UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Käsittääkseni noissa lennokeissa kuitenkin piisaa sitä kantamaa ihan mukavasti. Jos mummo eksyy Vaasassa, niin Niinisalosta ilmaan lähetetty lennokki voi lähteä etsimään heti ja huoltoporukka sun muut lähteä autolla paikalle sitten myöhemmin. Tietysti jos kaikki Suomen lennokit ovat yhdessä joukko-osastossa niin vituiksihan tuo tietenkin menee, mutta miksi ihmeessä ne olisivat / niiden pitäisi olla siellä yhdessä paikassa aina?

Kantamaa saattaa riittää ihan riittävästi, mutta edelleenkin se lentonopeus taitaa hävitä raakasti sille kopterille. Ei sillä että tällä olisi väliä, rajalla ei ole koptereita ja PV:n lennokkiporukalla ole ilmeisesti minkäänlaista valmiutta.
 
Muistelisin, että lennokin lennättämisessä on rauhan aikana rajoituksia. Eli niillä ei noin vain lennellä missä vain.
Syynä lennokin kyvyttömyys väitää muuta lentoliikennettä. Tietysti lentämällä matalalla ongelma poistuu, mutta meneekö silloin valvonta teho.
 
Ukraina lennättänyt vähän vanhempia lennokkeja:


Ukraine’s Soviet-era Super Drone Takes Flight, Gets Shot Down
Tu-141 in action over eastern Ukraine
You don’t expect to see creaky, Soviet-made drones in action in 2014. But that’s exactly what’s happening in eastern Ukraine as Kiev carries out its counter-offensive against Russian-backed separatists.
In videos taken by the rebels on Aug. 1, a Ukrainian delta-wing Tu-141 can be seen flying overhead as separatists fire on it with automatic weapons. The video cuts to the gunmen inspecting the drone’s parachute capsule, which it apparently deployed before landing.
https://medium.com/war-is-boring/uk...rone-takes-flight-gets-shot-down-b248eb0af9f5
 
Muistelisin, että lennokin lennättämisessä on rauhan aikana rajoituksia. Eli niillä ei noin vain lennellä missä vain.
Syynä lennokin kyvyttömyys väitää muuta lentoliikennettä. Tietysti lentämällä matalalla ongelma poistuu, mutta meneekö silloin valvonta teho.
Kaveri lennättää noita radiokoptereita kuvaustarkoituksessa ja oliko se nyt 150m mille korkeudelle asti saa nousta.
 
Tuossa 150metrin korkeudessa lennokin kattama ala lienee aika pieni.
Osaako joku sanoa millä korkeudella lennokin joita meillä on kannattaisi lentää jotta paras etsintä teho saavutettaisiin?
 
Tarkasti en osaa sanoa mutta siitä kamerasta ja sen resoluutiosta ja tarkkuudestahan se ylipäätään on kiinni. Mitä korkeammalla lennät ja mitä parempi kamera niin sen suurempi ala saadaan valvottua ja sitä tarkemmin kohteet nähdään. Noihinhan on kehitetty automaattisia algoritmeja tunnistusta nopeuttamaan ja helpottamaan. Uudemmat vehkeet pääsevät liikkeeseen automaattisesti kiinni ja kykenevät ilmeisesti suht hyvään hahmontunnistukseen ja vertailevaan kuvaamiseen eli näyttämään mikä on muuttunut edellisestä kuvasta... Sitten kun noihin ympätään sar tutkaa ja muuta hilavitkutinta niin tunnistus paranee ja sää/pilvet ei ole esteenä... 150m joka tapauksessa ollaan sen verta matalalla että ei kauhean laajaa aluetta kerralla nähdä.

Tämähän meillä on:
http://www.airforce-technology.com/projects/rangerunmannedaerial/
The Ranger is a tactical unmanned aerial vehicle designed and built by a consortium of Swiss and Israeli companies Oerlikon Contraves, RUAG Aerospace and Israel Aerospace Industries (IAI). It is the first miniature fixed wing lightweight UAV to be certified to fly in civilian aerospace and populated areas.

The UAV was introduced in June 1999 to meet the requirements of Swiss Air Force. The aircraft captures real-time imagery or videos and transmits them to the ground control station (GCS) via satellite communication datalink. The aircraft was showcased at the Tampere International Airshow held in 2010.

Flying at an altitude of 18,000ft (5,486m), the UAV can provide real-time intelligence da ta on a battlefield by executing surveillance, reconnaissance, target acquisition and damage assessment operations over a large area.

Ranger UAV orders and deliveries
The Swiss-Israeli consortium delivered the first Ranger system to the Swiss Air Force in June 1999 upon successful completion of military exercise conducted by the Swiss Armed Forces. Two more systems were delivered in the same year. Swiss Air Force received another Ranger in December 2001 during the inauguration ceremony of its new UAV training centre in Emmen, Switzerland.

The consortium was awarded a $20m contract by the Finnish Ministry of Defence in September 1999 to provide three Ranger systems. The first Ranger UAV was delivered to Finland in October 2001.

"The Swiss-Israeli consortium delivered the first Ranger system to the Swiss Air Force in June 1999."
Ranger unmanned air vehicle design
The Ranger is designed to take-off automatically from a track mounted hydraulic catapult launcher and can land on grass strips or unimproved runways, concrete runways, snow or ice. The design of the Ranger is similar to the Scout UAV system manufactured by IAI.

The modular payload system allows the Ranger to perform a range of civilian and military operations. It can execute day and night battlefield missions even in adverse weather conditions.

The UAV can be pressed into service for artillery adjustment, target designation, electronic warfare, electronic intelligence and radio relay missions. Its civil operations include border and coast guard patrol, detection and monitoring of nuclear radiation, traffic control and law enforcement. The UAV can also detect and monitor floods, forest fires, earthquakes and volcanic eruptions.

Features
The Ranger system is fitted with high aspect ratio wings below the fuselage section. It is also equipped with a twin-boom tail, a rudder, combi-television, a forward looking infra-red (FLIR) camera, an emergency parachute system and modern avionics. The vehicle's airframe is constructed with composite materials to decrease the chances of radar detection.

Each Ranger system incorporates three to six UAVs, a GCS, a remote communication terminal (RCT), a hydraulic launcher, mobile receiving units (MRU), two recovery vehicles and a set of maintenance and logistics equipment. The system can also be fitted with a variety of payloads as required by the customers.

Sensors
The UAV is equipped with Tamam's multi-optronic stabilised payload (MOSP) including electro-optic (EO) and infra-red (IR) sensors on the retractable turret. It is also fitted with an RAPS or microwave ATOLS which tracks, scans and evaluates the position of the UAV approaching the GCS from a 10km range.

The scanned data is transmitted to the GCS, which executes safe landing even in poor visibility conditions.

Radars
The Ranger is fitted with synthetic aperture radar (SAR) for mine detection, electronic intelligence (ELINT), communication intelligence (COMINT) and a laser designator.

Engines
The aircraft is powered by a dual cylinder two stroke engine which produces 31.5kW of output power.

Ground control station (GCS)
The data captured by the Ranger is processed, retrieved and stored at the GCS built by Israel Aerospace Industries, Oerlikon Contraves and RUAG Aerospace.

Communication between the vehicle and the GCS can be established through secure direct Line Of Sight (LOS) data link.

"The Ranger can fly at a maximum speed of 240km/h."
The Ranger can be controlled automatically from the GCS through the Remote Communication Terminal (RCT). The GCS and RCT shelters are fitted on trucks which provide high mobility and maximum protection to the crew against anti-radiation missiles. Both units can transmit or receive data through an optical fibre cable connection.

The GCS features three or four operational crew, four technical crew, support personnel and a mobile receiving unit (MRU) which supplies real-time battlefield FLIR imagery or videos captured by the vehicle, to field commanders.

It is also incorporated with an advanced video receiving system, an image frame freezing device, an alphanumeric and graphic symbol display, a digital map display and mission control devices.

Performance
The Ranger can fly at a maximum speed of 240km/h. The range and service ceiling of the UAV are 180km and 5,486m respectively. It can loiter in air for a maximum of 6 to 9 hours. The aircraft weighs around 45kg and its maximum take-off weight is 280kg.

Nopeudet noissa on aika lailla samoissa kun helikoptereillakin kun puhutaan ranger kokoisista järjestelmissä... Joku MQ-9 Reaper menee sitten lähes tuplaten tuon...
 
Viimeksi muokattu:
Siviili ilmailu on suomessa vielä esteenä nuokun eivät auto maagisesti väistä mitään... Nythän jenkeissä touhutaan että noilla voitaisiin ihan koti-ilmatilassa lennellä vapaammin mutta matka on pitkä ja kivinen. Suomessa ei ihan lähitulevaisuudessa ainakaan nähdä UAV:ja siviili liikenteen seassa eli vaatii suljetun ilmatilan. Sitten kun noihin saadaan ympättyä älyä niin luotettavasti että osaavat väistää muuta liikennettä niin sitten voi noiden aika koittaakin.

Joku Predator ja global hawk tosin alkaa olemaan aikamoisen kokoisia jo itsessäänkin ja lentää "omassa" ilmatilassaan eli +15km...
 
Tuossa 150metrin korkeudessa lennokin kattama ala lienee aika pieni.
Osaako joku sanoa millä korkeudella lennokin joita meillä on kannattaisi lentää jotta paras etsintä teho saavutettaisiin?
No kun noita lennokkikopterien ottamia kuvia katsoo, niin kyllä se 100m on jo sellainen korkeus, että varmasti näkee ja paljon. Lennokki liikkuu huomattavasti nopeammin kuin jalkamies ja pystyy kattamaan suuremman alueen kuin jalkamies.
 
No kun noita lennokkikopterien ottamia kuvia katsoo, niin kyllä se 100m on jo sellainen korkeus, että varmasti näkee ja paljon. Lennokki liikkuu huomattavasti nopeammin kuin jalkamies ja pystyy kattamaan suuremman alueen kuin jalkamies.
Jossain tämän ketjun sopukoissa pohdin aikoinaan että olisi todella hyvä kun esim aluepelastuslaitoksilla olisi pieni uav järjestelmä käytössä. Tarkoitan tyyliin sellainen joka on tarkoitettu komppania/joukkue tason tiedusteluun... Pelastus alueen koot ovat kuitenkin sellaiset että noita ei montaa tarvitsisi hankkia... Tuollainen lähtisi varmaan sammutusauton hinnalla tai alle... Käyttöä tuollaiselle olisi juuri matalalla lentokorkeudella... Laitetta voitaisiin juuri käyttää kadonneiden etsintään, laajojen onnettumuus alueiden kuvaukseen. Ilmanäytteen ottoihin, maasto/metsäpalojen kuvaukseen, yms. Toki pv antaa tarvittaessa virka-apua mutta jos tuollainen olisi alueen pelastustoimen vahvuudessa se voitaisiin hälyttää aina välittömästi kun sellainen tilanne vastaan tulee... On kuitenkin kahden miehen operoitavissa.

Milläkorkeudella rajan kopterit mahtavat operedoida etsintään suorittaessaan? Veikkaukseni olisi että alle tuon 150m... Mutta kuten sanoin niin homma on täysin kiinni optiikan ja vehkeen laadusta kuinka korkealta tulee laadukasta kuvaa ja korkeus antaa mahdollisuuden siihen kuinka iso alue kerralla voidaan kattaa.... Eli kuinka nopeasti alue kyetään tutkimaan...
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainenhan nyt sitten on kohtuullisella määrällä hankinnassa, kunhan israelin pojat saavat aikaiseksi toimittaa...
 
Ravenin kanssa on helppo olla samaa mieltä pelastustoimen omasta uav:sta.
Kaupungissa on tavallista, että tilannetta johtava palomestari nousee nostolavan kyytin saadakseen kokonaiskuvaa alueesta.

Kaupunki alueella helikopteri malli olisi varmasti kätevämpi, mutta perinteinen kiinteäsiipinen taas parempi isojen alueiden etsintään.
 
SMj16tF.jpg


Mielenkiintoinen. En usko että kyseessä ole mikään risteilyohjus vaan drone.
 

Now that there are a thousand of these robots out there running around, what's next? We're fixated on these two sentences (the very first one and the very last one) from the Science paper:

"In nature, groups of thousands, millions, or trillions of individual elements can self-assemble into a wide variety of forms, purely through local interaction."


"This motivates new investigations into advanced collective algorithms capable of detecting malfunctioning robots and recovering from large-scale external damages, as well as new robot designs that, like army ants, can physically attach to each other to form stable self-assemblages."
http://spectrum.ieee.org/automaton/robotics/robotics-hardware/a-thousand-kilobots-self-assemble

Pienellä kehityksellä tulevaisuudessa ajoneuvo voi parantaa vaurioitaan esim päästämällä pieniä botteja paikkaamaan osuman saanutta kohtaa. En tiedä kuinka vahva tuollainen voi olla, mutta "self-healing" operaatiot ei ole enään scifi unia. Laittakaa tuo yllä oleva softa tälläisiin, pienentäkää niitä kunnolla ja miettikää millaisia mahdollisuuksia magneettisilla microboteilla olisi paikkaamaan vuoto nbc-tilanteessa, missä kaikki ulkopuolinen pitää pystyä pitämään ajoneuvon ulkopuolella.

 
Viimeksi muokattu:
http://www.meggittdefenceuk.com/PDF/Banshee Recce System.pdf
(linkki sivulta http://www.meggittdefenceuk.com/HTML/Banshee/banshee-1.htm )

Banshee Recce sisältää lennokin kärkikartion jossa on suunnattava EO-kamera, lähettimen videosignaalille ja maa-asemaan liitettävän vastaanottimen videosignaalille. Käytännössä tämä siis muuttaa maalilennokkijärjestelmän tiedustelulennokkijärjestelmäksi, periaatteessa harjoituskäyttöä varten mutta varmasti hyödyllinen lisä Rangerien kapasiteettiin myös kovassa tilanteessa.

http://www.avartek.fi/products.html

Avartekin AT-04 kantaa enintään 4kg hyötykuormaa. Tuohonkin varmaan jonkinlaisen kameran ja lähettimen saisi mahdutettua? Autopilottiversion ohjausjärjestelmä sopisi käsittääkseni tiedustelutehtävän hallitsemiseen. Ehkä pieniä muutoksia tarvittaisiin, esim. kamerakontrollit johonkin.

Onkohan meillä noita? Vai onko se tieto olemisesta tai olemattomuudesta punaleimattua?
 
Back
Top