Tykistö

Kun Suomea hehkutetaan "korkean osaamisen maaksi", niin miksei meillä osata rakentaa edes telatykkejä... 😉
Miten niin ei osata?

yxz050Z_a-_IpjQ5-OitwxX4dCQR8xmhN33bBGzZr0E.png
 
Noh, en kyllä erityisen ylpeänä niitä esittelisi 😉 Muistaakseni Mäkiluodon koeammunnoissa ko. tykki huiskaisi yli 50 km päähän. Tähystys loppui 45 km kohdalla.
Varsin erikoinen ilmestys ja sellaisena mielenkiintoinen. Mut ehkä tuosta tosiaan kannattaa olla hissukseen.
 
Ottaen huomioon, että tänne ei ole hankittu M109-kalustoakaan, niin ei ole hyvää kalustoa meille. Uusi alusta (maailman mitassakin harvinainen), lyhyt kantama ja kuntoluokka "käytetty".

Mutta miten aikataulu olisi ongelma? Mehän emme ole juuri nyt kilpailuttamassa uutta tykkiä, toisaalta kalustoa vanhenee pitkälle tulevaisuuteen (122 PSH / 122 H, 122 RAKH, 152 K). Eli kiinnostusta sinänsä saattaisi olla, mutta järkeä toisaalta olisi vain jos hankittaisiin kaikki - jolloin kannattaa jo hieman panostaa vehkeen ylläpitoon "ihan ite" sekä kehittää modernisaatiopaketti.
Toki jos haluaa yksityisajatella, niin tilataan Koreasta K9-alustoja ja istutetaan brittitornit päälle. Mikäli oikein hurjia ollaan, vaihdetaan putki L/52-pituiseen. Puola varmaan tarjoaa apua, jos nätisti pyydetään, koska sitten vehje olisi Krab.
AS-90 on kuitenkin selkeästi modernimpi panssarihaupitsi kuin M109, ainakin teknisiltä ratkaisuiltaan (mm. nopeampi latasin ja hydropneumaattinen jousitus alustan vakauttamiseksi, vertailukohtana M109 käytti A5-versioonsa saakka asemaanajon yhteydessä laskettavia kannuksia). Ja kun kyse on panssarihaupitsista, ei kantama ole aivan niin oleellista, koska tykillä on mahdollisuus vaihtaa asemaa; NATO-kammioisella L/39 putkella saavutetaan kuitenkin se 23 km perusampumatarvikkeella (tai BAE sanoo 24,7 km AS-90:lle) ja 28 km perävirtauskranaatilla.

AS-90:t voisivat olla hyvä lisä erityisesti taktiseen tulenkäyttöön, operatiivinen tulenkäyttö sitten hyötyy enemmän pidemmästä kantamasta.

Ja jos alustat ovat liian rapeassa kunnossa/huollon kannalta ongelmallisia, niin Puolahan valmistaa K9:n alustoja lisenssillä myös vientiin.

AS90 braveheart on testattu Suomessa 2000 helmikuussa Rovajärvellä.

Miksi britit eivät keksineet tietokonetta? Eivät saaneet sitä vuotamaan öljyä.
Videoidenkin perusteella tuon moottori kyllä näyttää aikamoiselta louskulta verrattuna saksalaisten tuotteisiin, sen verran mustaa savua pukkaa. Liekö tuo syy sille, miksi Puola ei hankkinut kuin tornit, ja alustat odottivat itseään siihen saakka, kunnes K9:n alustat päätettiin hankkia?
 
Mitä ihmeen Ilmatorjuntaa Suomella muka on? Se NASAMS Helsingin suojana, 20 Crotalea ja jotain saman verran Asradeja + 6 Marksmania. Siinä se. Ukrainalla sen sijaan on 300 Shilkaa, 70 Tunguskaa, 72 BUK2:ia, 6 TOR:ia ja 4 patteria S-300 systeemeitä. Tämän lisäksi olkapääohjuksia niin mieletön määrä, etten viitsi edes sanoa monta kertaa Suomen olkapääohjukset. Ukrainalla on 10x Suomen ilmatorjunta.
Mikä "se" NASAMS? Niitä on 8 patteria, joista max. 2 (~patteristo) suojaa pääkaupunkia. Lopuista riittää jakaa meri- ja ilmavoimien tukikohtien suojaukseen ja operatiivisten joukkojen toiminta-alueelle patteristo kullekin, jos niin katsotaan hyväksi. Tasajakoon tuskin oikeasti päädytään, mutta pointti onkin siinä että määrää on.
AS90 braveheart on testattu Suomessa 2000 helmikuussa Rovajärvellä.

Miksi britit eivät keksineet tietokonetta? Eivät saaneet sitä vuotamaan öljyä.
Hauskinta tässä on se, että tietokoneenhan keksivät... britit!

Colossus vaan oli niin vahva sotasalaisuus, että historian kirjoissa kunnia on mennyt ihan muille tahoille. Sillä murrettiin kolmannen valtakunnan ylijohdon käyttämä Lorenz-salakirjoitus.

AS-90:t voisivat olla hyvä lisä erityisesti taktiseen tulenkäyttöön, operatiivinen tulenkäyttö sitten hyötyy enemmän pidemmästä kantamasta.

Ja jos alustat ovat liian rapeassa kunnossa/huollon kannalta ongelmallisia, niin Puolahan valmistaa K9:n alustoja lisenssillä myös vientiin.
Jos ostetaan ne tornit ja asennetaan rannikkolinnakkeille poistuneiden 100mm tornien paikalle? 🚎 :devilish:
 
AS-90 on kuitenkin selkeästi modernimpi panssarihaupitsi kuin M109, ainakin teknisiltä ratkaisuiltaan (mm. nopeampi latasin ja hydropneumaattinen jousitus alustan vakauttamiseksi, vertailukohtana M109 käytti A5-versioonsa saakka asemaanajon yhteydessä laskettavia kannuksia). Ja kun kyse on panssarihaupitsista, ei kantama ole aivan niin oleellista, koska tykillä on mahdollisuus vaihtaa asemaa; NATO-kammioisella L/39 putkella saavutetaan kuitenkin se 23 km perusampumatarvikkeella (tai BAE sanoo 24,7 km AS-90:lle) ja 28 km perävirtauskranaatilla.

AS-90:t voisivat olla hyvä lisä erityisesti taktiseen tulenkäyttöön, operatiivinen tulenkäyttö sitten hyötyy enemmän pidemmästä kantamasta.

Ja jos alustat ovat liian rapeassa kunnossa/huollon kannalta ongelmallisia, niin Puolahan valmistaa K9:n alustoja lisenssillä myös vientiin.


Videoidenkin perusteella tuon moottori kyllä näyttää aikamoiselta louskulta verrattuna saksalaisten tuotteisiin, sen verran mustaa savua pukkaa. Liekö tuo syy sille, miksi Puola ei hankkinut kuin tornit, ja alustat odottivat itseään siihen saakka, kunnes K9:n alustat päätettiin hankkia?
AS90 moottori on alitehoinen tuolle massalle ja siksi pukkaa tummaa savua. Vaunua käännettäessä tehot loppuu kesken.
Tornista voisi sanoa, ettei ole ihan erinomaisesti mietitty mitä mihinkä laitetaan. Jos britti kalusto on loppuun käytetty, niin se on oikeasti loppuun käytetty.
Bovingtonissa näki hyvin 3 viikon kurssin aikana miten ps-joukot käyttää kalustoa ja kuinka kulunutta se oli.
 
Puolet 155K98-kalustostahan oli jo tilattuna ylijohdon patteristoille kun ps-haupitsit päätettiin jättää hankkimatta. Eli lisähankinta oli vain 27kpl.
Eli siis jossakin vaiheessa meillä oli tarkoituksena hankkia 27 panssarihaupitsia, ja se menikin hankkeena puihin, ja tilalle tuli 155 K 98:n tilausmäärän kasvattaminen 38 tykistä 56 tykkiin?
 
Eli siis jossakin vaiheessa meillä oli tarkoituksena hankkia 27 panssarihaupitsia, ja se menikin hankkeena puihin, ja tilalle tuli 155 K 98:n tilausmäärän kasvattaminen 38 tykistä 56 tykkiin?
Taisin ilmaista itseni huonosti. Uusi yritys:

90-luvun kirjallisuudessa seikkaili tavoitetila jossa ylijohdon tykistölle hankitaan moottorilavettikanuunoita ja kärkiprikaateille panssarihaupitsit. Ensin mainittuja oli siis jo tilauksessa 27kpl kun ps-haupitsihankinnasta luovuttiin ja prikaatien patteristot päätettiin kalustaa 155K98:lla joita tilattiin lisää toiset 27kpl. Samalla ne ylijohdon patteristot jäivät nuolemaan näppejään ja kaikki uudet kanuunat menivätkin prikaateille. Ps-haupitsipäätös oli siis samalla myös päätös leikata ylijohdon tykistöltä pari sen suorituskykyisintä patteristoa. 2-3 ps-haupitsipatteriston sijasta uutta kalustoa hankittiinkin 1.5 vedettävälle pstolle.

Muistaakseni valmiusprikaatien osalta puhuttiin 12 ps-haupitsin patteristoista. Eikä siitä ole ihan selvyyttä oliko niitä koskaan tarkoituskaan hankkia pohjoiseen vai oliko tavoite 24 kpl.

Ja kohta joku asiaa tunteva tulee kertomaan että olen ymmärtänyt tämän(kin) päin honkia...
 
Muistaakseni valmiusprikaatien osalta puhuttiin 12 ps-haupitsin patteristoista. Eikä siitä ole ihan selvyyttä oliko niitä koskaan tarkoituskaan hankkia pohjoiseen
24/25 olisi se mitä tykkimiehet tavoittelevat, mutta it vei rahat, kun valinta ja päätös kesti liian pitkään. Lisäksi ev Alasjärvi oli tela-alustaista vastaan.
 
Jos ostetaan ne tornit ja asennetaan rannikkolinnakkeille poistuneiden 100mm tornien paikalle? 🚎 :devilish:

Sitten pitää vain kehittää 155 mm merimaalikranaatti, jotta niistä on jotakin hyötyä.
 
Semmoinenkin on keksitty kuin asevienti...
Kukaan ei osta ilman, että emomaa kehittää sen valmiiksi. Suomen pitäisi sitoutua yli sadan ostamiseen ja kehittää vuosikymmeniä eri telatykkisukupolvia.
Eikä olla erityisen voimakas myynninedistäjä. Edes AMV ei pärjää niin hyvin kuin sen teknisesti ehkä pitäisi.

Telatykkien maailmanmarkkina oli myös kehno jos niitä olisi Suomen kaltainen maa yrittänyt punnertaa vaikka 2000-2020 välillä.
Ruotsin Archer yksi esimerkki. CAESAR pärjäsi Ranskan omilla ostoilla ja Ranskan yleisellä omavaraisuudella. Atmosta tuskin tehtiin erityisemmin edes Israeliin.
Tätä vasten tieto, että K9, Pzh2000 ja M109 on tolkuttomasti. Kuten myös Gvozdikaa yms.

Edes kranaatinheittimiä ei ole erityisemmin saatu myytyä, vaikka Amos/Nemolla on selkeä teknologiajohtajuus. Moni on puurtanut heikompia kotimaisina työllisyysprojekteina (Ruotsi Mjölner, Sveitsi Mortar 16/Cobra).
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan ei osta ilman, että emomaa kehittää sen valmiiksi. Suomen pitäisi sitoutua yli sadan ostamiseen ja kehittää vuosikymmeniä eri telatykkisukupolvia.
Eikä olla erityisen voimakas myynninedistäjä. Edes AMV ei pärjää niin hyvin kuin sen teknisesti ehkä pitäisi.

Telatykkien maailmanmarkkina oli myös kehno jos niitä olisi Suomen kaltainen maa yrittänyt punnertaa vaikka 2000-2020 välillä.
Ruotsin Archer yksi esimerkki. CAESAR pärjäsi Ranskan omilla ostoilla ja Ranskan yleisellä omavaraisuudella. Atmosta tuskin tehtiin erityisemmin edes Israeliin.
Tätä vasten tieto, että K9, Pzh2000 ja M109 on tolkuttomasti. Kuten myös Gzvodikaa yms.

Edes kranaatinheittimiä ei ole erityisemmin saatu myytyä, vaikka Amos/Nemolla on selkeä teknologiajohtajuus.

Nimenomaan noihin kranaatinheittimiin pitäisi panostaa. Kunnon tilaus esim. 6X6-alustalla Nemoa ja sitten samaa rannikkojääkärien veneisiin. Joku voisi kiinnostuakin, kun pääsisi jonon jatkoksi. Tuo markkina on paljon vähemmän kilpailtu.
 
AS-90 on kuitenkin selkeästi modernimpi panssarihaupitsi kuin M109, ainakin teknisiltä ratkaisuiltaan (mm. nopeampi latasin ja hydropneumaattinen jousitus alustan vakauttamiseksi, vertailukohtana M109 käytti A5-versioonsa saakka asemaanajon yhteydessä laskettavia kannuksia). Ja kun kyse on panssarihaupitsista, ei kantama ole aivan niin oleellista, koska tykillä on mahdollisuus vaihtaa asemaa; NATO-kammioisella L/39 putkella saavutetaan kuitenkin se 23 km perusampumatarvikkeella (tai BAE sanoo 24,7 km AS-90:lle) ja 28 km perävirtauskranaatilla.

AS-90:t voisivat olla hyvä lisä erityisesti taktiseen tulenkäyttöön, operatiivinen tulenkäyttö sitten hyötyy enemmän pidemmästä kantamasta.

Ja jos alustat ovat liian rapeassa kunnossa/huollon kannalta ongelmallisia, niin Puolahan valmistaa K9:n alustoja lisenssillä myös vientiin.

Esität asiallisia pointteja. Monelta kantilta tuota tykistöasiaa joutuu kyllä pureksimaan.

Jos kalusto ei ole ihan loppuunkäytettyä ja pikkurahalla saisi, niin ehkä? Ovathan meille toimitettavat K9:tkin varmaan ~20 vuotta vanhoja ja niillä on tarkoitus mennä 2050-luvulle. Brittien Braveheartit on toimitettu 1992-1995 ja luopuminen tapahtuu näillä näkymin 2029-2032. Varmaan ne olisivat ainakin peruskunnostettavissa. Onhan täällä hekumoitu myös 122 PSH 74:n jatkolla, vaikka ne ovat vielä vanhempaa itärautaa.

Tarkemmin ajateltuna se alustan vaihto ei kuitenkaan ehkä olisi kannattavaa, vaikka itsekin sitä aiemmin pohdin. Kun tornillekin joutunee jotakin kunnostustyötä tekemään, mahdollisesta uudelleenputkituksesta L/52-putkella puhumattakaan, niin hinta alkaa jo lähestyä uutta panssarihaupitsia.

Jos tykit saisi lähinnä peruskunnostuksen hinnalla ja peruskonstruktio olisi suht toimiva ja luotettava, niin voisihan tuo olla harkitsemisen arvoista. Selkeästi halvempi käytetyn Braveheartin kyllä pitäisi olla kuin nyt hankittavat käytetyt K9:t, korkeintaan 1-1,5 miljoonaa per tykki.

Tosin elinkaarikustannusten osalta ajoneuvoalustainen tykki L/52-putkella voi olla kova kilpailija. Suojaa voi hakea liikkuvuuden ja panssaroinnin sijaan myös pidemmästä ampumaetäisyydestä, ja lisäksi saada työtä kotimaahan tilaamalla Patrialta. Tuettavat joukotkin liikkunevat todennäköisimmin pyörillä, joten kannattaako teloista maksaa?
 
Back
Top