TV-sarjat, joita katso(i)tte?

t1n5hmad.jpg
v55uj389.jpg
6zn2cfyu.jpg
3zmxt256.jpg
3xpkmjdc.jpg

En muista, että olisin televisiolähetyksenä ihan koko sarjaa nähnyt, mutta nyt tuli areenasta imastua ja katseltua ja onhan se ihan eri Suomesta kuin missä tänään eletään - eikä ilman muuta huonommasta.
Jotkut teemat tässä kyllä esiintyy suorastaan naiivisti (ei tosin alkoholismi, se on kyllä erittäinkin raadollisesti), mutta johtuu varmaan suomenruotsalaisista käsikirjoittajista. Musiikit, varsinkin ns. kauhumusiikki, ei kyllä ihan heti unohdu katsomisen jälkeen.

Tässä on myös harvinainen Ylen sarja jossa tullaan ehkä tahattomasti mainostamaan kilpailevan Mainostelevision ohjelmaa, mutta lienee kyse ollut sellaisesta ilmiöstä, jota ei aikaa kuvaavasta sarjasta ole voitu täysin sivuuttaa.

41. joulujakso oli selvästikin joku spesiaali jälkituotos, se kun on sekä huonosti käsikirjoitettu, että siitä puuttuu useampi sarjan päähahmoista.
 
YLE areenan Vigil - kuolema syvyyksissä vaikuttaa hyvältä.

Ydinsukellusveneellä tapahtuu kuolemantapaus. Se ei voi keskeyttää tehtäväänsä joten rikosetsivä lähetetään sinne helikopterilla.
Sarja oli hyvä, monenlaista juonenkäännettä. Rikosetsivä, nainen, hänen omasta lapsestaan ja onnettomuudessa hukkuneesta miehestään päätellen myös hetero, eheytyi parhaaseen nykytyyliin sarjan käänteissä lesboksi.
 
Sic Mundus Creatus Est

Saksalaissarja Dark on katsottavissa Netflixissä. Pikkupojan katoamisesta alkaa hiljalleen avautua monisyinen ajassa polveileva kertomus, jossa tuntuu siltä kuin seuraisi villalankaa ja löytäisi yhä laajemmaksi osoittautuvan kerän, jossa lanka palaa kerta toisensa jälkeen aina sen kohdan viereen, mistä lähdit aiemmin liikkeelle. Katson parhaillaan toista kautta ja kiintoisaksi menee.
Kausi 1
Kausi 2
Kausi 3
 
Viimeksi muokattu:
Midsomerin murhia olen tässä putkeen katsonut. Ja sitten aloitellut NCIS:n uusinta kautta.

Muuten, muistaako kukaan sarjaa seuraavilla tiedoilla:
-esitettiin Suomessa 1980-luvun alkupuolella
-sarjan nimi oli mahdollisesti "Viidakon halki"
-sarja sijoittuu Afrikkaan joko 1800-luvun loppupuolelle tai 1900-luvun alkuun
-sarjassa teemana oli mahdollisesti (olin silloin n. 10 v., joten muistikuvat hämäriä) tutkimusmatkailu, tosin kaikilla oli aseet (kiväärit)
-yhdessä kohtauksessa räjäytettiin mustaruutinassakka, ja sytytyslanka a oli hiekkaan valutettu ruutivana
 
Midsomerin murhia olen tässä putkeen katsonut. Ja sitten aloitellut NCIS:n uusinta kautta.

Muuten, muistaako kukaan sarjaa seuraavilla tiedoilla:
-esitettiin Suomessa 1980-luvun alkupuolella
-sarjan nimi oli mahdollisesti "Viidakon halki"
-sarja sijoittuu Afrikkaan joko 1800-luvun loppupuolelle tai 1900-luvun alkuun
-sarjassa teemana oli mahdollisesti (olin silloin n. 10 v., joten muistikuvat hämäriä) tutkimusmatkailu, tosin kaikilla oli aseet (kiväärit)
-yhdessä kohtauksessa räjäytettiin mustaruutinassakka, ja sytytyslanka a oli hiekkaan valutettu ruutivana
Muistan,mutta nimestä en minäkään ole varma. Oli hyvä.
 
Beck on ruotsalainen televisioelokuvasarja jota on tehty vuodesta 1997 asti. Otin selvää sen taustoista. Siitä on tehty jo 42 elokuvaa. Sarja jatkuu tänä vuonna 2021 uusilla televisioelokuvilla. Sen pääosan esittäjä on näyttelijä Peter Alexander Haber.

Sjöwall ja Wahlöö
oli kansainvälisesti tunnettu ruotsalainen kirjailijapariskunta, jonka kirjoihin alkuosa sarjasta perustuu. Tässä sarjassa ilmestyi 10 poliisiromaania vuosina 1965 - 1975.

Katsoin kanavalla "C more hits hd" siitä vuonna 1998 valmistuneen osan 8: Beck ja pimeyden jäljet. Lainaus: "Joukko viattomia tukholmalaisia metromatkustajia tapetaan julmasti. Komisario Martin Beckin on nopeasti selvitettävä nämä ikävät murhat ennen kuin paniikki leviää pääkaupungissa." Tuo viimeinen katsomani jakso oli siitä raaka, että murhiin syyllisiä olivat alaikäiset lapset.

Tuossa mainittu kanava on minulla maksullinen elokuvakanava kaapeliverkossa. Olen katsonut samaa sarjaa aikaisemminkin, mutta en muista millä kanavalla. Jatkan sarjan katsomista.

Sarja näkyy myös maksukanavalla "C More", jota minulla ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Beck on ruotsalainen televisioelokuvasarja jota on tehty vuodesta 1997 asti. Otin selvää sen taustoista. Siitä on tehty jo 42 elokuvaa. Sarja jatkuu tänä vuonna 2021 uusilla televisioelokuvilla. Sen pääosan esittäjä on näyttelijä Peter Alexander Haber.

Sjöwall ja Wahlöö
oli kansainvälisesti tunnettu ruotsalainen kirjailijapariskunta, jonka kirjoihin alkuosa sarjasta perustuu. Tässä sarjassa ilmestyi 10 poliisiromaania vuosina 1965 - 1975.

Katsoin kanavalla "C more hits hd" siitä vuonna 1998 valmistuneen osan 8: Beck ja pimeyden jäljet. Lainaus: "Joukko viattomia tukholmalaisia metromatkustajia tapetaan julmasti. Komisario Martin Beckin on nopeasti selvitettävä nämä ikävät murhat ennen kuin paniikki leviää pääkaupungissa." Tuo viimeinen katsomani jakso oli siitä raaka, että murhiin syyllisiä olivat alaikäiset lapset.

Tuossa mainittu kanava on minulla maksullinen elokuvakanava kaapeliverkossa. Olen katsonut samaa sarjaa aikaisemminkin, mutta en muista milä kanavalla. Jatkan sarjan katsomista.

Sarja näkyy myös maksukanavalla "C More", jota minulla ei ole.

Haberin Beck-sarja on tullut Neloselta. Mannen på taket oli sarjan ensimmäinen elokuva tietääkseni. Ilmestyi 70-luvun puolivälissä.

 
Karppia katsovat: Kiinnittäkääpä huomio surkeasti toteutettuihin ampumakohtauksiin: hylsyt eivät lennä, koneisto ei liiku vaan suuliekki on tehty tehosteena. Eivät kuulemma uskaltaneet käyttää paukkupatruunoita. Vätykset!
 
Karppia katsovat: Kiinnittäkääpä huomio surkeasti toteutettuihin ampumakohtauksiin: hylsyt eivät lennä, koneisto ei liiku vaan suuliekki on tehty tehosteena. Eivät kuulemma uskaltaneet käyttää paukkupatruunoita. Vätykset!
Parempi tuokin on, että ottaa aivan varman päälle. Kun toisessa suuntaa on the Rustin kuvaukset, jossa Baldwinille annettiin ase, jossa sanottiin olevan feikkipanos, ja sisällä olikin ihan kunnon luoti ja Baldwin sitten vahingossa ampui ihmisen kuoliaaksi ja haavoitti toista.
 
Ei ole. Tuosta Baldwin-tapauksesta on turha liikoja päätellä. Jos suhteuttaa vastaavien tapausten määrän kuvauksissa vuosien varrella amnuttuihin laukausmääriin, ollaan tilastollisesti mitättömissä luvuissa. Mutta kun kyseessä ovat ampuma-aseet, mustamaalauskampanja käynnistyy heti.

Ja kun ollaan maanpuolustusfoorumilla, toivoisin, että lopetetaan puheet "luodeista" ja pysytään oikeissa termeissä eli patruunoissa.
 
Pikkuisen kun tutkii nettiä, niin löytyy pikaisesti tasan kolme aseisiin liittyvää kuolemaa kuvauksessa, tämä Hutchins, Brandon Lee ja joku Hoxum tms. Tämä viimeinen oli vieläpä tapaus, jossa hän laittoi aseen ohi olleen ja vetäisi liipaisimesta ja paukkupatruuna tappoi. Siis verrattavissa siihen, että löisi itseään kirveellä päähän, koska "ei se niin terävä oo".

Paljon enemmän on kuollut etenkin ajokohtauksissa. Eli kielletään autoilu ja moottoripyöräily elokuvissa paitsi tehosteena?
 
Itse rakastan näitä sarjoja, jotkaa kuvaavat miten nykymaailma rakentui insinöörityön tuloksena. Löytyy torrentseista, suosittelen.

 
Back
Top