Minulta löytyy ymmärrystä lähinnä markkinamiesten puheille.
Harvempi pääsee tutustumaan noihin pellin alta, ja jos Suomeen joskus jotakin tällaista hankitaan, niin eiköhän se ole kotimaista kehitystyötä. Suuntaviivoja voi kuitenkin mielestäni ottaa myös maailmalta.
Tanskalaisten 8x8 Caesariin laitettiin säilytyslaatikoita laidoille kahteen päällekkäiseen riviin (versus messupresentaatiot):
Katso liite: 60926
Nexterin ukkojen höpinää Caesarista Eurosatory-messuilla:
Jos lähtisin jotakin tällaista rakentamaan, niin aiemmin esitettyjen "vaatimusten" pohjalta valinta olisi ehkäpä 10x10 alusta ja miehistöohjaamo. Viidelle akselille saadaan hyvä kuorma ja kokonaispituus voidaan viedä sinne 12-13 metrin haipakoille, jolloin mukaan mahtuu muutakin kuin tykkimiehistö ja tykki. Jos tykin kulmalle ei aseteta hirveän tiukkoja vaatimuksia, niin harkittavaksi tulisi varmaankin ratkaisu, jossa moottori on ohjaamon alla eikä ohjaamon takana. Tällöin pituudesta säästyy enemmän metrejä materiaalin kuljettamiseen.
Etupenkillä istuu kaksi miestä - tekniikka on etu- ja takapenkkien välissä ja sen päälle mahtuu seisomaan ITKK-ampuja. Takapenkillä matkustaa kolme miestä rinnakkain, kuten monissa paloautoissa. Tällä päästään kuuden hengen miehistöön ja matkustamoon jää vielä jonkin verran tilaa erilaisen roinan kuljettamiseen. Haluttaessa saadaan kahdeksan miestä, kun laitetaan selkä menosuuntaan suunnatut penkit kuljettajan ja etumatkustajan istuinten taakse, tai jopa yhdeksän, jos takapenkki tehdään neljän istuttavana versiona, joka saattaa taisteluvarustuksessa käydä jo hieman ahtaaksi. (Tällöin säilytystilat ohjaamossa toki käyvät heikommiksi.)
Katso liite: 60930
Katso liite: 60931
Käytännössä etuosa näyttäisi siis jotakuinkin tältä Scanian R730:ltä. Kokonaispituutta tietysti 3-4 metriä enemmän ja se viides akseli.
Katso liite: 60932