Tykistö

Ehkä kotimaisen aseteollisuuden pitäisi kehittää kustannustehokas kevyt haupitsi kuorma-autoalustalla, ilman kalliita hienouksia. Vientimarkkinaa saattaisi löytyä Itä-Euroopasta, Aasiasta ja lattareista.
Kevyt haupitsi? Tarkoitat 105 mm?

Miksei, mutta noita on jo maailmalla. Hawkeye tulee ekana mieleen, Denelin G7:n pulttaamista ajoneuvoalustalle on myös tutkittu. Korealainen EVO-105 vielä siihen päälle. Sitä paitsi Patria on jo kevyen epäsuoran kärkinimiä Amoksella ja Nemolla.
Veikkaan, että @scip10 tarkoitti jotain 122 K 60:n jatkokehitelmän tyyppistä, joka olisi asennettu ajoneuvoalustalle. 122 K 60:tähän oli hyvin edistyksellinen tykki aikanaan, kuten @veeteetee taisi kirjassaan mainita (tai sitten tänne kirjoittaessaan), niin ainoat oikeat ongelmat johtuivat PV:n siihen suunnittelemasta hylsystä. Muutenhan ase oli ainakin suoritusarvojensa puolesta erinomainen, 26,7 km kantamallaan perusampumatarvikkeella (joka on muuten enemmän kuin 39-pituuskaliiperisella NATO-panoskammioisella 155 mm kalustolla, jolla maksimiamet on noin 24 km).

105 mm kalusto ei jotenkin herätä luottamusta kantamansa (vaikkakin nykyisissä uusissa 105 mm tykeissä on parempi kantama kuin 122 H 63:ssa, se on kuitenkin huomattavasti huonompi kuin esim. 122 K 60:ssä) ja ampumatarvikkeensa suorituskyvyn puolesta.

122 mm kaluston uusimista samassa kaliiperissa puoltaisi se, että kranaatteja on vielä reilusti jäljellä, ja ainoastaan panokset ovat vanhenemassa; uusimista tarvittaisiin siis ampumatarvikevarastojen näkökulmasta vain panoksien kohdalla, jos samassa kaliiperissa pysyttäisiin.

Tosin täällä taidettiin jo aiemmin todeta, että uutta 122 mm kalustoa ei olla hankkimassa, joten se siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja vielä että 2S1 on ollut Ukrainassa kohtalaisen tehokas, josta syystä ei vielä stenata. Laitetaan koulutus toistaiseksi seis, mutta varastoidaan vielä ehkä pitkäänkin ja kertaillaankin vielä. Kun ammuttavaakin on vielä paljon.

Kävi jo mielessä tuosta viimeisestä, että vittuileeko se MPnetin porukalle, mutta kun ei puhunut mitään patterin ilmatorjunnan vahvistamisesta pulttaamalla Sergei haupitsin katolle, niin kai tuo oli tosissaan.

Jos tuo kommentti 2S1:stä oli tarkoitettu vittuiluksi, niin veikkaan että se ei ollut ainakaan kokonaan MPnettiä varten kohdistettu. Todennäköisesti ei ollenkaan. Tarkoitan tällä sitä, että varmasti PV:nkin sisällä on niitä jotka haluaisi itä-raudasta luovuttavan vaikka väkisin, joten tuo kommentti olisi kohdistettu heitä kohtaan.

Ja onhan se hyvä, että noita edelleenkin aiotaan käyttää. Meillä ei ole niin paljoa 155mm:n kalustoa, saati sitten liikkuvaa kalustoa, että noista voisi luopua noin vain.
 
Hyvää tietoa Leickmannilta, mukava lukea päteviä juttuja.
Mutta, alla oleva lainaus ei välttämättä pidä paikkaansa. Norja on Euroopan talousalueen(ETA) jäsen, jolloin samat direktiivit ja säädökset jotka EU-maihin vaikuttaa vaikuttaa myös Norjassa.
Norjalaiset vaativat 100% vastakaupat (eivät EUssa, joten mahdollista) ja siksi heille tulee ylimääräistä kapasiteettia mm moottorihuoltoon, jota voimme harkita hyödyntävämme.
HUOM, en ole varma tästä.
 
Hyvää tietoa Leickmannilta, mukava lukea päteviä juttuja.
Mutta, alla oleva lainaus ei välttämättä pidä paikkaansa. Norja on Euroopan talousalueen(ETA) jäsen, jolloin samat direktiivit ja säädökset jotka EU-maihin vaikuttaa vaikuttaa myös Norjassa.
HUOM, en ole varma tästä.

Ymmärrän epäilyn. Näin kuitenkin kertoi, että 100%. Voihan se olla, että Norja kun ei ole ihan "täysjäsen", niin pääsee kikkailemaan tuon jotenkin. Kyllähän monet EU-maatkin (paitsi Suomi) kiertävät milloin mitäkin sääntöä. Jos vastakaupat ovatkin vaan "teollista yhteistyötä".
 
Norjalaiset vaativat 100% vastakaupat (eivät EUssa, joten mahdollista) ja siksi heille tulee ylimääräistä kapasiteettia mm moottorihuoltoon, jota voimme harkita hyödyntävämme.

Tuoko Norja tähän varsinaista hyötyä? Olen käsittänyt, että K9:n moottori olisi saksalaista tekoa.
 
Mielenkiintoinen norjalaisen evp-majurin kirjoittama juttu K9:stä ja Norjan hankinnasta.

Tekstistä ilmenee mm., että miehistön koulutus onnistuu neljässä viikossa ja huoltohenkilöstön kahdessa viikossa. Jenkkikalustoakin panetellaan ihan kunnolla: M109 ei pärjää Norjan mäkisessä maastossa syvässä lumessa, vaan tarvitsee lumiauran edelle. :eek:

http://www.sadefensejournal.com/wp/?p=4420

1549128514500.png

THE VIDAR PROJECT: NORWAY’S NEW ARTILLERY SYSTEM FROM SOUTH KOREA
20 July, 2018 · Features, V10N4, Volume 10
ABOVE: K9’s 1,000hp MTU engine with Allison automatic transmission engine delivers high power-to-weight ratio and has equal mobility as modern Main Battle Tanks and tracked Infantry Fighting Vehicles. K9’s individual Hydro-pneumatic Suspension Unit at each wheel station provides the K9 with capability to maneuver and fulfil its missions in diverse environments and terrains.

On November 24, 2017, the Norwegian Government made changes in the Budget (2017–2018) for the Norwegian Armed Forces. One change includes the VIDAR Project, an acquisition of 24 K9 Thunder 155mm self-propelled howitzers (SPHs) and a number of K10 Ammunition Resupply Vehicles (ARVs) from Hanwha Techwin (founded as Samsung Techwin), South Korea. According to the government’s proposal, the Project also includes artillery precision and smoke ammunition, materiel for training and logistics. Deliveries are planned to start in 2019 and be finished within 2024. In connection with the purchase, it will be required that an offset agreement of cooperation between Norwegian defense industry and Hanwha Techwin is approved before the main contract is signed. An offset agreement on industrial cooperation must have at least one equivalent value and quality as the main contract. The Ministry of Defense will closely monitor the agreement being fulfilled. The estimated cost framework for the project is NOK 3.193 million (2017) ($409,470,320), including VAT, an amount for uncertainty as well as implementation costs. The project’s management framework is set at NOK 2.900 million ($371,896,000), including VAT.

Extensive Winter Trials—Short List

The choice of K9 has been expected since the Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) executed field trials in Norway, January 11-30, 2016. There were four selected contenders for its 155mm self-propelled howitzer system procurement program nicknamed VIDAR (Versatile InDirect ARtillery system) or NAS The choice of K9 has been expected since the Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) executed field trials in Norway, January 11-30, 2016. There were four selected contenders for its 155mm self-propelled howitzer system procurement program nicknamed VIDAR (Versatile InDirect ARtillery system) or NAS (Norwegian Artillery System). Based on the tests with:

K9 Thunder, Hanwha Techwin,
Panzerhaubitze 2000 (Krauss-Maffei Wegmann—KMW),
M109 KAWEST (an upgraded and modernized M109A2, RUAG), and
CAESAR (the wheeled truck mounted system, Nexter Systems).
The K9 Thunder and the M109 KAWEST were shortlisted in June 2016.
K9 Thunder’s Handbooks/Manuals Have Editorial Similarity to Those of the M109
The K9 system can transit new conscript crew to active duty quickly due to simplicity and similarity to M109 operational doctrine. It takes 4 weeks training for crew proficiency and 2 weeks training for maintenance crew proficiency.


The K9 Thunder fires a Nammo 155mm IM HE-ER Base Bleed (BB) projectile out to a range of 43.6km. (The flashing from the BB is not rocket propulsion but only reduces the drag when it is rising from the origin.) Here with a muzzle velocity of 950 m/s, the ascending trajectory of the projectile reaches a vertex (the highest point of the trajectory) up to a height of 15km before descending to the designated target area more than 40km horizontal distance away from the firing position. (THOMAS DANBOLT/NAMMO)
Investment for Future

Why K9 Thunder and not M109 KAWEST? On one hand, regarding future growth potential for a platform, it is important to purchase new equipment to have modern and efficient systems that comply with current and future needs. On the other hand, further technological development possibilities for M109 KAWEST is considered to be not feasible, and the old parts of the piece (power plant, driveline, etc.) will be at their technical useful end in the middle of the 2020s.

K9 Thunder Is the World’s Leading 155mm/L52 Caliber Self-Propelled Howitzer System in Terms of the Volume of Production

The Republic of Korea’s Army (RoK’s Army) was the first in Asia to field a 155mm/L52-caliber self-propelled system. The K9 Thunder 155mm/L52-caliber tracked SPH, designed and developed in RoK by Hanwha Techwin, have given the RoK’s Army a significant improvement in capability over their current K55/K55A1 (the South Korean variant of the M109A2). K9 Thunder 155mm/52-caliber SPH will augment and replace the RoK Army’s 155mm/L39 caliber M109A2 SPHs.

When Experience Counts

The company was the prime contractor for the co-production of 1,040 M109A2s for the RoK. The first XK9 prototype was completed in 1994, and the first production weapons were delivered in 1999. In South Korea, a total of 1,136 K9 Thunder and 179 K10 Ammunition Resupply Vehicles (10 ARV) are delivered, and K9 Thunder is the only tracked armoured SPH system in mass production. K9 Thunder has proven its superiority through demonstrations and evaluation tests in various proving grounds such as extreme weather in jungles, barrens and severely cold areas. K9 Thunder has an excellent mobility and conformability with any other field artillery units. The K9 has been operated in RoK since 1999 (K10 ARVs from 2009). K9 Thunder is serving as one of the main conventional deterrent forces in the RoK Army.


The Norwegian Army’s old M109A3GNs have limited maneuver capability in hilly terrain covered with deep snow. (OLE-SVERRE HAUGLI/NORWEGIAN ARMED FORCES)
The K9 and K10 Artillery Battery’s Tactical Concept

K9 Thunder SPH is designed for manoeuvre operations in a highly technological battlefield, along with main battle tanks and infantry combat vehicles. The K9 Thunder is an adaptable weapon system with a sophisticated fire control system embedded on each K9 and with the coordination of the Fire Direction Centre (FDC). The K9 is able to deliver indirect fire support to disperse, subdue and neutralize enemy ability to wage war in a network-centric environment. In the RoK, a K9 Thunder/K10 ARV combined battery has the versatile capability needed to engage any enemy target. Each K10 ARV supports two K9s. K10 ARV has a fully automated robotized equipment delivery system and resupplying capability to maximize the efficiency of artillery forces. K10 shares the same chassis, power pack and suspension with K9 Thunder. That gives efficiency in logistics support and tactical movement. The K10 ARV moves to the firing position after loading the ammunition stored in the ammunition dump or on the truck to resupply the K9 Thunders. In order to sustain the firing mission, K10 ARV approaches the K9 and resupplies its on-board munitions immediately when needed, wherever K9’s position, regardless of weather, daylight or darkness. K10 ARV has an electrically operated telescopic arm and conveyor belt to transfer rounds and charges and feeds 155mm projectiles and associated charges into the bustle at the rear of the K9 turret at a rate of 48 rounds and charges in 18 minutes. All crew is under protection during resupply. K10 ARV carries 104 rounds, sufficient to resupply two K9 guns.

K9 Thunder’s Features

The South Korean-made armoured Self-Propelled Howitzer (SPH) 155mm L52-caliber howitzer with a 23-liter combustion chamber volume is compatible with all NATO 155mm standard ammunitions and conforms to the Joint Ballistic Memorandum of Understanding (JBMoU).

The K9 Thunder is autonomous with a Modular Azimuth Position System and a Kongsberg Automatic Fire Control System connected to the CI2 network. With coordination of the FDC, K9 Thunder is able to deliver indirect fire support to disperse targets, neutralize and incapacitate enemy ability to wage war in a network-centric environment.

K9 has a great fire power and rate of fire to provide fast and concentrated fire power over time.


The 155mm IM HE-ER has been designed to defeat light armour and soft targets up to 40km away (with a L52-caliber cannon). IM explosives provide an enhanced blast and fragmentation effect and have greater impact on semi-hard targets. For increased flexibility the round incorporates an interchangeable base bleed and hollow base. Nammo’s 155mm-caliber ammunition family is designed to significantly strengthen the effect of the artillery. Shown on the ground, the 155mm IM HE-ER projectile and the 155mm TP-ER—cost-effective training with ballistic match to IM HE-ER (available in two versions: inert [no energetics] or with a small explosive spotting charge). (THOMAS DANBOLT/NAMMO)
Longer Firing Range: K9 Thunder fired a Nammo 155mm IM HE-ER (Insensitive High Explosive Extended Range) Base Bleed projectile out to a range of 43.6 kilometers. The live firing took place at the Swedish firing test range Ravlunda, May 2–4, 2016. The test was checked by the Norwegian Defence Research Institute. A maximum range of 54km has been achieved in trial.

K9 Thunder is designed and developed to the tactical concept of “Shoot & Scoot.” K9 Thunder carries out its first round within 30 seconds while at rest and 60 seconds while in movement as soon as it receives firing information from the FDC. After completing the mission, K9 Thunder quickly moves away from the primary firing position prior to the enemy’s counter fire and implements the next mission. A burst rate of fire of three rounds can be achieved in less than 15 seconds, with a maximum rate of fire of from six to eight rounds a minute for three minutes. Sustained rate of fire is from two to three rounds a minute for one hour.

The K9 has proven to be modern, reliable and precise. At all times, when executing fire missions, the crew is protected under steel armour.

It has deployment capability in difficult terrains in all weather conditions. K9’s 1,000hp MTU engine with Allison automatic transmission engine delivers high power-to-weight ratio (21.6hp/t*) and has equal mobility like modern main battle tanks and tracked Infantry Fighting Vehicles [*Benchmark: Leopard 2 A4, 1,500hp engine power/weight 62.5 = 24hp/t].

K9’s individual HSU (Hydro-pneumatic Suspension Unit) at each wheel station provides the K9 Thunder SPH with capability to manoeuvre and fulfil its missions in diverse environments and terrains. The HSU minimizes shock and vibration to the cabin and significantly reduces crew fatigue. The HSU gives a quick stabilization of the gun between firing of rounds. The old Norwegian Army’s M109A3GN cannot travel across the Norwegian hilly terrain in deep snow and immediately execute a firing mission without help from snow clearing machines (due to low power-to-weight-ratio).


K10 Ammunition Resupply Vehicle (ARV) fulfils the requirements of the substantially increased ammo amount used in modern warfare to supply the K9 Thunder so that it can meet its tactical requirements of a higher firing rate and Shoot & Scoot. K10 has a fully automated resupplying capability to maximize the artillery batteries’ efficiency and shares the same chassis, power pack and suspension with K9 Thunder for efficiency in logistics support and tactical movement.
The “Family” of K9

Besides the Republic of Korea, the countries mentioned below show that the K9 SPH 52-caliber 155mm protected artillery system qualifies to be the largest number of 52-caliber SPHs system in terms of the scheduled volume of production and fielded in the world and the only SPH system in mass production.

Turkey

In 2001, Turkish Land Forces Command signed a contract with Techwin to provide K9 subsystems for integration with locally produced components in Turkey. Delivery of the Turkish SPH, named the T-155 Firtina (Storm), began in 2004. Production in Turkey began in 2012, and a total of 350 designated T-155 Firtina will be produced, with production continuing.

India

May 14, 2017—In the first howitzer order to a domestic private sector company, the Indian Ministry of Defence signed a $700 million contract defense company, Larsen & Toubro (L&T). L&T will produce 100 155mm /52-caliber-tracked howitzer guns in India with Korean defence firm Hanwha Techwin. India’s system of choice after exhaustive comparison tests against the Russian system has reasserted K9 as the leading 52-caliber system in the world.

Poland

Two K9 Thunder chassis were provided to Poland for use with the Krab (crab is a Polish-license built “AS90 Braveheart” 155mm/L52-caliber turret married with a K9 Thunder chassis) and after trials accepted for production, with eight vehicles delivered in 2008. After this first pre- series, production was left in 2014 to Korean Samsung Techwin. 120 more vehicles are in order for the Polish Army.

Finland

On March 2, 2017, in Seoul, South Korea, the Finnish Defence minister signed a contract regarding acquisition of 48 SPH K9 Thunders, spare parts and training. The Estonian Ministry of Defence has decided to join Finland’s plan to acquire South Korean K9 Thunder 155mm self-propelled howitzers.

Estonia

As a part of the development program to upgrade military equipment, Estonia will acquire at least 12 SPH K9s and according to current plans should enter service by 2021.

Egypt

The Egyptian Army has performed evaluation tests for the K9 howitzer in Egypt. The final contract is expected to be signed in early 2018.


January winter day trials. (WALTER HÅLAND)
Nordic Cooperation Possibilities

Norway can, together with Finland and Estonia, establish a base for a system commonality and thus have an advantage to maximize use of regional subsystems in addition to full system support from Hanwha Techwin.

Through Life Support (TLS)

Hanwha Land Systems provides full system support throughout the life cycle for maintenance of the K9 through a proven ILS package. The ILS for K9 includes:

Integrated Logistics Support (ILS)

ILS of K9 Thunder has not only made a great contribution to its combat readiness but also made a noticeable reduction of life-cycle cost. Spare parts availability is anticipated beyond 2050.

Supportability Analysis (SA)

Various elements of SA have been applied to accomplish K9 ILS, such as: Test & Support Equipment, Spare Parts & Inventory, Facility/Utility, Level of Repair, Criticality, Operator Task, Distribution, Personnel Training, Maintenance, Interactive Electronic Technical Manual (IETM) + TM Publication, Test & Diagnostic Equipment/Special Tool and Training Aids.

Through Life Support (TLS)

TLS utilizing regional support base and technical transfer to local entity of choice, ILS and tech data to manage Maintenance Level 2~4, Establish field service at a Nordic company, Train the trainer at a Nordic/Baltic country, Transit TLS activity to Nordic/Baltic countries after first 5-year TLS, Maintain REACH BACK to Hanwha for sustainment support, Develop national industry as part of global supply chain for K9 SPH International, Regional parts supply, Licensed K9 components, produced in Poland and/or Turkey, could be utilized in an emergency, Synergize user community group dialogue to maximize support capability.

Norwegian Industry

Kongsberg Defence Systems (KONGSBERG) has entered into a contract with Hanwha Land Systems to deliver Integrated Combat Solution (ICS) to Finland’s new K9 artillery system. That means that KONGSBERG can deliver risk-free integration of ODIN (C2) to ODIN (FCS) and system networks to other Norwegian Armed Forces equipment, as well as risk-free integration for remote-operated weapon stations. Nammo will deliver the 155mm HE-ER (High Explosive Extended Range) ammunition.



by Major Walter Christian Håland (Ret.) on 20 July, 2018.
 
Tuoko Norja tähän varsinaista hyötyä? Olen käsittänyt, että K9:n moottori olisi saksalaista tekoa.

MTU moottori. Käsitin, että Norja saa täyden moottorihuollon kaikkineen, mutta kun korjattavaa ei tietenkään omien 24 vaunun puolesta riitä koko ajaksi, olisi siinä ehkä sopuhintaan täytehommia Suomen moottoreiden remontoinnissa.
 
MTU moottori. Käsitin, että Norja saa täyden moottorihuollon kaikkineen, mutta kun korjattavaa ei tietenkään omien 24 vaunun puolesta riitä koko ajaksi, olisi siinä ehkä sopuhintaan täytehommia Suomen moottoreiden remontoinnissa.

Eikö moottorin pitäisi kestää enemmän tai vähemmän ajoneuvon koko elinikä kevyellä huollolla? (Öljyt jne.) Tela-ajoneuvon käyttöprofiili on tietysti erilainen kuin pyöräajoneuvojen, mutta nyt ei kuitenkaan ole kyse suihkumoottorista.

Lisäys: Sopuhinnoista en tiedä norjalaisella palkkatasolla...
 
Ymmärrän epäilyn. Näin kuitenkin kertoi, että 100%. Voihan se olla, että Norja kun ei ole ihan "täysjäsen", niin pääsee kikkailemaan tuon jotenkin. Kyllähän monet EU-maatkin (paitsi Suomi) kiertävät milloin mitäkin sääntöä. Jos vastakaupat ovatkin vaan "teollista yhteistyötä".
Ok voihan se olla noin
 
Mielenkiintoinen norjalaisen evp-majurin kirjoittama juttu K9:stä ja Norjan hankinnasta.

Tekstistä ilmenee mm., että miehistön koulutus onnistuu neljässä viikossa ja huoltohenkilöstön kahdessa viikossa. Jenkkikalustoakin panetellaan ihan kunnolla: M109 ei pärjää Norjan mäkisessä maastossa syvässä lumessa, vaan tarvitsee lumiauran edelle. :eek:

http://www.sadefensejournal.com/wp/?p=4420

Siinähän se sanotaankin melkein heti alussa: "In connection with the purchase, it will be required that an offset agreement of cooperation between Norwegian defense industry and Hanwha Techwin is approved before the main contract is signed. An offset agreement on industrial cooperation must have at least one equivalent value and quality as the main contract. The Ministry of Defense will closely monitor the agreement being fulfilled."
 
Miten muuten....onko perää siinä, että ääripakkasissa eli jossain neljänkympin korvilla tykistö on parasta panna pressujen alle ja unohtaa ampumiset....tällaistakin olen kuullut, HMTTlta tosin, kun ainakin Rovalla on ammuttu varmasti jos ties millaisilla keleillä?

Kyllä se pakkanen panee Pyhää Barbaraakin mutta ei tykistöllä ampumista toki tarvitse -40 asteessa vielä lopettaa. Monenlaisia rajoituksiahan tuollainen pakkanen aiheuttaa kaikelle kalustolle, joskus nuorna miehenä piti parikaapeliakin varata kilometrille 4-5 kelaa kun ei laku oikein tahtonut oieta maahan laskettaessa. Pakkasta oli tuolloin 30-40 astetta, silloin ampuivat kaikki aseet aivan suunnitelman mukaisesti.
 
Kyllä se pakkanen panee Pyhää Barbaraakin mutta ei tykistöllä ampumista toki tarvitse -40 asteessa vielä lopettaa
Ennen oli miehet rautaa! Intti-ikäinen @Old Boy kin ammusvartiossa 39 asteen pakkasessa. Pakkasvarusteina ylikoko-mannesaappaat tupla-villasukilla, sarkapuku, verryttelypuku sekä erittäin kulahtanut mantteli M36. Kaikki harmaata normikamaa: mitään pakkasvarusteita ei vielä ollu. Päätinkin että jos täältä selviän ilman paleltumavammoja, en enää kylmää valita.... Enkä ole niin tehnyt vieläkään!

40 asteen pakkanen on ehkä raja jolloin nykytekniikka vähitellen lakkaa toimimasta tai kaikki hidastuu niin että taistelutoiminta pysähtyy. Alle 30 sen sijaan voidaan mennä helposti kuten harjoituksissa on nähty.
 
Ysärillä Nato-määritelmä oli, että -40 astetta pakkasta tarkoittaa maajoukoille 80 prosentin suorituskykylaskua. En tiedä, miten se nykyään määritellään.

Olisko sitten kuitenkin niin, että fin-swe-nor-rus - joukot ovat kokonaisuutena kyvykkäämpiä ja valmistautuneempia toimimaan myös arktisissa oloissa...nimenomaan kokonaisuutena?

Jäsen @Old Boy n palvelusaikoina taisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että pakkasleireillä ja niiden jälkeen napsittiin jätkiltä varpaita ja sormia. Ylikokoinen jatsari ei ole mikään taikaihme, kun pakkanen on tarpeeksi ravakkaa, sehän muuttuu ihan kappuraksi ja auta armelias, jos ei ole vaihtaa sukkia kuiviin -usein-.

Olikos jäsen Old Boy n aikaan teltan pohjalla muuta kuin telttavaate ja havut?

Millaisia muuten ovat esim. kuustuumaisen tykistön kranaatit käsitellä kovalla säällä, kun käpälissä on melkein jäiset rukkaset vai onko käytössä jotain kitkarukkasia tms.? Pökäleellähän on nimittäin jo painoakin sen verran, että siitä pitää saada kiinni kunnolla, tosin ote näyttää kuvissa olevan -opetettu- ja oletan, että käsittelyä hierotaan ja treenataan tarpeeksi.
 
taisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus, että pakkasleireillä ja niiden jälkeen napsittiin jätkiltä varpaita ja sormia. Ylikokoinen jatsari ei ole mikään taikaihme, kun pakkanen on tarpeeksi ravakkaa, sehän muuttuu ihan kappuraksi ja auta armelias, jos ei ole vaihtaa sukkia kuiviin -usein-.
Muistelen nähneeni jossain ihan artikkelinkin siitä, kuinka paleltumien määrä suorastaan romahti, kun nahkasaappaita alettiin korvata suuremmissa määrin huopakumisaappailla.
 
Muistelen nähneeni jossain ihan artikkelinkin siitä, kuinka paleltumien määrä suorastaan romahti, kun nahkasaappaita alettiin korvata suuremmissa määrin huopakumisaappailla.

Näin minäkin olen ymmärtänyt että huopakumisaapas on ollut tärkeimpiä yksittäisiä parannuksia Pv:n varustuksessa.
 
Jos jotain pahaa pitää joskus sanoa asepalveluksesta, niin 99 tammikuun lopulla suoritetut rata-ammunnat avo käsin.

Seurauksena paleltuma rakot käsiin. Ja vieläkin uidessa voi krampata käsi jos on vähän viileämpää vettä.
 
Back
Top