Tunnistusapua?

Laitoin kysymyksen pyöreästä esineestä virolaiselle militariafoorumille. Siinä on venäläisiä merkkejä joten ajattelin että koska monet sen foorumin virolaisista on käynyt NL;n asepalveluksen niin ehkä joku tunnistaa esineen.
 
Laitoin kysymyksen pyöreästä esineestä virolaiselle militariafoorumille. Siinä on venäläisiä merkkejä joten ajattelin että koska monet sen foorumin virolaisista on käynyt NL;n asepalveluksen niin ehkä joku tunnistaa esineen.

Esineessä on kyllä SA-leima.
 
Nuo pari satiaista, joissa on siivekkäät ammukset, ovat ilmatorjuntajoukoista. Miekkakäsi ja lentävä ammus on KymItR jostain 90-luvulta. Toinen todennäköisesti Varsinais-Suomesta suunnilleen samalta ajalta.
 
@Herman30 alemmassa kuvassa saattaapi olla tykistön aikasytyttimen aikautusavain. Kehältä asetetaan aikautusarvo ja sitten härveli laitetaan kranaatissa olevan sytyttimen päälle ja siinä pyöräyttämällä saadaan sytyttimeen haluttu arvo.

PVn käytössä olevat aikasytyttimet taitavat olla venäläistä alkuperää eli aikautusavaimetkin ovat siis sieltä. Toki on uusia länsimaisiakin käytössä.
 
@Herman30 jos kyseessä on PVn varuste niin se voisi olla sytyttimeen 90-450 MAIS V-36A joka tarkoittaa 90 sekuntia, 450 välein, mekaaninen aikaiskusytytin, venäläinen (?), sytytintila 36A. Kehällä näkyy luvut 450 asti ja yksi väli vastaa siis 0,2 sekuntia. Käytetään ainakin 122 ja 130 mm kranaateissa.
 
Satiaiset: Ylärivissä Turun Ilmatorjuntapatteristo (ylösalaisin); Jääkäripatteristo ;Rannikkotykistökoulu
Alarivi: Viestijoukkojen yleistunnus, viestipataljoonilla numero tämän alla ; Salpausselän Ilmatorjuntapatteristo (kyljellään)
 
@Herman30 jos kyseessä on PVn varuste niin se voisi olla sytyttimeen 90-450 MAIS V-36A joka tarkoittaa 90 sekuntia, 450 välein, mekaaninen aikaiskusytytin, venäläinen (?), sytytintila 36A. Kehällä näkyy luvut 450 asti ja yksi väli vastaa siis 0,2 sekuntia. Käytetään ainakin 122 ja 130 mm kranaateissa.
Tuli virolaisilta vastaus, suunnilleen sama kuin Peelolta. Aikasytyttimen säätöväline, 45-sekuntilliselle kaksitoimiselle sytyttimelle. Numerot ovat kymmenesosa-sekunteja.
 
Siis mistä sä oot hommannut? Onko se PVn ylijäämää?

Osui käsiin Jyväskylän SA-kaupasta.. Sieltä ja Hämeenlinnasta tulee lähes aina joku pieni esine haettua matkamuistoksi. Yleensä joku tälläinen mistä ei ole mitään hajua, mutta näyttää hyvältä hyllyssä ;D
 
Mummolan vanhoista albumeista löydettyjä valokuvia.
Osaako joku sanoa mikä sotalaiva olisi kyseessä ja mikä ajankohta. Oletus on, että 60 lukua. @fulcrum IMG_1068.JPG IMG_1069.JPG
 
Selvisi. Nyt täytyy ainostaan selvittää koska vieraillut SuomessaIMG_1070.JPG IMG_1071.JPG
Tämä hävittäjä luovutettu Argentiinan laivastolle vuonna 1972. Falklandin sodan aikana toimi General Belgranon saattajana. Vielä samana vuonna romutettu.
 
Viimeksi muokattu:
Pilasit hyvän arvauskisan kun julkaisitkin loput kuvat. Ólin jo ehtiny tunnistaa AN/SPS-40 tutka-antennin ekasta kuvasta. Iso antenni pienemmän alapuolella. Uskokoon kuka haluu mutta loputkin olis selvinny pian...

USA:n varapressa Lyndon Johnson vieraili Suomessa elokuun lopulla 1963. Valtiovierailut oli silloin isoja juttuja ja niihin liittyi kaikenlaista kaupan edistämistä ja muuta PR -toimintaa. USA:n 6. Laivaston (Välimeren) hävittäjät USS Barton ja tämä USS Borie
tekivät tähän liittyen laivastovierailun Helsinkiin. II MS:n aikainen Allen M Sumner luokka, jossa oli aikansa erikoisuus eli miehittämätön suto -helikopteri. Eivät saaneet mahtumaan tavallisen kopterin hangaaria.

Johnsonin vierailu ei ollu menestys, vaikka laajasti lehdissä ja kuvina esillä. Ei vaan tullu suomalaisten kanssa toimeen vaikka silloin ei vielä ollut mikään suomettuneisuuden aika. Kekkonen ihmetteli myöhemmin pienessä piirissä: "Miten noin tyhmä mies voi
olla USA:n varapresidentti." No, muutaman kuukauden kuluttua Kennedy murhattiin ja hän olikin itse pressana. On siis USA:n presidenttien hengenlahjoja täällä ennenkin päivitelty.
 
Viimeksi muokattu:
Pilasit hyvän arvauskisan kun julkaisitkin loput kuvat. Ólin jo ehtiny tunnistaa AN/SPS-40 tutka-antennin ekasta kuvasta. Iso antenni pienemmän alapuolella. Uskokoon kuka haluu mutta loputkin olis selvinny pian...

USA:n varapressa Lyndon Johnson vieraili Suomessa elokuun lopulla 1963. Valtiovierailut oli silloin isoja juttuja ja niihin liittyi kaikenlaista kaupan edistämistä ja muuta PR -toimintaa. USA:n 6. Laivaston (Välimeren) hävittäjät USS Barton ja tämä USS Borie
tekivät tähän liittyen laivastovierailun Helsinkiin. II MS:n aikainen Allen M Sumner luokka, jossa oli aikansa erikoisuus eli miehittämätön suto -helikopteri. Eivät saaneet mahtumaan tavallisen kopterin hangaaria.

Johnsonin vierailu ei ollu menestys, vaikka laajasti lehdissä ja kuvina esillä. Ei vaan tullu suomalaisten kanssa toimeen vaikka silloin ei vielä ollut mikään suomettuneisuuden aika. Kekkonen ihmetteli myöhemmin pienessä piirissä: "Miten noin tyhmä mies voi
olla USA:n presidentti." No, muutaman kuukauden kuluttua Kennedy murhattiin ja hän olikin itse pressana. On siis USA:n presidenttien hengenlahjoja täällä ennenkin päivitelty.
Olet huippu! Kiitos.
 
Katso liite: 13168

Eihän tuo ollut vaikeaa. AN/TPS-40 tutka on helppo tunnistaa kysymysmerkin muotoisesta kannatinrakenteesta antennin päällä. Sen jälkeen käteen 70 -luvun alun Janes Fightingships ja selaamaan missä laivoissa oli käytössä. Vaihtoehtojakaan ei ollu monta
koska oli hävittäjien ja isojen fregattien laite. Tuon ajan ilmavalvontatutkat mittas vain 2D:nä eli maalin korkeus mitattiiin eri tutkalla. Johtui siitä, että isoja anteneja ei voi stabiloida. Laivan keinunta antaisi korkeuskulmasta tulokseksi mitä sattuu.
Etsiskellessä selvisi muutakin. Helsingin Kaupunginmuseolla on kerättynä kuvia laivastovierailuista. Mielenkiintoinen vierailija oli mm v 1934 8 tuuman raskas risteilijä USS Minneapolis. Washingtonin Laivastosopimuksen mukaisen 10.000 tn risteilijän käyn-
nistä on useita kuvia. Sinuna lähettäisin kyselyn kiinnostaako heitä skannatata talteen sun kuvat 60 -luvulta.


Katso liite: 13168
 

Liitteet

  • AN TPS_40.jpg
    AN TPS_40.jpg
    3.1 KB · Luettu: 2
Katso liite: 13168

Eihän tuo ollut vaikeaa. AN/TPS-40 tutka on helppo tunnistaa kysymysmerkin muotoisesta kannatinrakenteesta antennin päällä. Sen jälkeen käteen 70 -luvun alun Janes Fightingships ja selaamaan missä laivoissa oli käytössä. Vaihtoehtojakaan ei ollu monta
koska oli hävittäjien ja isojen fregattien laite. Tuon ajan ilmavalvontatutkat mittas vain 2D:nä eli maalin korkeus mitattiiin eri tutkalla. Johtui siitä, että isoja anteneja ei voi stabiloida. Laivan keinunta antaisi korkeuskulmasta tulokseksi mitä sattuu.
Etsiskellessä selvisi muutakin. Helsingin Kaupunginmuseolla on kerättynä kuvia laivastovierailuista. Mielenkiintoinen vierailija oli mm v 1934 8 tuuman raskas risteilijä USS Minneapolis. Washingtonin Laivastosopimuksen mukaisen 10.000 tn risteilijän käyn-
nistä on useita kuvia. Sinuna lähettäisin kyselyn kiinnostaako heitä skannatata talteen sun kuvat 60 -luvulta.


Katso liite: 13168
Olen ostamassa uutta alusten tunnistuskuvastoa. Mitä suosittelisit? Minulta löytyy Janesin opus vuodelta 99. Ilmeisesti vastaavaa opusta ei ole tuoreempaa versiota. En ainakaan löydä. Sitten Amazon tarjoaa jotain mustaa kirjaa joka maksaa muutamasta satasesta useisiin tuhansiin. Mitä hemmettiä?
https://www.amazon.com/Janes-Fighting-Ships-2013-2014/dp/0710630484
 
Back
Top