Tulisiko Alkot olla auki myös sunnuntaisin?

Protheon_93

Respected Leader
BAN
Itse koen näin viinin ystävänä, että on täysin naurettavaa, että Suomen lastenvahtivaltion takia täällä ei saa kunnon viiniä ostettua sunnuntaisin, koska valtio ei luota aikuisiin. Itse olen sitä mieltä, että kun oluttakin saa hakea ruokajuomaksi sunnuntaina, niin pitäisi se onnistua viininkin kanssa. Vaikkapa sitten niin, että sunnuntaina sallitaan maksimissaan 20% alkoholia sisältävien tuotteiden myynti Alkosta.
 
Itse koen näin viinin ystävänä, että on täysin naurettavaa, että Suomen lastenvahtivaltion takia täällä ei saa kunnon viiniä ostettua sunnuntaisin, koska valtio ei luota aikuisiin. Itse olen sitä mieltä, että kun oluttakin saa hakea ruokajuomaksi sunnuntaina, niin pitäisi se onnistua viininkin kanssa. Vaikkapa sitten niin, että sunnuntaina sallitaan maksimissaan 20% alkoholia sisältävien tuotteiden myynti Alkosta.

Not gonna happen. Suomessa Valtio on AINA tiennyt mikä on kansalaiselle parasta alkoholijuomien nauttimiseen liittyen. Aina kieltolaista lähtien. ;)
 
Toisaalta voithan hiukan varautua ja ostaa kotiin sunnuntaillekin riittävä varasto kun käyt Alkossa. Vai onko ongelma että etukäteen ostetut eivät säily sunnuntaihin saakka?
 
Nyt kun gini-lonkerot tulivat ruokakauppoihin mutta alkoholin kulutus siitä huolimatta laski, niin on varmasti helpompaa ajaa lisää helpotuksia rajoituksiin.

Minun mielestäni oleellisempaa olisi, että viinit tulisivat ruokakauppoihin kuin että Alkot olisivat paremmin auki. Lisäksi alkoholin myyntiaikarajoituksia voisi muutenkin löysätä: esim riskiryhmien kehotettiin käymään kaupassa klo 7-8 välillä, mutta keppanaa sai myydä vasta klo 9.
 
Toisaalta voithan hiukan varautua ja ostaa kotiin sunnuntaillekin riittävä varasto kun käyt Alkossa. Vai onko ongelma että etukäteen ostetut eivät säily sunnuntaihin saakka?
Samalla periaatteella: täytyykö kauppojen ylipäätään olla auki sunnuntaisin, kun voi suunnitella? Muistan ajan kun kaupat saivat olla arkisin auki klo 21:een ja lauantaisin kai klo 17:aan. Sunnuntain aukioloista ei edes haaveiltu vielä.
 
En nyt ihan allekirjoita vertausta, sen verran eri tuotesegmentti Alkolla ja ruokakaupoilla. Alkoholi ei ole niin välttämätön. Ei sen puolen, ei minua haittaisia vaikka olis Alko vuorokauden ympäri auki 7 päivää viikossa.
 
Samalla periaatteella: täytyykö kauppojen ylipäätään olla auki sunnuntaisin, kun voi suunnitella? Muistan ajan kun kaupat saivat olla arkisin auki klo 21:een ja lauantaisin kai klo 17:aan. Sunnuntain aukioloista ei edes haaveiltu vielä.

Sinäpä olet nuori, kun itse muistan 90-luvun alun, jolloin kauppojen aukiolo vapautui niin, että arkena sai olla 20:een. Sitä ennen meni aina kaikki kiinni klo 18, siis arkisin ja lauantaisin oisko ollut 14:00. Sunnuntait oli pyhitetty kokonaan levolle. Ei mennyt sitten kuin vuosi tai pari niin aukioloa jatkettiin vielä tuohon 21:een.

Itse en tuolloin klo 18:00 sulkemisen aikaan vielä kaupungilla hengaillut, mutta muistan kyllä junnuna olleen vanhemmilla monesti kova kiire töistä kauppaan.

Sanomattakin on selvää, että Alko palveli vain klo 17 asti, eikä todellakaan ollut missään ostoskeskuksessa. Meidänkin kylällä oli valtion virastotalossa vierekkäin posti, alko ja nimismiehen kanslia. Eikä todellakaan ollut mikään valintamyymälä se alko silloin. Viinakortit oli sentään jo haudattu silloin.

Reinikaisen pätkässä ei ollut mitään huumoria vaan tosiasioiden kuvaus. Toinen paikka, jossa ei todellakaan vitsailtu oli katsastuskonttori.
 
Viimeksi muokattu:
Alkon aukioloaikojen laajentamisen sijaan mieluummin harkitsisin tuotevalikoiman laajentamista kannabistuotteilla.
 
Sinäpä olet nuori, kun itse muistan 90-luvun alun, jolloin kauppojen aukiolo vapautui niin, että arkena sai olla 20:een. Sitä ennen meni aina kaikki kiinni klo 18, siis arkisin ja lauantaisin oisko ollut 14:00. Sunnuntait oli pyhitetty kokonaan levolle.

Itse en tuolloin klo 18:00 sulkemisen aikaan vielä kaupungilla hengaillut, mutta muistan kyllä junnuna olleen vanhemmilla monesti kova kiire töistä kauppaan.

Ja lauantain väkimäärät olivat jäätäviä kun koko pitäjän porukka ryntäsi ostamaan viikonlopun sapuskat siinä 4-5 tunnin ikkunassa jonka kauppa oli auki. Juhlapyhien aattopäivinä vielä sama potenssiin kaksi. Tässä asiassa on menty hyvään suuntaan.
 
Sinäpä olet nuori, kun itse muistan 90-luvun alun, jolloin kauppojen aukiolo vapautui niin, että arkena sai olla 20:een. Sitä ennen meni aina kaikki kiinni klo 18, siis arkisin ja lauantaisin oisko ollut 14:00. Sunnuntait oli pyhitetty kokonaan levolle. Ei mennyt sitten kuin vuosi tai pari niin aukioloa jatkettiin vielä tuohon 21:een.

Itse en tuolloin klo 18:00 sulkemisen aikaan vielä kaupungilla hengaillut, mutta muistan kyllä junnuna olleen vanhemmilla monesti kova kiire töistä kauppaan.

Sanomattakin on selvää, että Alko palveli vain klo 17 asti, eikä todellakaan ollut missään ostoskeskuksessa. Meidänkin kylällä oli valtion virastotalossa vierekkäin posti, alko ja nimismiehen kanslia. Eikä todellakaan ollut mikään valintamyymälä se alko silloin. Viinakortit oli sentään jo haudattu silloin.

No heittelin noi aukioloajat puoliksi hatusta; itsekin muistelin että lauantaisin olisi ehkä mennyt aikaisemminkin kiinni mutta en lähtenyt tarkistamaan. Toki muistan elämää myös 80- ja 70-luvuilta.

Pointti kuitenkin oli, että ei siitä ole kovinkaan kauaa kun elettiin ihan erilaisessa yhteiskunnassa mm palveluiden suhteen. Mutta olen kyllä käynyt viinaostoksilla tiskimyymälässä.
 
Toisaalta voithan hiukan varautua ja ostaa kotiin sunnuntaillekin riittävä varasto kun käyt Alkossa. Vai onko ongelma että etukäteen ostetut eivät säily sunnuntaihin saakka?
No eihän sitä aina tiedä mitä sunnuntaina tapahtuu, koska yllätysvieraita saattaa tulla paikan päälle visiitille, jolloin se viinipullo olisi tarpeen.
 
No ei se viini niin kallista ole etteikö voisi pitää pientä viinikellaria kotona. Vieraiden varalle.
 
  • Tykkää
Reactions: ER
Pienpanimoiden etämyyntikin torpattiin, samalla kuitenkin Saksasta kulkee halpa bulkkilageri suoraan kotiovelle ilman ongelmia, vaikka sitten kuormalavallinen kerrallaan. Upea maa, upea hallitus.
 
Sinäpä olet nuori, kun itse muistan 90-luvun alun, jolloin kauppojen aukiolo vapautui niin, että arkena sai olla 20:een. Sitä ennen meni aina kaikki kiinni klo 18, siis arkisin ja lauantaisin oisko ollut 14:00. Sunnuntait oli pyhitetty kokonaan levolle. Ei mennyt sitten kuin vuosi tai pari niin aukioloa jatkettiin vielä tuohon 21:een.

Itse en tuolloin klo 18:00 sulkemisen aikaan vielä kaupungilla hengaillut, mutta muistan kyllä junnuna olleen vanhemmilla monesti kova kiire töistä kauppaan.

Pieniä ne on silakat joulukaloiksi. Minä muistan ajan, jolloin lauantaisin oltiin koulussa ja kesäloma jatkui syyskuun alkuun saakka.

Ai niin, se Alko. Ensimmäiset väkevät tuli ostettua tiskiltä, ja ne laitettiin ruskeaan paperipussiin. Paras muisto Alkosta on, kun hain lekurikaverin kirjoittamaa väkiviina-aata. Vanhempi proviisoritäti katsoi pitkin kotkannenäänsä, ja kysyi jäätävästi missä tällainen resepti on kirjoitettu. Vastaukseni, jossa kehotettiin tarkastamaan kyseinen tieto reseptistä, ei yhtään keventänyt tunnelmaa. Reseptissä muuten luki "ulkoisesti erillisen ohjeen mukaan" :).

Niin vain tuli kaksi puolen litran pirtupulloa tiskiin, kun ei muukaan auttanut...

EDIT: Vanhan muisti pätkii, nuo pirtut haettiin tietenkin apteekista, mutta viinasta silloinkin oli kysymys, toki vain ulkoisesti käytettävästä ;)...
 
Viimeksi muokattu:
Ja mikä onni kun Alkosta tuli itsepalvelumyymälä. Sitä ennen piti jonossa seistä ja hermoilla. Silloin ei ostettu mitään mitä ei osannut lausua.

Ja myyjällä oli molemmille käsille kossulaatikot tiskin alla. Noilla tyydytettiin vähintään 80% asiakkaiden tarpeista: kaksi kossua ja ruskea paperipussi. Itsepalvelumyymälä olikin mahtava uudistus joka lienee vaikuttanut nerkittävästikin juomakulttuuriin.
 
Alkoholi vapaaksi. Kaikki kauppaan ilman muita rajoituksia kuin aukioloajat.

Miksi näin?

Siksi, että on aika alkaa suomessakin ymmärtää ihmisten olevan ihmisiä. Eikä vain virkamiesten orjia.

Minä olen aikani aiheesta puhunut numeroilla. Mutta kuten kaikki tietävät, alkoholi on suomessa uskonto, ei fakta.

1593807397201.png

1593807523868.png


Minä vosin postata näitä tilastoja satoja. Tosiasia on, että härmäläiset eivät ryyppää sen enempää kuin muutkaan kansat. Ja kun kuvioon otetaan mukaan hassuheinä, kristalli, kokkeli ja muuta hupiaineet joita muissa maissa käytetään rankasti enemmän kuin meillä asia alkaa saada ihan erilaisen kuvan.

Suomeksi: Meidän viinakuvitelma johtuu siitä, että me olemme alkaneet liikkua maailmalla muita myöhemmin ja unohdimme joskus olla hiljaa päreessä kun muut olivat yhtä päreessä mutta olivat oppineet olemaan hiljaa.

Sekä numerot että henkilökohtainen kokemus sanovat samaa: Suomen alkoholikulttuurin suurin ongelma eivät ole suomalaiset vaan suomalaiset virkamiehet ja heidän visionsa siitä, miten suomalaisten pitää näkyä muille.
 
Minä en juo väkijuomia ikinä, kun ei pää kestä ja oksettaa :ROFLMAO:

Suomalainen alkoholipolitiikka on siitä huolimatta ihan perseestä. Sivistysvaltioon kuuluu ihan olennaisena osana se että viskit ja vodkat voi ostaa ruokakaupasta tai kioskilta muiden ostosten ohessa. En ole niitä sivistysvaltioista(kaan) ikinä ostanut, mutta aina kun ulkomailla olen niin nousee hymy korviin kun käyn ruokakaupassa tai kioskilla.

Alko on pystyyn kuollut reliikki ja poliitikkojen pelinappula.
 
Alkon pitäisi olla auki myös sunnuntaisin.

Alkoholipolitiikassa kannattaa ottaa huomioon sekin, että Alko ja Ruotsin Systembolag ovat Euroopan mittakaavassa merkittävän kokoisia yksittäisiä ostajia. Jos viinit olisivat myynnissä ruokakaupoissa, Kesko, Sokos ja pienet eivät pystyisi samoihin ostomääriin. Käytännössä viinien hinta/laatusuhde kärsisi, koska verotus pysyisi kuitenkin samana. En kannata sitä, että viinit olisivat ruokakaupoissa, laadun takia.

Simpauttaja
 
Back
Top