UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut

http://www.reservilainen.fi/uutiset/dronet_alas_taivaalta_nain_toimii_dronebuster

Dronet alas taivaalta – näin toimii Dronebuster

1539166053224.png

Puolustusvoimat on kertonut olevansa huolestunut pienten miehittämättömien ilma-alusten eli niin sanottujen dronejen liikkeistä alueidensa yllä. Sama ongelma koskee nykyisin yhä useampia toimijoita vankiloista suuriin yleisötapahtumiin.
LabroTek oy esitteli omia ratkaisujaan ongelmaan Lahdessa syyskuussa järjestetyillä Kokonaisturvallisuus-messuilla. Robin Radar Systems Elvira on erityisesti pienten kohteiden havaitsemiseen kehitetty tutkajärjestelmä. Sen toimintasäde on noin viisi kilometriä, mutta laitteita voi ketjuttaa laajemman kattavuuden aikaansaamiseksi.
Elvira kykenee automaattisesti erottamaan dronet linnuista ja muista vastaavista luonnollisista maaleista. Siten se vähentää vääriä hälytyksiä. Robin onkin alun perin kehittänyt teknologiaa lentoasemia häiritsevien lintuparvien havaitsemiseen.
LabroTekin ratkaisu havaittujen dronejen torjuntaan on Radio Hill -yhtiön osuvasti nimetty Dronebuster. Se on ainoa kädessä pidettävä NATO:n hyväksymä laite tässä kategoriassa.
Dronebuster Block 3 yksinkertaisesti suunnataan kohteeseen ja painetaan liipasinta. Käyttäjälle riittää viiden minuutin koulutus.
Laitteen suunta-antenni kohdistaa droneen häirintäsignaalin, joka katkaisee sen kauko-ohjaukseen käytettävän radioyhteyden lennättäjään. Tyypistä riippuen drone tällaisessa tilanteessa joko automaattisesti laskeutuu tai palaa lähtöpaikkaansa.
Vain kaksi kiloa painavan laitteen teho riittää häiritsemään kaikkia näköpiirissä olevia kohteita. Lisävarusteena on saatavissa myös kyky blokata GPS- ja GLONASS-paikannussatelliittien signaalit, jolloin myös ennalta ohjelmoidusti reittipisteiden kautta lentävä drone menettää ohjailukykynsä.
Alla olevalla Radio Hill Techin videolla esitellään, kuinka Dronebuster toimii.

 
Sähkökopteri vaijerin päässä
 
Ilmeisesti piuhaa pitkin menee dronelle ohjauskäskyt ja käyttösähkö.
Hyväähän tuossa on se, että dronea ei voi ELSOlla häiritä ja varmaankin auton järjestelmästä riittää pitkäksi aikaa sähköä. Siis pidemmäksi aikaa kuin jos dronessa olisi akut.
Huonoa taas on se, että droneen kulkeva johto ilmaisee missä käyttäjä on/kulkee. Dronea ei voi käyttää "jemma/piilo" nimisistä paikoista. Ajoneuvosta ja piuhatekniikasta tulee lisää hintaa tuolle kokonaisuudelle.
Ehken ydinvoimalan, lentokentän tms. tärkeän kiinteän paikan valvontaan voisi sopia tuollainen.
 
Ilmeisesti piuhaa pitkin menee dronelle ohjauskäskyt ja käyttösähkö.
Hyväähän tuossa on se, että dronea ei voi ELSOlla häiritä ja varmaankin auton järjestelmästä riittää pitkäksi aikaa sähköä. Siis pidemmäksi aikaa kuin jos dronessa olisi akut.
Huonoa taas on se, että droneen kulkeva johto ilmaisee missä käyttäjä on/kulkee. Dronea ei voi käyttää "jemma/piilo" nimisistä paikoista. Ajoneuvosta ja piuhatekniikasta tulee lisää hintaa tuolle kokonaisuudelle.
Ehken ydinvoimalan, lentokentän tms. tärkeän kiinteän paikan valvontaan voisi sopia tuollainen.

Voisin kuvitella että tuo jatkojalostettuna vähän isommaksi olisi aika kova vehje merimaalinosoitukseen esimerkiksi tulevalle PTO-2020 järjestelmälle (kantama parisataa kilsaa julkisestikin) ulkosaaristossa kun laitteisto voisi olla joko autossa, veneessä tai saaressa mistä pompauttaa sensorit ylös näkemään laajempaan horisonttiin siten että alus, ajoneuvo tai käyttäjä olisi metsän sisässä tai saaren takana piilossa. Esim 100m korkealta näkee jo aika pitkälle tutkalla ja hemmetin vaikea vaikuttaa tuollaiseen pieneen kohteeseen siinä ajassa kun näytillä.

Kiinteessä kohteessa näkisin että kiinteä masto on halvempi ja fiksumpi koska se turvattava kohde ei mihinkään siitä liiku muutenkaan.
 
Voisin kuvitella että tuo jatkojalostettuna vähän isommaksi olisi aika kova vehje merimaalinosoitukseen esimerkiksi tulevalle PTO-2020 järjestelmälle (kantama parisataa kilsaa julkisestikin) ulkosaaristossa kun laitteisto voisi olla joko autossa, veneessä tai saaressa mistä pompauttaa sensorit ylös näkemään laajempaan horisonttiin siten että alus, ajoneuvo tai käyttäjä olisi metsän sisässä tai saaren takana piilossa. Esim 100m korkealta näkee jo aika pitkälle tutkalla ja hemmetin vaikea vaikuttaa tuollaiseen pieneen kohteeseen siinä ajassa kun näytillä.

Tätä samaa mahdollisuutta itsekkin pyörittelin päässäni.
 
Voisin kuvitella että tuo jatkojalostettuna vähän isommaksi olisi aika kova vehje merimaalinosoitukseen esimerkiksi tulevalle PTO-2020 järjestelmälle (kantama parisataa kilsaa julkisestikin) ulkosaaristossa kun laitteisto voisi olla joko autossa, veneessä tai saaressa mistä pompauttaa sensorit ylös näkemään laajempaan horisonttiin siten että alus, ajoneuvo tai käyttäjä olisi metsän sisässä tai saaren takana piilossa. Esim 100m korkealta näkee jo aika pitkälle tutkalla ja hemmetin vaikea vaikuttaa tuollaiseen pieneen kohteeseen siinä ajassa kun näytillä.

Kiinteessä kohteessa näkisin että kiinteä masto on halvempi ja fiksumpi koska se turvattava kohde ei mihinkään siitä liiku muutenkaan.

Linkkimastoja, merimerkkejä, radiomastoja ym. on myös Suomi täynnä. Nämä siis dronejen lisäksi.
 
Ilmeisesti piuhaa pitkin menee dronelle ohjauskäskyt ja käyttösähkö.
Hyväähän tuossa on se, että dronea ei voi ELSOlla häiritä ja varmaankin auton järjestelmästä riittää pitkäksi aikaa sähköä. Siis pidemmäksi aikaa kuin jos dronessa olisi akut.
Huonoa taas on se, että droneen kulkeva johto ilmaisee missä käyttäjä on/kulkee. Dronea ei voi käyttää "jemma/piilo" nimisistä paikoista. Ajoneuvosta ja piuhatekniikasta tulee lisää hintaa tuolle kokonaisuudelle.
Ehken ydinvoimalan, lentokentän tms. tärkeän kiinteän paikan valvontaan voisi sopia tuollainen.

Tuo elsolta suojatuminen on iso juttu. Samaten tuo ei lähetä eikä tuolle lähetetä signaalia radiolla, joten siinä mielessä vaikeampi havaita. Lisäksi tuonne voidaan nostaa vaikka mitä 4K kameraa yms ja massiivinen määrä dataa kulkee kaapelia pitkin vauhdilla ilman häiriöitä. Lisäksi tuntien toiminta-aika!
 
MzE0ODQ2OA.jpeg

Making a one-legged robot that moves is very hard. Two-legged robots are a little bit more straightforward in some ways, and four-legged robots are statically stable much of the time. You can see where this is going—there’s a general trend toward more legs being more stable and potentially easier to control, especially as terrain complexity increases. So what happens if you take that logic to an extreme? As it turns out, you end up with a spherical robot made of 32 individually actuated telescoping legs, named Mochibot.
Linkin alla video ja muita höpinöitä https://spectrum.ieee.org/automaton...2-legged-spherical-robot-moves-like-an-amoeba

Mochibot’s big advantage over a tensegrity robot is that it can move smoothly and continuously in any direction you like by altering its shape. This gives it an advantage over wheeled exploration robots as well, since all directions can be optimal for movement, rather than just forward and backward. The designers also suggest that Mochibot is better at dealing with deformable terrain like sand or loose rock, because its method of rolling locomotion is much less traction dependent. And if something does go wrong with one of the legs, well, you’ve got 31 others backing you up, so no big deal.

For applications like planetary exploration or disaster response, Mochibot has the potential to be a versatile platform. It’s highly mobile, very redundant, and looks like it could manage a hefty science payload. The next step is to experiment with different kinds of terrain, making sure that Mochibot can roll itself up and down slopes and over rocks and gullies without any problems.
 
Boston Dynamicsilta pari uutta videota.

Toistaiseksi Spot tarvitsee ensin kartoitusreissun mutta pystyy sen jälkeen menemään autonomisesti. Nuo BD:n robotit ovat aikaisemmin olleet enemmän tai vähemmän kauko-ohjattuja ja niin veikkaisin tuon kartoitusreissunkin olevan. Kaupallisesti saatavissa ensi vuonna.
We have begun field testing the Spot robot for commercial usage around the world. After an initial mapping run, Spot autonomously navigated two dynamic construction sites in Tokyo and used a specialized payload for surveying work progress. An additional camera in its hand lets Spot do even more detailed inspection work on site. The Spot robot will be available in the second half of 2019 for a variety of applications.

Atlas does parkour. The control software uses the whole body including legs, arms and torso, to marshal the energy and strength for jumping over the log and leaping up the steps without breaking its pace. (Step height 40 cm.) Atlas uses computer vision to locate itself with respect to visible markers on the approach to hit the terrain accurately. For more information visit www.BostonDynamics.com.

Vanha video, jossa näkyy kaksi ohjaajaa. Kunnon itsenäiseen toimintaan kykenevää tekoälyä odotellessa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Ilmeisesti piuhaa pitkin menee dronelle ohjauskäskyt ja käyttösähkö.
Hyväähän tuossa on se, että dronea ei voi ELSOlla häiritä ja varmaankin auton järjestelmästä riittää pitkäksi aikaa sähköä. Siis pidemmäksi aikaa kuin jos dronessa olisi akut.
Huonoa taas on se, että droneen kulkeva johto ilmaisee missä käyttäjä on/kulkee. Dronea ei voi käyttää "jemma/piilo" nimisistä paikoista. Ajoneuvosta ja piuhatekniikasta tulee lisää hintaa tuolle kokonaisuudelle.
Ehken ydinvoimalan, lentokentän tms. tärkeän kiinteän paikan valvontaan voisi sopia tuollainen.

Käytännöllinen panssarivaunussa. Yleistilannetta voisi seurata näkösuojasta.
 

In 2014, we wrote about some failsafe software from ETH Zurich that allowed a quadrotor to remain fully controllable even with one busted motor. The unbalanced torque generated by three motors means that a quadrotor can’t help but spin, but with a bit of cleverness, software can compensate for the spin and keep the quadrotor stable and even allow it to obey control inputs, allowing it to land more or less safely.

This is a valuable capability, but there are a few things that it doesn’t address. For example, what if your quadrotor loses a rotor over an unsafe area? What if something happens to it when it’s already traveling at a high speed? Or what if it’s trying to deliver something and really needs to make it to its destination, no matter what? At IROS 2018 in Madrid last week, researchers from Delft University of Technology presented a controller that’s able to keep a partially disabled drone flying at a high speed indefinitely, meaning that you have a better chance than ever of getting that taco that you ordered back in 2012.
https://spectrum.ieee.org/automaton...ains-high-speed-flight-with-just-three-rotors

Veikkaan että kahdella roottorilla tulee toimeen jos jotain käy (niinkauan kun vauhtia on), mutta näitä algoritmeja ei löydy tällä hetkellä mistään kaupallisesta tuotteesta.
 
The notion of deploying armed human soldiers on the ground to fight wars will disappear over time, according to one of America's top military scientists.

“We have to get used to the radical idea that we, human beings, will be just one species of intelligent beings,” Alexander Kott, chief of the Network Science Division of the US Army Research Laboratory, told the Conference on Applied Machine Learning for Information Security (CAMLIS) on Friday.

Kott predicted a dystopian future where human warriors share the battlefield with intelligent agents in the form of robots, sensors, smart weapons, autonomous vehicles, and wearable gizmos. These exist today to some degree, however, in the future they will be much more intelligent, and use machine-learning software to automatically take in fresh information and make decisions in a constantly changing environment.

“It’s coming and will be a reality in 20 years,” Kott said. "Humans are going to be a lot less visible and we will get used to it."
https://www.theregister.co.uk/2018/10/12/ai_soldiers_fighting/
 
malaikat-featured.png

Hail to the transformer overlords!

[Project Malaikat] is a 3D printed hybrid bipedal walker and quadcopter robot, but there’s much more to it than just sticking some props and a flight controller to a biped and calling it a day. Not only is it a custom design capable of a careful but deliberate two-legged gait, but the props are tucked away and deployed on command via some impressive-looking linkages that allow it to transform from walking mode to flying mode.

Creator [tang woonthai] has the 3D models available for download (.rar file) and the video descriptions on YouTube contain a bill of materials, but beyond that there doesn’t seem to be much other information available about [Malaikat]. The creator does urge care to be taken should anyone use the design, because while the robot may be small, it does essentially have spinning blades for hands.

Embedded below are videos that show off the robot’s moves, as well as a short flight test demonstrating that while control was somewhat lacking during the test, the robot is definitely more than capable of actual flight.
Linkin alla proof-of-concept videoita https://hackaday.com/2018/10/15/hybrid-robot-walks-transforms-and-takes-flight/
 
http://pal-robotics.com/en/


This system is the first of its kind that can automatically keep a cluttered room neat and tidy at a practical level, something that has been difficult to achieve using conventional robot system. Thanks to the rapid advancement of deep learning technology in recent years, PFN has utilized cutting-edge deep learning techniques to enable the robot to recognize objects and understand spoken language as well as controlling the robot. As a result, the robot is able to quickly and accurately grasp and place objects, how to plan its movements, follow human instructions, all of which are essential for a robot to work in the human living space
https://projects.preferred.jp/tidying-up-robot/en/

Joillekin ihmiselle näiden työt tekisi tuskaa. Huomaa että ne eivät ole täydellisiä, mutta silti suoritus povaa hyvää menestystä alalle.

https://www.jst.go.jp/impact/en/program/07.html
 
https://www.janes.com/article/83949/ums-skeldar-to-launch-production-line-in-finland

UMS Skeldar to launch production line in Finland

UMS Skeldar has signed an agreement with Scanfil to develop a new production line for the manufacture of the V-200B unmanned aerial vehicle (UAV).
Under the new agreement announced on 22 October, Scanfil will produce the airframe and install elements including the engine at its Åtvidaberg, Sweden, facility, while UMS Skeldar will remain responsible for research and development and final integration and testing in Linköping, Sweden.
The agreement stems from the July launch of the new model V-200B unmanned helicopter, which was designed to be mass-produced by the company.
In August it was revealed that UMS Skeldar had been selected by the German navy to provide the V-200B for use onboard its K130 corvettes, and the production contract with Finland’s Scanfil will help facilitate development of the systems to fulfil this order.
 
https://umsskeldar.aero/ums-skeldar...uction-line-for-flagship-unmanned-helicopter/
Suomea ei ole mainittu muuten kuin Scanfilin omistajamaana, joten linja Suomeen näyttäisi tosiaan olleen ankka.

Täällä s. 21 lehdessä 1/2017 kerrotaan Indonesian toimituksesta, joka oli Skeldarin eka diili. Luokkansa ainoa heavy fuel UAV.
http://www.fsi.no/sfiles/31/60/2/file/mt-2017-nr-1.pdf

Saabin teknologiaa ainakin osassa. UMS Skeldar on Saabin ja UMS Aero Groupin yhteisyritys.

UMS SKELDAR brings together the four platforms to create Europe’s only provider of high endurance vertical take-off (VTOL) and fixed wing UAVs, across the 3-12+ hour endurance range:

Fixed wing:
• UMS F330 – designed as a high-performance ITAR-free unmanned aircraft

• UMS F720 – a highly versatile and widely capable Remotely Piloted Aircraft System (RPAS). Its innovative, flexible and modular design enables the F-720 to carry multiple payloads at the same time, making it one of the most capable systems in its class.

Rotary/VTOL (vertical take-off and landing):

· UMS R350 – sets the standard in VTOL RPAS. This ITAR-free Tactical Helicopter is unique in its class as it contains a jet-turbine engine propulsion system.

· SKELDAR V-200 – an innovative UAV using the technology of Saab, ideal for civil security and military operations. The V-200 is the first rotary winged medium-range UAV that can be operated from a tailored control station. Equipped with multiple capabilities including surveillance and 3D mapping, the aircraft gives edge in any environment – day or night. The system can hover for hours while providing real-time information to a control station or to a remote video terminal. Launched from historically difficult locations such as the deck of a ship, a travelling convoy or other small stationery areas, SKELDAR V-200 is designed to provide real-time intelligence and surveillance as a force multiplier for land, civil security and maritime applications. The compact solution is fully autonomous, controlled by high-level-commands such as “Point and Fly” and “Point and Look”.
https://www.scoop.it/t/robotique-by...-global-multi-platform-uav-strategy-suas-news

V-200 lienee potentiaalinen budjettivaihtoehto merivoimille.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top