No kyllä mä vähän tuota mietinkin... että kippaako se paatti, kun kaartaa liian jyrkästi.
Kun en mitään ymmärrä noista koneistoista, niin ajatus oli, että ne ovat kaikkein taaimmaisena, jolloin ohjaamon takaa pidentämällä saa kontille "syvennyksen". Tai vaihtoehtoisesti dieselit siirretään keulaan, mikä on ehkä painopisteen kannalta parempi, ja jälleen saadaan kontti melko matalalle. (En tiedä, aiheuttaako ongelmia voimansiirrolle.)
Ovatko Jehun kansirakenteet osa rungon lujuutta vai ainoastaan sade- ja ballistinen suoja matkustajille? Niitä ehkä voisi madaltaa metrin verran tai sitä luokkaa. Tällöin tykki ei ole niin korkealla, mutta pystyy vielä ampumaan suorasuuntauksellakin.
Nopeuden säilyttämisestä en ollut huolissani. Jos ruotsalaiset vetävät puolella koneteholla CB90:llä 40 solmua ja Jehun huiput on 40+, niin ajattelin, että nykykoneilla pärjättäisiin. Tokihan meno hidastuu vähän miehistönkuljetus-Jehuihin nähden, mutta miten paljon niilläkään ajettaisiin hanat auki?
Mitä tulee miehistöön ja sen tilantarpeeseen, niin tiedän asiat paremmin kuin merivoimat. Merivoimien oma ilmoitus Jehun miehistöstä on 2-6 miestä. Jos vedetään analogiaa esim. rynnäkköpanssarivaunuihin ja Marksmaniin, niin niissä yksi ajaa ja kaksi miestä, joista toinen lisäksi johtaa koko vaunua, operoi sensoreita ja aseita.
Ilmeisesti veneen kuljettaminen on kuitenkin hieman haastavampaa, joten lähden avokätisesti neljän hengen perusmiehityksestä. Kapteeni (johtaja) ja ase-/sensorioperaattori (ampuja) sekä veneenkuljettaja (ajaja) ja tähystäjä. (Joku toimii OTO-konemestarina.) Ehkä yksi konsoli lisää tarvitaan, jotta sekä johtaja että ampuja voivat käyttää sensori- ja asejärjestelmiä tehokkaasti. Jos päälle laitetaan Nemo-kontti, niin sitten miehistö lisääntyy kolmella, mutta he toimivat sieltä kontistaan käsin. Tämä vene ei ole merellä päiviä tai viikkoja kerrallaan, pikemminkin tunteja. Kyllä ne nykyiset kahvinkeitin, kuivakäymälä ja mikroaaltouuni saavat luvan riittää.