En oikein tiedä, onko kukaan oikeastaan koskaan edes varsinaisesti väittänyt, että Puolustusvoimien antama johtajakoulutus sinänsä olisi minkäänlainen avainasia joka korreloisi mm. siviilimaailmassa myöhemmin johtotehtäviin päätyneiden johtamistaitojen kanssa?!
Homman pointti on se, että Puolustusvoimien valintajärjestelmä, jolla ihmiset valitaan johtajakoulutukseen on ilmeisesti suhteellisen hyvä, koska ilmeisen suurella prosentilla sinne onnistutaan valitsemaan luontaista kyvykkyyttä omaavia ihmisiä.
Mielestäni koulutus sinänsä ei ole sisällöltään mitenkään ihmeellistä, eikä voikaan olla..koska koulutusaika on kuitenkin suhteellisen lyhyt. Olennaisin anti itse koulutuksessa on varmaankin se, että se tarjoaa nuorelle ihmiselle mahdollisuuden harjoitella käytännössä johtamista..ilmeisesti enemmän kuin missään muualla missä johtamista koulutetaan. Sen merkitys taas on mielestäni lähinnä se, että näiden johtamiskokemusten perusteella ihminen itse huomaa, että hän joko pitää johtamisesta..tai sitten ei pidä.. Mielestäni johtajaksi kasvamiselle on kaksi erityisen tärkeää edellytystä. Toinen on luontaiset kyvyt johtaa ja toinen on HALU olla johtaja. Puolustusvoimien järjestelmä onnistunee löytämään suhteellisen hyvin ne henkilöt joilla on luontaista kyvykkyyttä ja sen jälkeen Puolustusvoimat tarjoaa näille kyvykkäiksi arvioimilleen henkilöille mahdollisuuden kokemusten kautta ikäänkuin löytää itsestään johtajan..tai sitten huomata, ettei hänessä sittenkään ole sitä johtajaa.
Nuo seikat ovat mielestäni ne asiat, jotka loppujenlopuksi ovat olennaisia Puolustusvoimien varusmiehille antamassa johtajakoulutuksessa..ei itse koulutus, koska olisihan aika utopistista ylipäätään kuvitella että muutamien kuukausien mittaisella johtajakoulutuksella kenestäkään voitaisiin tehdä johtajaa.