Turvallisuuspoliittinen ympäristö elää

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kiina ja Kiinan vasallina toimiva Venäjä haluavat haastaa USA:n asemaa molemmista suunnista maailmassa, sekä Tyynellämerellä että Euroopan-Atlantin suunnalla. Eurooppa on heikko, osittain siksi, että USA lupasi turvata sen, joka turrutti Euroopan strategiseen horrokseen ja mahdollisti vihamielisten voimien ajaman kulttuurillisen muutoksen, joka jätti Euroopan nukkumaan Ruususen unta

Aion tällä kertaa olla täällä lähes pelkkänä lukijana, mutta kun kutsuttiin niin heitän muutaman kommentin valittuihin kohtiin.

Lähes koko Eurooppa otti Varsovan liiton romahduksen jälkeen vapaamatkustajan roolin sotilaallisen, poliittisen, kulttuurillisen ja tuotantotaloudellisen turvallisuustyöskentelyn suhteen.

venäjä, Kiina, islamistiset voimat ja erilaiset teknojättiläiset ja media-/viihdekonsernit ottivat käsiinsä sen pehmeän vallan jonka valtiot ja niiden turvallisuuselimet heittivät käsistään.

Obama, sitten Trump 1. kaudellaan yrittivät herätellä EU:n päättäjiä tulevaan

"Et voi saada ihmistä ymmärtämään asiaa jonka ymmärtämättömyydestä hänelle maksetaan."

Reunavaltiot, Suomi ja Puola etunenässä ovat ainoat, jotka ovat yrittäneet pitää puolustuksestaan huolta - mutta meidänkin ongelmanamme on ollut poliittisen eliittimme kyvyttömyys ymmärtää strategiaa ja Berliini-Bryssel-suuntautumisen aiheuttama sisäinen mädäntyminen, jonka takia @baikal mainitsema rautahousujen takominen on jäänyt aivan viime tippaan

Poliittisen eliitin kyvyttömyys ymmärtää on seurausta läntisten turvallisuuselinten suurimmasta ja vastuuttomimmasta laiminlyönnistä WW2:n jälkeen.

Turvallisuusorganisaatioiden vastuulle kuuluu turvallisuus - kaikki sen osa-alueet. Jos niillä ei ole osaamista, niiden pitää ostaa sitä. Läntiset turvallisuusorganisaatiot jättivät käytännössä kokonaan huomiotta sen turvallisuustyöskentelyn kriittisen tärkeän ulottuvuuden jossa ne ovat useimmiten olleet altavastaajia ja jolla niiden juridinen ja hallinnollinen mandaatti on usein heikoin: kulttuurillisen vaikuttamisen alueen.

Sen seurauksena inha itänaapuri, Kiina ja erilaiset islamistiset tahot ovat voineet suunnitelmallisesti tuottaa läntiselle medialle, eliitille ja äänestäjäkunnalle haluttomuutta ja kyvyttömyyttä ymmärtää tilannetta, vastapuolten metodeja, strategioita ja edellisten seurauksia.

Syvin ongelma on siis turvallisuusorganisaatioiden jatkuva laiminlyöminen kulttuurillisen turvallisuustyöskentelyn suhteen.

(Varmuudeksi: Kyse ei ole kulttuurin turvaamisesta vaan kulttuurillisten työkalupakkien hyödyntämisestä kaikessa turvaamistyöskentelyssä tilannekuvatyöskentelystä vastavaikuttamiseen, taloudesta maanpuolustushenkeen jne.)

USA on laittanut uuden vaihteen silmään Kiinan huumesodassa länttä vastaan.

Huumesota on nykyisessä mittakaavassa sotaa siinä kuin vaikka terrorismin vastainen sota tai Ukrainan sota. Sitä tulee käydä niin että kädet on sidottu selän taakse.

Suursodan tilanteessa kuitenkin sekä amerikkalainen kalustoapu että joukot olisivat vain rajallisissa määrissä saatavilla näiden strategisesti tärkeiden maiden avuksi - Skold pohtii, että USA pyrkii tekemään tarvittavan jo ennen mahdollista yhteenottoa

Globaalin hegemonian vaihtuminen sisältää aina suursotien sarjan. Kiina uhkaa nousta USA:n ja lännen ohi hegemoniseen asemaan. USA lienee tajunnut että sodat hävitään jos Kiinalla ja sen kumppaneilla/alaisilla on tuotantotalouden ratkaiseva ylivoima ja kriittisten pullonkaulojen hallinta.

Iso osa USA:n "talous"politiikasta on turvallisuuspolitiikkaa. USA pyrkii purkamaan Kiinan hallitsemia pullonkauloja ja saamaan muut länsimaat ajamaan sotakrääsätuotantoaan, puolustusbudjettejaan ja talouspolitiikkaansa kriisivalmiusmoodiin.

USA:lla ei ole tällä hetkellä resursseja ylläpitää ja mahdollisesti laajentaa sotaa Euroopassa (puhumattakaan Lähi-idästä ohella), että varustautua Kiinan uhan varalle

Eikä EU:lla eikä... Mutta niillä on resursseja ajaa teollisuutta, poliittista päätöksentekoa, luonnonvarapolitiikkaansa ja logistiikkaansa suuntaan jossa rautahousujen takominen voi alkaa.

Trump ei ole niin typerä kuin voisi luulla, ja hänellä on taustallaan ihan oikeitakin asiantuntijavoimia, jotka näitä asioita pohtivat.

Trump on kertonut avoimesti monista tavoitteistaan sekä ennen ekaa presidenttiyttään että sen aikana.
- Saada Eurooppa venäjästä riippumattomammaksi - etenkin öljyn ja kaasun suhteen.
- Saada Eurooppa panostamaan itse puolustukseensa riittävästi.
- Tehdä näkyväksi ja purkaa sellaisia vaaleilla valitsemattomia valtakoneistoja jotka kuluttavat yhteiskuntien resursseja, kaappaavat valtaa, kasvattavat itseään ja muuttavat demokratiakäsitystä instituutionäkökulmaa kohti vaaleilla valittavan edustuksellisuuden kustannuksella.
jne

Trump ei käytä näiden ja muiden tavoitteiden toteuttamiseen perinteisen poliittisen retoriikan ja kampaviinerikokoustamisen keinoja vaan bisneksen metodeja. Hän pyrkii tuottamaan haluttua vaikutusta vaikka se tarkoittaisi täsmälleen päinvastaisen viestin signaloimista.

Ikävä kyllä lähes kaikki "analysoivat" (lue: keksivät omasta päästään) hänen retoriikkaansa ja toimintaansa ottamatta huomioon hänen metodejaan. Tällöin "analyysit" eivät voi olla edes teoriassa oikeita kuin sattumalta. Suomessa Ruotsila ja Halla-aho lienevät ainoat korkean profiilin tahot jotka huomioivat metodit.

Trumpin hallinnon näennäinen epäpätevyys voisi selittyä tällaisella maskirovkalla, jolla olisi tarkoitus sekoittaa Kiinan ja Venäjän strategiaa ja luoda siihen epävarmuutta.

Kyse ei ole mistään Trumpin maskirovkasta.

Kyse on siitä että on totuttu siihen että asioita käsitellään substanssikeskeisesti, substanssiasiantuntemuksen näkökulmasta ja analyyttisesti eli tarkastelutasosta sen osia kohti edeten. Trump käsittelee asioita prosessuaalisesti, substanssin usein kokonaan sivuuttaen ja (piilotetusti) systematisoiden eli suurempaa kokonaisuutta tarkastelutason ja sen osien sijaan painottaen.

Politiikan, talouden ja sotajuttujen tarkastelijoiden kognitiivisista työkalupakeista tämän alueen työkalut puuttuvat perinteisesti lähes kokonaan. Niinpä he arvioivat kaikkea niillä kognitiivisilla työkaluilla joihin ovat laitostuneet. Tämä tuottaa massiivista kognitiivista inertiaa jota Trump ja hänen hallintonsa hyödyntää.

Ikävä kyllä myös lännen viholliset ovat osanneet hyödyntää tuota lännelle tyypillistä kognitiivista inertiaa aina varsin tehokkaasti. Eikä länsi halua jostain syystä kasvaa siitä ulos.

Olettaisin, että ainakin @baikal @Pihatonttu ja ehkä @Antares voisivat olla kiinnostuneita tästä pohdinnasta

Jossain määrin vaikkakin hyvin vähäisen murto-osan verran siitä kiinnostuksen määrästä joka mulla oli aihepiiriin silloin kauan sitten kun kirjoittelin tänne aktiivisesti.

Väsyin siihen että mikään ei mene perille, ketään ei kiinnosta, saan itse omaan elämääni pelkästään harmeja, vastaan tuli enemmän aktiivista väärinkäsittämis- kuin käsittämispyrkimystä jne.

Yritin vuosia, vuosia sitten herätellä eri tahoja torjumaan ennakolta monia sellaisia asioita joiden toteutumista nyt ja tulevaisuudessa seurataan. En jaksa enää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon @J0h1F hyvään pohdintaan tulisi mielestäni ottaa mukaan se miten USA tavoitteitaan ajaa, @Pihatonttu siihen vähän viittasikin.

Tällöin ymmärrämme paremmin eron retoriikan sekä todellisten tekojen välillä. Puheet on halpoja ja kohtalaisen helppo peruakin, jopa kääntää asemaa 180 astetta, mutta teoilla on aina seurauksia ja ne vaativat laajempaa hyväksyntää kuin mediassa esitetyt joskus hyvin populistiset heitot, jotka ovat enemmän sisäpoliittista viestiä äänestäjille kuin todellisen valtapolitiikan käyttöä.

Ryssien suunnastahan Medvedevillä on tuo rooli, että toimii puolihulluna lausuntoautomaattina, jolla kuitenkaan ei ole mitään valtaa siihen miten koneisto sitten toimii, kyseessä siis enemmän näkyvään asemaan laitettu hahmo, joka vie keskustelua aina äärilaitaan, jotta kotimaassa voidaan antaa kuva jyrkistä vastauksista lännelle milloin mihinkin asiaan, mutta todellisuudessa lähestymiskulma ja toimenpiteet voivat olla paljon lievempiä tai täysin toisenlaisia kuin twitteriin paiskatut pikalausunnot.

Punaisella viivalla pirrettyyn karttaan tulisi mielestäni lisätä Tanska, UK ja Saksa, koska niillä kaikila on roolinsa GIUK:n suhteen ja niillä kaikilla on tavoitteena merellisen voiman lisääminen suhteellisen merkittävien alushankintojen myötä. Samoin Norja, Ruotsi, Suomi ja Puola lisäävät voimaansa merellä ja myös avaruudessa, mitä ei voi tässä vaiheessa yhtään väheksyä sillä sateliittien tiedusteluvoima suhteessa Venäjään kasvaa Euroopassa todella nopeasti. Tiedustelun laatu ja massa ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin varsinainen iskuvoima, joka on helpompi laskea sekä verrata, mutta kuten Ukraina osoittaa niin Venäjälle ei ollut isoakaan etua valtavasta iskuvoimakapasiteetista suhteessa heikompaan naapuriinsa, koska sen tiedustelutiedot olivat puutteellisia, vanhoja sekä niiden massa eli päivitysväli liian pitkä. Datan analysoinnissakin lienee ollut puutteita joita voi olla helpompi korjata kuin varsinaisen datan laatua, mutta jokatapauksessa se on jäämässä jälkeen eikä eron kurominen tule olemaan mitenkään helppoa tulevaisuudessa.

Useat maat juuri noista mainituista lisäävät myös droonitiedustelun, AWACSien sekä merivalvontakoneiden määrää, Ruotsi päivittää ilmavalvontatutkansa todennäköisesti parhaiksi tällä planeetalla ja Norjalla on vastaava iso hanke käynnissä.

Suhteessa siihen mitä Venäjällä on tai tulee olemaan kymmenen vuoden päästä tilanne muuttuu todella radikaalisti pelkästään Pohjois-Euroopan ja Venäjän välillä. Ryssillä on vaikeuksia pitää edes nykyinen A-50 kalusto ilmassa puhumattakaan päivityksistä tai uusista koneista, sama koskee vähäistä määrää merivalvontakoneita, joista Ukraina juuri tuhosi kaksi Krimillä.

Aseiden tuotantomäärät esimerkkinä vaikkapa 155 mm tykinammukset muuttuvat hyvin nopeasti ja radikaalisti. Ukrainan sodan alkaessa Euroopan kapasiteetti oli joitakin satoja tuhansia ammuksia vuodessa ja Venäjällä 2-3 miljoonaa. Kohta Eurooppa on siinä 2 miljoonan laukauksen lukemassa ellei ole jo ja menee muutaman vuoden päästä kirkkaasti ohi samalla kun ryssä on käyttänyt 20-30 miljoonaa laukausta Neuvostoliiton, Iranin ja Pohjois-Korean varastoista.

Sota on myös luonut 155 mm kapasiteettia reilusti muualle, mitä on saatavissa käyttöön rahaa vastaan: Australia, Pakistan, Intia, Israel, Etelä-Afrikka ja Brasilia, myös Kanadaan on laajennusinvestointeja tulossa.

Pitää katsoa maailmaa muutenkin kuin avaimenreiästä.

Palataan siihen USAn toiminnan miten-osioon, vuosia se yritti diplomatialla vaikuttaa Euroopan päättäjiin, Schröder, Merkel, Sarkozy, Berlusconi, Babis, Halonen etc. suhtautumisessa Venäjään sekä yhteisten intressien rakentamisen riskeistä. No, aikaa meni, mutta tunkio tuli viimein näkyviin ja osin viesti alkoikin mennä perille, mutta sitä on erinomaisesti vauhditettu energiapolitiikalla. USA:n johtama pakotepolitiikka on nimenomaan tähdännyt siihen, että tämä sota Ukrainassa kestää vähintään niin kauan, että Eurooppa irroitetaan sekä venäläisestä kaasusta että öljystä. Kivihiilestä irtautumisen Eurooppa teki itse.

Ei liene sattumaa, että Ukrainalle annettiin vapauksia iskeä Venäjän putkiöljyinfraan joitakin viikkoja aikaisemmin ennenkuin Unkarin ja Slovakian painostaminen ryssäenergiasta irtautumiseen alkoi. Nyt kuva on sellainen, että he voivat vaihtaa vapaasti länsimaiseen eli amerikkalaiseen energiaan jota tulee Itämeren ja Välimeren kautta tai jatkaa ryssän kainalossa, jolloin sota pitkittyy ja Ukraina tuhoaa jakeluinfran sille tasolle, että sieltä ei enää juuri mitään ole tulossa, jolloin palataan uudestaan neuvottelemaan länsienergian toimituksista, mutta hieman pompsahtaneella hinnalla vain.

Ota tai jätä tarjous on siis pöydällä.

Samalla tapahtuu myös pienempiä irtautumisia kuten teräs, alumiini, lannoitteet, teolliset kaasut, kuluttajatuotteet, maataloustuotteet, logistiikka, kaivannaistuotteet, puutavara jne. ja monissa näistäkin korvaavana voi olla amerikkalainen tuote, vähintään eurooppalainen. Kyse ei ole vain Venäjän kampittamisesta vaan kampittamisesta niin, että siitä tulee taloudellinen hyötykin samalla. Siksi keinojen valikoima on hyvin tarkkaan harkittua ja mm. rakettimainen öljyn hinnannousu on vältetty mikä varmasti on ollut primääritavoite.

Kun Eurooppa alkaa olla valmis niin samaa on tehty jatkumona Syyriassa ja nyttemmin Turkin suhteen ja aseiden sekä öljyn osalta myös Intian kanssa (amerikkalainen yritys sai Intian MiG-lentokoneiden päivitysstyön ja energian suhteen keskustelu on päivittäistä sen suhteen, että miten Intia voisi vähentää tai irtautua venäläisen öljyn sekä kaasun käytöstä). Maa on Kiinaa ajatellen yksi tärkeimmistä USAn näkökulmasta sijaintinsa sekä voimatasapainon kannalta. Linja on siltä osin hyvin johdonmukainen.

Pohjois-Afrikassa todennäköisesti vielä kampitetaan ryssien bisneksiä ja muistetaan myös Armenian sekä Azerbaidžanin lähentyminen sekä alueelle kehitteillä oleva logistinen väylä, joka jo nimettiin Trumpin mukaan. Sielläkin Turkilla on omat edut ajettavana, mutta samalla toimii USAn eduksi Venäjää vastaan.

Lähinnä viestini yrittää kertoa, että kuvio on hieman laajempi ja Pohjois-Atlantin osio vain palanen sitä ja keinot hyvin monipuoliset sekä varsin tehokkaat asioiden edistämiseksi. Keinoja tehostaa merkittävästi se, että Venäjä on sotatilassa ja siten se on itse vauhdittanut alamäkeään koko ajan rivakammaksi kun päätösten syklit sekä Euroopassa ja USA:ssa ovat nopeampia ja kaikki toimet vähintään yhtä tai kahta astetta jyrkempiä kuin aiemmin.
 
Naton pääsihteeri Mark Rutte ja Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen antavat lausuntoja Brysselissä
ennen EU-komissaarien kokousta.

Paljon lupauksia ja kaavailuja. Mm. "Drone wall" tärkeää, Ukrainan aseistaminen piikkisiaksi, 2 miljardia euroa asap Ukrainalle droonien kehitykseen ja valmistuksen laajentamiseen, ryssien taloutta kuristetaan entisestään jne.


 
Olin ysärillä paljon tekemisissä hollanti saksa ym. Ihmisten kanssa. Yhden asian opin. Kun isot kädet heiluvat paljon, on kyse yrityksestä vakuuttaa yleisö. Maalailua ja vakuuttelua. Jonka läpi oppii näkemään, kun kokemusta karttuu. Tähän liittyy usein lontooksi sanottuna mm. Basic program. Joka ei välttämättä tarkoita yhtään mitään.

Ne on taitavia käsien heiluttajia ja vakuuttelijoita. Jos ei varaansa pidä, niin kuulija on kuin pässi narussa. Veikkaan, että ytimiin pyrkivä suomen tuolloinen poliitikko jos toinenkin meni tähän.
 
Mitähän vittua, Norja

Norjan Puolustusvoimat tapasi tiistaina Venäjän rajavartioston delegaation Kirkkoniemessä. Tapaaminen järjestettiin KV Barentshav -nimisellä norjalaisella vartiolaivalla.

Venäjän rajavartiosto on osa Venäjän turvallisuuspalvelu FSB:tä.

 
Pohdintaa USA:n strategiasta twitteristi Martin Skoldin ajatuksia peilaten. Suomesta käsin katsomme nykyistä strategista asetelmaa aika kapeasta ja mannermaisesta näkökulmasta, sen sijaan USA ja Trumpin hallinto näkee asian samanlaisena maailmanherruuskamppailuna kuin aiemmat maailmanherruuden vaihtumiseen liittyneet suursodat tai sotia sisältäneet ajanjaksot ovat olleet. Englanti kesti pitkään, useita haastoja, kunnes 1. ja 2. maailmansota kuluttivat sen loppuun ja USA järjesti Englannin "eläkkeelle" USA:n suojiin. USA otti siis aseman maailman johtavana merisuurvaltana, ja USA:n strategia perustuu perimmiltään merisuurvallan intresseihin.

USA:n ongelmana on sen nyt potema kylmän sodan jälkeisen ajan taloudellisen ja yhteiskunnallisen muutoksen krapula - maa on menettänyt reaalituotantoon liittyvän teollisuutensa isolta osin, myös sotateollisuuden toimitusketjut ovat heikkoja ja riippuvaisia Kiinasta tapahtuvasta alihankinnasta ja raaka-aineista. Samaan aikaan Kiina ja Kiinan vasallina toimiva Venäjä haluavat haastaa USA:n asemaa molemmista suunnista maailmassa, sekä Tyynellämerellä että Euroopan-Atlantin suunnalla. Eurooppa on heikko, osittain siksi, että USA lupasi turvata sen, joka turrutti Euroopan strategiseen horrokseen ja mahdollisti vihamielisten voimien ajaman kulttuurillisen muutoksen, joka jätti Euroopan nukkumaan Ruususen unta vielä 2014, kun kaikki merkit tulevasta olivat jo esillä, ja ensin Obama, sitten Trump 1. kaudellaan yrittivät herätellä EU:n päättäjiä tulevaan, ja vasta 2024 on jossain määrin havahduttu shokkihoitona (ja siis tämän strategisen shokkihoidon ensimmäisenä hoitokertana vasta) siihen, että tilanne on vakava. Länsi-Euroopan maiden (Englanti/Iso-Britannia, Ranska ja Saksa) sotilaallinen suorituskyky on historiallisen alamaissa, maat vakavissa sisäisissä ongelmissa sekä koko yhteiskunnan eetoksen, yhteiskuntarauhansa että aivan eksistentiaalisen strategiansakin suhteen. Reunavaltiot, Suomi ja Puola etunenässä ovat ainoat, jotka ovat yrittäneet pitää puolustuksestaan huolta - mutta meidänkin ongelmanamme on ollut poliittisen eliittimme kyvyttömyys ymmärtää strategiaa ja Berliini-Bryssel-suuntautumisen aiheuttama sisäinen mädäntyminen, jonka takia @baikal mainitsema rautahousujen takominen on jäänyt aivan viime tippaan. Puola ymmärsi yskän aiemmin, ja siksi Puola on ollut niin vahvasti USA-suuntautunut ja myös riidoissa Brysselin kanssa monista toissijaisista kysymyksistä, muttei kuitenkaan ole ollut halukas muuttamaan linjaansa (Puolan strateginen kaukonäköisyys selittää myös sitä, miksi se oli jatkuvasti eri asia kuin Unkari, joka pelaa eri pussiin ja luottaa siihen, että Kiina ja Venäjä voittavat Euroopan).

Nythän USA on pyrkinyt hoitamaan toissijaisia globaaleja turvallisuushaasteitaan nopeasti ja riittävän pitkäaikaisesti vähäisillä toimilla. Iran pistettiin ydinohjelmassaan takaisin kivikauteen tuhoamalla ydinlaitokset, Kiinan ja Venäjän proxyinä läntisellä pallonpuoliskolla toimivia Venezuelaa ja Kuubaa kovistellaan ja USA on laittanut uuden vaihteen silmään Kiinan huumesodassa länttä vastaan. Syyriassa päästettiin valtaan USA:n aiempi vihollinen al-Jolani Venäjän, Kiinan ja Iranin proxynä ollutta Assadia korvaamaan, Israelia on valmisteltu siihen, että se joutuu pärjäämään pitkälti omillaan raskaiden ampumatarvikkeiden suhteen (ja Bibin strategia Hamas-ongelman pitkäaikaisesta ratkaisemisesta nyt liittyy siihen, samoin USA:n haluttomuus edistää neuvotteluratkaisuja). Nyt mahdollisesti yritetään jonkinlaista ratkaisua Venezuelasta tulevan uhan eliminoimiseen, kuitenkaan sitomatta siihen merkittävää määrää maajoukkoja tai muutenkaan sitoutumatta siihen pitkäksi aikaa.

USA:n näkökulmasta kansainvälinen oikeus on kuollut (koska sen viholliset eivät enää kunnioita lainkaan sovittuja sääntöjä) ja YK:sta on tullut Kansainliiton kaltainen lähes merkityksetön keskustelukerho. Eurooppa vielä takertuu kansainvälisen oikeuden rippeisiin, koska sillä ei ole muuta, kuitenkin jo omaksi vahingokseen. Euroopan on vaikea myöntää, että sen entisten suurvaltojen rakentama maailmanjärjestys jälkituotoksineen on kuollut, aivan kuten kuollut hevonen, jota yritetään piiskalla saada virkoamaan.

Koska USA on aiemmin mainittu merten johtava suurvalta, ja nykyinen suurvaltastrategia perustuu yhäkin pitkälti ydinaseisiin (ja nimenomaan tärkeimpänä sukellusvenelaukaistaviin ydinaseisiin, joihin on vaikeinta kohdistaa dekapitaatioiskua), on USA:lle tiettyjen merireittien ja alueiden hallinta kriittisen tärkeää, kauppayhteyksien ja sotilaallisen logistiikan ohella myös strategisia ydinaseita kantavien ydinsukellusveneiden toiminnanvapauden ja turvallisuuden kannalta, että sen kiistämiseksi USA:n vihollisilta, Kiinalta ja Venäjältä. Tällä hetkellä USA pystyy päästämään omat sukellusveneensä satamistaan partioimaan ilman sen kummempaa turvallisuusuhkaa, kun taas USA ja sen Tyynenmeren liittolaiset kykenevät valvomaan Kiinan sukellusveneiden lähtöä ja pääsevät varjostamaan näitä hyökkäyssukellusveneillään, tarvittaessa myös tuhoamaan ne ennen kuin ne ehtisivät laukaisuasemiin. Venäjän ydinsukellusveneiden osalta USA:lle ei ole täysin samanlaista mahdollisuutta Jäämeren laivastotukikohtien ja Jäämereltä mahdollisen laukaisualueen vuoksi, mutta toisaalta USA:n nykyinen liittolaisjärjestelmä (johon me ja Ruotsi tulimme tärkeäksi lukoksi Norjan rinnalle) ja Atlantille liikenevä osa USA:n merivoimia kykenevät estämään Venäjän omien hyökkäyssukellusveneiden toimintavapauden Atlantilla USA:n (ja Britannian ja Ranskan) ydinsukellusveneitä vastaan, valvomalla pääsyä ensisijaisesti Pohjois-Norjan ja Grönlannin itäkärjen välillä, ja toissijaisesti Britannian-Islannin-Grönlannin eteläkärjen tasalla (kuten kylmän sodan aikanakin). Kuitenkin USA:n ongelmana tässä on Britannian ja Ranskan heikkous, joilla ei edes NATOn muiden Euroopan-maiden kanssa voida turvata Euroopan maiden toimintavapautta Atlantilla, eikä USA kykene jättämään sitä siten liittolaistensakaan varaan, joka johtaa USA:n kalustorajoitteisiin Tyynenmeren päänäyttämöä (USA:n näkökulmasta) ajatellen.

Jos USA ei tukisi Atlanttia ja suuntautuisi täysin Tyynellemerelle tai läntiselle pallonpuoliskolle, kuten osa amerikkalaisista poliitikoista on yrittänyt visioida, joutuisi sen koko toimintavapaus Atlantilla kiistetyksi, ja Britannian ja Ranskan laivastojen toimintavapaus ja -mahdollisuus myös vaaraan, samoin näiden ydinpelote. Tämän vuoksi Skold pohtii, että USA jatkaa merivoimillaan kriittistä läsnäoloa Atlantilla ja tukee sille Venäjän rajaamiseksi pois Atlantin alueelta oleellisia maita, eli siis Pohjoismaita ja Puolaa. Suursodan tilanteessa kuitenkin sekä amerikkalainen kalustoapu että joukot olisivat vain rajallisissa määrissä saatavilla näiden strategisesti tärkeiden maiden avuksi - Skold pohtii, että USA pyrkii tekemään tarvittavan jo ennen mahdollista yhteenottoa, kalustoapuna heti kun Ukrainassa on saatu jonkinlainen aselepo (jolloin aseapu ei menisi Ukrainan kulutussodan pohjattomaan kitaan). Tämä on myös ollut taustalla siinä, miksi USA on pyrkinyt saamaan sotaa Ukrainassa tauolle - USA:lla ei ole tällä hetkellä resursseja ylläpitää ja mahdollisesti laajentaa sotaa Euroopassa (puhumattakaan Lähi-idästä ohella), että varustautua Kiinan uhan varalle, vaan ainoastaan varustaa liittolaisia ja itseään molempien varalle, joka toimisi myös suotuisana alukkeena sotatalouteen siirtymiselle, sitten kun sota Kiinaa vastaan koittaa. Jokerikorttina Skold (toisissa ketjuissaan muistaakseni) nostaa esille Puolan, Suomen ja mahdollisesti Ruotsin ydinaseistamisen, jolla voitaisiin entisestään tehostaa USA:n liittolaisten kykyä rajata Venäjä pois Atlantilta, mutta se vaatisi selkeää paradigman muutosta ja sitä, että myös liittolaismaat (tai ainakin me, Puola ja Ruotsi) hyväksyisivät sen, että kansainvälinen oikeus on kuollut.

Kokonaisuudessaan Skoldin pohdinta ainakin mielestäni avaa jossain määrin USA:n ja Trumpin hallinnon toimintaa ja tarkoitusperiä - Trump ei ole niin typerä kuin voisi luulla, ja hänellä on taustallaan ihan oikeitakin asiantuntijavoimia, jotka näitä asioita pohtivat. Tämä selittää mm. Grönlanti-episodia aika lailla, samoin kovisteluja Euroopan strategiseksi herättelyksi ja maajoukkojen vähentämiseksi Euroopasta. Myös Venäjän kiinnostus Huippuvuoria kohtaan selittyy, ei niinkään sillä, että sieltä pystyttäisiin vaarantamaan Venäjän toimintavapautta Jäämerellä (infraa ei siellä siihen nykyisellään ole), vaan että Venäjä voisi käyttää sitä haastaessaan USA:a ja NATOa Atlantilla, perimmäisenä strategisena tavoitteena Euroopan maiden ydinpelotteen vaarantaminen.

USA:n näkökulmasta Länsi-Eurooppa on tällä hetkellä menetetty kumppani, joka ei kykene huolehtimaan edes omasta turvallisuudestaan, eikä Britannian tai Ranskan varaan voi laittaa heidän näkökulmastaan mitään. Riskinä USA:n kannalta on, että Länsi-Eurooppa voisi jopa hyväksyä Venäjän strategisen hegemonian Euroopassa, joka päästäisi Venäjän Atlantille - joko nykyisten valllanpitäjien tahdon- ja voimanpuutteen vuoksi, tai sitten sisäpoliittisesta epävakaudesta seuraavien vallanvaihdosten takia, kunhan paluu ennen Ukrainan sotaa ja Covidia vallinneeseen taloudelliseen hyvinvointiin onnistuisi näille maille. Tässä on huomattava seikka myös meille, emme voi laittaa puolustustamme Britannian, Ranskan tai Saksan, ylipäätään EU:n varaan. Samoin olisi syytä haudata lopullisesti nykyinen maahanmuuttohubris, joka juontaa juurensa samoihin strategisiin virheisiin kuin Länsi-Euroopan erittäin vakavat ongelmat.

Ylipäätään nyt USA:n läsnäolo Lähi-idässä ja sekaantuminen siellä oleviin sotiin vaikuttaisi olevan loppumassa - toisaalta revisionistiset voimat (muslimiveljeskunta, Turkki, Qatar ja Iran, ehkä myös Saudi-Arabia ja Egypti) pyrkivät varmasti käyttämään sitä hyödykseen - eikä toisaalta Skoldin pohdinta mene ihan 1:1 USA:n puheiden kanssa, ellei sitten Trumpin hallinto ole omanlaisensa maskirovkan mestareita, kun USA aivan vastikään kovisteli Afganistania Bagramin lentotukikohdasta, jonka huoltaminen nykyisessä uhkakuvatilanteessa olisi vaikeaa, ellei mahdotonta. Sinänsä Trumpin hallinnon näennäinen epäpätevyys voisi selittyä tällaisella maskirovkalla, jolla olisi tarkoitus sekoittaa Kiinan ja Venäjän strategiaa ja luoda siihen epävarmuutta.

Skold esittää tällaisen kartan strategisesti tärkeiden USA:n liittolaisten tilanteesta nyt:
Katso liite: 125128

Kannattaa lukea nämä ketjut:


Olettaisin, että ainakin @baikal @Pihatonttu ja ehkä @Antares voisivat olla kiinnostuneita tästä pohdinnasta, miksei myös moderaattori @TomTom (joka taitaa olla havainnut pelin hengen ja eurooppalaisen arvohubriksen strategisen mielenvikaisuuden jo varhain) ja monet muutkin etenkin foorumin vanhemmasta kaartista, miksei tuoreemmastakin.

Vastaan hieman viiveellä.

Olen vaahdonnut aikaisemmin muutamassa viestissäni sillä, että ne maat jotka kokevat Venäjän uhan vahvimmin ovat maita joilla on yhteinen maaraja Venäjän kanssa. Suomi kuuluu tähän joukkoon, joten meidän etumme on että nämä maat kykenisivät aitoon ja vahvaan yhteistyöhön Venäjää vastaan. Se toimisi pelotteena joka toivottavasti estäisi tulevat sodat itäisessä Euroopassa.

Tässä mielessä tuo karttakuva on väärässä, koska siinä sivuutetaan Viro, Latvia ja Liettua. Nämä ovat perinteisesti olleet NATO:n vapaamatkustajia joten sinänsä ymmärrettävää, mutta Suomen näkökulmasta ei-hyväksyttävää. Nämä maat pitäisi saada piiskattua vakavasti otettaviksi toimijoiksi eikä ole syytä miksei näin voisi tapahtua: heidän yhteenlaskettu väkimäärä on sama kuin Suomen eli mikä toimii meillä, pitäisi toimia myös heillä.

Lisäisin karttaan Tanskan mahdollisena kumppanina: he ovat osoittaneet vahvuutta Ukrainan sodan aikana mm. tuotantokapasiteetin nostossa ja tilasivat vasta lisää F-35 hävittäjiä. En luottaisi että heiltä saadaan muuta tukea kuin ilmavoimia tai myytyjä aseita mutta tämä ei ole "ei-mitään".

Iso-Britannia on myös kokoaan isompi toimija ja heillä on oma, hieman outo, erikoissuhteensa Yhdysvaltain kanssa. He ovat eräänlainen "kuiskaaja" tässä mielessä. Heillä on myös vuosisatainen historia maailmanpolitiikassa ja oma päättäväinen tyylinsä toimija, olipa vastapuolena kuka tahansa, joten sanoisin että heidät olisi hyvä pitää mukana yhteistyötä.

Saksa on reagoinut viiveellä Ukrainan sotaan mutta heidän teollisuuttaan ei voi väheksyä. He ovat myös olleet Ukrainan vahva tukija hyvin monen, tärkeän asejärjestelmän osalta joten tätä ei sovi unohtaa. En usko että he olisivat valmiita suoraan sotaan Venäjää vastaan mutta tukija on silti tukija.

Samat sanat Ranskan osalta, tosin ehkä hieman vähemmässä määrin.

Saksan ja Ranskan ongelma on että heillä ei ole suoraa maarajaa Venäjän kanssa. Venäjän paine ei siis tunnut yhtä suoraan ja siksi ei nähdä syytä omien asevoimien vahvistamiselle (ennen kuin on liian myöhäistä). Sama voi pitää paikkansa Iso-Britannian kanssa.

Kartalla Romania on ympäröity katkoviivalla, mutta he ovat sitoutuneet vahvistamaan omia asevoimiaan merkittävästi. Heillä ei ole suoraa maarajaa Venäjän kanssa, joten tässä mielessä "paine" ei tunnu yhtä selvästi, mutta Mustameri tekee heistä pelaajan tässä tarkastelussa.

Sama juttu Turkin kanssa, tosin heilläkään ei ole suoraa maarajaa Venäjän kanssa joten näinköhän olisivat halukkaita aitoon auttamiseen seuraavan sodan yhteydessä. He ovat tietysti iso toimija Mustallamerellä ja siten tekijä joka Venäjän on pakko ottaa huomioon laskelmissaan, mutta samaan aikaan olen skeptinen siitä, kuinka pajon heidän huomionsa on kohdistettu Eurooppaan ja kuinka paljon Lähi-itään. Minun kirjoissani Turkki on lähempänä Lähi-itää kuin Eurooppaa ja tämä ajaa heidänkin politiikkaansa valtaosaksi.

Mistä palataan Ukrainaan: he eivät ole NATO:n tai EU:n jäsen enkä usko että ovat lähitulevaisuudessakaan. Toisaalta he ovat niin vahva toimija etten haluaisi mitenkään sivuuttaa heitä Suomen turvallisuuden maksimoinnissa. ELI heidät pitäisi kyetä jotenkin sitomaan osaksi meidän suunnitteluamme. Mikä tarkoittaa tietysti samalla sitä että meidät on sidottu osaksi Ukrainan turvallisuutta. Tässä ei ole vapaamatkustajille sijaa. Onko tämä liikaa pyydetty? Ehkä, ehkä ei.

Puolan osalta olen hieman aidallakeikkuja: he ovat tukeneet Ukrainaa suoraan ja merkittävästi antamalla aseita eli oman turvallisuutensa riskeeraamalla. Heillä on myös merkittäviä suunnitelmia omien asevoimiensa vahvistamisesta sekä oman sotateollisuutensa kehittämisestä. MUTTA samaan aikaan he ovat olleet hyvin suorasanaisia siitä että eivät ole halukkaita liittymään sotaan Venäjää vastaan. Rehellisyyden nimissä: kukaan muukaan ei ole ollut halukas siihen, Ukraina on taistellut yksin. Toisaalta tämä kalskahtaa ikävältä minun korvissani, koska Puolalla ei ole suoraa maarajaa Venäjän kanssa: en laske Kaliningradia osaksi tätä ja niin kauan kuin Valko-Venäjä voidaan laskea "itsenäiseksi maaksi" asia ei muutu. ELI jos Venäjä hyökkäisi esim. Baltian maita tai Suomea vastaan, missä määrin voisimme luottaa Puolan apuun? Olisiko se aseapua vai myös joukkoja? Pidän Puolasta ja heidän asenteestaan, mutta he ajavat silti lopulta omaa etuaan, mikä voi poiketa Suomen edusta.

Mitä tulee Yhdysvaltoihin: he hakevat vahvoja kumppaneita, jotka ovat valmiita toimimaan ilman että Yhdysvaltain tulee ensimmäisenä juosta avuksi. Yleinen asevelvollisuus tukee tätä, vahvat ilmavoimat tukevat tätä. Sanoisin että virallinen tai epävirallinen "Venäjän rajavaltioiden" yhteistyökerho tukisi tätä. Taustalla on ajatus vastuun ja siten kustannusten siirrosta heiltä meille. Eikä siinä ole mitään väärää: meillä pitäisikin olla vastuu omasta tulevaisuudestamme ja viime kädessä se riippuu meidän omasta puolustuskyvystämme (yhdessä luotettavien kumppaniemme kanssa).

Kommentti maailmanpolitiikkaan:

Yksinapainen maailmanjärjestys = YK on hyödyllinen toimija
Moninapainen maailmanjärjestys = YK on hyödytön keskustelukerho, kuten oli Kansainliitto ennen heitä

Suunnilleen yhtä vahvat toimijat, jotka eivät ole samaa mieltä tietystä asiasta, kykenevät torppaamaan hyödyllisen keskustelun YK:n puitteissa. Tässä ei ole mitään uutta, sitä nähtiin kylmän sodan aikana myös. Neuvostoliitto ja Yhdysvallat kykenivät tarvittaessa estämään ne päätökset jotka eivät olleet heidän etunsa mukaisia. JOS olisi vain yksi selvästi muita vahvempi toimija, he kykenisivät sanelemaan tahtonsa YK:n puitteissa yli muiden vastaväitteiden.
 
Vihdoin uskalletaan suomalaisessa nöyristelymediossakin kertoa puoli totuuksia kuinka marksistit vei takavuosikymmeninä Euroopan valtioita etujen vastaiseen meininkiin aivan täysillä.
Vieläkään ei uskalleta kertoa Halosen, Tuomioja, Heinäluoman, Lipposen kaikkia etuja ja saatuja lahjuksia julkisuuteen...
Saatanan sosialistit, olisi säästetty valtava määrä ihmiselämiä, jos puuttinin nuolijat olisi pidetty edes osin kurissa.
 
Vihdoin uskalletaan suomalaisessa nöyristelymediossakin kertoa puoli totuuksia kuinka marksistit vei takavuosikymmeninä Euroopan valtioita etujen vastaiseen meininkiin aivan täysillä.
Vieläkään ei uskalleta kertoa Halosen, Tuomioja, Heinäluoman, Lipposen kaikkia etuja ja saatuja lahjuksia julkisuuteen...
Saatanan sosialistit, olisi säästetty valtava määrä ihmiselämiä, jos puuttinin nuolijat olisi pidetty edes osin kurissa.
Sbermabank-Eskoja, Putki-Paavoja, Ystävyysmitali-Eeroja, Rauhanmerkki-Erkkejä ja Al-Assad-Tarjoja ei ole ollut tapana äänestää mutta eniten silti vituttaa Russofobia-Cai-Göranien ja muiden Hanhikivi-Pellervojen toiminta, jotka olivat ihan omalla tasollaan ryssien ja ryssä-atomien nuolemisessa.
 
Back
Top