UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raveni
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämähän on tehty hitaita kuitudroneja vastaan puolustautumiseen ja on merkittävä ero että räjähtääkö se silmille vai 10m päässä
Jos nykyiset kuitudronet kulkevat noin 60 kmh niin kyllä siinä saa olla ennakko ja itseluottamus kohtaallaan.
Kiinalaisilta löytys 190 kmh kulkeva. Ajan kysymys koska niissä nopeudet nousee jopa venäläisillä.

Totta kai siinä on paremmat saumat mitä kauempana se räjähtää mutta esim suunnattujen räjähteiden vaikutukset on satoja metrejä ja pelkästään sirpalekäsikranaatti on parisenkymmentä metriä...
 
Siis sen verkkomiehen tai dronen pitäisi olla kohteen ja vihullaisen dronen välissä.
Selustassa pyörisi eri harraste ja IED droneja johon joku verkkoase/haulikko voi toimiakin.
Etälamautin dronessa muuten ei ehkä olisi huono ajatus.
Kyllähän etälamautin ,yms OC sumute ja muut vastaavat olisi hyvä saada poliisin droneen. Menee muuten yllätys momentti hukkaan. Ensiksi kohde henkilö löydetään jostain metsästä dronella ja sitten altistutaan kun mennään kaasuttamaan muutaman metrin päähän. Saman kaasutuksen voisi tehdä dronella ja katsoa miten homma etenee.
Se onko tämä nyt tarpeellista ns sota hommissa on eri asia. Toisaalta kohde henkilö voi paljastua vasta jälkeen päin rikollisesta/ terrorististä -> toisen valtion toimijaksi harmaata vaihetta ajatellen.

Siis kyllä nuo pienimmät dronet on aika harrastepelejä mitä on käytössä molemmin puolin. Ja ne ovat eturintamalla johtuen kantamasta.

Videolla verkkopyssy on omasuoja ase/järjestelmä.
Haulikolla volframi paukulla päästään sataan metriin ja se nyt on sentään jotakin.
Olen nyt tuossa koittanut selittää että siellä selustassa ei pitäisi käytännössä paljoa pienten vihu droonien pörrätä.
Ja jos pörrää niin näköetäisyydet ovat lyhyitä ja myös lentoajat ja tällöin reagointi ajat myös. Se on muutama sekunti kun se on näkyvissä.
Käytännössä tarvitaan automaattisia järjestelmiä sensorit ja tutkat tukena jotta nopeus ja tarkkuus riittää.
 
Sekin että saataisiin edes tieto että jostakin on jokin tulossa, auttaisi puolustautumisessa merkittävästi. On sitten puolustautumiskonsti mikä hyvänsä.
Jep. Kaikenlaisia järjestelmiä pitkien matkojen etulinjaan pystyy järjestämään.
Selustaan on sitten haastavampaa koska etäisyydet voivat olla todella lyhkäsiä, ihmisiä liikkuu joka paikassa ja eikä ole resurssiakaan.
 

TFL-1 and Lupynis-10-TFL-1: Terminal Guidance and Cruise Autonomy by The Fourth Law​

For the first time, The Fourth Law is showcasing videos of the widespread battlefield deployment of AI-guided UAVs in a modern warfare. This video showcases the use of Lupynis-10-TFL-1 UAVs as well as other FPV drones equipped with TFL-1: Terminal Guidance and Cruise level-1 autonomy module.

The Fourth Law (TFL) is an autonomous robotics company focused on solving massively scalable autonomy for defensive FPV drones.


‘Fourth Law’ Defense Startup Unveils ‘Last Mile’ Drone Module, Launches First Funding Round​

Apart from news on new financing, the startup also introduced a new “last mile” module for FPV drones capable of homing in on their targets from 500 meters away.

The Fourth Law (TFL), a Ukrainian company developing autonomy systems for first-person view (FPV) drones, announced its first round of investment from a group of venture funds and angel investors based in the EU, US and Canada.

“And even a bit from Ukraine,” TFL’s founder Yaroslav Azhnyuk wrote in his LinkedIn post announcing the investments.

TFL plans to allocate the funds to improve the “last mile” autonomy – the technology that enables FPV drones to home in on their targets automatically using artificial intelligence (AI).

In the case of TFL, the pilot transfers control of the drone to an onboard computer running AI algorithms in the last 500 meters (546 yards) of its flight, TFL wrote.

The startup did not disclose the investors or the size of the investment in its press release.

TFL said its solutions increase the hit rate without a drastic increase in costs.

“The company’s first products, the TFL-1 autonomy module, and the Lupynis-10-TFL-1 UAS (daytime or nighttime) – increase the success of FPV drone missions by a factor of 2-5 times, while increasing their cost by just 10-20%,” TFL wrote.

According to its website, the module costs between $150 and $620, with higher-end versions featuring thermal cameras produced by Odd Systems, another startup founded by Azhnyuk.

Prior to founding TFL and Odd Systems in 2023, Azhnyuk was also the founder of Petcube, Fuel Finance and Ozero Design – with Petcube being one of the top startups from Ukraine.

TFL said it is an autonomous robotics company that believes autonomous robots will play a key role in industries such as defense, transportation, agriculture, and construction by 2030.

AI-enabled ‘last mile’ module

The company told tech outlet DOU that the funding would be allocated to research and development (R&D), eventually bringing that autonomy to other types of drones.

TFL said its goal includes five levels of autonomy:

Terminal guidance
Terminal guidance for bombing
Target detection and engagement
GPS-denied navigation
Autonomous take-off and landing
The company said TFL-1 provides the first level of autonomy. In the future, the company aims to achieve full autonomy, encompassing everything from takeoff and navigation without GPS to the automatic detection and destruction of targets.

“Once that is achieved, second-order products become possible and viable for the modern military requirements, including drone swarms and nests, drone carriers, and fully autonomous interceptors of drones of different types,” TFL wrote.

TFL’s technology has been in frontline use since March 2025, deployed by the 58th Separate Motorized Infantry Brigade of Ukraine’s Armed Forces.

Apart from the AI solution, TFL also presented its own drone, the Lupinis-10-TFL-1, and an unmanned aerial system (UAS) consisting of a hundred 10-inch FPV drones with TFL-1-enabled autonomy, a ground control station, and support equipment.

These drones are capable of reaching targets within 30 kilometers (18.6 miles) with a payload of 1 kg (2.2 lbs), and a maximum payload of 3.5 kg (7.7 lbs) at shorter distances. Aside from the Lupynis platform, TFL-1 can be integrated into drones made by over a dozen major FPV drone manufacturers.

TFL is not alone in this defense tech niche. Kyiv Post previously wrote about TAF Drones’ AI-enabled “last mile” module, which has been codified to meet NATO standards for military use and is soon ready for mass production.

While TFL’s module can chase targets at 80 kilometers per hour (50 miles per hour), TAF Drones’ module could do so at speeds of up to 120 kilometers per hour (74 miles per hour).

But TFL’s modules claim to be able to identify targets in variable lighting – for example, when a target moves through sunlight near a tree line – and can detect targets in hiding. TAF Drones did not say whether the startup’s solution offers the same capabilities.
 
– Droonit ovat taistelun ytimessä. Nopeus ja soveltaminen ratkaisevat. Häirintä/torjunta on kriittistä. Oma tuotanto on turvallisuuspoliittinen asia. Kyky käyttää ja torjua drooneja tarvitaan kaikilla tasoilla – myös reservissä, hän kirjoittaa.
 
Jos lennokkiharrastaja pystyy tekemään toimivan lentokoneen niin pitäisi valtiotasollakin kotimaisen kamikaze lennokin tekeminen onnistua.
 
Valmistajat kertoilevat drooneistaan. Automaattikäännös englanniksi toimii niin hyvin, että asiat tulevat pääosin ymmärretyksi.

OPTINEN KUITU yli 40 km – sotilaiden pyyntö ja valmistajien tarjous | Brave1
Brave1 suoritti optiseen kuituun perustuvien droonien testauksia – valmistajat esittelivät ratkaisuja, jotka toimivat yli 20 km ja yli 40 km etäisyyksillä. Yrityksille esitettiin myös pyyntö kehittää mediakonverttereita, jotka voivat muuntaa signaalin digitaaliseksi.

Katso videoltamme, mitä ukrainalaiset valmistajat tarjoavat!

0:00 Alku
0:26 Mitä testaamme?
3:23 BeeTA Technologies
5:28 Vyriy Drone
10:03 Ptashka Drone
11:33 DeTech
12:26 TechnoHawk Ukraina
13:52 3DTech
16:04 Shooter, valmistaja 3DTech
18:23 MuhanikLabin optisen kuidun kelain
21:54 Testien tulokset
 
Amerikkaisen yrityksen näkemys, siitä miten droonien vaikutus ulotetaan kauemmas. ATACMSin kantama ja Hellfiren taistelukärki sekä EW sietoinen ohjausjärjestelmä.

Mielenkiintoinen yhdistelmä mikäli oikeasti toimii kuten oletettua. Tokihan noita voisi muutaman sata testata Ukrainassa tositilanteessa ja sen jälkeen korjata puutteita ja parantaa tuotetta sarjatuotantovaihetta ajatellen.

 
Back
Top