisivat vähemmän; kulutustottumus on jo itsestään painottunut mietoihin juomiin. Siis määrällisesti.

Ne jotka itsensä haluavat juoda hengiltä, juo joka tapauksessa siitä riippumatta mistä paikasta alkoholia voi ostaa.
Tällä perusteella valtion harjoittama isompi valvonta ei ole nykyään tarpeellista ja Suomi voi muuttaa omaa lainsäädäntöään.
Tosin on huomioitava se, että itse asiassa Suomi ei ole laisinkaan Euroopan kärkimaita alkoholin aiheuttamien terveysongelmien suhteen, ja juomatapojen "eurooppalaistuminen" on itse asiassa lisännyt pitkäaikaishaittoja!
 
Tosin on huomioitava se, että itse asiassa Suomi ei ole laisinkaan Euroopan kärkimaita alkoholin aiheuttamien terveysongelmien suhteen, ja juomatapojen "eurooppalaistuminen" on itse asiassa lisännyt pitkäaikaishaittoja!
Varmaankin. Jos ennen vedettiin lärvit perjantaina kossusta ja se jäi siihen, niin nykyään käydään baarissa tapaamassa tuttuja, juodaan pari ja sama sitten huomenna uudestaan. Kästite "seitinohuet päiväkännit" on varmaan tuttu monelle.
Eli kokonaiskäyttö on vain hajautunut usealle päivälle sen pelkän perjantain sijaan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Kästite "seitinohuet päiväkännit" on varmaan tuttu monelle.
Hyvin sanottu. En ollut ennen kuullut. Asiaa sen syvemmin pohtimatta itse totean juovani sen iltaoluen just silloin kun maistuu ja nykyään ikinä ei viikonloppuna maistu kahta enempää.
Ehkä tää on on tilanne henk koht.
.
 
Back
Top