Tätä kilpailua hieman ihmettelen. Amerikkalaiset ovat kahdesti tehneet uuden panssarihaupitsin jo esisarjan tuotantoa varten, siis XM2001 Crusaderin (joka peruutettiin ohjelmana 2002) ja XM1203 NLOS-C (peruutettiin MGV-ohjelman osana 2009). Ja olihan jo M109A7 käytännössä uusi panssarihaupitsi, koska telalavetti suunniteltiin kokonaan uusiksi Bradleyn osia käyttäen, ja tornikin oli täysin uusi, ainoastaan tykki on periaatteessa vanhaa tekoa. A7:ssä käytettiin XM1203:n latasinta, ja ideakin oli oikeastaan sama (MGV:n sijaan Bradleyn alusta). XM2001 oli sen sijaan paljon edistyneempi, siinä oli tornin takaosassa oleva automaattilatauskoneisto (samantyyppinen kuin K9A2:een on suunniteltu havainnekuvien perusteella), vesijäähdytetty kammio ja putki jne., jotka olisivat mahdollistaneet 10-12 ls/min tulinopeuden.
Nythän siis oltaisiin hankkimassa uutta JBMoU L/52 mukaista tykkiä, kun M109A7:ään perustunut L/58 M1299 (jossa olisi ollut vielä yksi modulaaripanos enemmän) osoittautui liian nopeasti putkensa kuluttavaksi, ja Ukrainan sota on suunnannut tulen tarvetta pitkästä kantamasta ja tarkkuudesta enemmän volyymiin kuin aiemmin.
Noista lähtökohdista en uskoisi uuden 155 mm L/52 panssarihaupitsin tekemisen olevan kovin vaikeaa, etenkään kun XM2001 olisi käyttöönotettuna yhäkin parempi tai vähintään yhtä hyvä kuin vasta nyt markkinoille tulevat ei-amerikkalaiset panssarihaupitsit.