UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Puolustusvoimat kyllästyi israelilaiseen asekauppiaaseen

Tuosta jutusta ilmeni sellainen uusi tiedonjyvä, että mainittiin että tilatut 55 järjestelmää sisältäisivät satoja lennokkeja, eli varmistui se mitä hiukan ounastelimme eli yksi järjestelmä sisältää useita lennokkeja.
 
4_zps7dd80bd0.jpg



http://www.militaryphotos.net/forum...January-2014&p=7007909&viewfull=1#post7007909
 
14_zps5a5372ab.jpg


A close-up of the tiny unmanned aircraft Black Hornet, used by the Army in Afghanistan at RAF Waddington on January 15, 2014 in Waddington, England. RAF Waddington has two Ground Control Stations operating unmanned aircraft systems in Afghanistan, including the RAF's Reaper aircraft. The unmanned aircraft systems, often referred to as drones, include current and future equipment such as Hermes 450, Black Hornet Nano, Tarantula Hawk, Watchkeeper and Scan Eagle.
 
Ei kannata lainata teron puhelinta.

http://www.digitoday.fi/yhteiskunta...a-johtanut-siviilien-surmaamiseen/20142068/66

Ex-lennokkilentäjä: NSA:n teledata johtanut siviilien surmaamiseen
img4x3.php

Yhdysvaltain ilmavoimien kauko-ohjattava Predator-lennokki. Arkistokuva.
Kuva: U.S. Air Force/Nadine Barclay
11.2.2014 12:25 Yhdysvaltain miehittämättömillä ilma-aluksilla tekemät iskut terroristeja vastaan osuvat välillä harhaan, väittää entinen lentäjä uudelle The Intercept -julkaisulle.

Yhdysvaltain tiedusteluvirasto NSA:n keräämiä teletietoja käytetään liian huolettomasti miehittämättömillä lennokeilla tehtävissä iskuissa. Seurauksena on ollut siviilien kuolemia, kertoo armeijan entinen lennokkilentäjä.

Nimettömänä pysyttelevä lentäjä antoi haastattelun uudelle The Intercept -julkaisulle, jonka taustalla on NSA-vuotaja Edward Snowdenin luottomies, arvostettu toimittaja Glenn Greenwald.

Yhdysvaltain sota terrorismia vastaan käsittää valittujen kohteiden tappamisia muun muassa Afganistanissa ja Somaliassa. Julkaisun mukaan NSA voi paikantaa epäillyn terroristin sim-kortin, minkä jälkeen kohdetta vastaan voidaan hyökätä esimerkiksi lennokilla.

Mutta kohteet ovat entistä tietoisempia NSA-seurannasta ja he saattavat vaihdella niitä aktiivisesti. Toiset taasen eivät seurannasta tiedä ja saattavat lainata puhelintaan vaikkapa lapsilleen. Seurauksena lennokki-iskut ovat enemmän tai vähemmän arpapeliä, missä viattomia ihmisiä on lentäjän mukaan "ehdottomasti" kuollut.

Paljastus on yksi vakavimmista, mitä koko NSA-soppaan on toistaiseksi liittynyt. Aiemmat tiedot vakoiluviraston toiminnasta ovat yleensä vaarantaneet ihmisten tietosuojaa, mutta eivät näin selvästi heidän henkeään.

– Kun pommi laskeutuu tai yöllinen rynnäkkö tapahtuu, tiedetään, että puhelin on siellä. Mutta emme tiedä, kuka sitä pitelee, ex-lentäjä kuvailee The Interceptille.

Voidaan toki väitellä, onko Yhdysvaltain taktiikka epäiltyjen terroristien eliminoimiseksi ylipäätään moraalisesti oikein tai edes maan etujen mukainen pitkällä aikavälillä. Lentäjä myös huomauttaa, että hän itse osallistui iskuihin, joissa kohde tiedettiin, mutta joissa kuoli lisäksi lähellä olleita tuntemattomia ihmisiä.

Yhdysvaltain presidentti Barack Obama on aiemmin vakuuttanut, että iskuja terroristeja vastaan ei tehdä ennen kuin siviilien turvallisuus on taattu.
 
A plane that laughs at short runways, a helicopter that sneers at slow airspeeds, a Jeep that jumps over IEDs, a robot that fears nothing as it ferries cargo and wounded soldiers in and out of battle zones—all these machines in one small, convenient package—that's what the military calls "Darpa hard."

As for Darpa itself—the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency—it used to call the experimental vehicle the Transformer, in a nod to the television series about reconfigurable robots. Now, though, the agency has rechristened the vehicle Ares, after the Roman god of war and a tongue-twisting acronym (Aerial Reconfigurable Embedded Systems).

A tip o' the hat goes to Graham Warwick, a British-trained aeronautical engineer who got the story last week for Ares, the defense blog of Aviation Week, where he's managing editor. Another hat tip goes to our own Evan Ackerman, who blogged about this back in August (without video but with plenty of great artist's impressions of the machine).
http://spectrum.ieee.org/tech-talk/aerospace/aviation/its-a-helicopter-its-plane-its-a-jeep-yes

 
Together with the UK Ministry of Defence, BAE Systems have revealed that Taranis, the stealthy unmanned combat vehicle demonstrator and the most advanced aircraft ever built by British engineers, surpassed all expectations during its first flight trials last year.




The Dassault nEUROn is an experimental Unmanned Combat Air Vehicle (UCAV) being developed with international cooperation, led by the French company Dassault Aviation. The nEUROn made its first flight on December 1, 2012 in France. Flights are to continue in France until 2014, when they will be moved to Sweden for operational trials, then to Italy to measure stealth characteristics and for live-firing tests.
 
Venäjä: Krimillä pysäytettiin USA:n valvontalennokki
Venäjän ase- ja teknologiayhtiön Rostecin mukaan 4 000 metrin korkeudessa lentänyt miehittämätön lennokki joutui tekemään pakkolaskun ja päätyi Krimin itsepuolustusjoukkojen haltuun.

Verkkosivusto The Voice of Russia väittää Krimillä pysäytetyn yhdysvaltalaisen tiedustelulennokin olevan kuvan kaltainen MQ-5B. Kuvassa Yhdysvaltain armeijan sotilaat huoltavat tiedustelulennokkia tukikohdassa Yhdysvalloissa. Kuva: Yhdysvaltain armeija
Venäjä sanoo, että Krimillä on pysäytetty yhdysvaltalainen miehittämätön valvontalennokki, kertovat uutistoimisto AFP ja nettisivusto The Voice of Russia.

Venäjän valtiollisen ase- ja teknologiayhtiön Rostecin mukaan lennokki lensi noin 4 000 metrin korkeudessa ja sitä ei käytännössä voinut nähdä maasta.

Lennokin yhteys yhdysvaltalaisoperaattoreihin kyettiin katkaisemaan, minkä seurauksena se joutui tekemään pakkolaskun ja joutui lähes vahingoittumattomana itsepuolustusjoukkojen haltuun, Rostec sanoo. Yhtiö sanoo valmistaneensa lennokin pysäyttämisessä käytetyn välineistön, mutta ei kerro, kuka sitä käytti.

Rostecin mukaan lennokki näyttää tunnistenumeronsa perusteella kuuluvan Baijerissa olevalle yhdysvaltalaiselle tiedusteluprikaatille. The Voice of Russian mukaan tämä on toinen kerta, kun yhdysvaltalainen valvontalennokki on pysäytetty Krimin yllä.

Lähteet:

AFP, Yle Uutiset
 
Venäjä: Krimillä pysäytettiin USA:n valvontalennokki
Venäjän ase- ja teknologiayhtiön Rostecin mukaan 4 000 metrin korkeudessa lentänyt miehittämätön lennokki joutui tekemään pakkolaskun ja päätyi Krimin itsepuolustusjoukkojen haltuun.

Verkkosivusto The Voice of Russia väittää Krimillä pysäytetyn yhdysvaltalaisen tiedustelulennokin olevan kuvan kaltainen MQ-5B. Kuvassa Yhdysvaltain armeijan sotilaat huoltavat tiedustelulennokkia tukikohdassa Yhdysvalloissa. Kuva: Yhdysvaltain armeija
Venäjä sanoo, että Krimillä on pysäytetty yhdysvaltalainen miehittämätön valvontalennokki, kertovat uutistoimisto AFP ja nettisivusto The Voice of Russia.

Venäjän valtiollisen ase- ja teknologiayhtiön Rostecin mukaan lennokki lensi noin 4 000 metrin korkeudessa ja sitä ei käytännössä voinut nähdä maasta.

Lennokin yhteys yhdysvaltalaisoperaattoreihin kyettiin katkaisemaan, minkä seurauksena se joutui tekemään pakkolaskun ja joutui lähes vahingoittumattomana itsepuolustusjoukkojen haltuun, Rostec sanoo. Yhtiö sanoo valmistaneensa lennokin pysäyttämisessä käytetyn välineistön, mutta ei kerro, kuka sitä käytti.

Rostecin mukaan lennokki näyttää tunnistenumeronsa perusteella kuuluvan Baijerissa olevalle yhdysvaltalaiselle tiedusteluprikaatille. The Voice of Russian mukaan tämä on toinen kerta, kun yhdysvaltalainen valvontalennokki on pysäytetty Krimin yllä.

Lähteet:

AFP, Yle Uutiset

Mielenkiintoinen tiedote. Jos se ei ole sotapropagandaa, ilmatorjunta on muuttanut luonnettaan. Lennokit pudotetaan radioaalloilla.

Toisaalta voisi kuvitella, että tiedustelennokkeihin asennettaisiin sen verran tekoälyä, että jos yhteys luonnolliseen tyhmyyteen katkeaa, lennokki lentäisi takaisin kotikentälleen kuin kirjekyyhky lakkaansa. Tai jollei se onnistu, syöksyisi kamikazena tonttiin.

Eri asia on, jos vastapuoli onnistuu kaappaamaan koneen kontrolliinsa ja ohjaa sen sitten omalle puolelleen.
 
Toisaalta voisi kuvitella, että tiedustelennokkeihin asennettaisiin sen verran tekoälyä, että jos yhteys luonnolliseen tyhmyyteen katkeaa, lennokki lentäisi takaisin kotikentälleen kuin kirjekyyhky lakkaansa. Tai jollei se onnistu, syöksyisi kamikazena tonttiin.

Tietenkin voisi, mutta kun alkuperäiseen ohjelmaan sellaista ei tehty niin en hirveästi usko, että päivitysten kautta tulee uusia ominaisuuksia. Ja sen puoleen nuo UAVt on suunniteltu toimimaan ilman, että lentäjän ei tarvi olla koko ajan puikoissa antamassa käskyä. Joten jos yhteys katkeaa, niin kone jatkaa edellistä käskyä eikä heti käänny takaisin.
 
Mikä siinä on, etteivät jenkitkään osaa tehdä noista lennokeista kaappauksenkestäviä? Pitääkö kaikki liikenne käyttää selkokielisenä suoraan sinne lennokkiin ilman autentikointia ja pitääkö koko paskassa olla joku aivopieru että jos yhteys katkeaa niin laskeudutaan nätisti? Älkää luoja paratkoon väittäkö, että Suomeenkin ostetuissa lennokeissa on samalla tasolla tämä älykkyys?
 
Mikä siinä on, etteivät jenkitkään osaa tehdä noista lennokeista kaappauksenkestäviä? Pitääkö kaikki liikenne käyttää selkokielisenä suoraan sinne lennokkiin ilman autentikointia ja pitääkö koko paskassa olla joku aivopieru että jos yhteys katkeaa niin laskeudutaan nätisti? Älkää luoja paratkoon väittäkö, että Suomeenkin ostetuissa lennokeissa on samalla tasolla tämä älykkyys?

Ilmeisesti salattu yhteys vaatii enemmän kaistaleveyttä tai se muuten hidastaa sateliittiyhteyttä. Tai mahdollisesti tuon lennokin annettin tulla kaapatuksi tarkoituksella. Onhan sillä oma vaikutuksensa jos tiedetään jenkkien olevan alueella, vaikka vain lennokilla lentelemässä.
 
Mikä siinä on, etteivät jenkitkään osaa tehdä noista lennokeista kaappauksenkestäviä? Pitääkö kaikki liikenne käyttää selkokielisenä suoraan sinne lennokkiin ilman autentikointia ja pitääkö koko paskassa olla joku aivopieru että jos yhteys katkeaa niin laskeudutaan nätisti? Älkää luoja paratkoon väittäkö, että Suomeenkin ostetuissa lennokeissa on samalla tasolla tämä älykkyys?
Onnistuihan Iraniltakin jenkkien stealh lennokin kaappaus... Kaipa se mahdollista on jos saadaan emo signaali poikki ja oma ohjaus signaali tilalle. Sitä miten tuo toteutetaan ei ole hajua koska olettaisin että noissa jonkinlaista salausta kuitenkin käytetään... Sanoisin että jos ongelma on salaisessa, uuden uutukaisessa stealth lennokissa niin se löytyy aivan varmasti myös suomalaisista.. Toisaalta en ole kuullut että predatoria tai globalhawkia olisi kaapattu että kai se jotenkin olisi vältettävissä... Korkeus tuo suojaa aivan varmasti jos signaali tulee satelliitin kautta. Tuolloinhan häirinnän olisi päästävä siihen väliin.

Miksei noissa voisi olla sen verran älyä että jos salattu yhteys katkeaa niin vehje lähtee kotiin päin ja laskeutuu turvalliseksi katsotulle, ennalta ohjelmoidulle alueelle.
 
Iranilaisten väitteet RQ-170 häivelennokin kaappauksesta lienevät ainakin osittain valheellisia kun "laskeutumisen" jälkeen siivet olivat poikki ja pohja melko rutussa.

RQ-170 luultavasti tipahti taivaalta tähän tyyliin mikä selittäisi vauriot.
 
Iranilaisten väitteet RQ-170 häivelennokin kaappauksesta lienevät ainakin osittain valheellisia kun "laskeutumisen" jälkeen siivet olivat poikki ja pohja melko rutussa.

Toki mahdollista, mutta lennokit ovat usein tuossa kunnossa 'hyvänkin' laskeutumisen jälkeen, joten paha sanoa juuta/jaata... Se onkin ollut toistaiseksi lennokkien iso ongelma, tappiot onnettomuuksien vuoksi ovat olleet paljon yleisempiä kuin miehitetyillä koneilla.
 
Salauksen käyttöönotto ei vie kaistaa yhtään enempää. Eikä maksa varmaan kuin muutaman euron hintaisen prosun laittamisen sinne. Käsittämätöntä munaamista ettei tuollaisia käytetä. En menisi mitenkään vakuuttamaan, että Suomeen tulevat lennokit olisi jotenkin muka paremmin suojattu kuin nuo ovat. Tietoturvan taso on yleisesti ottaenkin niin perseestä, kun jengi ei tajua perusasioistakaan mitään. Pakollinen salaus ja autentikointi viestinnälle ja jos viestintä tai komentosignaalit katkevat, inertiaohjauksella joko suoraan takaisin lähtöpaikkaan tai kiertely suurinpiirtein ohjelmoidulla alueella ja paluu lähtöpaikkaan. GPS juu sinne ehkä varmuuden vuoksi (Galileo jatkossa, on vaikeampi häiritä), mutta jos GPS ja intertia näyttävät erijuttuja, niin inertian mukaan pitäisi liikkua. Kyllä ne yhteydet palaavat kun lennokki alkaa palaaman lähellä lähtöpaikkaa, vaikka ei just tasan oikeaan paikkaan palaisikaan. Mikä tässäkin on niin helvetin vaikeaa tajuta? Simppeli ratkaisu, eikä tehdä niin?
 
Vaikka tämä kuuluu ehkä enemmän tuonne merivoimien osastoon laitan sen tänne, koska kyseessä on kuitenkin drone-teknologia. Mutta sanon vaan että tulevaisuudessa on ehkä kustannustehokkaampaa siirtää noita merivoimien aluksia suomen aluevesillä tämän teknologia alle kuin pitää isoja laivoja miehitettynä.

By 2025, the first batch of autonomous vehicles will be driving through your neighborhood. But what about cargo ships? They’ll still have humans at the helm–at least most of the time–and this is the augmented reality bridge they’ll use to traverse the high seas.

The massive tiller and towering consoles are gone, replaced with minimalist workstations facing floor-to-ceiling windows that serve as a vast head-up display. The ship’s navigation information is overlaid in front of the crew, along with other vessel’s routes and obstacles that could be obscured by fog or rain. At night, thermal cameras display live video over the window to let watchmen keep tabs on what’s ahead.

After inputting the ship’s destination, the navigation system determines the most economical route and uses a sea ice analyzer to avoid a Titanic redux.

The bridge concept was developed by the VTT Technical Research Centre of Finland and Rolls-Royce. Beyond its multi-ton, high-dollar luxury barges, Rolls has a storied history in maritime development, building and developing engines, along with a host of other marine and aviations systems.
http://www.wired.com/autopia/2014/03/rolls-royce-ship-bridge/

 
Vaikka tämä kuuluu ehkä enemmän tuonne merivoimien osastoon laitan sen tänne, koska kyseessä on kuitenkin drone-teknologia. Mutta sanon vaan että tulevaisuudessa on ehkä kustannustehokkaampaa siirtää noita merivoimien aluksia suomen aluevesillä tämän teknologia alle kuin pitää isoja laivoja miehitettynä.

http://www.wired.com/autopia/2014/03/rolls-royce-ship-bridge/


Uskon, että USV-alukset on tulossa tulevaisuudessa vahvasti mukaan myös merivoimien repertuaariin. Pitihän jo Kiiski-luokan raivausveneidenkin olla kauko-ohjattavia, mutta tekniikka ei käytännössä toiminut. Kuha- ja Kiiski-luokan poistuessa tällä vuosikymmenellä kokonaan käytöstä, miinantorjuntalaivueeseen hankittaneen Katanpää-luokan kavereiksi jotain Kockumsin SAM-3:n tapaista. En tiedä, koska vuorossa ovat ensimmäiset kauko-ohjattavat MTO-alustat...

http://www.kockums.se/en/products-services/naval-surface-ships/mine-countermeasures/sam-3/
 
Onnistuihan Iraniltakin jenkkien stealh lennokin kaappaus... Kaipa se mahdollista on jos saadaan emo signaali poikki ja oma ohjaus signaali tilalle. Sitä miten tuo toteutetaan ei ole hajua koska olettaisin että noissa jonkinlaista salausta kuitenkin käytetään... Sanoisin että jos ongelma on salaisessa, uuden uutukaisessa stealth lennokissa niin se löytyy aivan varmasti myös suomalaisista.. Toisaalta en ole kuullut että predatoria tai globalhawkia olisi kaapattu että kai se jotenkin olisi vältettävissä... Korkeus tuo suojaa aivan varmasti jos signaali tulee satelliitin kautta. Tuolloinhan häirinnän olisi päästävä siihen väliin.

Miksei noissa voisi olla sen verran älyä että jos salattu yhteys katkeaa niin vehje lähtee kotiin päin ja laskeutuu turvalliseksi katsotulle, ennalta ohjelmoidulle alueelle.


Irlantilaisilta katosi tuossa jokin vuosi sitten UAV Tshadissa...aika hassusta syystä:

http://www.strategypage.com/htmw/htairfo/articles/20081229.aspx

December 29, 2008: In 2007, Ireland bought two Israeli Orbiter UAV systems, for $550,000 each. It has lost two of their six UAVs in Chad, where a battalion of Irish peacekeepers are operating. The second one UAV casualty apparently tried to fly back to Ireland, after it lost its communications link with the operator. The Orbiter is programmed to head back to the operator if it loses its comm link. But this Orbiter apparently still had a GPS location back in Ireland in its memory, and headed there. Since Ireland is 5,000 kilometers from Chad, the Orbiter ran out of juice and landed about 4,800 kilometers short of its goal.


:D
 
Tuo juttu kaapatusta UAV:sta osoittautui hölynpölyksi.

Venäläisten Altius malli... protyyppi lentänee jossain vaiheessa.
 
Back
Top