Miten niin ei osata?Kun Suomea hehkutetaan "korkean osaamisen maaksi", niin miksei meillä osata rakentaa edes telatykkejä...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Miten niin ei osata?Kun Suomea hehkutetaan "korkean osaamisen maaksi", niin miksei meillä osata rakentaa edes telatykkejä...
Torni aukeaa kuin Lotuksen kukkaMiten niin ei osata?
Yllättävän huonosti tuosta löytyi verkosta kuviaTorni aukeaa kuin Lotuksen kukka
SotasalaisuusYllättävän huonosti tuosta löytyi verkosta kuvia
Ei voi tietää mitä luolista löytyy...Sotasalaisuus
Noh, en kyllä erityisen ylpeänä niitä esittelisi Muistaakseni Mäkiluodon koeammunnoissa ko. tykki huiskaisi yli 50 km päähän. Tähystys loppui 45 km kohdalla.Yllättävän huonosti tuosta löytyi verkosta kuvia
Varsin erikoinen ilmestys ja sellaisena mielenkiintoinen. Mut ehkä tuosta tosiaan kannattaa olla hissukseen.Noh, en kyllä erityisen ylpeänä niitä esittelisi Muistaakseni Mäkiluodon koeammunnoissa ko. tykki huiskaisi yli 50 km päähän. Tähystys loppui 45 km kohdalla.
Ottaen huomioon, että tänne ei ole hankittu M109-kalustoakaan, niin ei ole hyvää kalustoa meille. Uusi alusta (maailman mitassakin harvinainen), lyhyt kantama ja kuntoluokka "käytetty".
Mutta miten aikataulu olisi ongelma? Mehän emme ole juuri nyt kilpailuttamassa uutta tykkiä, toisaalta kalustoa vanhenee pitkälle tulevaisuuteen (122 PSH / 122 H, 122 RAKH, 152 K). Eli kiinnostusta sinänsä saattaisi olla, mutta järkeä toisaalta olisi vain jos hankittaisiin kaikki - jolloin kannattaa jo hieman panostaa vehkeen ylläpitoon "ihan ite" sekä kehittää modernisaatiopaketti.
AS-90 on kuitenkin selkeästi modernimpi panssarihaupitsi kuin M109, ainakin teknisiltä ratkaisuiltaan (mm. nopeampi latasin ja hydropneumaattinen jousitus alustan vakauttamiseksi, vertailukohtana M109 käytti A5-versioonsa saakka asemaanajon yhteydessä laskettavia kannuksia). Ja kun kyse on panssarihaupitsista, ei kantama ole aivan niin oleellista, koska tykillä on mahdollisuus vaihtaa asemaa; NATO-kammioisella L/39 putkella saavutetaan kuitenkin se 23 km perusampumatarvikkeella (tai BAE sanoo 24,7 km AS-90:lle) ja 28 km perävirtauskranaatilla.Toki jos haluaa yksityisajatella, niin tilataan Koreasta K9-alustoja ja istutetaan brittitornit päälle. Mikäli oikein hurjia ollaan, vaihdetaan putki L/52-pituiseen. Puola varmaan tarjoaa apua, jos nätisti pyydetään, koska sitten vehje olisi Krab.
Videoidenkin perusteella tuon moottori kyllä näyttää aikamoiselta louskulta verrattuna saksalaisten tuotteisiin, sen verran mustaa savua pukkaa. Liekö tuo syy sille, miksi Puola ei hankkinut kuin tornit, ja alustat odottivat itseään siihen saakka, kunnes K9:n alustat päätettiin hankkia?AS90 braveheart on testattu Suomessa 2000 helmikuussa Rovajärvellä.
Miksi britit eivät keksineet tietokonetta? Eivät saaneet sitä vuotamaan öljyä.
Mikä "se" NASAMS? Niitä on 8 patteria, joista max. 2 (~patteristo) suojaa pääkaupunkia. Lopuista riittää jakaa meri- ja ilmavoimien tukikohtien suojaukseen ja operatiivisten joukkojen toiminta-alueelle patteristo kullekin, jos niin katsotaan hyväksi. Tasajakoon tuskin oikeasti päädytään, mutta pointti onkin siinä että määrää on.Mitä ihmeen Ilmatorjuntaa Suomella muka on? Se NASAMS Helsingin suojana, 20 Crotalea ja jotain saman verran Asradeja + 6 Marksmania. Siinä se. Ukrainalla sen sijaan on 300 Shilkaa, 70 Tunguskaa, 72 BUK2:ia, 6 TOR:ia ja 4 patteria S-300 systeemeitä. Tämän lisäksi olkapääohjuksia niin mieletön määrä, etten viitsi edes sanoa monta kertaa Suomen olkapääohjukset. Ukrainalla on 10x Suomen ilmatorjunta.
Hauskinta tässä on se, että tietokoneenhan keksivät... britit!AS90 braveheart on testattu Suomessa 2000 helmikuussa Rovajärvellä.
Miksi britit eivät keksineet tietokonetta? Eivät saaneet sitä vuotamaan öljyä.
Jos ostetaan ne tornit ja asennetaan rannikkolinnakkeille poistuneiden 100mm tornien paikalle?AS-90:t voisivat olla hyvä lisä erityisesti taktiseen tulenkäyttöön, operatiivinen tulenkäyttö sitten hyötyy enemmän pidemmästä kantamasta.
Ja jos alustat ovat liian rapeassa kunnossa/huollon kannalta ongelmallisia, niin Puolahan valmistaa K9:n alustoja lisenssillä myös vientiin.
AS90 moottori on alitehoinen tuolle massalle ja siksi pukkaa tummaa savua. Vaunua käännettäessä tehot loppuu kesken.AS-90 on kuitenkin selkeästi modernimpi panssarihaupitsi kuin M109, ainakin teknisiltä ratkaisuiltaan (mm. nopeampi latasin ja hydropneumaattinen jousitus alustan vakauttamiseksi, vertailukohtana M109 käytti A5-versioonsa saakka asemaanajon yhteydessä laskettavia kannuksia). Ja kun kyse on panssarihaupitsista, ei kantama ole aivan niin oleellista, koska tykillä on mahdollisuus vaihtaa asemaa; NATO-kammioisella L/39 putkella saavutetaan kuitenkin se 23 km perusampumatarvikkeella (tai BAE sanoo 24,7 km AS-90:lle) ja 28 km perävirtauskranaatilla.
AS-90:t voisivat olla hyvä lisä erityisesti taktiseen tulenkäyttöön, operatiivinen tulenkäyttö sitten hyötyy enemmän pidemmästä kantamasta.
Ja jos alustat ovat liian rapeassa kunnossa/huollon kannalta ongelmallisia, niin Puolahan valmistaa K9:n alustoja lisenssillä myös vientiin.
Videoidenkin perusteella tuon moottori kyllä näyttää aikamoiselta louskulta verrattuna saksalaisten tuotteisiin, sen verran mustaa savua pukkaa. Liekö tuo syy sille, miksi Puola ei hankkinut kuin tornit, ja alustat odottivat itseään siihen saakka, kunnes K9:n alustat päätettiin hankkia?
Semmoinenkin on keksitty kuin asevienti...Liian pienet kotimarkkinat. Ei ole koko läntisessä maailmassa kuin K9 kunnolla nyt vetämässä.
Katsotaan tuleeko enää asiaa apinoiden saarelle.
Charles Baggagen mekaaninen laskin ajalta ennen Turinin tuotoksia, Lontoon tiedemuseossa. Käy ihmettelemässä seuraavalla kerralla.
Lovelace, Turing and the invention of computers | Science Museum
It's hard to imagine a world without computers. How did breakthroughs by mathematicians like Ada Lovelace and Alan Turing make this possible?www.sciencemuseum.org.uk
Eli siis jossakin vaiheessa meillä oli tarkoituksena hankkia 27 panssarihaupitsia, ja se menikin hankkeena puihin, ja tilalle tuli 155 K 98:n tilausmäärän kasvattaminen 38 tykistä 56 tykkiin?Puolet 155K98-kalustostahan oli jo tilattuna ylijohdon patteristoille kun ps-haupitsit päätettiin jättää hankkimatta. Eli lisähankinta oli vain 27kpl.
Taisin ilmaista itseni huonosti. Uusi yritys:Eli siis jossakin vaiheessa meillä oli tarkoituksena hankkia 27 panssarihaupitsia, ja se menikin hankkeena puihin, ja tilalle tuli 155 K 98:n tilausmäärän kasvattaminen 38 tykistä 56 tykkiin?
Sen varaan ei kannata bisnestä Suomessa laskea. Näytöt vientilupien saamisesta on sen sorttiset...Semmoinenkin on keksitty kuin asevienti...
24/25 olisi se mitä tykkimiehet tavoittelevat, mutta it vei rahat, kun valinta ja päätös kesti liian pitkään. Lisäksi ev Alasjärvi oli tela-alustaista vastaan.Muistaakseni valmiusprikaatien osalta puhuttiin 12 ps-haupitsin patteristoista. Eikä siitä ole ihan selvyyttä oliko niitä koskaan tarkoituskaan hankkia pohjoiseen
Jos ostetaan ne tornit ja asennetaan rannikkolinnakkeille poistuneiden 100mm tornien paikalle?
Kukaan ei osta ilman, että emomaa kehittää sen valmiiksi. Suomen pitäisi sitoutua yli sadan ostamiseen ja kehittää vuosikymmeniä eri telatykkisukupolvia.Semmoinenkin on keksitty kuin asevienti...
Kukaan ei osta ilman, että emomaa kehittää sen valmiiksi. Suomen pitäisi sitoutua yli sadan ostamiseen ja kehittää vuosikymmeniä eri telatykkisukupolvia.
Eikä olla erityisen voimakas myynninedistäjä. Edes AMV ei pärjää niin hyvin kuin sen teknisesti ehkä pitäisi.
Telatykkien maailmanmarkkina oli myös kehno jos niitä olisi Suomen kaltainen maa yrittänyt punnertaa vaikka 2000-2020 välillä.
Ruotsin Archer yksi esimerkki. CAESAR pärjäsi Ranskan omilla ostoilla ja Ranskan yleisellä omavaraisuudella. Atmosta tuskin tehtiin erityisemmin edes Israeliin.
Tätä vasten tieto, että K9, Pzh2000 ja M109 on tolkuttomasti. Kuten myös Gzvodikaa yms.
Edes kranaatinheittimiä ei ole erityisemmin saatu myytyä, vaikka Amos/Nemolla on selkeä teknologiajohtajuus.
AS-90 on kuitenkin selkeästi modernimpi panssarihaupitsi kuin M109, ainakin teknisiltä ratkaisuiltaan (mm. nopeampi latasin ja hydropneumaattinen jousitus alustan vakauttamiseksi, vertailukohtana M109 käytti A5-versioonsa saakka asemaanajon yhteydessä laskettavia kannuksia). Ja kun kyse on panssarihaupitsista, ei kantama ole aivan niin oleellista, koska tykillä on mahdollisuus vaihtaa asemaa; NATO-kammioisella L/39 putkella saavutetaan kuitenkin se 23 km perusampumatarvikkeella (tai BAE sanoo 24,7 km AS-90:lle) ja 28 km perävirtauskranaatilla.
AS-90:t voisivat olla hyvä lisä erityisesti taktiseen tulenkäyttöön, operatiivinen tulenkäyttö sitten hyötyy enemmän pidemmästä kantamasta.
Ja jos alustat ovat liian rapeassa kunnossa/huollon kannalta ongelmallisia, niin Puolahan valmistaa K9:n alustoja lisenssillä myös vientiin.