UAV / UCAV / LAR (robotit) Uutiset ja jutut


The Royal Navy have awarded a contract for what may be the world’s largest underwater drones. Armed submarine drones are just around the corner and the U.K.’s Royal Navy does not intend to be left behind. The ‘Manta’ XLUUV (extra-large uncrewed underwater vehicle) will be 100 ft long and have the capacity to be armed. This means that Britain is joining the U.S. in leading world development of full-sized underwater combat drones.

Jos olisin SAAB, lopettaisin A26 höpötyksen ja keskittyisin tekemään maailman parhaan XLUUV:n joka soveltuisi Itämeren(kin) olosuhteisiin ja myisin näitä mm. Suomelle. On sulaa hulluutta kehitellä uutta miehitettyä suklaria pikkuiselle Itämerelle, mutta mikäs siinä kun veronmaksaja maksaa.

Mutta meidän veronmaksajat eivät halua hankkia edes miehitettyjä veneitä, jotka olisivat kait halvempia hankkia ja ylläpitää. Ja kyllä käsittääkseni Ruotsi ylläpitää A26-hankkeen myötä korkeaa osaamistasoaan yllä vedenalaisessa sodankäynnissä, millä on taas kerrannaisvaikutuksensa muidenkin järjestelmien suorituskykyyn ja tasoon. Olisi myös aika haastavaa arvioida esim (itä-)itänaapurimme teoreettistakaan suorituskykyä, ellei ole omakohtaista validoitua tietoa. Eiköhän A26 mm UUV- ja erikoisjoukkojen lavettina täytä lokeronsa vielä 2060-luvulle saakka.
 

Siinä maailman suosituin drone komppanian tarpeisiin.
Sellaista räpellystä että kestänee meikäläistenkin käytön.

 
Viimeksi muokattu:

This acrobatic cargo delivery maneuver is obviously not something that you’d want a human to be doing over and over, but for an autonomous drone, it’s both effective and repeatable. It’s a bit hard to see, but the drone’s wheels aren’t actually touching the ground at its closest approach—it’s skimming just above the runway at bicycle speed. “We place things on the ground, rather than drop anything,” ThereCraft’s founder Star Simpson explained to us. The essential concept is to provide an aircraft that can deliver a substantial amount of cargo precisely without using a parachute, eventually scaling up to take over from aircraft like the Cessna Caravan except with the pinpoint delivery capability of a helicopter.
 

Huippunopeus 80km/h. Paino 12 tonnia. Modulaarinen torni, jonka voi vaihtaa lennosta. Proton testit kesän lopussa. Autonominen navigointi. Miehistö päättää aseiden käytöstä. Koko kone on diesel hybridi ja se on ilmakuljetteinen. Milrem hypettää satelliitti yhteydellä, erittäin pitkän matkan yhteyttä komentajan ja koneen välillä.
 
Ja konseptikuvissa näkyy Nemo-torni! Mutta miten sen saa toimimaan miehittämättömässä ajoneuvossa?

En tiedä, mutta kävi mielessä että tuollaisessa ajoneuvossa voisi olla ihan hyvä jos siellä olisi tilaa käyttömiehistön kulkea mukana. Tai vaikka noita sateliitin kautta käytettäisiinkin, niin väittäisin että olisi hyvä jos nuo kykenisi kuljettamaan mukanaan pari ukkoa, kun ei tuollainen ajoneuvo voi kokonaan yksinään toimia.
 
30 kg - 3 km
15 kg - 10 km
10 kg - 20 km
Maksiminopeus 90 km/h.

Tuollaisen suorituskyvyn omaavia Droneja voisi käyttää jo sissien, etulinjan ja mottiin jääneiden joukkojen huoltamiseen.
Pitäisi tosin kehitellä joku varjo tai jarruhännän varassa putoava paketti jonka saa puusta alas tai joka ei jää puuhun kiinni.

Ohjauskeskuksestakin tulisi säteilevä maali jonka pitäisi vaihtaa asemaa aina välillä ellei antenni ole tyyliin jonkun kuusen latvassa 600 metriä väärässä suunnassa.
 
Back
Top