Tutkahakuisten ohjusten nousu, uho ja tuho

Alkaa tuntumaan, että yhdistelemällä eri lähteitä Iron Domen ohjuksesta saa aika hyvän kuvan. "Hit-to kill" ja "steel rods" tuovat aika selkeästi mieleen Starstreak-it-ohjuksen taistelukärjen toimintaperiaatteen. Voisi epäillä, että Iron Domen Tamir-ohjus käyttää samaa periaatetta, ehken pienemmillä ja lukuisammilla nuolilla. Starstreak kuvassa.

starstreak-missile.jpg
 
Mua häirittee kyllä tuo puhe muoviräjähteestä. Mieleeni ei tule detonoivaa muovilaatua, jos saatte sellaisia kämpässänne aikaan olette todennäköisesti vaaraksi itsellenne ja ympäristöllenne. Menkää mieluummin vaikka kaljalle.

Kyse on nimittäin muovailtavasta räjähdysaineesta. Tämä yleinen käännösvirhe tulee englanninkielisestä termistä plastic explosive, missä tuo plastic tarkoittaa muovailtavaa. Muodonmuutosta kun on pääasiassa kahta lajia, plastista ((itsestään) palautumatonta) ja elastista (palautuvaa). Tämän takia harkitsen vakavissani uraa rap-artistina nimeltä Plastinen :cool:.
 
Aiva. Valitettavasti ko. sana "muoviräjähde" on kovasti tarttunut suomen kieleen.
 
Tuosta Tamir ohjuksen taistelukärjestä sellaista, että itse veikkaan jotakin AHEAD -ammuksen tyylistä, mutta tämä on vain arvaus.
 
Tuosta Tamir ohjuksen taistelukärjestä sellaista, että itse veikkaan jotakin AHEAD -ammuksen tyylistä, mutta tämä on vain arvaus.

Jotain semmoista arvelen itsekkin.
 
Se muuten pitää sanoa, että tuo taistelukärjen puuttuminen hankaloittaa tuon ohjuksen käyttöä muita kohteita vastaan. Lentokonetta tai hekoa ammuttaessa kun ohjus ei oikein voi hakeutua niiden eteen ja muutenkin kohtaamisnopeus voi olla turhan matala, että nuo sirpaleet toimisi kunnolla.
 
Back
Top